Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2005, 13:19
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 13-06-2005 @ 21:42 :
Dat is inderdaad grappig om te horen...
Ik wil mijn woorden eigenlijk niet vuil maken aan zo iemand, maar ik kan het toch niet laten. Ik voel me namelijk zéér beledigd door dit stomme topic, en ik heb het niet helemaal gelezen, máár;

(vergeef me als dit al gezegd is);

Voor een depressie KIES je niet, dat OVERKOMT je.
Tegen iemand die buikpijn heeft zeg je toch ook niet dat daarvoor is gekozen? Het is een ziekte. Hoe je ermee omgaat, dat is een tweede. En dan nog; dat is een stukje karakter, een stukje opvoeding, normen en waarden. De ene heeft meer draagkracht dan de andere namelijk.

En vergeet niet - misschien moet je je er eens in verdiepen - dat iemand die midden in een depressie zit ook neit echt de kracht en energie meer heeft om in één keer de knop om te draaien.

Als het zo simpel was, als jij het hier schets, dan zou de wereld een stuk gelukkiger zijn. En dan zou jij niet zo nodig dood willen op je 55ste....

Punt.
ik vind jou ook grappig
of eigenlijk meer triest
maar daar kan ik ook wel om lachen

misschien moet jij wel beter lezen wat hier allemaal gezegd is
in plaats van als een schuimbekkend dier met een allergische reactie op iemand af te stormen

het is een discussieforum hoor
en dan nog is de algehele mening niet dat het een soort hobby is of een slechte gewoonte waar je niet vanaf wilt komen
Oud 14-06-2005, 13:30
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 14-06-2005 @ 13:51 :
*Ik zie mensen die een depressie hebben niet als aanstellers. Ik ken best veel() mensen die een depressie hebben of hebben gehad. Dus nee, ik zie ze niet als aanstellers.

*En ik denk inderdaad dat er een groep (dan al niet onbewust niets aan doet om uit de depressie te komen...
dus je stelling gaat alleen op voor diegenen die dus onbewust niks doen om er uit te willen komen.
met andere woorden die personen, proberen het wel, maar onbewust proberen ze het niet.

conclusie: die persoon heeft het niet door, maar eigenlijk zijn ze zo ver heen dat leven leiden wordt.
Oud 14-06-2005, 13:39
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 14:19 :
ik vind jou ook grappig
of eigenlijk meer triest

in plaats van als een schuimbekkend dier met een allergische reactie op iemand af te stormen

en dan nog is de algehele mening niet dat het een soort hobby is of een slechte gewoonte waar je niet vanaf wilt komen
Zit je zo in mekaar
Beter iemand bekritiseren dan je toetsenbord laten verdrinken in kwijl dat als een waterval je smoelwerk verlaat...

Maar ja jij voelt je meteen al beter om complimenten te krijgen van testosteron neanderthalers die jou zien als neukvlees en jouw dag is dan weer goed, prima hoor.

Anderen zitten niet zo in elkaar...maar jij; liever kritisch en anderen als zielig of triest willen beoordelen !
Oud 14-06-2005, 13:47
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 14:19 :
ik vind jou ook grappig
of eigenlijk meer triest

Mening of niet, feit blijft dat het een ziekte is. En dan kun je nog zo slim zijn, ik hoor vaak genoeg dat mensen met een IQ van 150+ aan depressies lijden.
Het is geen keuze, punt. Het hangt af van omgevingsfactoren en hoe jij bent.

Alsof daar nou een fatsoenlijke discussie over valt te houden. Eigelijk net zo zinloos als een discussie over homo's, of ze ervoor kiezen om het te zijn of niet.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 13:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
wat? waar gaat dit opeens over?

ik niet kritisch? en iets met neukvlees?
nog zo slim zijn?
wtf

het ging erom dat de persoon in kwestie juist zelf zo enorm aanvallend en onverdraagzaam was
Er mag toch wel gewoon gepraat worden over zo iets?
vooral dat punt. onderaan de post

ik denk niet dat de mensen die hier gereageerd hebben totaal geen benul hebben van depressies

maar als anderen zich dan zo aangevallen voelen en meteen zo reageren dat er niet meer gepraat kan worden
Het ging ook niet over het kiezen voor een depressie. Het ging over het herstel. Wat dat betreft is de titel ook een lokkertje.
En dan kan je bijv vinden dat je als je depressief bent in een soort tunnelvisie terecht komt waardoor je helemaal niet in staat bent positieve gedachtegangen te stimuleren, maar zeg dat dan gewoon

en ja dan lok ik iemand een beetje uit ja
Oud 14-06-2005, 14:07
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 14:57 :
wat? waar gaat dit opeens over?

ik niet kritisch? en iets met neukvlees?
nog zo slim zijn?
wtf

het ging erom dat de persoon in kwestie juist zelf zo enorm aanvallend en onverdraagzaam was
Er mag toch wel gewoon gepraat worden over zo iets?
vooral dat punt. onderaan de post

ik denk niet dat de mensen die hier gereageerd hebben totaal geen benul hebben van depressies

maar als anderen zich dan zo aangevallen voelen en meteen zo reageren dat er niet meer gepraat kan worden
Het ging ook niet over het kiezen voor een depressie. Het ging over het herstel. Wat dat betreft is de titel ook een lokkertje.
En dan kan je bijv vinden dat je als je depressief bent in een soort tunnelvisie terecht komt waardoor je helemaal niet in staat bent positieve gedachtegangen te stimuleren, maar zeg dat dan gewoon

en ja dan lok ik iemand een beetje uit ja
Drop the roloog lady. Als er hier iemand zich aangevallen kan voelen, ben jij het wel.

Hoe kun je er nou voor kiezen om uit die tunnelvisie te stappen? Je ziet dingen niet... als je er moeite voor doet volgens jou wel? Deze mensen zijn vaker suïcidaal... dan ga je echt niet denken over hoe je uit die tunnelvisie kunt stappen, laat staan over hoe je even eruit kunt stappen.

En nee, ik heb totaal geen benul van depressies.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 14:22
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 14-06-2005 @ 15:07 :
Drop the roloog lady. Als er hier iemand zich aangevallen kan voelen, ben jij het wel.

Hoe kun je er nou voor kiezen om uit die tunnelvisie te stappen? Je ziet dingen niet... als je er moeite voor doet volgens jou wel? Deze mensen zijn vaker suïcidaal... dan ga je echt niet denken over hoe je uit die tunnelvisie kunt stappen, laat staan over hoe je even eruit kunt stappen.

En nee, ik heb totaal geen benul van depressies.
lees je nou niet ofzo?
ik kan wel herhalen wat ik net gezegd heb, maar dat heeft weinig zin

de tunnelvisie was een voorbeeld. En dat voorbeeld ligt dichter bij mijn mening dan wat jij kennelijk denkt dat ik vind.

die laatste regel bedoel je sarcastisch? lees mijn post dan nog eens een keer. Want dat is nou net wat ik niet bedoelde.

die ? ja ik snap niet waarom jullie mij nou opeens allerlei rare dingen als niet kritisch zijn verwijten
Oud 14-06-2005, 14:39
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 15:22 :
lees je nou niet ofzo?
ik kan wel herhalen wat ik net gezegd heb, maar dat heeft weinig zin

de tunnelvisie was een voorbeeld. En dat voorbeeld ligt dichter bij mijn mening dan wat jij kennelijk denkt dat ik vind.

die laatste regel bedoel je sarcastisch? lees mijn post dan nog eens een keer. Want dat is nou net wat ik niet bedoelde.

die ? ja ik snap niet waarom jullie mij nou opeens allerlei rare dingen als niet kritisch zijn verwijten
Is ook zo, je bent natuurlijk vriendelijk, menslievend en een integere meid.
Jij staat altijd voor iedereen klaar. OVERAL en ALTIJD!.
Mensen zijn voor jou zeer belangrijk, jij bent altijd begaan met hun gevoelens en problemen.

Jouw expertise en hartstocht voor de menselijke psyche maakt tot op heden jou een van de beste mensen hier op dit forum.
Jij wordt alom gerespecteerd en aanbeden en je geeft uiteraard ook liefde en respect terug.

Bepaalde mensen liggen jou natuurlijk wat beter dan anderen, maar daar kan jij niets aan doen.

Kortom, jij bent iemand die ons onvoorwaardelijk lief heeft en altijd zal steunen.
Wat een ander ook voor non argumenten en drogredeneringen heeft, jij zal iemand nooit persoonlijk aanvallen.
Oud 14-06-2005, 14:50
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-06-2005 @ 15:39 :
Mensen zijn voor jou zeer belangrijk, jij bent altijd begaan met hun gevoelens en problemen.

Jouw expertise en hartstocht voor de menselijke psyche maakt tot op heden jou een van de beste mensen hier op dit forum.
Jij wordt alom gerespecteerd en aanbeden en je geeft uiteraard ook liefde en respect terug.

Bepaalde mensen liggen jou natuurlijk wat beter dan anderen, maar daar kan jij niets aan doen.

Kortom, jij bent iemand die ons onvoorwaardelijk lief heeft en altijd zal steunen.
Wat een ander ook voor non argumenten en drogredeneringen heeft, jij zal iemand nooit persoonlijk aanvallen.
*aanbidt*_0_

en nu weer ontopic
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:16
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-06-2005 @ 15:39 :

naast dat het complete onzin is
(gelukkig ambieer ik ook niet om de persoon te zijn die je beschrijft in je post)
waar gaat het in vredesnaam over?
Oud 14-06-2005, 15:31
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 16:16 :
naast dat het complete onzin is
(gelukkig ambieer ik ook niet om de persoon te zijn die je beschrijft in je post)
waar gaat het in vredesnaam over?
Dus je zegt van jezelf dat je een secreet bent.
Oud 14-06-2005, 15:40
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-06-2005 @ 16:31 :
Dus je zegt van jezelf dat je een secreet bent.
nee
dat zijn twee extremen wat mij betreft
daar kan je ook tussenin zitten
Oud 14-06-2005, 15:42
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 16:40 :
nee
dat zijn twee extremen wat mij betreft
daar kan je ook tussenin zitten
handel en oordeel dan ook aan die gestelde criteria
Oud 14-06-2005, 15:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-06-2005 @ 16:42 :
handel en oordeel dan ook aan die gestelde criteria
ik schijn iets compleet te missen ofzo?
misschien had ik niet de term triest moeten gebruiken
maar dat was even een beetje een reactie uitlokken
het ging helemaal niet over triest zijn omdat je depressief bent ofzo, als jullie dat soms denken?

ik ben gewoon voor discussie, daar ging die hele post om

ik weet niet wat ik jou en ruudje misdaan heb
jullie schrijven mij allerlei uit de lucht gegrepen eigenschappen toe enzo
het slaat echt nergens op
maar ik snap het ook echt niet
Oud 14-06-2005, 17:36
Droyd
Droyd is offline
Aangaande de eerste post: Wat je zegt is altijd deels waar, iedere depressieveling is voor een stuk een aansteller, hoe je het ook draait of keert.

Je kan het min of meer vergelijken met een slordig iemand die passief bij de pakken gaat zitten, een heethoofd dat voortdurend in de problemen komt etc.

Het gaat erom dat je ALTIJD invloed hebt op jezelf, hoe klein deze invloed moge zijn of hoe moeilijk het ook is jezelf dwingen de dingen anders te zien.

Natuurlijk kan je jezelf niet volledig genezen maar aan dit soort dingen kun je -in bepaalde mate- altijd iets doen.

Al is het wel zo dat je het niet kan helpen dat een depressie je overvalt....Er proberen aan te werken kan altijd, ongeacht de ernst van je depressie, al heb je zelfs dan geen absolute garantie tot resultaat, maar goed.

edit: enkele aanpassingen

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 18:19
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-06-2005 @ 14:30 :
dus je stelling gaat alleen op voor diegenen die dus onbewust niks doen om er uit te willen komen.
met andere woorden die personen, proberen het wel, maar onbewust proberen ze het niet.

conclusie: die persoon heeft het niet door, maar eigenlijk zijn ze zo ver heen dat leven leiden wordt.
Wat is dat nou weer voor iets?!? Het gaat erom, is die groep er ja of nee. Gaat hier niet om of je een groep wilt aanvallen. Dit is een discussie, als je je aangevallen voelt, zeg dat dan gewoon, maar doe niet zo kwaad

Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 16:50 :
(...)

daar ben ik het mee eens. Houd het bij de discussie en begin niet personen dingen aan te praten of iets dergelijks... Het is niet voor niets een discussie, andere meningen moet je accepteren, doe je dat niet, dan doe ik *zwaaizwaai*

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 18:22.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 19:12
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 14-06-2005 @ 19:19 :
Wat is dat nou weer voor iets?!? Het gaat erom, is die groep er ja of nee. Gaat hier niet om of je een groep wilt aanvallen. Dit is een discussie, als je je aangevallen voelt, zeg dat dan gewoon, maar doe niet zo kwaad

punt 1: ik doe niet kwaad
punt 2: om wat voor of over welke groep gaat het nu in jou ogen ?
Oud 14-06-2005, 19:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben het eigenlijk wel eens met de stelling. Natuurlijk gaat het niet voor iedereen op dus iedereen hoeft me niet gelijk aan te vallen als hij/zij het niet met me eens is omdat het in zijn/haar persoonlijke situatie totaal anders is

Ik ben niet depressief maar ik voel mezelf wel vaak depressief en ik merk ook wel dat als ik weer in een dal zit dat het heel moeilijk is om daaruit te komen omdat het ook wel veilig is om daar te blijven hangen. Als je kiest om eruit te klimmen dan moet je weer kijken hoe het daarboven is, kom je weer dingen tegen waar je je tegen moet weren terwijl je in dat dalletje weet waar je aan toe bent. Die veiligheid en zekerheid kan soms fijner zijn dan je kut voelen vind ik. Het is ook vooral de sleur waar je in blijft hangen. Als ik me rot voel dan heb ik nergens zin in en blijf ik het liefst de hele dag in bed liggen. Als je daar aan toegeeft ga je je natuurlijk nooit beter voelen. Je moet de stap durven zetten om iets te gaan doen waardoor je je beter gaat voelen anders blijf je in dat cirkeltje hangen waar je nooit uitkomt en naar mijn mening is dat inderdaad dan (deels) je eigen keuze.
Oud 14-06-2005, 21:04
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-06-2005 @ 16:50 :
Volgens mij ben je een beetje in de war
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 08:30
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-06-2005 @ 20:25 :
Ik ben het eigenlijk wel eens met de stelling. Natuurlijk gaat het niet voor iedereen op dus iedereen hoeft me niet gelijk aan te vallen als hij/zij het niet met me eens is omdat het in zijn/haar persoonlijke situatie totaal anders is

Ik ben niet depressief maar ik voel mezelf wel vaak depressief en ik merk ook wel dat als ik weer in een dal zit dat het heel moeilijk is om daaruit te komen omdat het ook wel veilig is om daar te blijven hangen. Als je kiest om eruit te klimmen dan moet je weer kijken hoe het daarboven is, kom je weer dingen tegen waar je je tegen moet weren terwijl je in dat dalletje weet waar je aan toe bent. Die veiligheid en zekerheid kan soms fijner zijn dan je kut voelen vind ik. Het is ook vooral de sleur waar je in blijft hangen. Als ik me rot voel dan heb ik nergens zin in en blijf ik het liefst de hele dag in bed liggen. Als je daar aan toegeeft ga je je natuurlijk nooit beter voelen. Je moet de stap durven zetten om iets te gaan doen waardoor je je beter gaat voelen anders blijf je in dat cirkeltje hangen waar je nooit uitkomt en naar mijn mening is dat inderdaad dan (deels) je eigen keuze.
vreemde stelling hoor: ik ben niet depressief maar ik voel me wel vaak depressief; weet je ik heb geen kanker, maar ik voel wel vaak dat ik kanker heb, echt wat een onnozele stelling van je.
je haalt 2 dingen door elkaar
Oud 15-06-2005, 11:58
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-06-2005 @ 20:12 :
punt 1: ik doe niet kwaad
punt 2: om wat voor of over welke groep gaat het nu in jou ogen ?
Een (danwel selecte) groep die zichzelf bewust/onbewust depresief houd, bang voor verandering etc.

Citaat:
ratsja schreef op 15-06-2005 @ 09:30 :
vreemde stelling hoor: ik ben niet depressief maar ik voel me wel vaak depressief; weet je ik heb geen kanker, maar ik voel wel vaak dat ik kanker heb, echt wat een onnozele stelling van je.
ze heeft last van dipjes Maar ja, ze onderbouwt haar mening Waar ik het best mee eens ben.

Laatst gewijzigd op 15-06-2005 om 12:00.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 12:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-06-2005 @ 09:30 :
Welke twee dingen haal ik dan door elkaar volgens jou?

Citaat:
-SoloWolf- schreef op 15-06-2005 @ 12:58 :
ze heeft last van dipjes Maar ja, ze onderbouwt haar mening Waar ik het best mee eens ben.
Die onderste quote is wel redelijk wat ik ook wou zeggen alleen wil ik er wel even aan toevoegen dat het wel wat zwaarder voelt dan dipjes. Ik wil alleen niet de mensen die echt depressief zijn op de tenen trappen door te zeggen dat ik dat ben want dat is niet zo en ik vind dat zo'n diagnose ook eigenlijk door een arts gesteld moet zijn. Ik denk dat ik met vlagen best depressief ben maar dat het niet lang genoeg duurt om echt dat etiketje te dragen dus vandaar dat ik het zo verwoord.
Oud 15-06-2005, 13:00
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-06-2005 @ 13:27 :
Welke twee dingen haal ik dan door elkaar volgens jou?

een dip en een depressie, jij voelt je een keer kut / kloten, dan heb je echt geen tijdelijk depressie te pakken.
Oud 15-06-2005, 13:01
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 15-06-2005 @ 12:58 :
Een (danwel selecte) groep die zichzelf bewust/onbewust depresief houd, bang voor verandering etc.

dus je denkt dat er een groep mensen is die zichzelf depressief houd?
Oud 15-06-2005, 13:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-06-2005 @ 14:00 :
een dip en een depressie, jij voelt je een keer kut / kloten, dan heb je echt geen tijdelijk depressie te pakken.
Maar je kan toch wel soms de gevoelens hebben die bij een depressie horen? Ik denk wel dat het kan; je af en toe depressief voelen en depressief zijn, het zijn twee verschillende dingen die wel met elkaar te maken hebben
Oud 15-06-2005, 13:40
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-06-2005 @ 14:34 :
Maar je kan toch wel soms de gevoelens hebben die bij een depressie horen? Ik denk wel dat het kan; je af en toe depressief voelen en depressief zijn, het zijn twee verschillende dingen die wel met elkaar te maken hebben
zijn twee totaal verschillende zaken, depressie is een ziekte,
je kut voelen kan je projecteren als een ziektebeeld,
doch zullen ze veel verschillen in belevingswereld.
Oud 15-06-2005, 13:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-06-2005 @ 14:40 :
Hm, ik weet niet... Als het even niet zo goed gaat, kun je toch nog wel dezelfde gevoelens hebben als iemand die depressief is?

Dat kan bij andere dingen net zo goed, trouwens. Als je verkouden bent, heb ik dezelfde hoofdpijn als dat ik heb als ik hooikoorts heb, bijvoorbeeld.
Oud 15-06-2005, 14:25
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-06-2005 @ 14:43 :
Hm, ik weet niet... Als het even niet zo goed gaat, kun je toch nog wel dezelfde gevoelens hebben als iemand die depressief is?

onmogelijk, bij een depressie, heb je ook last van langdurige klachten die zekere tijd nodig hebben om op te bouwen, voorbeeld, lichaamlijke klachten.
Oud 15-06-2005, 14:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-06-2005 @ 15:25 :
onmogelijk, bij een depressie, heb je ook last van langdurige klachten die zekere tijd nodig hebben om op te bouwen, voorbeeld, lichaamlijke klachten.
Mja.. Dan gaat het misschien niet zo om de lichamelijke klachten. (welke bedoel je precies? Ik merk het anders gelijk aan mijn lichaam als het niet goed met me gaat)
Oud 15-06-2005, 14:39
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-06-2005 @ 14:40 :
Iemand die in een dip zit kan zeer zeker wel last hebben van dezelfde klachten als iemand die een depressie heeft. Verschil is alleen dat deze klachten/emoties minder sterk zullen zijn...
Oud 15-06-2005, 14:40
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-06-2005 @ 14:43 :

Dat kan bij andere dingen net zo goed, trouwens. Als je verkouden bent, heb ik dezelfde hoofdpijn als dat ik heb als ik hooikoorts heb, bijvoorbeeld.
Absoluut niet waar!!! Dat is de fout van vele mensen denk ik. Zij dénken meteen te weten hoe het is om depressief te zijn, als ze zich 'even niet zo goed voelen.'

Het verschil daarintegen is gigantisch! Het is niet 'even', het gaat gepaard met spanningen, hoofdpijn, vermoeidheid, onlust, je nergens toe kunnen zetten, eetlust die verminderd of versterkt, niet kunnen slapen maar het wel willen, concentratie vermogen dat verminderd, etc. etc.

En dat zijn dan alleen maar de 'lichamelijke' klachten die bij een depressie om de hoek komen kijken.

Ik hoop dat je begrijpt dat 'je even kut voelen' totaal niet te vergelijken is met een depressie. Een depressie bestaat uit sterke wanhoop, frustraties en onmacht. Ik denk dat het niet te vergelijken is met dat gevoel dat jij beschrijft. Als jij je een dagje rot voelt zet je je denk ik nog wel tot dingen, kan je savonds nog wel gewoon slapen (waarschijnlijk ben je blij dat de dag voorbij is). Iemand met een depressie kent dit gevoel elke dag, en voelt geen rust meer als die eindelijk op bed ligt. Die ligt vol angst in bed, met vragen; 'wat brengt de voglende dag weer met zich mee?'

....kortom; een groot verschil.

Grtjs.
Oud 15-06-2005, 14:42
Anno 1986
Anno 1986 is offline
PS: Natuurlijk kun je dezelfde dingen 'voelen.' Maar dan nog altijd in zoveel mindere maten, dat je je nog niet half kun voorstellen hoe iemand die depressief is zich moet voelen.
Oud 15-06-2005, 14:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 15-06-2005 @ 15:40 :
Absoluut niet waar!!! Dat is de fout van vele mensen denk ik. Zij dénken meteen te weten hoe het is om depressief te zijn, als ze zich 'even niet zo goed voelen.'

Het verschil daarintegen is gigantisch! Het is niet 'even', het gaat gepaard met spanningen, hoofdpijn, vermoeidheid, onlust, je nergens toe kunnen zetten, eetlust die verminderd of versterkt, niet kunnen slapen maar het wel willen, concentratie vermogen dat verminderd, etc. etc.

En dat zijn dan alleen maar de 'lichamelijke' klachten die bij een depressie om de hoek komen kijken.

Ik hoop dat je begrijpt dat 'je even kut voelen' totaal niet te vergelijken is met een depressie. Een depressie bestaat uit sterke wanhoop, frustraties en onmacht. Ik denk dat het niet te vergelijken is met dat gevoel dat jij beschrijft. Als jij je een dagje rot voelt zet je je denk ik nog wel tot dingen, kan je savonds nog wel gewoon slapen (waarschijnlijk ben je blij dat de dag voorbij is). Iemand met een depressie kent dit gevoel elke dag, en voelt geen rust meer als die eindelijk op bed ligt. Die ligt vol angst in bed, met vragen; 'wat brengt de voglende dag weer met zich mee?'

....kortom; een groot verschil.

Grtjs.
Ja, dat begrijp ik allemaal wel. Echt waar. Maar het kan toch zijn dat je een week lang je zo voelt, niet? Ik heb dat heus welooit gehad...
Volgens mij hoeft het verschil echt niet zo gigantisch te zijn.
Oud 15-06-2005, 14:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 15-06-2005 @ 15:42 :
PS: Natuurlijk kun je dezelfde dingen 'voelen.' Maar dan nog altijd in zoveel mindere maten, dat je je nog niet half kun voorstellen hoe iemand die depressief is zich moet voelen.
Oké.

Ik denk dat we het eigenlijk wel eens zijn, dan. Je kunt best een week klachten hebben die hetzelfde zijn als de klachten die je hebt als je depressief hebt, maar je hebt ze waarschijnlijk wel een stuk minder.
Oud 15-06-2005, 14:46
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hetgene dat een depressie ondragelijk maakt is het feit dat deze langer dan een paar weken duren. Het duurt soms een paar maanden, soms wel een jaar. Soms nóg langer...

Wat jij beschrijft is eerder een dipje. Ja; die kunnen ook wel eens een weekje duren. Maar vergeet niet dat daar vaak oorzaken aan vooraf gaan (slechte prestaties, ruzies, onenigheid, overlijden, werkloosheid, etc.)
Bij een depressie is dat niet altijd het geval...

Kun je je voorstellen wat dat met een persoon doet? Je zo slecht voelen, maar het niet in eigen hand hebben??? Dat gevoel wat dat te weeg brengt (frustratie, machteloosheid, moedeloosheid) is bij een dipje vaak niet zo sterk aanwezig.

Laten we daar maar blij mee zijn.
Oud 15-06-2005, 14:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 15-06-2005 @ 15:46 :
Hetgene dat een depressie ondragelijk maakt is het feit dat deze langer dan een paar weken duren. Het duurt soms een paar maanden, soms wel een jaar. Soms nóg langer...

Wat jij beschrijft is eerder een dipje. Ja; die kunnen ook wel eens een weekje duren. Maar vergeet niet dat daar vaak oorzaken aan vooraf gaan (slechte prestaties, ruzies, onenigheid, overlijden, werkloosheid, etc.)
Bij een depressie is dat niet altijd het geval...

Kun je je voorstellen wat dat met een persoon doet? Je zo slecht voelen, maar het niet in eigen hand hebben??? Dat gevoel wat dat te weeg brengt (frustratie, machteloosheid, moedeloosheid) is bij een dipje vaak niet zo sterk aanwezig.

Laten we daar maar blij mee zijn.
Het is misschien ook per persoon verschillend.
Ik meen dat iemand hiervoor zei: "Als ik nu even een dipje heb, ben ik altijd weer bang dat het terugkomt." Dat heb ik ook altijd, ik ben bang dat ik wéér maandenlang wakker lig en me rot voel. (ik weet niet of ik ooit echt depressief ben geweest, hoor, maar het ging een tijd niet zo goed met me). Dus dan heb je misschien toch even dezelfde klachten weer...

Ach, ik weet het ook niet precies Ik begrijp je wel en ben het ook wel met je eens. Die uitzichtloosheid, dat speelt inderdaad een grote rol.
Oud 15-06-2005, 14:57
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ja, dat heb ik ook al eerder in dit forum beschreven. Er komt een stukje persoonlijkheid bij. Karakter, normen, en waarden...

Volgens mijn studie speelt persoonlijkheid, situatie en communicatie de belangrijkste rol. Hoe zit je zelf in elkaar, wat is er uberhaupt allemaal gaande? En hoeveel invloed is er in het spel, en hoe bespreekbaar maak je het probleem.

En dan nog; als het bespreekbaar is, is het maar de vraag of dat echt invloed uit kan oefenen. (Kom je weer bij de persoonlijkheid!).

Een vicieuze cirkel, maar dat is een depressie vaak ook ;-)

Het is moelijk te zeggen of je echt een depressie hebt gehad. Dan speelt leeftijd ook weer een belangrijke factor. In de puberteit kun je wel een lange dip hebben, of een kleine depressie. Maar vaak is dat gewoon de gevoeligheid op die leeftijd. De vragen waarmee je tobt, etc.

Echte depressies kun je vaak wel herkennen aan de kenmerken die ik al eerder noemde, en dan speelt ook nog een stukje 'tijd' een rol. Toch is dat vreemd...dat vind ik net zo stom als bij annorexia. Daar heb je ook een lijstje kenmerken waaraan je als patiënt moet 'voldoen' om officieel annorexia te hebben. Feit blijft dan wel; dat je als je nog neit voldoet aan dat lijstje toch zeker wel een eetstoornis hebt.

Bij depressies is dat ook zo. Je hoeft niet per direct een echte depressie te hebben, het kan ook een 'gewone' stemmingswisseling zijn.

Dat daar angst bij komt kijken is heel normaal. Ik ken maar weinig mensen die naar depressies, stemmingswisselingen, etc. toekijken. Dat zou ook niet gezond zijn . Bovendien zijn dat vaak hele onzekere periodes, en het is mens-eigen dat je je beter voelt wanneer je zekerheid hebt over bepaalde zaken.
Oud 16-06-2005, 17:58
D-But
D-But is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-06-2005 @ 20:25 :

Helemaal mee eens..
Reageren

Regels voor berichten