Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2005, 16:32
Boris_Beer
Boris_Beer is offline
Citaat:
In Frankrijk lukt dat anders prima.
De meeste meisjes dragen daar geen hoofddoek meer, dat is waar, maar dat zegt niets over of ze nou wel of niet geintergreerd zijn. Bij mij op school zitten ook moslima's zonder hoofddoek, maar echt geintergreerd zijn ze niet. Ze doen het voornamelijk om gezeik te voorkomen..

Er moet een wil zijn om te intergreren en zolang de polarisatie (fantastisch woord!) tussen groepen blijft bestaan staat dat de intergratie veel meer in de weg dan een paar hoofddoekjes.
Oud 19-09-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Boris_Beer schreef op 19-09-2005 @ 17:32 :
De meeste meisjes dragen daar geen hoofddoek meer, dat is waar, maar dat zegt niets over of ze nou wel of niet geintergreerd zijn.
Jawel. Je kunt namelijk uit het feit dat er een wet is ingevoerd die die meisjes in hun geloofsbelijdenis beperkt maar dat er toch vrijwel geen meisjes zijn die als gevolg van die wet van school zijn gegaan best afleiden dat de Franse moslima's in de schoolgaande leeftijd hun opleiding en burgerschap van de Republiek boven hun openbare geloofsbelijdenis stellen. Dat noem ik een onderdeel van goede integratie.

Ik durf te wedden dat als in Nederland een wet zou komen die hoofddoekjes op openbare scholen zou verbieden (even helemaal los van de vraag of dat in onze bijzondere onderwijs- en grondrechtensituatie juridisch zou kunnen) er vrij veel moslimmeisjes zouden stoppen met naar school gaan, hetzij uit eigen beweging, hetzij onder druk van hun ouders.

Citaat:
Bij mij op school zitten ook moslima's zonder hoofddoek, maar echt geintergreerd zijn ze niet. Ze doen het voornamelijk om gezeik te voorkomen..
Dat is de facto ook al een overwinning op geloof, want ze zijn dus blijkbaar niet bereid hun scholing op een westerse school op te geven voor hun geloof. Vind ik eigenlijk al heel wat, als je ziet hoe fanatiek sommigen zijn. Veruit de meerderheid ziet echt wel in dat als het 'conflict' (nota bene de aanhalingstekens) werkelijk op de spits zou worden gedreven, het niet slim is om vast te blijven houden aan je geloof. Dan word je namelijk scholingsloos en werkeloos.

Maar, zoals ik zei, Nederland heeft nogal een bijzondere onderwijssituatie. De kwestie 'hoofddoek of niet' speelt hier helemaal niet, omdat religieus onderwijs in Nederland altijd al een heel grote rol heeft gespeeld. Er is vrijheid islamitische scholen op te richten en ook op openbare scholen leidt het grondrecht van vrije geloofsbelijdenis ertoe dat hoofddoekjes gedragen mogen worden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 16:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Leerlingen lopen voor mij part met een vuilniszak om hun hoofd. Leraren en docenten is echter wat anders.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 16:49
Verwijderd
Nou, er kunnen natuurlijk wel grenzen worden gesteld aan de vrijheid van geloofsbelijdenis als dat de functie of werking van een school in gevaar brengt. Zo is het behoorlijk onwenselijk als meisjes met volledig gezichtsbedekkende sluiers gaan lopen. Leraren kunnen leerlingen dan niet meer in de ogen kijken. Dat is niet alleen vanuit onderwijskundig en pedagogisch oogpunt slecht, maar ook nog eens hondsonbeschoft. In Nederland kijk je elkaar in de ogen als je met elkaar praat, punt. Mensen die tijdens een gesprek hun zonnebril ophouden zijn in mijn ogen ook hufters.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 16:51
Levitating Nun
Ja, alles met beleefdheid en contact als oogmerk natuurlijk. Desnoods gedwongen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 16:55
Verwijderd
Vind ik wel. Manieren zullen ze leren, dat kleine tuig !
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 16:56
Levitating Nun
O, als we toch bezig zijn: mensen die doorbellen terwijl ze wat komen afrekenen. Mes + keel.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 19-09-2005 @ 17:56 :
O, als we toch bezig zijn: mensen die doorbellen terwijl ze wat komen afrekenen. Mes + keel.
Haha

Over GSM-terreur gesproken, heb je gelezen dat er een mobieltje komt dat vijf maal per dag moslims oproept tot gebed? (Behalve dat functioneert het middels GPS ook nog eens als aanwijzing waar Mekka ligt en kun je er de hele koran op downloaden.) Dat zal dus nog lachen worden, nu zijn het vooral 50 Cent- en Crazy Frog-ringtones die school en openbaar vervoer terroriseren, straks worden het dus traditionele gebedsoproepen, want dat ding werkt met gezang
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 17:04
Levitating Nun
Nou, dat zou me laten terugdenken aan mijn vakanties in Turkije, dus zo erg zou ik dat niet vinden.

Maar inderdaad, je vraagt je af of mensen fatsoen krijgen opgelegd door hun ouders (Ja, ik besef me dat dit een 'oh no'-gehalte heeft). Ik kreeg dat wel, ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar bij mij ging dat met straffe hand.

Geheel offtopic, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 17:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik heb helaas geen tijd om hele thread te lezen.... sorry.

Maar mijn ideeen hierover:

hoofdoeken, petjes, mutsen, .... lekker doen ALS JIJ DAT WILT

burqua: niet doen, want dan kan je mensen niet goed herkennen e.d.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 17:22
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Mensen die tijdens een gesprek hun zonnebril ophouden zijn in mijn ogen ook hufters.
Dat is idd heel onfatsoenlijk!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 17:43
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 19-09-2005 @ 17:56 :
Moet je dan contact maken met zo een kauwgomkauwende snol die je nog niet aankijkt?
Oud 19-09-2005, 17:51
Roos
Roos is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-09-2005 @ 18:02 :
Haha

Over GSM-terreur gesproken, heb je gelezen dat er een mobieltje komt dat vijf maal per dag moslims oproept tot gebed? (Behalve dat functioneert het middels GPS ook nog eens als aanwijzing waar Mekka ligt en kun je er de hele koran op downloaden.) Dat zal dus nog lachen worden, nu zijn het vooral 50 Cent- en Crazy Frog-ringtones die school en openbaar vervoer terroriseren, straks worden het dus traditionele gebedsoproepen, want dat ding werkt met gezang
Mwah, in Turkije loeien alle moskeeen 5x per dag met dat gezongen gebed, dan heb ik liever die smsjes
Reageren

Regels voor berichten