Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Er is een verschil tussen geloven en christen zijn...
Velen zien hier het verschil niet tussen. Christen zijn is geloven en er ook wat mee doen. Als je dit doet, doet God ook wat terug. Conversaties houden met God kan. En dat is niet dat jij alleen tegen God aanlult alsof je praat tegen een stoelpoot. Maar, je kan gewoon praten en krijgt ook antwoord. Kan je zeggen, HarmenM je loopt te blaten. Het klinkt ook vaag. Maar, ik doe het dus wel. En ik krijg ook antwoorden. Ik voel me goed(was ik eerst niet toen ik nog geen christen was). Dingen die ik van God krijg.
||
![]() |
Citaat:
volgens mij is het niet de heersende christelijke opvatting dat je antwoord krijgt van god als je hem iets vraagt; en je mag geloven wat je wilt maar met zoveel mensen die allemaal iets anders geloven en allemaal 100% gelijk hebben klopt er iets niet. als je je er zelf beter bij voelt als je het voor jezelf zo invult dan is dat natuurlijk okay, maar dat jij er gelukkig van wordt wil niet zeggen dat het ook waar is. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben natuurlijk heel erg subjectief, omdat ik er in geloof en er in handel.
Maar, er het is toch moeilijk er aan te ontkomen dat er meer is dan het wereldse. Als je nog steeds niet gelooft dat er wonderen gebeuren loop je met een gigantisch blok voor je hasses. Als die wonderen gebeuren, waarom zou het dan zo verzonnen zijn? Toch redelijk onlogisch...
||
![]() |
Citaat:
De mens stelt zichzelf op een voetstuk door een concept te verzinnen dat hem tot iets maakt dat meer is dan het wereldse; misschien moet je je eens afvragen of dat wel terecht is; zó bijzonder zijn wij nou ook weer niet. Ik ben in m'n wanhoop een aantal jaren geleden wel behoorlijk verdiept geraakt in geloven, toekomstvoorspellingen, kortgezegd: het bovennatuurlijke; ik ken de aantrekkingskracht die het heeft; en de twijfels en blokken voor het hoofd die het moeilijk maken om er weer uit los te raken. Als ik nu, na wat therapie die hier trouwens los van stond, m'n 96 X-Factors (dat was zo'n tijdschrift) en Bres, bijbel en andere boeken doorlees dan herken ik de factoren die kunnen aanzetten tot blind geloof; en lust naar het "meer tussen hemel en aarde" maar ik trap er niet meer in; het is niet meer dan een waas waarin je terecht komt en waarin je danst naar de pijpen van de mensen die handig op deze dingen in kunnen spelen. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Waarom zou die God een wonder uitsluiten? Op die manier weet je dus toch dat die God er is? "of je moet het alleen zien als een handeling door god": idd. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-07-2002 om 12:52. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Voor mij is God een universeel werkzame kracht (een evolitionaire kracht) die zich in allerlei vormen in het dagelijks leven laat zien.
De Bijbel is voor mij dan ook een boek met wijsheden, en het beeld van God in de Bijbel is volgens mij een poging van de mensen uit die tijd om het onzegbare wonder te bevatten... Het beeld van God in de Bijbel is volgens mij dus tijdsovereenkomstig. Maar ik zie God dus als een kracht... Daarom bid ik ook niet, althans, niet op de orthodoxe manier. Ik bid niet tot God, maar tot de kracht God, om kracht, om wijsheid, enz. Er gebeurt waarschijnlijk niet echt iets spiritueels, maar het helpt me mijn gedachten vrijmaken, en inzien wat ik moet doen. Grtz, F |
![]() |
||
Citaat:
Die discussie zal er inderdaad altijd blijven, maar wie zegt dat het fout is om er over te discussiëren? Des te meer kun je van elkaar leren. Of gelovigen nou meer iets van niet-gelovigen kunnen leren of andersom laat ik in het midden. |
![]() |
||
Citaat:
Wanneer je je er voor (hebt) geïnteresseerd en dus weet waar je over praat kan ik dus naar mijn mening wel zeggen dat het er niet is.... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over de relatie tussen godsbeeld en zelfbeeld heeft Deepak Chopra trouwens iets heel interessants geschreven in 'hoe wij god kunnen ervaren'. Hij heeft het over zeven niveaus waarop iemand denkt en het bijpassende godsbeeld. Bijvoorbeeld dat mensen die nog denken als in de prehistorie, met angst voor alles en graag omgaan met familie enzovoorts, dat die god zien als een kwaad en straffend wezen (christelijk beeld). |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() -Edit- Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-07-2002 om 11:03. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |