![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Verder: ik vind het zo vermoeiend dat je of goed moet zijn in talen of in beta vakken. Hey, er bestaat ook nog zoiets als geschiedenis, economie en aardrijkskunde hoor. ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nu doe ik wel geen bèta-opleiding, maar als ik een vwo-diploma had, was ik zeker natuurkunde (of wiskunde) gaan studeren. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat de semantiek aangaat (de betekenisleer van taalelementen), valt te wijzen op de tegenwoordig populairste benaderingswijze, de formele semantiek die, je raadt het al, gebruik maakt van de formele (i. e. wiskundige) logica om de verhoudingen tussen de betekenissen van taalelementen -en daarmee dus de betekenis zelf, zij het indirect- te ontrafelen. Aardig is het, te zien, dat hier een alfadiscipline zich methodologisch op het beta-terrein begeeft, waaruit blijkt, dat die hele indeling alfa/beta maar betrekkelijke waarde heeft, en zeker niet als aanknopingspunt voor een algemeen oordeel over de verhouding tussen de onderscheiden disciplines kan fungeren. ![]() Voor een indruk (kun je ook fragmenten uit de boeken zien): -generatieve syntaxis: Haegeman, Introduction to Government and Binding Theory -> http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...386256-0489469 -formele semantiek: Cann, Formal Semantics http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...386256-0489469 Doe er je voordeel mee! ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
OT: Ik prop dit er even tussen, vond het wel passend: Ik las ook in de Elsevier Special Thema Studeren van deze of vorige week een interview met Mark Rutte, die het het zeer oneerlijk vindt dat een geneeskunde student evenveel punten krijgt als een student kunstgeschiedenis. Ik citeer: ' [I] Kijk naar de jongens en meisjes van geneeskunde. Ze beginnen maandagochtend om negen uur met snijden, en vrijdagmiddag vijf uur gaan ze onder het bloed naar huis. En dan zitten ze in het weekeinde nog eens te studeren. Waarom krijgen zij dan voor een jaar evenveel studiepunten als studenten kunstgeschiedenis, met hun vijf of zes uur college en tien zeflfstudie? Van de gekke.'[I] Dit is erg zwart op wit, nietwaar? Kijk, enerzijds heeft hij een punt, buiten het feit om dat ik denk dat hij hier erg overdrijft wat betreft de studielast van geneeskunde studenten. Geneeskunde vergt meer van iemand, alleen al omdat deze studie langer duurt. Wees eerlijk, je krijgt er ook een stuk meer voor terug. Reken maar dat wanneer geneeskunde studenten niet een goede baan in het vooruitzicht zouden hebben, deze studie niet zo 'populair' zou zijn. Kunstgeschiedenis is misschien makkelijk voor diegene die gevoel hebben voor kunst en veel intresse hebben. Maar is dit ook niet zo voor geneeskunde studenten? Zeker niet voor allemaal, maar als jij geneeskunde kiest omdat het je het interessant vindt scheelt dit wel een hoop. Daarbij wordt kunstgeschiedenis eerder door gemotiveerde mensen gekozen dan geneeskunde, denk ik zo. Het is misschien niet rationeel, maar als geneeskunde student moet je misschien harder werken etc, maar een leuke baan zal je wel krijgen. Bij kunstgeschiedenis is dit zeker niet zo, en daarom vind ik het raar dat Rutte zo minachtend doet, want ja, dat doet hij wel een beetje. Ik kom dan ook uit op het punt dat het niet te vergelijken valt. (..hehe)
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Die meerderwaardigheidscomplex wordt zeker alleen op de uni aangepraat. Op de basisschool en MAVO heb ik er nooit wat van gemerkt.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Och, mijn mening is dat voor de één taal moeilijk is, en voor de ander de bétakant. Ligt er net aan waar je talenten liggen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar goed, het is natuurlijk wel zo dat meer mensen moeite hebben met de bétakant, dus in dat opzicht zou je betástudies als 'moeilijker' kunnen betitelen, wanneer je uitgaat van de algemeen heersende opinie (meer mensen kiezen M-profielen, bétastudies zijn niet populair, wiskunde wordt vaak als moeilijk ervaren). Maar goed, iedereen heeft zijn eigen talenten; zo worden béta's vaak als nerds gezien (mijn vriend studeert wiskunde en zegt dat er echt alleen maar nerds op de faculteit daar rondlopen ![]() ![]() NB: wat ik me afvraag, hoewel het eigenlijk niet helemaal in dit topic hoort, is de volgende stelling: mensen die goed in muziek zijn, zijn ook vaak goed in wiskunde. Iemand die hier op wil reageren?
||
Verwijderd
|
Citaat:
De echte virtuoos (en dan bedoel ik niet notenvreter) wordt vooral gekenmerkt door een groot gevoel voor muzikaliteit. Iemand die uren de tijd neemt om een compositie te doorgronden, voor elke passage de beste oplossing zoekt. Of dat nou een componist is of een uitvoerende. Het enige verband tussen de twee disciplines lijkt mij de grondigheid en intelligentie waarmee je je taak aan moet pakken. Alfred Brendel, een groot pianist, heeft twee boeken geschreven over zijn vak, daarin lees je hoe secuur zo'n man te werkt gaat. Maar het is geen wetenschap. |
![]() |
||
Citaat:
Al ben ik zelf een slecht voorbeeld omdat ik wiskunde ga studeren en ook makkelijk naar het conservatorium zou kunnen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb een prima ontwikkeld gevoelSSysteem. En ik weet hoe je sowieso spelt. En dat voor een b-mens ![]() Ik vind persoonlijk het niveau van de talen (met name Nederlands) bedroevend laag op de middelbare, alles wordt constant herhaald, ik kon wat je in de 3e klas vwo leert in groep 7 al foutloos. Nou zijn er natuurlijk wat mensen met minder taalgevoel dan ik, maar om nou 7 jaar achter elkaar hetzelfde te blijven oefenen.. Met wiskunde B bijvoorbeeld ga je veel sneller door de stof heen, veel meer nieuwe dingen. Denk dat dat wel redelijk vergelijkbaar is met vervolgopleidingen, aangezien je voor een studie Frans niet eens Frans in je pakket nodig hebt. Willen ze weer gaan beginnen met je m'appelle Marleen et j'habite a Epe? ![]() Maar goed, als je zo dyslectisch bent als een deur dan is een beta-opleiding misschien wel makkelijker ja.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()