![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() (de Bartholomeüsnacht was de wraak op de verwoestingen in de kerken ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Hier mijn redenen alvast: Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
bovendien denk ik dat het hier gaat over beelden die van goden gemaakt worden (zie ook andere vertalingen). je mag geen godenbeelden aanbidden, en blijkbaar wil god ook niet dat je ze maakt. lijkt me logisch, god wil zelf ook niet afgebeeld worden en andere goden bestaan niet of mogen niet bestaan. afbeelden of uithouwen staat logischerwijs ook vaak in verband met aanbidden, althans dat blijkt hieruit. als er dan ergens anders staat Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
er wordt nergens anders aanleiding gegeven en er is geen aanleiding om te denken dat het zo zou zijn. daarnaast is het duidelijk dat met 1 en 3 goden worden bedoeld. de ene tekst vult de andere aan en verduidelijkt hem in dit geval. ik heb dus geen idee wat er in de grondtekst staat, maar andere vertalingen bevestigen deze interpretatie (in hoeverre het dan interpretatie te noemen valt). het valt inderdaad los te zeggen: geen godenbeelden in het algemeen, dat is duidelijk. daarnaast mag je ze niet aanbidden, ook duidelijk. samen maakt dat "wat in de wateren onder de aarde is. gij zult u voor die niet buigen". oor katholieken is er sowieso geen ommekeer bij "gij zult u voor die niet buigen" (of er enige waarde aan hechten). voor anti-afbeeldings mensen blijft er dan nog de vraag over of goden die op de aarde leven mensen zijn. het wel beweren heet nou inlegkunde. of leg maar eens uit waaruit blijkt dat je niet mag afbeelden als je ze niet zult aanbidden. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Hieronder staat een citaat uit het heilige boek van de christenen. Citaat:
||
Citaat:
2. als je alles gelezen hebt, zet je alles op een rijtje, en bedenk je een reden om niet te veronderstellen dat het zo zou zijn 3. ben je niet overtuigd? geef dan voor jezelf antwoord op de vraag of goden op aarde mensen zijn, zo ja 4. wees je ervan doordacht dat je aan grove inlegkunde doet 5. ben je het daarmee eens, maar niet overtuigd, neem alle vertalingen door en concludeer 6. vrees je voor interpretatievermogens van enge vertalers, neem de grondtekst ter hand 7. je bent overtuigd, gefeliciteerd sorry. ik snap dat je graag wilt zien dat de bijbel in velerlei opzicht interpreteerbaar is, maar in dit geval net niet. en het gaat allang niet meer over katholieken dus nu ontopic ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat laaste kan je vinden in 2 Kron 33:7. Ik gok dat de NBV gekozen heeft voor afgodsbeeld, omdat het duidelijker is.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
Je maakt mij niet wijs dat Jezus, goddelijk of menselijk, een ideaalbeeld zag in een stokoude haatdragende oerconservatieve mafkees die in weelde leeft, om zijn geloof te leiden.
||
![]() |
Citaat:
In de Naardense staat overigens "snijbeeld" ("beeld" dus), in de Leidsche staat ook 'beeld".
Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 09:10. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Oh zeker heeft de heilige Jezus Christus de woorden: "Gij zijt Petrus, en op deze Steenrots zal Ik Mijn Kerk bouwen en de poorten van de hel zullen Haar niet overweldigen" Je twijfelt dus aan de macht van Jezus. moet jij weten. met de vader en zoon mag je spotten dat is te vergeven de heilige geest bespotten is onvergeefbaar. En wie zegt dat de paus haatdragend is (ze zijn er tijdens de reformatie geweest dat ontken ik niet, maar wat doen ze nu fout) kijk naar Johannes Paulus II hij vergaf zelfs de persoon die hem neerschoot. Wat is er mis met het behouden van het geloof???? als je dat bedoeld met conservativiteit. Jullie protestanten willen ook geen condooms en geen abortus, jullie hebben goed naar de paus geluisterd alleen wordt het verteld door de dominee. En over de leeftijd is dat dan een probleem? is het een probleem dat men een groot geloof heeft????? Jezus beloonde juist hen die een groot geloof hadden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De platte aarde was ongetwijfeld het wereldbeeld dat de volkeren in die tijd hadden, niet zo gek ook als je eens onbezonnen naar buiten kijkt, maar wat heeft dat hier mee te maken? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ook is er uit de woorden van Christus veel waarde te putten en veel leermateriaal. Zo deed hij in het eerdergenoemde Matteusevangelie ook de uitspraak: "Een gemeenschap van innerlijke verdeeldheid zal geen standhouden." Zo zien we tegenwoordig vele soorten christelijke kerken. Dat is toch een overduidelijk voorbeeld van de kennis van Jezus, waarom zou hij dan niet kunnen vertellen dat de kerk één leider op aarde moest krijgen. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Overigens zou je met dit citaat ook nog moeten verdedigen dat het katholicisme de kerk van god is. Stel dat de protestanten gelijk hebben, dan is de paus helemaal onbevoegd. Citaat:
Iets dat ik prima kan onderbouwen omdat het vaticaan aantoonbaar onbijbelse standpunten aanhangt. Citaat:
Tevens is hij verantwoordelijk voor de dood van duizenden doordat hij AIDS onnodig huis laat houden door zijn streven tegen voorbehoedsmiddelen. Not to mention alle mensen die door zijn standpunt met 10-15 kinderen zitten die allemaal straatarm zijn, terwijl ze het met 3-4 kinderen veel beter zouden hebben. Ook indirect de schuld van de paus en het vaticaan.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Fact of life: mensen krikken, het is niet te stoppen. Overigens zit je als iedereen zich aan de katholieke norm houd nóg met een AIDS epidemie, want iedere seropostieve besmet zijn partner en 8-12 kinderen. Die kinderen besmetten ieder hun partner, etc etc. JJW: pas die quotes eens aan, dit is nauwelijks leesbaar. Het argument van de macht overnemen door als ratten te fokken vind ik overigens erg raar en getuigen van sektarisch denken. Mijn punt is dat het onmenselijk is om 14 kinderen te krijgen die in bittere armoede opgroeien, als je minder kinderen een betere toekomst kan geven. Als politieke motieven boven de zorg voor je kinderen gaat, dan is dat gewoon ziek.
||
![]() |
Citaat:
Vanaf het moment dat de oranjes in Nederland de macht kregen werden katholieken stelselmatig benadeeld, gediscrimineerd, niet toegestaan of nog erger verboden. Het is een menselijke reactie om je uit het slop te willen werken en de macht te krijgen als je niks hebt! Men ging vele kinderen krijgen, zodat ze een talrijke gemeenschap zouden worden. Als er dan eens een democratie zou komen zouden ze allen op dezelfde katholieke partij stemmen of men zou zich (zoals je nu in Noord-Ierland ziet) met geweld uit de put weten te werken. Ze zouden gebruik maken van hun aantallen! |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Protestanten waren ketters die op de brandstapel belandden, katholieke moesten daarna slechts hun kerken opnieuw inrichten. Tjee, wat een drama als je vergelijkt zeg. Overigens was het sinds 1548 officieel verboden katholieke kerkdiensten te houden, maar in gebouwen die er niet uitzagen als een kerk mocht het wel. Erg boeiend verbod dus, not. Allemaal zwaar offtopic trouwens.
||
![]() |
Citaat:
En Spanje regeerde helemaal niet namens het Vaticaan maar namens de koning die de macht niet wou weggeven! Er stierven veel protestanten op de brandstapel ja dat klopt, maar ze hebben dus zelf gezienhoe erg het is om benadeeld of verboden te worden. Het levende bewijs van dat de boodschap van christus niet tot de protestanten was doorgedrongen weet je wel: vergeef hen die je kwaad doen. Bij Christus stond alles in het teken van vergiffenis. Waarom verboden de protestanten het katholicisme dan als ze zelf wisten hoe er het was om verboden te worden! Een drama kan ik het wel noemen ja! want als je katholiek was had je tot de verzuiling geen bestaansrecht omdat je kahtoliek was. Bisdommen waren wel toegestaan, maar de protestanten behielden de politieke (discriminerende) macht. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Begin overigens maar niet aan het verdedigen van de doelen van dingen, zoals dat seks alleen voor voortplanting dient. Soldaat werd eerder ronduit vernederd op dat punt. Verder is die opvatting natuurlijk per definitie afkeurbaar omdat het de grond is waarop zaken als homohaat gebaseerd worden.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Democratisering in het Midden Oosten Joostje | 177 | 25-05-2011 10:40 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Literatuurbesprekingen Verwijderd | 17 | 15-07-2004 15:06 | |
[stelling] Rooms-Katholicisme: het celibaat moet afgeschaft worden Gatara | 10 | 15-01-2003 21:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Christenunie... DJ Incompetent | 59 | 28-03-2002 18:28 | |
Rooms Katholicisme / Protestantisme Thomas | 10 | 08-01-2002 22:16 |