Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2006, 16:11
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-06-2006 @ 09:32 :
Hoe wil jij dan de 0e en 2e hoofdwet aantonen met berekeningen?
Uh niet? Je moet er wel rekening mee houden in je berekeningen. Het is net iets meer dan alleen standaardformules toepassen. Als je iets normaal berekent kun je ook warmte vanuit 0 naar 25 graden laten gaan, maar in praktijk gaat dat niet. Water gaat niet spontaan koken als je het ergens laat staan. Het gaat niet om het aantonen dat de wetten kloppen met berekeningen, maar om het toepassen van de wetten op de juiste manier, en eventueel combineren met andere theoriën om te kijken of het zou kunnen kloppen. Berekeningen kunnen je wel iets geven, maar nooit de echte ervaring wat je zult hebben..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2006, 00:43
Verwijderd
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-06-2006 @ 17:11 :
Uh niet? Je moet er wel rekening mee houden in je berekeningen. Het is net iets meer dan alleen standaardformules toepassen. Als je iets normaal berekent kun je ook warmte vanuit 0 naar 25 graden laten gaan, maar in praktijk gaat dat niet. Water gaat niet spontaan koken als je het ergens laat staan. Het gaat niet om het aantonen dat de wetten kloppen met berekeningen, maar om het toepassen van de wetten op de juiste manier, en eventueel combineren met andere theoriën om te kijken of het zou kunnen kloppen. Berekeningen kunnen je wel iets geven, maar nooit de echte ervaring wat je zult hebben..
het was een retorische vraag...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 18:07
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-06-2006 @ 01:43 :
het was een retorische vraag...
En nog had je wat uitleg nodig met wat ik bedoelde, want anders had je die vraag niet gesteld.. Je begreep gewoon wat anders dan wat ik wilde vertellen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 18:33
Verwijderd
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-06-2006 @ 19:07 :
En nog had je wat uitleg nodig met wat ik bedoelde, want anders had je die vraag niet gesteld.. Je begreep gewoon wat anders dan wat ik wilde vertellen.
Een retorische vraag is geen echte vraag...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 21:49
BlackWolf
BlackWolf is offline
Dat weet ik wel Maar je dacht dat ik bedoelde dat je die wetten met berekeningen moet bewijzen, en daarom maakte je die opmerking. Maar dat bedoelde ik helemaal niet en legde ik uit wat ik echt bedoelde.. Snap je? Zo nee laat dan maar zitten
Met citaat reageren
Oud 12-06-2006, 22:18
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef op 06-06-2006 @ 21:46 :
String Theory dus.
Polyakov action:
[afbeelding]
Werkt de actie 'klassiek', dus Euler-Lagrange -> stationair punt? Van covariante afgeleiden, tensors en metrieken krijg ik hoofdpijn.

Laatst gewijzigd op 12-06-2006 om 22:46.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 22:43
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Snees schreef op 12-06-2006 @ 23:18 :
Werkt de actie 'klassiek', dus Euler-Lagrange -> stationair punt? Van covariante afgeleiden, tensors en metrieken krijg ik hoofdpijn.
Ja, er is in de actie geen sprake van 'quantum'-zaken. Dit is meestal het geval met quantummechanica: beginnen met een klassieke actie (wat gelijk staat aan beginnen met klassieke bewegingsvergelijkingen), en vervolgens de theorie quantiseren (in het simpelste geval het eisen van zogeheten commutatierelaties). Je verwacht namelijk dat de quantummechanische versie van de theorie aan dezelfde 'bewegingsvergelijkingen' voldoet als de klassieke versie. Alhoewel je dan niet echt meer spreekt van bewegingsvergelijkingen, maar gewoon van 'de actie'.

Maar in dit geval kan je inderdaad door middel van variatierekening stationaire punten bepalen. Om maar even wat resultaten op te sommen voor deze actie:

-De bewegingsvergelijking van de Xmu vrijheidsgraden blijken de bekende golfvergelijkingen te zijn. Voor iedere component geldt die vergelijking.

-De twee metrieken, ha b en gmu nu, blijken gelijk aan elkaar te zijn, op een constante factor na. Die constante factor mag (gek genoeg) ook nog eens van de plaats op de world sheet afhangen (dus van de (sigma-tau)-coordinaten). Nu is de metriek gmu nu te zien als een 'fysische' metriek (d.w.z. direct te meten). ha b is echter een wiskundig object, en heeft in eerste instantie geen fysische betekenis. Doordat nu ha b en gmu nu door de bewegingsvergelijking aan elkaar gerelateerd zijn, blijkt er een hele speciale symmetrie aanwezig te zijn in je theorie: Conformele invariantie, oftewel herschaling van de metriek ha b. Dit is eigenlijk het signaal dat de wiskundige gereedschapskist van conformele veldentheorie op snaartheorie kan worden toegepast.

Met behulp van deze symmetrie kan dan op een elegante manier de eigenschappen van de snaar worden bestudeerd, o.a. het spectra (=verschillende toestanden waarin de snaar zich kan bevinden -> iedere toestand correspondeert met een ander deeltje), en bijvoorbeeld ook de zogeheten kritische dimensie (in het geval van deze actie blijkt dat het aantal dimensies 26 moet zijn, anders klopt de theorie niet).
Oud 14-06-2006, 00:06
Delama
Delama is offline
De snaartheorie is net als god. De enige reden dat hij nog niet volledig verworpen is, is het feit dat niemand kan bewijzen dat hij niet bestaat.

Voor de rest vind ik t wel een interessante theorie, hoewel ik heel blij ben dat ik hem nooit volledig hoef te begrijpen .
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 10:11
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Delama schreef op 14-06-2006 @ 01:06 :
De snaartheorie is net als god. De enige reden dat hij nog niet volledig verworpen is, is het feit dat niemand kan bewijzen dat hij niet bestaat.

Voor de rest vind ik t wel een interessante theorie, hoewel ik heel blij ben dat ik hem nooit volledig hoef te begrijpen .
Met die theorie kan God wel bestaan
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 14:10
Hem
Hem is offline
Hoe dan?
Oud 15-06-2006, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Hem schreef op 15-06-2006 @ 15:10 :
Hoe dan?
Ik denk dat hij bedoelde dat God dan kan bestaan omdat niemand het tegendeel kan bewijzen.
Maar dus ook niet dat hij wel bestaat.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 17:41
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Hem schreef op 15-06-2006 @ 15:10 :
Hoe dan?
Met die paralellen universa enz.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 20:39
willypirate
willypirate is offline
Een vraag eigenlijk aan de uni jongens , beschrijft de wiskunde (met betrekking tot ruimtetijd op quantumniveau) causale relaties?
Oud 19-06-2006, 18:50
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Delama schreef op 14-06-2006 @ 01:06 :

Dus je zou in principe kunnen zeggen dat de theorie 'safe' is?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Darkiekurd schreef op 19-06-2006 @ 19:50 :
Dus je zou in principe kunnen zeggen dat de theorie 'safe' is?
Safe? Lees even de blog Cosmic Variance als je een discussie over de staat van strings binnen de hoge energiefysica wil lezen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:18
ILUsion
ILUsion is offline
Even een tip om de niet-wiskundige basis van stringtheorie te begrijpen: als je aan materiaal van Brian Greene (die ook in de video's aan het woord komt) kan geraken, dat zijn altijd zeer boeiende en begrijpelijke pareltjes van populaire wetenschap. Ikzelf heb het genoegen gehad om de publieksdag van de Solvayconferentie bij te kunnen wonen op 4 december 2005 en zijn uitleg had - volgens mij- en een gefundeerde wetenschappelijke basis (zijn vergelijkingen leken me geen compromissen tussen verstaanbaar en wetenschap) en een goede voorstellingswijze (altijd zeer veel levendige voorbeelden, heel leuke vertelstijl).

Mocht je geïnteresseerd zijn, wil ik best mijn opname van die dag (enkel geluid, geen bijhorende filmpjes/plaatjes en geen al te beste kwaliteit maar best luisterbaar) uploaden. Zijn onderwerp van de dag was “The Fabric of the Cosmos: Space, Time and the Texture of Reality”.

Het is wel leuk om te zien dat ook veel jongere mensen interesse hebben in dergelijke onderwerpen, de wiskundige basis mag dan vreselijk moeilijk zijn, het is een interessant onderwerp dat spijtiggenoeg nogal saai overkomt voor de meeste mensen, misschien omdat het een geheel andere (meer filosofische, zou ik zeggen) denkwereld is (als je het wiskundige aspect buiten beschouwing laat, natuurlijk).
Oud 20-06-2006, 22:53
Verwijderd
Die hele PBS-serie over Greens Elegant Universe kan je online bekijken (even googlen).
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 10:19
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 23:53 :
Die hele PBS-serie over Greens Elegant Universe kan je online bekijken (even googlen).
Dat staat in mijn openingspost, de link.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 19:26
Verwijderd
Ah ouais!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 00:40
Delama
Delama is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 12:34 :
Safe? Lees even de blog Cosmic Variance als je een discussie over de staat van strings binnen de hoge energiefysica wil lezen.
Geen idee eerlijk gezegd. Er zijn maar weinig mensen die je een goed antwoord kunnen geven. Een vriend van mij zit in zijn laatste jaar technische natuurkunde en hij begrijpt de snaartheorie ook niet 100%. Dus het mijn petje een beetje te boven daar een fatsoenlijk antwoord op te geven . Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die dat kunnen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 00:53
Verwijderd
Citaat:
Delama schreef op 22-06-2006 @ 01:40 :
Geen idee eerlijk gezegd. Er zijn maar weinig mensen die je een goed antwoord kunnen geven. Een vriend van mij zit in zijn laatste jaar technische natuurkunde en hij begrijpt de snaartheorie ook niet 100%. Dus het mijn petje een beetje te boven daar een fatsoenlijk antwoord op te geven . Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die dat kunnen.
[Technisch natuurkundigen hebben dan ook weinig met strings te maken.] Kort gezegd ('de sociologie van de snaartheorie'): op dit moment bestaat er een discussie over de populariteit van de snaartheorie binnen het veld. Penrose/Woit/Smolin zien de snaartheorie als ontestbaar en onwetenschappelijk en vinden dat er naar alternatieven gekeken moet worden (bijvoorbeeld LQC ~ loop quantum gravity), terwijl veel snaartheoretici hopen op gunstige resultaten van CERN/LHC bij (relatief) toegankelijke energieën om supersymmetrie aan te tonen en het string-plaatje aannemelijker te maken. De neutrale houding is snaartheorie als wiskundige constructie te zien die een aantal mooie dualiteiten/symmetrieën oplevert - maar verdient die dan zoveel aandacht?

Laatst gewijzigd op 22-06-2006 om 00:56.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 01:01
Delama
Delama is offline
Geen idee ik begrijp er geen fuck van. Maar t klinkt mooi.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 09:04
Verwijderd
Quantummechanica is toch ook maar een wiskundige constructie?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-06-2006 @ 10:04 :
Quantummechanica is toch ook maar een wiskundige constructie?
QM is een wiskundige constructie die ontzettend precieze voorspellingen aflevert.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 12:17
Verwijderd
Toch kun je een golffunctie niet direct meten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten