![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoe dan ook dit voorbeeld zal het wel duidelijk maken. Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat daarom bestaat God. Zoek de redeneerfout ![]() Ik denk overigens niet dat de wetenschap zo werkt als jij voorstelt. Pas geleden las ik in de krant dat wetenschappers het bestaan van donkere materie empirisch hadden bevestigd. Tot die tijd werd het slechts verondersteld of men hield men er een agnostisch standpunt opna. Niemand die zei dat het niet bestaat. |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
We hebben halucinaties en wishful thinking als verklaring voor godsbelevingen en bijna-dood-ervaringen. Totdat er een reden is om een andere verklaring aan te nemen is dat de uitkomst.
||
![]() |
Citaat:
Bovendien bestaat die geliefde en is het hiernamaals (nog) niet aantoonbaar dus is er totaal geen aanleiding omdat als externe oorzaak in acht te nemen. Laatst gewijzigd op 03-10-2006 om 18:14. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
B.) Is het niet toevallig dat je dezelfde god ervaart als de meest gangbare en populaire in jouw omgeving? Met andere woorden: hoeveel mensen 'ervaren' Zeus opeens?
||
![]() |
Citaat:
B) Hmm, ik kan me voorstellen dat je een globaal idee krijgt over God en dat je dat verder zelf moet invullen. En ja, dan neem je dingen uit je omgeving over. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een subjectieve waarneming (wat alleen jij waarneemt) mag je nooit vertrouwen, denk maar aan fantoompijn, déja-vus, dromen, herinneringen (want deze kunnen vervormd zyn) , ... en dus ook mystieke ervaringen zoals BDE's, het voelen van god, ... Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 01:13. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jantje geeft 4 als antwoord, gewoonweg omdat dat hem het meest logisch lijkt, niet omwille van die meteoriet. Zo redeneer ik ook met betrekking tot mijn niet-geloof in het hiernamaals. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hij heeft niets aan mensen die zonder zelf de keuze te maken Hem dienen (als robots) omdat ze niets anders kunnen. Hij wilt juist dat mensen zelf voor Hem kiezen. En daarom laat Hij ons dus zelf een keuze maken. En als wij Hem dan de rug toekeren moet je niet God de schuld van alle ellende geven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jantje gelooft dat de uitkomst 4 is, niet omdat iemand hem zei dat er anders een meteoriet op zyn hoofd zou neerstorten, maar omdat hy logisch redeneert. Dit is vergelykbaar met jouw stelling. Je zou evengoed kunnen stellen dat mensen niet geloven in een hiernamaals omdat sommigen beweren dat het Spaghettimonster elke overledene voor de lol tot in het oneindige zou laten lyden, ongeacht hoe die persoon leefde. |
![]() |
|||
Citaat:
lees je bijbel en kom eens van je cliche 'god houdt van alle mensen' af. dan zou hij ze immers allemaal wel tot zich trekken, niet (je moet immers maar niet willen). hij wil door mensen aanbeden worden, dat is een opdracht, geen aanbeveling. tenzij jij in je theologie de hel wel wilt cijferen, dan kun je dit geloven zonder dat god uberhaupt het aanbidden niet meer waard zou zijn. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Stel er komt een bedrijf "Robots Inc." die ontwerpt robots. Robots die het vermogen hebben zelf keuzes te maken --> in alle opzichten vergelijkbaar met een mens, wie denk je dat men verantwoordelijk acht als die robots zich misdragen? Robots Inc, natuurlijk. Als Robots Inc dat wangedrag kan voorkomen maar dit niet doet onder het mom van "ik wil die robots vrije wil niet afnemen", zal men Robots Inc alleen maar nog schuldiger achten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vervolgens claim je dat je ongeloof even rationeel is als het geloof in 2+2=4. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik kan nu ook beweren dat elfjes tot jou praten doormiddel van mensen, geschriften, wonderen (wat gewoon gebeurtenissen zijn die wij niet direct kunnen verklaren) etc etc en guess what als je in die elfjes gelooft zul je ook een verband zien. Het is net als met paranoide mensen, zien ze een helikopter denken ze bespioneert te worden door de AIVD. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als een gelovige me dat "rationeel" argument wel kan geven zou ik die graag willen horen. Daar ben ik heel erg nieuwsgierig naar, want ik zie persoonlijk helemaal niks dat zou kunnen aanduiden dat er een hiernamaals is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 16:35. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dit is de enigste waarheid die er is of tot nog toe kennen, daar zullen we het dus mee moeten doen. Het is in ieder geval een aannemelijkere waarheid dan wat sommige religien als waarheid presenteren om het feit dat het meetbaar is. Al wordt dat enigzins subjectief gemeten, bovendien zijn waarnemingen over het algemeen wel betrouwbaar/gelijk dat spreekt voor zich. Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 16:44. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het enige wat je doet, is zeggen dat gelovigen ook niet in smurfen, elfjes en spaghetti monsters geloven. Wat daar de relevantie van is, begrijp ik niet. |
![]() |
||
Citaat:
'Aannemelijkheid' is sowieso een subjectief begrip, overigens. Je kan niet zomaar zeggen 'dat is aannemelijker' omdat jij dat toevallig makkelijker vindt om te geloven. Dat waarnemingen over het algemeen betrouwbaar zijn mag je van mij onderbouwen met voorbeelden, bronnen etcetera. Niks spreekt 'voor zich', zeker niet als je probeert je te beroepen op zogenaamd wetenschappelijke feiten. Jij bent zelf in elk geval niet objectief, ook al denk je van wel. Objectiviteit is een waanidee, en iets waar wetenschappers erg trots op zijn, dat ze dat waanidee denken te beheersen. Er is geen rationeel argument om te geloven in een hiernamaals, als je echt als wetenschapper gaat denken. Er is ook geen rationeel argument om te geloven dat er geen hiernamaals is; dat is geen argument, maar je kan niet aantonen dat er geen hiernamaals is. Persoonlijk geloof ik wel dat er een hiernamaals is, een hemel, zou je kunnen zeggen. Waarom ik dat geloof ? Ik kan me niet voorstellen dat er zomaar een einde aan het bestaan zou komen. Nee, dat kan ik niet rationeel onderbouwen - ik denk niet dat jij de ervaringen van stervende mensen tenminste als rationeel argument aan wil horen - maar ik geloof dat wel. En, zoals je zou weten, geloof is nou eenmaal de zekerheid der dingen die men niet kan weten. Overigens vraag ik me echt weleens af hoeveel mensen zich net zo druk maken om het massale geloof in de evolutietheorie als in religie. Tenslotte zijn beide niet bewezen en ook niet te bewijzen, het enige verschil is dat een handvol wetenschappers met een grote bek de evolutietheorie als absolute waarheid aanneemt. (let wel, aanneemt, niet 'aan heeft kunnen tonen', dat heeft niemand.) Het zal mij allerminst verbazen als, over een jaar of twee, driehonderd, mensen zich net zo zullen verbazen over het weidverbreide geloof in de evolutietheorie en wat wij nou wetenschap noemen, net zo als veel mensen nu niet snappen waarom 1000 jaar geleden iedereen in God geloofde. Inzichten veranderen. Het is dwaas om te denken dat de waarheid die je nu geleerd wordt over honderd jaar ook nog waarheid blijkt te zijn.
||
![]() |
Citaat:
Hoewel dat evengoed een gok is, is het een gok gebaseerd op feitelijkheden . Ik ga uit van een bepaalde kans en tot nog toe is die kans op basis van feite n heel klein dat er zoiets is als een hiernamaals. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar het in feite aldoor op neer komt is dat gelovigen uitgaan van het hiernamaals, omdat ze daar behoefte aan hebben. Tenminste zo ervaar ik dat als ik bijvoorbeeld jou post lees. Je geeft zelf toe dat je het niet rationeel kan onderbouwen, daarom benader ik het vanuit een psychologische hoek. Een gedachte waarin met gelooft omdat men er voldoening uithaalt. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 17:39. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar je dient ergens een grens te trekken over de aannemelijkheid van iets, anders hebben begrippen als realiteit/waarheid nauwelijks nog waarde. Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 18:01. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat Friday hierboven al stelde, het is onzin om je te beroepen op gebrek aan bewijs. Zowel debattechnisch als logisch is dat geen argumentatie.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
islam ` =zwart wit= | 193 | 25-02-2005 20:37 | |
dump hier u religieuze teksten beaming eye | 116 | 05-02-2005 10:19 | |
Wat vinden christenen en joden van de profeet Mohammed? En wat vinden joden van jezus Donny must die | 117 | 24-01-2005 21:50 | |
Geloof als vereiste leonkorn | 247 | 02-07-2003 13:12 |