Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Vergis je niet, ik ben het gedeeltelijk eens met wat je in je laatste post zette. Recht van voortplanting is naar mijn idee net zo belangrijk als recht op voedsel of recht op adem.
||
![]() |
Citaat:
![]() we sluiten nu ook gewelddadige mensen preventief op. denk aan tbs en gevangenschap: je voorkomt dat mensen een fout maken in de toekomst. helaas is dit altijd een gevalletje "als het kalf verdronken is"; maar het is hier niettemin relevant (ik vind overigens absoluut niet dat je mensen moet straffen die niets gedaan hebben, absoluut niet) je lijkt steeds te negeren dat ik het over een bepaalde groep mensen heb. stel dat iemand veroordeeld is voor pedofilie, kindermishandeling, dierenmishandeling of (poging tot) moord, dan mag je diegene van mij het recht op kinderen afnemen. als je iemand levenslang in een tbs-kliniek plaatst, dan is het ook niet 100% bewezen dat diegene opnieuw in de fout zal gaan, maar op basis van risico-analyse sluiten we hem toch op. dat accepteren we allemaal (terwijl bewegingsvrijheid toch ook een universeel recht is). op basis van een dergelijke risico-analyse kun je ook het kinderrecht ontnemen, vind ik.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder komt het mij een beetje nazi-achtig over, een soort uber-mensch (gewone mensen) die kinderen mogen krijgen en 2de rangsburgers die het verboden word kinderen te krijgen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ook gerenomeerde artsen - die geen rascistische motieven hadden - vonden dat je bepaalde soorten bloed beter niet kon mengen bijvoorbeeld. nogmaals: ik keur dit niet goed, maar ik wil jouw uitspraak even in een context plaatsen. daarnaast is een belangrijk verschil dat deze "nazi"-rassenleer als doel had het creëren van perfecte mensen. in het voorstel dat hier ter discussie staat, gaat het om het belang van het kind.
Laatst gewijzigd op 14-12-2006 om 10:15. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het kind wordt hier dus niet gestraft voor zijn ouders, want de partij "kind" moet helemaal weggelaten worden uit deze vergelijking; er is immers geen kind (daar gaat het juist om). ieder kind heeft recht op een goede opvoeding. "kind" en "opvoeding". zolang er geen kind is, kun je alleen kijken naar de opvoeding. als je weet dat de opvoeding nooit zal kunnen voldoen aan de regel: "ieder kind heeft recht op een goede opvoeding", dan heeft het ook geen zin om het kind in het spel te brengen, want je zult het streven toch nooit bereiken. de enige die gestraft worden zijn de ouders. en is dat mogelijk op basis van waarschijnlijkheidsanalyses? als een paar bouwtekeningen reden zijn om iemand tot terrorist te veroordelen, dan kan dit ook. en nogmaals: je redt hiermee (indirect) een "mensenleven" door het niet aan pijn en moord bloot te stellen.
||
Citaat:
Dan kunnen mensen aankomen met allerlei hoogdrijvende idealen, maar dan komt het er feitelijk op neer dat ze onnoemelijk lijden mogelijk willen maken voor een zeer relatief en verre van concreet ideaal. Het is denk ik verre van een verdraaiing om dat idealisme met zijn gevolgen te confronteren, dan pas kan je namelijk een echte afweging maken in plaats van dat men op grond van claims als 'dat zijn mensenrechten' via morele superioriteit gelijk probeert te krijgen. (beter bekend als 'seeking the moral highground') Ook bij het vorige voorstel in deze richting, geboortebeperking bij geestelijk gehandicapten vond dat plaats. We hadden het dan over mensen die geestelijk achtergesteld waren, die al eerder uit hun ouderlijke macht waren ontzet. Ook liggen er dan statistieken dat 2/3e van de kinderen van dat soort paren uit huis geplaatst word. Dat soort gevolgen zijn mijn inziens niet af te doen met 'dat is een recht'. Kinderen hebben namelijk net zo goed recht op een fatsoenlijk leven, dus kunnen niet zomaar vaststelling maken dat mensen met hun kinderen alles uit mogen vreten, de belangen moeten worden afgewogen. Als iemand gestoord is, zijn kind(eren) vermoord heeft, en nog steeds diezelfde neiging heeft, dan denk ik dat je in het belang van die toekomstige kinderen wel degelijk kunt tornen aan het 'recht' op kinderen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Sommige mensen kunnen echter geen beslissingen nemen, omdat ze niet gezond kunnen nadenken. Dan mag de overheid, waar hopelijk weldenkende mensen zitten, dat best voor hem/ haar doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als iemand zijn kinderen heeft vermoord moet je je wel degelijk afvragen wat zo iemand eigenlijk met kinderen aan moet. Je hebt je kans gehad, zeggen ze dan.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat je dit soort zaken niet uitbant door selectief mensen ontvruchtbaar te maken. Er zullen altijd moorden zijn en ik denk dat dit nauwelijks effect zal hebben. |
![]() |
||
Citaat:
je kan het gewoon niet maken om mensen te selecteren en onvruchtbaar te maken. Wie mag beslissen over nieuw leven? Op basis waarvan selecteer je? Is het zeker dat die gestoorde zich altijd op die levenswijze zal gedragen? Dat levert veel te veel problemen. Wat beter zou zijn is de gestoorden zelf zien weg te krijgen of betere alertheid en betere hulpverlening op die betreffende gezinnen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Het punt is dat nu juist dat deze mensen een 'kans bieden' een nogal ingrijpende en kostbare gok is. Voor iedereen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Moeten we alles dan maar laten? |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder doelde men waar ik op reageerde op mensen die nog niks misdaan hadden. Als het over gestoorden gaan die iets in die richting misdaan hebben, is het bewezen en mag het van mij wel ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Moeten we verstandelijk gehandicapte mensen onder het mom van ethiek dan maar een beetje laten aanmodderen? Als we structurele problematiek écht willen aanpakken, dan moeten we moeten we niet gaan dwijlen met de kraan open.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Er moeten toch ook andere oplossingen mogelijk zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Datzelfde geldt voor geheel gezonde aspirant ouders die weten dat er een invalide baby op komst is. In sommige landen wordt dit kind direct na de geboorte met een kussentje "geholpen", in Nederland doen ze al moeilijk als je gaat praten over abortus. In dat oogpunt is het juist méér ethisch (als zeker is dat ouders geen "gezonde" kinderen kunnen produceren) het niet zover te laten komen. En zie ook de voordelen; eindelijk van dat condoom af ! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het is een zaak van leven of niet leven. en kind dat er nooit geweest is, zal het leven niet missen. een kind dat vermoord/mishandeld wordt (en dát is een zaak van leven of dood) "mist" het leven wel. dus: nee, de overheid mag niet beslissen over leven of dood (doodstraf bijvoorbeeld) en ja: de overheid mag (bij reële kans, nogmaals!) wel een potentieel leven behoeden voor pijn en doodslag.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja, massaal kinderen uit huis plaatsen zolang de ouders bij blijven fokken, maar ik betwijfel of dat soort drama's wel 'ethisch verantwoord' zijn.
||
Citaat:
(btw: over een condoom kun je ook zelf beslissen of je dat gebruikt of niet. En een condoom is ook handig met tegengaan van soa's enzo) |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
En het is niet alleen de relimaffia die dat vindt. Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
10 Kinderlijkjes > sterilliseren gestoorden/zwakzinnigen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ook bij adoptie zitten er beperkingen aan vast.. Tja, ik begrijp niet waarom er soms zo allergisch op gereageerd wordt, het is al jaren zo dat er ingegrepen kan worden in het leven van mensen als hun gedrag daar aanleiding voor geeft. Ook is er al jaren uitgevogeld dat dat nooit mag gebeuren op basis van puur 'morele' bezwaren, maar echt om het belang van anderen te beschermen, en dan nog slechts op gebieden als moord en mishandeling. Terughoudendheid is altijd geboden, maar zolang dat onderscheid gewaarborgd is lijkt ingrijpen me ook te verdedigen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik btw wel dat je gestoorden in de gaten zal moeten houden (aka een controleplicht eens in de zoveel tijd) en dat gevallen waarbij moord/ernstige mishandeling (dus meer dan het huis tuin en keukenwond) dat je die eventueel het wel mag ontzeggen, omdat het bewezen is dat deze personen de fout in kunnen gaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nog een voorbeeld, een vriendin van me heeft een moeder met een zwaar geval van borderline. De moeder werkt niet, want ze is wegens haar aandoening arbeidsongeschikt verklaard. Ze wilde graag veel kinderen, ik gok omdat ze zich graag geliefd wilde voelen, dus nam ze er maar drie. Dat gezin leeft nu al in grote armoede, aangezien ze met z'n vijven moeten leven van een karig baantje van die vader en de uitkering van de moeder, maar dat kan die moeder niet zo veel schelen, ze wil er nog een vierde kind bij. Ik kan je verder ook vertellen dat die kinderen het thuis niet al te leuk hebben, zelfs al worden ze niet geslagen en wat al niet. De oudste is momenteel bezig met de schulden van de moeder afbetalen van haar spaargeld, wat ze eigenlijk apart had gezet voor haar studie. Er is niets mis met selectie van wie er kinderen moet krijgen en wie niet. Voor je een auto mag gaan besturen en de weg op mag, moet je drieduizend examens afleggen, maar iedereen kan zomaar een kind op de wereld poepen, is dat niet een beetje vreemd? En zoals er eerder is gezegd, er wordt al op veel manieren ingegrepen in levens van mensen, al dan niet in verband met geboortebeperking. Het idee is echt niet nieuw. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder heb ik zelf autisme en zou dus onder de noemer 'gestoord' vallen. Nou zeg ik niet gelijk dat ik kinderen ga nemen, maar dat is meer omdat autisme misschien versprijd kan worden door erfelijkheid. Voor jou gevallen bestaat oa dus Buro Jeugdzorg en ik zou er niks mis mee vinden dat ze kinderen wegnemen, als ik jou verhaal zo hoor. Het probleem nu is dat ze kinderen te vaak thuis willen houden of dat ze nog contact met de ouders toestaat. Ik begrijp je gevoelens door je ervaringen, maar nog steeds zeg ik, er zijn genoeg gevallen waarbij het wel goed gaat en die mensen kun je zoiets niet zomaar ontzeggen. Editje: Ik dacht btw dat je sarcatisch was door je opmerking retards, maar helaas niet dus. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder heb ik het ook vooral over geestelijk gehandicapten en niet over 'gestoorden'. Alhoewel ik wel vind dat deze een test zouden moeten afleggen om te laten zien dat zij kinderen mogen. Dit omdat je er ontzettend veel gradaties in hebt, alsook foute diagnoses, etc. Iemand die zwaar psychotisch is zou geen kind moeten krijgen, hetzelfde voor zwaar autistisch, elk extreme, eigenlijk. Maar genoeg mensen die gewoon kunnen functioneren, hen moet het recht inderdaad niet ontnomen worden. Wat geestelijk gehandicapten ben ik wel voor een absoluut verbod. Ze hebben een lage levensverwachting, rond 30 jaar dacht ik, dat is traumatisch voor het kind. Het gemiddelde IQ ligt rond de vijftig, dat is te laag om in te zien wat de gevolgen zijn van het hebben van een kind, hoe je een kind moet opvoeden, wat je allemaal zou moeten doen qua inschrijvingen op school, verzekeringen, noem maar op. Er is een grote kans dat het kind ook geestelijk en vaak ook lichamelijk gehandicapt geboren wordt, dat is kut voor het kind en kut voor de samenleving, die daar voor opdraait. En zo iemand kan in sommige gevallen wel zoals gezegd wordt 'veel liefde geven', maar op liefde alleen kan een kind ook niet teren, het heeft kleren, verzorging, onderwijs, onderdak, verantwoordelijke ouders nodig. Zoals je terecht opmerkt, sommige geestelijk gehandicapten kunnen beter voor een kind zorgen dan menig gewoon mens. Klopt, daarom zeg ik ook, de meeste mensen zijn retards. Het mooiste zou dan ook zijn - iedereen verplicht aan een soort van prikpil, die je maar eens in het halfjaar hoeft te halen. En dan maar bewijzen dat je goed genoeg bent om een kind op te voeden, door middel van een uitgebreide serie tests - IQ-tests, psychologische tests, tests op verantwoordelijkheid, op hoe veel je van kinderen houdt, zoiets. Maar goed, dat is niet te realiseren, los van dat het teveel bureaucratie zou opleveren is het natuurlijk ook veel te moeilijk cq onmogelijk om te bepalen wanneer iemand 'goed genoeg' is. Oja, wat Bureau Jeugdzorg betreft, deze bestrijdt de symptomen, niet het probleem. Naar mijn idee. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Moet er een vuurwerkverbod komen? Supreme Dutch | 170 | 21-01-2008 19:20 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 500 | 09-01-2008 19:28 | |
Broer en zus willen legale seksrelatie Love & Peace | 130 | 08-03-2007 11:16 |