Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2007, 11:17
Verwijderd
Citaat:
*oma* schreef op 09-05-2007 @ 01:31 :
Cultuur is alles wat niet natuur is (door de mens gemaakt) en bodies valt daar niet onder (vind ik). Naja, of zoiets dan.
volgens ckv was alles wat in een theater, zaal of museum gebeurde cultureel en kreeg je dus korting voor al denk ik niet dat concerten en films cultureel erfgoed zijn maar in de definitie van scholing enzo en het cjp zou bodies wel degelijk onder cultuur vallen aangezien je er cjp korting mee krijgt, ik weet niet hoe het met ckv pasjes enzo zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2007, 11:35
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
koekjes schreef op 09-05-2007 @ 12:17 :
volgens ckv was alles wat in een theater, zaal of museum gebeurde cultureel en kreeg je dus korting voor al denk ik niet dat concerten en films cultureel erfgoed zijn maar in de definitie van scholing enzo en het cjp zou bodies wel degelijk onder cultuur vallen aangezien je er cjp korting mee krijgt, ik weet niet hoe het met ckv pasjes enzo zit.
Ckv is cultuur en kunst. Als ik ckv zou geven, zou ik bodies niet een culturele activiteit vinden. Daar kunnen ze beter heengaan met biologie. Even over cjp en ckvbonnen, die kun je ook inleveren om naar Epic Movie te gaan en dat vind ik nou, persoonlijk, ook geen kunst of cultuur.
Oud 09-05-2007, 11:38
first eror
first eror is offline
Zoals *oma* zegt is cultuur alles wat door de mens gemaakt is: tadah, die lijken zijn geprepareerd en uitgestald. Cultuuurrrrr! Auto's, Burger King, levende standbeelden op de dam, pimpampet, een opgezette reiger, de HENSVIK van IKEA, Feest van Joop, bier, alles, whoh.
Het één is alleen wat explicieter dan het ander, hè.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 11:51
ragdoll
ragdoll is offline
Pff dat vind ik zo'n oeverloze discussie. Dan eindig je vroeg of laat bij de vraag wat kunst uberhaupt is en daar valt sowieso geen zinnig woord over te zeggen.
Oud 09-05-2007, 11:55
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
first eror schreef op 09-05-2007 @ 12:38 :
Zoals *oma* zegt is cultuur alles wat door de mens gemaakt is: tadah, die lijken zijn geprepareerd en uitgestald. Cultuuurrrrr! Auto's, Burger King, levende standbeelden op de dam, pimpampet, een opgezette reiger, de HENSVIK van IKEA, Feest van Joop, bier, alles, whoh.
Het één is alleen wat explicieter dan het ander, hè.
jij hebt het nu over cultuur in de breedste zin van de betekenis, maar in dit topic gaat het daar niet om, het gaat om de vorm van cultuur die iets zegt over de volkerlijke kunsten. en dat heeft niks te maken met het expliciet zijn ervan, maar of het iets zegt over de geschiedenis en leefwijze van een volk. en tegenwoordig is de macdonalds nauwelijks nog cultuur te noemen, in die zin van het is typisch voor een bepaald volkd, want het wordt overal gegeten. je zult dus de letterlijke betekenis van het woord cultuur moeten scheiden van wat er tegenwoordig echt als cultuur wordt aangeduid, want zolang je blijft hangen in die letterlijke betekenis kun je nooit een onderscheid maken tussen 'cultuur' zoals men dat netjes leert bij de taallesjes en volkentypische dingen zoals schilderkunst, literatuur, muziek en klederdracht.
Oud 09-05-2007, 12:01
*oma*
*oma* is offline
Idd

Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 12:03
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ja als we allemaal zo makkelijk dachten zaten we allemaal aan de cake.
Oud 09-05-2007, 12:04
*oma*
*oma* is offline
Wat ik dus zei: Kunst is alles wat ik kunst vind.

en ja idd, maar ergens klopt het wel een beetje.
Oud 09-05-2007, 12:05
first eror
first eror is offline
Citaat:
Tonsillitis schreef op 09-05-2007 @ 12:55 :
jij hebt het nu over cultuur in de breedste zin van de betekenis, maar in dit topic gaat het daar niet om, het gaat om de vorm van cultuur die iets zegt over de volkerlijke kunsten. en dat heeft niks te maken met het expliciet zijn ervan, maar of het iets zegt over de geschiedenis en leefwijze van een volk. en tegenwoordig is de macdonalds nauwelijks nog cultuur te noemen, in die zin van het is typisch voor een bepaald volkd, want het wordt overal gegeten. je zult dus de letterlijke betekenis van het woord cultuur moeten scheiden van wat er tegenwoordig echt als cultuur wordt aangeduid, want zolang je blijft hangen in die letterlijke betekenis kun je nooit een onderscheid maken tussen 'cultuur' zoals men dat netjes leert bij de taallesjes en volkentypische dingen zoals schilderkunst, literatuur, muziek en klederdracht.
Volkentypisch bestaat niet of nauwelijks. Cultuur is een glijdend begrip en, het lijkt me, dat het hier juist veel interessanter is om te vertellen hoe je 'iets' ervaart dan wat 'iets' daadwerkelijk is. Ik probeer te zeggen dat het niet zoveel uitmaakt wat cultuur is als je maar kan onderbouwen waarom het cultuur voor je is.

Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 12:08.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 12:08
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
first eror schreef op 09-05-2007 @ 13:05 :
Volkentypisch bestaat dus niet of nauwelijks. Cultuur is een glijdend begrip en, het lijkt me, dat het hier juist veel interessanter is om te vertellen hoe je 'iets' ervaart dan wat 'iets' daadwerkelijk is. Ik probeer te zeggen dat het niet zoveel uitmaakt wat cultuur is als je maar kan onderbouwen waarom het cultuur voor je is.

het bestaat niet of nauwelijks meer, dat is wel iets wat verduidelijkt moet worden. vroeger ( vroegah) was er natuurlijk veel meer sprake van volkentypische elementen en shizzle, maar door de globalisering is dat zeker aan het verdwijnen. en het is zeker zo dat je voor jezelf moet bepalen wat voor jouzelf nog cultuur is en wat tegenwoordig al zo overgenomen is door iedereen dat het geen cultuur meer te noemen valt, maar ik wilde duidelijk maken dat het in dit topic om de kunstzinnige vorm van cultuur ging en niet om die van de wetenschap of industrialisering. dat was eigenlijk mijn hele punt
Oud 09-05-2007, 12:15
*oma*
*oma* is offline
Ja, eigenlijk ging het over bodies. Maar helemaal eigenlijk ging het over hoe 'cultureel verantwoord' je bent en om dat te bepalen, moet je eigenlijk eerst bepalen wat dan cultuur is.
Maar dit is wel een scholierenforum, dus kunnen we het simpel houden .
Oud 09-05-2007, 12:24
first eror
first eror is offline
Citaat:
Tonsillitis schreef op 09-05-2007 @ 13:08 :
het bestaat niet of nauwelijks meer, dat is wel iets wat verduidelijkt moet worden. vroeger ( vroegah) was er natuurlijk veel meer sprake van volkentypische elementen en shizzle, maar door de globalisering is dat zeker aan het verdwijnen. en het is zeker zo dat je voor jezelf moet bepalen wat voor jouzelf nog cultuur is en wat tegenwoordig al zo overgenomen is door iedereen dat het geen cultuur meer te noemen valt, maar ik wilde duidelijk maken dat het in dit topic om de kunstzinnige vorm van cultuur ging en niet om die van de wetenschap of industrialisering. dat was eigenlijk mijn hele punt
Snap je puhunt wel.
Maar een 'kunstzinnige vorm van cultuur' is een beetje een nonbegrip, omdat iedereen dat anders invult. Of eigenlijk, 'in moet vullen'. Als iedereen dat ook daadwerkelijk doet, dan pas wordt boeiend. Over smaak valt heel goed te twisten. De vraag 'hoe cultureel verantwoord ben je' komt voor mij niet neer op 'hoe cultureel verantwoord ben jij op de schaal van 1 tot 10' maar 'hoe vul jij je culturele interesse in'?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 12:27
first eror
first eror is offline
Citaat:
*oma* schreef op 09-05-2007 @ 13:15 :
Ja, eigenlijk ging het over bodies. Maar helemaal eigenlijk ging het over hoe 'cultureel verantwoord' je bent en om dat te bepalen, moet je eigenlijk eerst bepalen wat dan cultuur is.
Je hoeft helemaal niet te bepalen wat cultuur is!
Leg gewoon uit waarom je die tentoonstelling kut vindt om zo de ander de mogelijkheid te geven om er op in te gaan. Anders wordt zo'n topic gewoon een veredeld poesie album.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 13:07
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
poezieplaatjes!
Oud 09-05-2007, 13:08
first eror
first eror is offline
Citaat:
Tonsillitis schreef op 09-05-2007 @ 14:07 :
poezieplaatjes!
[afbeelding]
Kunstig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 15:18
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik ga vaak naar dans- en toneelopvoeringen. Ik lees veel boeken, ik kijk vaak films (maar niet echt vaak in de bioscoop). Musea wil ook wel eens, maar niet te vaak. Ik ben van het Museum der Schone Kunsten in Brussel, en daar wil ik best wel eens per jaar heen, maar komt er niet altijd van.

Laat ik dus zeggen dat ik best wel cultureel verantwoord ben.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 15:19
Verwijderd
Ik speel nintendo.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 15:32
janush
janush is offline
ik ben zooooooooooooooooooooooooooooooo cultureel verantwoord, dat wil je niet weten joh. puh!
Oud 09-05-2007, 17:04
first eror
first eror is offline
Citaat:
Reverend schreef op 09-05-2007 @ 16:19 :
Ik speel nintendo.
Wii? Of de leuke nintendo's?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2007, 14:00
Verwijderd
Ik probeer ten minste één keer per week naar het theater te gaan (toneelvoorstellingen van hoog niveau, dus geen slappe musical-shit ) en dat lukt me over het algemeen ook wel (vaak zelfs vaker dan één keer per week.
Dans bezoek ik eigenlijk te weinig.
Ik ga soms naar (pop)concerten, maar dat vind ik een iets te duur grapje om dat heel vaak te doen.
Filmhuisfilms kijk ik genoeg. Ik heb zelf een kast vol en ga ook wel eens (hoewel de laatste tijd weinig) naar het filmhuis hier in Tilburg.
Lezen doe ik praktisch niet meer (alleen toneelstukken)
Musea bezoek ik ook echt veel te weinig.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 00:03
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik heb van de week maar liefst drie musea en een theater bezocht en ook nog het eurovisie songfestival gekeken!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 12:00
capibara
capibara is offline
Citaat:
Reverend schreef op 09-05-2007 @ 16:19 :
Ik speel nintendo.
8bit ist kultur!
Oud 13-05-2007, 12:05
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
first eror schreef op 09-05-2007 @ 13:27 :
Je hoeft helemaal niet te bepalen wat cultuur is!
Leg gewoon uit waarom je die tentoonstelling kut vindt om zo de ander de mogelijkheid te geven om er op in te gaan. Anders wordt zo'n topic gewoon een veredeld poesie album.
Citaat:
*oma* schreef op 09-05-2007 @ 13:15 :
Oud 13-05-2007, 12:26
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
*oma* schreef op 09-05-2007 @ 12:35 :
Even over cjp en ckvbonnen, die kun je ook inleveren om naar Epic Movie te gaan en dat vind ik nou, persoonlijk, ook geen kunst of cultuur.
Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 12:27
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
palindrome schreef op 13-05-2007 @ 13:26 :
Waarom niet?
Daarom niet.
Oud 13-05-2007, 17:15
Verwijderd
Citaat:
first eror schreef op 09-05-2007 @ 18:04 :
Wii? Of de leuke nintendo's?
De leuke.

Maar wii is ook best vet ;o. Kzit te twijfelen of ik eerst een wii of een ds ga halen van mijn volgende loon.

Citaat:
8bit ist kultur!
<o/
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 18:07
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
koekjes schreef op 09-05-2007 @ 12:17 :
bij ons moest je er eerst bewijzen dat het 'cultureel verantwoord was'.
dus voor bright eyes kreeg ik korting voor muziek.
voor film korting voor een shakespeare verfilming.
voor kunst korting voor een toulouse-lautrec expositie.
etc.
Reageren

Regels voor berichten