Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2007, 14:54
innogen
innogen is offline
Titel zegt het eigenlijk al.

Ga je vaak naar een museum of expositie? Of misschien wel een dansvoorstelling of toneelstuk? Naar wat voor dingen ga je dan?
Kijk je graag filmhuisfilms met 6 mensen in de zaal of zit je liever in een drukke Pathezaal naar de nieuwste blockbuster te kijken?

Hou je van cultuur of bezorgt het woord alleen al jou nachtmerries door bepaalde verschrikkelijke schooltripjes van vroeger? En in het geval van het laatste, verhalen graag

Brand los
Oud 02-05-2007, 15:01
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik ga minder vaak naar musea dan ik zou willen, vanwege geld en eigenlijk sta ik er te weinig bij stil. Ik vind het wel erg leuk en ben in Berlijn ook naar 3 musea achter elkaar geweest geloof ik en dat was super gaaf
Naar toneel/theatervoorstellingen ging ik wel met school of voor ckv1, maar nu eigenlijk niet meer. Aan ballet heb ik wegens overmatige confrontatie bij ckv2 presentaties en saaie balletvoorstellingen eigenlijk een hekel, dus dat doe ik al helemaal nooit.
Ik ben een keer in Toomler geweest en dat vind ik eigenlijk wel veel relaxter dan een theaterstuk/conference/balletstuk oid, omdat je dan "gewoon" een biertje kan drinken en tegelijkertijd naar iets interessants kijkt. Is minder "formeel" en vind ik daarom ook wat toegankelijker.
Film vind ik wel erg leuk en kijk ook graag naar filmhuisfilms, maar ook net zo graag naar blockbusters eigenlijk . Vind film kijken met een groepje vrienden en wat drank/eten erg vermakelijk en doe dat ook maar al te graag.
Oh, en verder vind ik lezen eigenlijk ook wel bij cultuur horen maar dat staat niet in de post. Ik hou erg van lezen en heb dat de afgelopen 2 jaar oid te weinig gedaan maar dat ben ik de laatste 2 maanden aan het inhalen.
Oud 02-05-2007, 15:36
Ceespop
Ceespop is offline
Ikwil wel naar musea en exposities, maar ik mis de motivatie, en soms begrijp ik het niet zo. Cultuur is mij niet verkeerd gevallen want ik hou wel van cultuur en kunst.

Ik heb ook wel verschrikkelijke schooltripjes gehad in het verleden, maar dat kunnen weinig mensen ontkennen dat ze die gehad hebben. Verder wil ik dan wel naar exposities, maar daar haal ik meer inspiratie uit om het zelf ook eens te proberen dan dat ik het bewonder op een bepaalde manier.

Ik ga wel graag naar toneelstukken en ben erg muzikaal, de top 40 doet mij weinig, ik luister ook oudere muziek; wat gebeurde er vroeger nu precies met dat soort genres?
Jamsessies zijn leuk, concerten en mensen, sociale contacten is daarbij voor mij ook belangrijk.
Oud 02-05-2007, 15:51
botulismf
botulismf is offline
Lezen, theaters, musea en concertbezoeken doe/bezoek ik wel met enige regelmaat, maar ik zou dat allemaal wel veel vaker willen doen. Het gaat een beetje met vlagen.

Films zie ik vrij vaak. Wel steeds minder in de bioscoop, maar een bioscoopbezoek is dan ook wel bespottelijk duur geworden. Dus dan huur ik liever een DVD.

En ik stop (veel te) veel tijd in het downloaden en beluisteren van nieuwe muziek, maar dat is dan ook mijn PASSIE.
Oud 02-05-2007, 16:10
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Soms ga ik naar fotografie exposities en musea (schilderijen dan). Ik ga soms naar een filmhuis maar download meestal films. Ik koop nauwelijks DVD's omdat ik films geen twee keer wil kijken.
Cabaret en toneel mijd ik zoveel mogelijk en concerten vind ik de laatste tijd alleen leuk als het of nostalgie of kunst betreft. Het moet echt indruk maken anders vermaak ik me niet. Ik ben waarschijnlijk verbitterd omdat ik te veel troep heb gezien en er nog geld aan verkwist heb ook.
Oud 02-05-2007, 16:12
Verwijderd
Iemand hier heeft een knuffel nodig.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 16:14
Swlabr
Swlabr is offline
Niet.
Oud 02-05-2007, 16:18
Jones
Citaat:
L_angel schreef op 02-05-2007 @ 15:54 :
Titel zegt het eigenlijk al.

Ga je vaak naar een museum of expositie? Of misschien wel een dansvoorstelling of toneelstuk? Naar wat voor dingen ga je dan?
Kijk je graag filmhuisfilms met 6 mensen in de zaal of zit je liever in een drukke Pathezaal naar de nieuwste blockbuster te kijken?

Hou je van cultuur of bezorgt het woord alleen al jou nachtmerries door bepaalde verschrikkelijke schooltripjes van vroeger? En in het geval van het laatste, verhalen graag

Brand los
Musea bezoek ik niet snel uit mezelf. In ieder geval Nederlandse museau. Als ik ergens op vakantie ben krijg ik wel ineens de neiging om overal binnen te stappen. Met mijn ouders heb ik er hier al wel veel gezien maar er staan er eigenlijk nog wel een paar op mijn lijstje.

Omdat mijn zus dramadocent is heb ik nogal wat voorstellingen van haar en haar vriendinnen/klasgenoten gezien, verder zal ik nooit vrijwillig naar een toneelstuk gaan kijken. Alhoewel de stukken die ik heb gezien nog geeneens zo slecht waren is het gewoon echt niet mijn ding.

Ik download alles wat ik kijk en dat verschilt nogal: van filmhuis tot mainstream series en stomme highschoolkomedies. Ik hou opzich wel van cultuur maar ik krijg altijd een horrorbeeld van al die cultureel verantwoorde mensen die er dan altijd rondlopen. De types die cultureel zijn enkel om het cultureel zijn. (die vallen in dezelfde groep als de mensen die alleen maar naar muziek luisteren omdat het "nieuw" is en het afvallen zodra de massa het ontdekt)

Oh en mijn middelbare school (en CKV-docent) waren allebei zo dramatisch dat ik eigenlijk niet kan zeggen dat ik ook maar iets voor CKV heb gedaan. Alles wat ik heb meegekregen is dus via mijn ouders gegaan.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 16:28
Hakuna
Hakuna is offline
Ben voor jaren terug eens naar een tentoonstelling geweest van ontwerper/kunstenaar Kaffe Fasset, en je komt als bezoeker ogen te kort van wat je alemaal te zien krijgt. Echte brei en borduurkunst met een grote K.

Zou wel eens graag naar het Van Gogh museum willen gaan (na de verbouwing) Ook zou ik wel eens het laatste (onvoltooide)werk van Mondriaan willen zien (Victory boogie woogie) in het Haagse gemeente museum. (heb zelf een aantal Mondriaans nageschilderd 1 op 1)
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 16:56
lapin
lapin is offline
Ik ben net naar Genesis (over de overeenkomsten tussen kunst en wetenschap) geweest met o.a. gemuteerde vlinders en gekke kippen en dat was heel tof.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:03
Verwijderd
ik ben echt wel veel cultureler dan jullie.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:21
Verwijderd
Ik ga graag naar het theater voornamelijk dans en toneel. Ook vanwege mijn artistieke contacten waar ik naar moet kijken, vaak is het toch gaaf Ik bezoek ook regelmatig het filmhuis maar ik heb ook bioscoopkaartjes van stomme, achterlijke maar stiekem toch leuke films.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:47
ZerO
ZerO is offline
Ik ben echt een trutje die naar het filmhuis gaat en tussen vijftigers gaat zitten hoef ik tenminste niet naar zoenende pubers voor me te staren en het is een stuk goedkoper dan Pathe, zeker op maandag betaal ik maar 4 euro !!
Naar exposities ga ik wel eens, omdat ik mensen ken die exposeren en als ik in het buitenland ben zoek ik een museum op.
Ik wil vaker naar theatervoorstellingen, maar door gebrek aan geld komt er niet veel van terecht.

En eigenlijk heb ik geen trauma's overgehouden aan culturele schoolreisjes want ik vond ze werkelijk leuk
Oud 02-05-2007, 18:32
Ceespop
Ceespop is offline
Ik probeer gewoon wat, dan ga ik wat schrijven en anders speel ik wat gitaar, en anders kijk ik wel een dvd van een concert van mijn favoriete artiesten als het uitkomt.
Oud 02-05-2007, 18:52
*oma*
*oma* is offline
Ik heb een museumjaarkaart, werk bij Pathé, dus echt veel geld ben ik er dan niet aan kwijt. Ga dus regelmatig naar de film of huur ze (krijg een verdubbeling van mijn huurtegoed, omdat ik bij Pathé werk), ga ook vrij regelmatig naar het museum. Ook in het buitenland.

Vorige week heb ik in de UFO van Mariko Mori gezeten als proefpersoon (in Venetië bij de Biënniale ook ingeweest), omdat een vriendinnetje van mij in het Groninger Museum werkt en ze moest oefenen ofzo.

deze dus.
Oud 02-05-2007, 18:56
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ik bezoek af en toe een museum, een fototentoonstelling. ik kijk redelijk veel films met dank aan botulismf en soms ga ik met mijn moeder naar films in het chasse in breda, daar draaien de wat filmhuizerigere films. ik lees redelijk veel boeken, ongeveer 1 per week. dat varieert van handboeken en mooie romans tot slappe paulo coelho schijt, alhoewel ik dat laatste natuurlijk liever vermijd. het doet me deugd nu al te weten dat ik in mijn derde jaar van mijn opleiding mee zal werken aan de restauratie van de decoraties in het Stedelijk museum in A'dam, daar heb ik nu al heel erg veel zin in
toneel en cabaret en musical daar doe ik niet aan, cabaret en toneel omdat ik het semi-intellectueel gewauwel vind, cabaret ook vaak te plat, en musicals trekken me niet zo met al die liedjes. al moet ik zeggen dat ik de voorstelling van the lion king in londen wel heel vet vond.

ohja ik heb ook een museumkaart en het geeft een goed gevoel om voor gratiesj mooie doeken te kunnen zien

Laatst gewijzigd op 02-05-2007 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 19:02
Freek
Freek is offline
Ik ben cultureel verantwoord in fases.
Oud 02-05-2007, 22:02
June bug
June bug is offline
Ik vind mezelf niet echt cultureel verantwoord, ik ga niet echt op eigen initiatief naar musea of tentoonstellingen, en als ik met iemand meega moet het wel iets zijn wat me echt interessant lijkt. Balletvoorstellingen vind ik geweldig, (omdat ik zelf een jaar of 14 aan ballet heb gedaan), maar helaas is het extreem duur en kan ik dus niet vaak gaan. Ook qua concerten komt het erop neer dat ik alleen naar dingen ga waarvan ik weet dat ik ze echt leuk vind.
Oud 02-05-2007, 22:07
Metal
Metal is offline
Cultureel verantwoord zijn is voor paupers.
Oud 02-05-2007, 22:09
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik kijk graag naar stoffige schilderijen en oude gebouwen met m'n moeder. moderne kunst snap ik niet en ik zie liever af en toe een plaatje in een boek waarvan ik eens kan denken 'haha wat een onzin' dan dat ik entree moet betalen om naar een stel broodroosters en doeken met kruisjes en rondjes te kijken.
toneel is niet echt mijn ding, want ik houd gewoon niet van twee uur of langer zwijgend in een stoel zitten kijken naar mensen die tegen elkaar praten, dan krijg ik zin om me in het gesprek te mengen. naar concerten ga ik nog maar zelden, want ik zie niet zo vaak iets staan waarvan ik denk GOH JA LEUK DAAR WIL IK NAARTOE, en meestal valt het of tegen of zuip ik zoveel dat ik me maar de helft kan herinneren. ik kijk wel rege;matig films, omdat m'n beste vriendin in een videotheek werkt en die nodigt me dan uit om films te kijken of komt langs met een paar dvd's en chips. oja ik lees ook veel boeken, maar ik krijg al mijn stoffige tweedehands aankopen niet meer weggelezen dus ik zit nu op rantsoen. en ik kijk graag naar tussen kunst en kitsch, ik wil daar ook een keer m'n oude troep laten taxeren.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 23:23
Vice
Vice is offline
Ik vind het enig.
Oud 03-05-2007, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 03-05-2007 @ 00:23 :
Ik vind het enig.
Gefeliciteerd!

OT: Ik ben soms cultureel verantwoord. In het buitenland ga ik wel naar musea, maar hier eigenlijk nooit. Ik ga wel eens naar balletvoorstellingen, omdat ik het vroeger zelf ook deed, en ik vind het leuk om naar te kijken (en de foutjes te ontdekken )
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 10:32
DeadNation
DeadNation is offline
Mwoah meer dan de meeste mensen van me zouden denken. Komt wel grotendeels door m'n vriendin die heel erg into kunst is(studeert kunstgeschiedenis, maakt zelf dingen/ doet fotografie, werkt in musea.

Dus ja ik heb wel een aantal dingen gezien opzich. Als we op vakantie gaan of iets dergelijks pakken we ook altijd een aantal musea mee.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat zelf niet gedaan zou hebben, simpelweg omdat ik niet dacht dat ik dingen zou kunnen vinden die ik tof vind en ik t minder vind om alleen ergens rond te lopen en geen enkele clue te hebben over de achtergronden enz enz van een werk.

Ik trek t wel goed eigenlijk, moet ik zeggen. Niet verwacht een aantal jaar terug.

Qua films trek ik alles. Er bestaan maar 2 soorten films voor mij. Kutfilms en gave films. Ik wijs niet iets bij voorbaat af omdat het hollywood is.

Muziek obviously. Ik maak het zelf, ik ga r heen. De horizon is echter wel enorm veel breder geworden de afgelopen jaren.

Toneel: Nee, over t algemeen niet. Het doet me meestal niets.
Oud 03-05-2007, 11:09
belli
belli is offline
musea vergeet ik op een of andere manier nog al...
ik ga regelmatig naar toneelstukken en musicals. ook zie ik nog aardig wat dansvoorstellingen in een jaar.
ik zit veel in de bioscoop en werk bij ene videotheek. dus ik zie een stuk of 4 films per week denk ik.
maar daar blijft het dan ook wel bij..
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 11:13
Carn
Carn is offline
musea interesseren me zelden tenzij het specifiek iets is wat ik echt interessant vind. Verder kan ik meestal wel wat architectuur waarderen maar ik ga er geen vrije tijd aan opofferen. Verder kijk ik toch al veel soorten films en luister ik veel soorten muziek.
Oud 03-05-2007, 11:15
Dexter_M
Dexter_M is offline
Museums, kunst, optredens intreseren me weinig.
Enigste culturele wat ik doe is veel films kijken en veel verschillende tv series.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 11:43
Roxy
Roxy is offline
ik ben op vakantie veel meer cultureel actief dan in nederland. Als ik hier ben zijn het alleen veel concerten en misschien net zo veel films. Dat laatste vooral omdat ik bij een bioscoop werk en het dus goedkoper en minder moeite is dan huren/downloaden en eigenlijk ook gezelliger. Musea en toneelvoorstellingen bezoek ik nooit.

Sowieso ook in het buitenland trekken die dingen mij minder, ik hou niet zo van schilderkunst. Fotografie en architectuur vind ik daarintegen wel erg gaaf.
Oud 03-05-2007, 13:21
Wammus
Wammus is offline
Ik ben een beetje cultureel verantwoord.

Ik kijk elke week minstens 3 films maar ga helaas niet meer naar de bioscoop (ik vind het echt achterlijk veel te duur geworden voor dat geld koop ik de DVD wel dan kan ik kijken wanneer ik wil). Ik ga nooit naar de filmschuur wat ik eigenlijk wel jammer vind.

Ik luister veel muziek en ook mijn horizon is vooral de afgelopen 2 jaar vééél breder geworden. Dat komt nog het meest omdat ik (sinds kort) besloten heb dat concerten cool zijn en ik daar dus meer heen wil. Het is bij mijn vriendengroep echter nog niet helemaal ingeburgerd dus daar ben ik me nu hard voor aan het maken.

Ik ging vroeger elk jaar naar een baletvoorstelling omdat m'n zusje daaraan deed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen fuck aan vond maar meeging voor de gezelligheid en om haar niet teleur te stellen.

Hier in nederland ga ik echt nooit naar musea. In het buitenland wel en dan het liefst naar exposities over wat dan ook zo lang ze er maar veel oude prullen als bakjes werktuigen en dat soort spul hebben. Met schilderijen heb ik echt helemaal niets.
Oud 03-05-2007, 14:57
Broeder
Broeder is offline
Soms ga ik wel eens ER OP UIT, maar meestal ben ik toch meer van met een boek op schoot quasi-intellectueel geneuzel lezen en kekke plaatjes kijken.
Oud 03-05-2007, 16:52
brinta
brinta is offline
Ik ga af en toe naar internationale kunstbeurzen, bvb in Keulen en Brussel (omdat t een AbFab-touch geeft aan mijn studie )
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 12:39
Verwijderd
ik lees wel veel boeken en vroeger ging ik vaak naar concerten maar ik vind steeds minder leuk van wat er komt ofzo want tegenwoordig nauwelijks meer. toneel vind ik wel leuk kijken en vroeger ook wel doen (buitenkunst anyone?) maar nu niet zo meer. films kijk ik wel vaak, af en toe filmhuis en heeeeeel soms gewone bioscoop maar meestal gewoon dvd.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 12:50
first eror
first eror is offline
Behoorlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 13:13
ragdoll
ragdoll is offline
ik heb een cultureel vriendinnetje en ze sleept me naar vanalles mee dus ik zie redelijk veel musea/debatten/films etc. Best leuk maar echt uit mezelf doe ik niet zoveel, behalve af en toe een boek lezen.
Oud 08-05-2007, 18:35
NoDoubt
NoDoubt is offline
Ik ben laatst eens naar Bodies geweest in Amsterdam, zeer interessant:

Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 19:56
EvilConduct
EvilConduct is offline
Ik ben vroeger heel veel naar musea geweest, voornamelijk met mijn ouders. De laatste tentoonstelling die ik met vrienden heb bezocht waren een in Rotterdam van/over Dali en een in Oost Duitsland over een gebouw dat door de nazi's en later door de commies is gebruikt.
Ik zou op zich wel wat vaker musea willen bezoeken. (te) Moderne kunst vind ik vaak niet veel aan, maar die oude pranten van zeeslagen en zo kunnen mij wel bekoren.
Ik kan helaas nergens meer het NSB filmpje over abstracte kunst vinden. In dat filmpje zie je een schilderij hangen en hoor je dat het niet zo hoort, dan draait het schilderij een kwartslag en hoor je: "En zo ook niet..." en dan spint het steeds sneller en sneller. Prachtig stukje anti-'niet normale kunst' propaganda (over filmkunst gesproken).

Ook van architectuur kan ik genieten. Maar ook dan voornamelijk oudere architectuur. Nou ben ik even vergeten hoe die spuuglelijke witte kerk in Frankrijk heet, maar bepaalde moderne architectuur is werkelijk om te kotsen.

Qua toneel hou ik vooral van (Alex) d'Electrique. Hun shows kan ik iedereen van harte aanbevelen. Cult-films op het podium: geniale teksten, bloed, zweet, drank, geweld, sex en, niet te vergeten, fylosofie, religie en nog veel meer.

Dat ik van films en muziek hou hoef ik verder niet apart te vermelden lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 20:15
Verwijderd
ik werk in het museumpark, telt dat ook

ik wil altijd wel naar musea gaan maar ik heb nooit tijd en niemand wil mee...

en ik ben voor t laatst naar bodies geweest en dat was gaaf
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:31
Verwijderd
Ik lees veel boeken, ga regelmatig naar het theater het liefst voor cabaret, soms ook voor musicals. Met school (studeer kunst, cultuur en media) zie ik wel eens een expositie of een toneelstuk/dansvoorstelling. Als ik naar een museum ga vind ik het meestal wel leuk alleen ik ga eigenlijk nooit. Ik hou er wel van om naar dingen als Tweetakt enzo te gaan, tijdje terug zag ik de modeshow van de eerstejaars mode van de HKU, dat was tof en in juni ga ik 10 dagen op Oerol (theaterfestival op Terschelling) werken. Verder ga ik niet naar het Filmhuis maar dat is omdat ik liever thuis een film kijk, huur wel veel 'arthouse' films.

Als afstudeerproject wil ik een podiumkunsteninieminiefestival organiseren, en ik hóóp dat dat lukt.

Laatst gewijzigd op 08-05-2007 om 22:33.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:33
EvilConduct
EvilConduct is offline
Boeken! Helemaal vergeten!

Ik las vroeger veel. En dan niet van die SF of fantasy pulp (jawel: PULP!)! Jammer dat ik nu veel te druk ben met vanalles en niets.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:35
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
waar kotm het misverstand vandaan dat bodies the exhibition cultuur zou zijn? dat is plat volksvermaak, net als madame tussauds.
Oud 08-05-2007, 22:39
Verwijderd
Dan Brown is literatuur en Bodies is de ultieme culturele ontlading voor sommige mensen. edit: maar goed, beter dat dan niets
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:40
Verwijderd
Misschien omdat het in een museum tentoongesteld staat en men vind dat wat in een museum staat per definitie cultureel verantwoord is?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Tonsillitis schreef op 08-05-2007 @ 23:35 :
waar kotm het misverstand vandaan dat bodies the exhibition cultuur zou zijn? dat is plat volksvermaak, net als madame tussauds.
het is een tentoonstelling en tentoonstellingen zijn cultureel oid...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 23:43
teenager
teenager is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 08-05-2007 @ 23:40 :
Misschien omdat het in een museum tentoongesteld staat en men vind dat wat in een museum staat per definitie cultureel verantwoord is?
het was in de beurs van berlage en dat is niet eens een museum...

ik vind bodies ook geen cultuur.

ik ben zelf niet zo cultureel verantwoord maar ik heb als excuus dat ik kunstacademie doe. mijn vrije tijd vul ik daarom dus met soaps kijken en boeketromannetjes lezen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 23:44
Vice
Vice is offline
Citaat:
koekjes schreef op 08-05-2007 @ 21:15 :
ik werk in het museumpark, telt dat ook

ik wil altijd wel naar musea gaan maar ik heb nooit tijd en niemand wil mee...

en ik ben voor t laatst naar bodies geweest en dat was gaaf
Je kunt toch ook gewoon alleen naar een museum gaan.
Oud 08-05-2007, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 09-05-2007 @ 00:44 :
Je kunt toch ook gewoon alleen naar een museum gaan.
mja true maar t is leuker om te kijken en dan achteraf na te bespreken... maar denk dat ik binnenkort maar gewoon even t museumpark door ga spitten
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 23:55
Verwijderd
Ik BEN cultuur.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 00:31
*oma*
*oma* is offline
Cultuur is alles wat niet natuur is (door de mens gemaakt) en bodies valt daar niet onder (vind ik). Naja, of zoiets dan.
Oud 09-05-2007, 07:09
Verwijderd
Citaat:
teenager schreef op 09-05-2007 @ 00:43 :
het was in de beurs van berlage en dat is niet eens een museum...
dan heb ik niks gezegd

Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 07:12.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 10:24
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
*oma* schreef op 09-05-2007 @ 01:31 :
Cultuur is alles wat niet natuur is (door de mens gemaakt) en bodies valt daar niet onder (vind ik). Naja, of zoiets dan.
nou bij cultuur denk ik meer aan volkerentypische dingen, maar niet meteen aan alles wat door de mens gemaakt is. een auto is wel behorend bij een bepaalde cultuur namelijk de westerse ( ook steeds minder trouwens), maar dat vind ik niet echt cultuur in de zin van typisch iets voor een bepaalde streek of land.
Oud 09-05-2007, 10:45
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Tonsillitis schreef op 09-05-2007 @ 11:24 :
nou bij cultuur denk ik meer aan volkerentypische dingen, maar niet meteen aan alles wat door de mens gemaakt is. een auto is wel behorend bij een bepaalde cultuur namelijk de westerse ( ook steeds minder trouwens), maar dat vind ik niet echt cultuur in de zin van typisch iets voor een bepaalde streek of land.
Het is ook wat kort door de bocht.
Misschien iets beter uitgelegd; cultuur komt van het latijnse woord 'colere' wat verbouwen oid betekend, dus iets wat de mens 'zelf' heeft gemaakt. Je zou dus ook kunnen zeggen dat cultuur iets met beschaving te maken heeft, maar wat is beschaving...? Of een collectief streven. Maar om te zeggen dat cultuur iets met de mate van beschaving te maken heeft (het is al een lastig begrip, zijn bosjesmannen beschaafd?) is bijna al achterhaald, nu gaat het meer om de afzonderlijke volken en tijdperken in eigen(aardig)heid te karakteriseren.
Cultuur is dus alles wat mensen doen, maken en denken.
In eerste instantie was cultuur iets van een welgeordende maatschappij, later kwamen daar samenleving, godsdienst en filosofie bij, -> lifestyle, media, manier van regeren, muziek etc.
Reageren

Regels voor berichten