Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
1 verkeerde opvatting => misvatting Wat hebben dwalingen met de oudheid van een kerk te maken? |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik denk gewoon dat dit komt omdat de hierarchie gewoon heel anders in elkaar zit. De meeste ambten binnen de protestante kerken worden gewoon bezet door normale gemeenteleden die voor een periode gekozen worden. Zo krijg je minder snel een doofpotcultuur en vriendjespolitiek. Ook is er binnen de protestante kerken ook helemaal geen priesterorde met celibaat zoals bij de RKK. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Dat is kennis die echt al bijna een halve eeuw bekend is. Voorbeeld: An Examination of Sexual Aggression as a Response to Sexual Frustration Eugene J. Kanin Journal of Marriage and the Family, Vol. 29, No. 3 (Aug., 1967), pp. 428-433 Naast de opvoedingsfactor die seksueel geweld goedkeurd (conservatieve religieuze kringen waar gepredikt wordt dat de vrouw inferieur is wordt het als normaal gezien om seks af te dwingen na een 'provocatie' van de vrouw) identificeerd ze seksuele onthouding als een bron van zedendelicten.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat in protestante kerken ambtsdragers ook meer als gelijke gezien worden als kardinalen, bisschopen etc bij de RKK. Binnen de protestante kerken worden ambtdragers ook niet echt als beter en meer gezien dan normale leden. Er is minder afstand tussen ambtsdragers en leden als bij de RKK. Omdat ze gewoon als normale mensen gezien worden net als de andere leden. Ze krijgen volgens mij echt geen voorkeursbehandeling in zulke zeken tegenover andere leden. Ik ken zelf dan een ouderling die enkele maanden geleden geschorst is omdat hij zonder dat zijn vrouw het wist al een lange tijd een relatie had met een andere vrouw. Dus zeker als het om kindermisbruik gaat dan word zo'n ambtsdrager echt niet gespaard of verzwegen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Stel dat ik in een vlaag van verstandsverbijstering naar de kerk zou gaan en daar naast gepreek ook een oneerbaar voorstel opgedrongen krijg, dan zal degene die dat doet zesmaal sterven en viermaal dood gaan voor hij weg kan rennen, en daarnaast er zeker van kunnen zijn dat iedereen inclusief Justitie dit te weten komt. Kinderen in de leeftijdscategorie 8-16 staan niet bekend om dergelijke staaltjes van van zich af bijten. De kans dat een kind zijn mond dicht houdt vanwege de macht van een priester is zeer groot, al heel wat kleiner bij een vrouw, en een man zul je niet snel zo gek krijgen. Waarom denk je bijvoorbeeld dat toen de eerste seksschandelen in de kerk eenmaal uitkwamen, het opeens zaken van (kinder)misbruik begon te regenen? Totdat mensen op tv zagen dat je ze kunt aanpakken waren ze te bang om hun mond open te doen. Citaat:
We praten dan overigens over 1981, niet de jaren '50.
||
Citaat:
en wees anders eens wat minder beledigend? Het is zeker waar dat de traditie van een x aantal jaren geleden een aantal groepen monddood maakten, of uitstootten (ongetrouwde moeders ofzo ja.) Ook is het waar dat de dominees/priester in die traditie een belangrijke positie bekleedden, die te misbruiken was. de aard van die traditie zelf is verder echter niet direct aan priesters te wijten. Een priester kan vanuit zijn positie evengoed voor naastenliefde jegens een ongetrouwde moeder preken als voor uitstoting of afwijzing, beide kwamen en komen voor. (Misschien zijn er trouwens ook wel priesters met spijt van een misstap) Anyway, de keuze die daarin gemaakt wordt hoeft het priesterschap in het algemeen niet aangerekent te worden, maar personen. het is inderdaad een onontwarbaar web van factoren. de priester staat zelf in een bepaalde traditie, en zal zijn keuze daardoor laten beinvloeden waarschijnlijk. Door die keuze uit te dragen, versterkt hij daarmee vanwege zijn positie weer de traditie waarin hij staat. soldaten met een beetje rang mishandelen ook mensen die niet in een positie zijn om te klagen. rijke mensen, of mensen met een andere machtspositie idem. ik moet zo weg, en dit gaat niet echt een bepaalde richting op, ik kan niet goed vatten waar ik heen wil. ik wil niets goed praten, dat sowieso niet, maar de toon van deze discussie bevalt me ook niet helemaal. ik heb in ieder geval het idee dat het beter zou zijn wanneer we het over 'de mensen die hun positie misbruiken' hebben dan over 'priesters die kinderen verkrachten.'
||||
Citaat:
om even terug te komen, dat je positie als kind zwakker is door taboesferen en "dat zou broeder x toch niet doen?" (ongeveer gelijk aan: "dat doet die aardige buurman niet", maar goed), dat is waar. wat heeft die laatste opmerking trouwens zozeer met religiositeit te maken? en om over de hele kerk in één zin te spreken is niet helemaal terecht denk ik. er blijven wel degelijk verschillen in "opkroppen van seksuele lusten", in wat daaronder verstaan wordt, tussen seks binnen het huwelijk en celibaat, etc. Citaat:
Citaat:
de positie van de vrouw als het gaat om werken, voor de kinderen zorgen etcetera zegt vrij weinig over de positie van de vrouw op seksueel gebied/man-vrouw verhouding. maar ik kijk niet in slaapkamers, misschien weet jij het beter *zucht. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In de ene groep is het gevolg dan hangjongeren die "meisje, meisje? Hoer! Hoer!" als pickup line beschouwen het gevolg, in een andere groep leidt het weer tot verkrachtingen. Zoek die studie eens na en lees de previews eens. Al heel verhelderend. Ook het idee dat in conservatieve kringen minder misbruik voorkomt verdwijnt ermee als sneeuw voor de zon. Integendeel zelfs, vanwege het taboe en de doctrine dat de vrouw inferieur is, is misbruik daar zelfs een stuk geniepiger.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
in je eerste zin heb je het over iets niet gewend zijn en daarom minder "weerbaar" zijn (heerlijk argument overigens!), dat kan best waar zijn, in de tweede zin plak je daar iets achter aan wat niet van toepassing is. Citaat:
Citaat:
ik heb vandaag even geen zin dat allemaal op te zoeken. dat "seksuele opkropping" tot seksueel geweld kan leiden, moge best bewezen zijn. dat ook daar misbruik voor komt, ja, het zijn mensen he. maar jij impliceert overduidelijk goedkeuring of het (oogluikend) toestaan van zulke dingen. etcetera. en dat is onjuist. de vrouw inferieur, sorry. zie jij wel eens conservatieve christenen van dichtbij? ik zie ze ook veel te weinig, hoewel, er zitten er nog een paar in de huiskamer. als je vragen hebt ![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je weet net zo goed als ik dat vrouwen nog steeds gelden als inferieur in conservatieve kringen. Soms krijgt iemand een apologistische inval en roept dat dat niet zo is en verkeerd begrepen wordt, maar goed, een appel is geen peer, en de echte achterliggende boodschap was al lang duidelijk.
||
Citaat:
Wat ik maar probeer te zeggen is dat er een verschil zit tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid en dat jij deze twee begrippen hier flnk door elkaar haalt.
||||
Citaat:
Citaat:
Verder heb ik het idee dat je de dingen door elkaar haalt. Dat vermoeden wordt veroorzaakt door deze informatie over de schikkingszaak waar jouw post over gaat: The settlement will resolve the last of about 570 total claims of abuse against 221 priests, brothers, lay teachers and other church employees spanning the last 70 years. bron De schikkingszaak betreft dus 570 claims van mensen tegen 221 priesters. Tot slot zou ik nog even willen opmerken dat de 221 priesters officieel niet veroordeeld zijn voor seksueel misbruik. Ik begrijp wel dat we aannemen dat ze schuldig zijn (ik zal ook niet ontkennen dat alles in die richting wijst), maar dat is volgens mij strafrechtelijk gezien niet correct. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 27-08-2007 om 02:01. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik reageer alleen op de topicstarter en anderen die met deze massamisbruiken alle kerken aanklagenen gelijk stellen. Terwijl er geen enkele rede is om alle kerken hiervan te beschildigen, ten eerste omdat er verschillen zijn die meespelen jn in deze kwestie en ten tweede omdat er geen van zulke massazaken bekend zijn binnen protestante kerken. Dus dan kan er wel geredeneerd worden dat het dan in alle kerken wel zo zal zijn (en vooral de topicstarter maakt hier zich met grote woorden schuldig aan) maar daar zijn dus geen enkele bewijzen voor. Daarom zou ik graag willen dat er, zeker als het om zulke zaken gaat, wat voorzichtiger geoordeeld en veroordeeld word. |
![]() |
||
Citaat:
Je begrijpt overigens zelf ook wel dat je tegenwerping daaronder nergens op slaat. Het is een cirkelredenering tussen geen veroordeling en dus geen misbruik, en geen bescherming van veroordeelden omdat alle aanklachten afgekocht worden. De kerk schikt de zaken en koopt aanklachten af. Dat is het beschermen van pedofielen en toont juist aan dat de kerk het steunt of tenminste weigert aan te pakken, precies wat Lord Dolphin betoogde. En natuurlijk worden die daarna niet veroordeeld: ze hebben vervolging afgekocht ten koste van miljarden dollars die ze eerder gelovigen afhandig maakten. Dat maakt ze echter niet onschuldig, in tegendeel.
||
Citaat:
Kerken zijn bovendien vrijgesteld van belasting in een onaanvaardbare daad van voortrekking en sponsoring van religie, en kunnen dus zoveel geld oppotten als ze willen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
en lees jij dan dit nomaals, T_ID. de kerk het geniepig misbruik van de kerkkas en onterrecht achterovergedrukte villa's van een miljoen verwijten is misschien onterrecht van je.
Citaat:
[quote] De kerk schikt de zaken en koopt aanklachten af. Dat is het beschermen van pedofielen en toont juist aan dat de kerk het steunt of tenminste weigert aan te pakken, precies wat Lord Dolphin betoogde. [/qupte] het in de doofpot stoppen van dit soort zaken is bijzonder verdorven. men hoeft de zaken echter niet nog erger voor te doen dan ze al zijn. iedereen kan inzien dat de kerk uit alle macht probeert negatieve media te ontlopen. Suggereren dat de kerk pedofilie steunt of er niet tegen is, vind ik een stap te ver gaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus jij denkt dat er bergen geld op een banrekening terecht komen en daar blijven leggen om voor miljarden euro's rechtzaken tegen priesters af te kopen? Volgens mij kunnen ze het geld veel beter gebruiken, zeker de kleine gemeentes die het echt niet makkelijk hebben om het gebouw, de dominee en de pastorie te bekostigen. Er worden echt geen bergen geld in de collectezakken gestopt. Trouwens je hebt nog geen enkel bewijs geleverd over het afkopen van aanklachten tegen priesters (en andere kerkelijke ambtsdragers) hier in Nederland. Je bent eigenlijk precies het zelfde bezig als hoe in Nederland de allochtonen vaak behandelt worden. Ze worden allemaal op een grote hoop gegooit wat betreft criminaliteit enzo. Jij kent een dergelijke zaak in de RKK in de VS en daarmee val je alle soorten kerken wereldwijd aan. Hier in Nederland zijn er ook atheisten die kinderen misbruikt hebben. Daarmee val ik toch ook niet alle atheisten wereldwijd aan? Maar dit gebeurd wel als er toevallig is een zaak in de media is waar een kerkelijk iemand een kind misbruikt heeft. |
![]() |
||
Citaat:
Dat is denk ik niet de stand van zaken. goede doelen betalen pas sinds 2006 geen schenkingsbelasting meer. de kerk betaald al eeuwen geen belasting, en dit houdt voor zover ik weet verband met de niet geringe invloed die de kerk had in de oude tijd (middeleeuwen of mogelijk daarvoor). Dat ze geld aan goede doelen geven is mooi, maar dat verleent ze echt niet een of ander voorrecht. dat zou ook een beetje stom zijn, want de kerk is niet nobeler om beter in staat om aan goede doelen te geven dan welke andere instantie dan ook. bill gates betaald ook belasting en geeft behoorlijk wat aan goede doelen, naar hets chijnt.
|||||
Citaat:
Citaat:
Ter informatie: als een persoon in de kerk dat wist, dan zou die volgens de Nederlandse wet strafbaar zijn omdat ze een kinderverkrachter willens en wetens zijn misdaden lieten begaan. En hier ben jij, bewerende dat de kerk geen kinderverkrachters beschermde... ![]() Citaat:
Citaat:
Dan nog steeds vind ik het buitennissig zwelgen in geld want dat ding kostte ongetwijfeld meer dan € 600.000. Een huis in dezelfde straat werd voor € 680.000 k.k. verkocht. Voor zo'n huis moeten twee partners ieder een baan hebben die ongeveer tweemaal modaal oplevert voordat ze dat kunnen betalen. Het miljoenenbedrijf dat de kerk heet koopt het echter eventjes. Dat alles natuurlijk belastingvrij, want de gemiddelde burger mag dan voor duizenden euro's geript worden als die een huis koopt, maar de kerk hoeft zijn fabelachtige rijkdom nergens aan af te dragen.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
En dan nog is het zwelgen in het geld. Huizenprijzen stijgen, maar dit is tevens deel van de inflatie. Vroeger was je ook rijk als je voor 500.000 gulden een huis kan kopen.
||
![]() |
Citaat:
En je wilt als gemeente je predikant niet in een klein krotje stoppen. En als je een dominee met 5 kinderen krijgt moet het ook nog passen he. Niet dat er dan weer een nieuwe pastorie gekocht moet worden. Ik ben trouwens best nieuwsgierig wat je bij die dominee moest doen ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Iets verder in de straat woont een imam. Een gewoon rijtjeshuis. De man heeft echter ook drie kinderen. Past prima als ik hem mag geloven. De moskee waar hij werkzaam is huurt dat huis als ambtswoning. Daar verdwijnen geen miljoenen over de balk, dat is een huur van, ik geloof, ergens rond de € 300-400 per maand. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Een predikant heeft met een universitaire opleiding toch wel recht op een beetje mooi huis? Waarom je prediant heel gierig in een klein huisje stoppen? En als je dan een hypotheek van 25 jaar hebt van 3000 euro per maand (daar heb je een leuk huis voor). En de gemeente heeft 1000 leden, dan is dat 2,50 euro per lid per maand. Dat heb je toch wel voor je predikant over? En een kleine gemeente heeft gewoon een goedkopere pastorie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En waar gaat subsidie heen? |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Dat is wat anders dan 'rechtzaak afkopen'. Als de slachtoffers graag rechtsbetrachting hadden willen zien inplaats van deze (in jouw ogen) rechtsverkrachting, dan hadden ze niet moeten schikken. Volgens je eigen redenering zijn de slachtoffers dus even schuldig aan het beschermen van kinderverkrachters als de kerk. Dit beschouw ik als een reductio ad absurdum waardoor ik niet aanneem dat de kerk verkrachters beschermt. Citaat:
![]() En voor we verzanden in een discussie over of voorgangers de oud testamentische titel van "priester" (of "leviet") mogen voeren: een protestant zal zijn/haar voorganger nooit priester noemen. qed Citaat:
Dat is dus geen 600.000 euro vrij te besteden geld. Ik ken überhaubt geen protestantse kerk die zulke hoeveelheden zomaar vrij op de bank heeft staan. Misschien zit het in de kas van PKN-landelijk, maar zeker niet in de kas van een locale kerkgemeente. Maar ach, wat loop ik hier eigenlijk me te vermoeien, jij hebt één kerk met één vrijstaande ambtswoning gezien en daarom weet je nu alles van het kapitaal van de protestantse kerken in nederland. Sterker nog, met die kennis staat het buiten kijf en valt logisch te beredeneren dat elke predikant/pastoor in Nederland kinderen misbruikt maar door vele tonnen belastingvrij geld beschermd is tegen elke rechtszaak. Wij zijn allen stommerds dat we de geniale redenering van dhr T_ID niet direct snappen en zijn wijsheden en waarnemingen niet zonder twijfel op dezelfde manier interpreteren als Hij dat doet. Laatst gewijzigd op 30-08-2007 om 01:29. |
![]() |
|||
Citaat:
Als de kerk eerlijk was, dan waren die priester uit hun ambt gezet, en mochten ze zelf voor de rechtbank verantwoorden wat ze gedaan hadden. Een dergelijk drama heeft zich in Nederland nog niet op eenzelfde schaal voltrokken, maar dat is geen garantie. Ook hier bestaat de blauwdruk voor het vergoeielijken van misdaden om de goede vrede en vooral het imago van de kerk te bewaren. Citaat:
pries·ter (de ~ (m.), ~en/~s) 1 tussenpersoon tussen goden en mensen 2 [r.-k.] geestelijke die van een bisschop de priesterwijding heeft ontvangen en daarom mag preken en de sacramenten toedienen => bedienaar van het altaar, zwartrok Zoals je ziet is de eerste en belangrijkste betekenis nog altijd de definitie die ik hanteer, en klopt jouw definitie van slechts katholieke priesters absoluut niet. Kan je nu stoppen met je gedram in de marge en toegeven dat ik gelijk heb?
||
Citaat:
Dat is gewoon niet aan jou en een opleiding theologie vergelijken met een opleiding harry potter kunde is belachelijk. bij zo'n opleiding komt geschiedenis kijken, (er bestaat een universitaire opleiding geschiedenis) bij zo'n opleiding komen een flink aantal (dode) talen kijken (er bestaan studies over allerhande talen) etc etc. Wend je tot mijn voor dominee studerende collega voor de details, zou ik zeggen. Dat het onderwerp jou dusdanig weinig interesseert dat je je niet kunt bedenken wat er bij een situatie kijken komt, wil niet zeggen dat het onderwerp zich beperkt tot wat jij direct kunt bedenken. Maar dat heeft eigenlijk niet eens met de zaak te maken, want dit gaat over het niveau van de opleiding. waar het om gaat is dat de studie aan de universiteit wordt gegeven, dat maakt het een universitaire opleiding. (lbl1)Ik weet niet precies wat de kerk van haar mensen vraagt, maar persoonlijk vind ik het geen slechte zaak dat van de geestelijk leiders, waar we het hier de hele tijd over hebben, enig academisch niveau gevraagd wordt. Ik durf te hopen dat dat bijvoorbeeld de incidenten waar het in dit topic over gaat enigzins tegen kan gaan. dan nog dat termpje nuttige studie... ach laat ook maar, ik zal het kort houden: waar haal je toch het idiote idee vandaan dat jij in staat bent te bepalen wat nuttig is en wat niet, wat bijdraagd en wat niet? je klets maar wat, af en toe hoor
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
neuqende priesters dr chainsaw | 79 | 07-09-2006 22:51 | |
Ook vrouwen moet priester, kardinaal en paus kunnen worden Cratus | 154 | 10-04-2006 20:29 | |
wicca of christendom? gwathiel | 152 | 01-07-2004 19:44 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Vrouwelijke priesters Sitroentje | 18 | 29-04-2004 14:24 | |
Sexueel misbruik door priesters (afbreuk aan christendom) Dissolute | 12 | 20-06-2002 22:01 | |
Psychologie |
priesters+jongentjes? sase | 16 | 20-06-2002 21:34 |