Advertentie | |
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
privacy zit tussen je oren! ![]() Citaat:
Citaat:
![]() je moet per vervoersmiddel altijd in- en uitchecken. als je binnen het uur na het uitchecken ergens anders weer incheckt, worden de startkosten niet in rekening gebracht. of dit ook voor bus-trein overstappen etc. zal gelden is nog niet bekend, het lijkt me een mooie kans om de reiziger tegemoet te komen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik wel. Dan stempelt hij iets wat er op lijkt, maar toch. Dit is voor de chauffeurs iig makkelijker. Die poortjes zijn inderdaad wat vervelend en het wordt een feest als er een keer een storing is, of wanneer die kaartjes weer eens gehackt worden. Maar goed, op zich zijn ze niet echt minder gebruiksvriendelijk imo.
||
Citaat:
En tja, je kunt mensen aan alles laten wennen, bij gebrek aan betere alternatieven.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Overstappen moet je altijd in- en uitchecken, behalve van trein op trein. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is voor de chauffeurs inderdaad makkelijker. Net zoals het klokken de vervoersbedrijven een betere winstverdeling oplevert. Maar wat levert het de klant op, behalve misschien een marginale verbetering qua veiligheid op perrons? Weinig. Het is duurder, minder transparant, trager (allemaal uitklokken voor het in- en uitstappen!), duurder, ongemakkelijker, duurder, restrictiever etc. Die poortjes zullen best gebruiksvriendelijk zijn waar het poortjessystemen betreft. Maar ja, GEEN poortje is toch echt "gebruiksvriendelijker".
|||||
Verwijderd
|
Oh, er was ene tweede pagina.
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Voor de trein bestaat geen basistarief. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Abonnementen en jaarkaarten kunnen ook gewoon op de pas, dus dat levert ook geen problemen voor de "strippenkaartverkopers". ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ik bedoel ook dat de startkosten verdwijnen als je overstapt van bijvoorbeeld de trein op een bus. dan wordt een gemiddelde reiziger er toch nog een klein beetje beter van. maar dat zal wel niet gebeuren, omdat het verschillende vervoersbedrijven én organisaties betreft... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat bedoel je trouwens met abonnementen en jaarkaarten op de pas? (Ik ben te lui om het op te zoeken ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
dat is tenminste wat ik tot nu toe altijd begrepen heb. |
![]() |
||
Citaat:
|
Oja retourtjes verdwijnen dan
![]() En als wij er trouwens al niet veel van begrijpen, hoe zit het dan met toeristen? Ik hoorde dat die dan een dagkaartje of weet ik het moeten kopen, en daarmee dus ook moeten in- en uitchecken, maar dat ze dat heel vaak vergeten. Als ze dan met dat kaartje weer willen inchecken ontstaat er een probleem.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Reizen op saldo is niet verplicht. ![]() EDIT: rationeel vergeten te beantwoorden |
![]() |
|
In Utrecht in de bus wordt nu ook overal met die chipkaart gepronkt, maar ik heb eerlijk gezegd nog niemand gezien die dat ook daadwerkelijk doet. Is het verplicht? Reis ik zwart als ik "alleen" op mijn OV-jaarkaart reis, zonder dat hele in- en uitcheck gedoe?
Verder vind ik zo'n kaart heel irritant. Ik hou er niet van om volledig vastgelegd te worden. Alsof het de overheid wat aangaat wanneer ik waar ben. Ik vond buskaarten en OV's en treinkaartjes prima werken, en heb ergens het gevoel dat ik gewoon genaaid word qua prijs + qua privacy. ![]()
||
Citaat:
![]() Ik vertrouw zo'n kaartlezer niet. Ik voorspel dat het nog chaos gaat worden met die chipdingen. Massale storingen, kaartlezers die tóch je saldo aanspreken, privacy-gevoelige informatie die toch gelekt gaat worden... Mwah, gaat nog wel wat mee gebeuren denk ik.
||
Citaat:
![]() Tenminste, niet hier in Utrecht.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() En ik neem aan dat je dan ook mag kiezen welke vorm van OV er bij inbegrepen zit?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik bedoelde de bus.. Daar kan je makkelijk instappen zonder dat je in of uitcheckt ![]()
|
Verwijderd
|
Ik vind het nogal ingewikkeld met die borgen en instaptarieven en minimale saldobedragen. Hoe kan men nou beweren dat het makkelijker wordt? En blijkbaar wordt alles toch duurder. Wat een faalproject.
Dat verschillende vervoersbedrijven ook allemaal verschillende producten bedenken maakt het ook niet transparanter. Overigens, op ov-chipklacht.nl staat het volgende: 1. Het systeem werkt niet. In het proefgebeid Rotterdam, waar de OV-chipkaart als eerste is ingevoerd, ontving GroenLinks in enkele maanden meer dan 4000 klachten van reizigers. Zo blijven de poortjes vaak dicht en word er onterecht geld van de chipkaart afgeschreven. Ook zijn er te weinig oplaadpunten. GroenLinks vindt het waanzin om een systeem in te voeren dat nog niet werkt. 2. De OV-chipkaart wordt gebruikt om de prijzen te verhogen Na de invoering van de OV-chipkaart mag iedere regio zelf de prijzen van het stad- en streekvervoer vaststellen. Dat leidt tot veel onduidelijkheid. De verwachting is dat vooral mensen in de spits (veel) duurder uit zullen zijn. GroenLinks vindt dat reizigers vooraf moeten weten wat de reis gaat kosten en wil dat het stad- en streekvervoer overal in Nederland betaalbaar blijft. En dan nog dit (maakt het weer nét een stapje ingewikkelder): Kan ik mensen nog wel uitzwaaien vanaf het perron? Kan ik nog wel door het station lopen als er poortjes staan? Antwoord Ja, alleen heeft u dan wel een OV-chipkaart nodig om toegang te krijgen tot het OV- chipkaartgebied. Als u binnen een bepaalde tijd weer uitcheckt, worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt het 'passagerecht' genoemd. U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart. Laatst gewijzigd op 01-10-2009 om 14:13. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als gebruiker moet je alleen onthouden in- en uit te checken, that's it. de rest gebeurt allemaal in het systeem ![]() |
![]() |
|
Als je een tochtje maakt met de trein waarbij je overstapt van bijvoorbeeld de NS op Veolia, moet je tussendoor ook nog eens uit en inchecken. En als het een krappe aansluiting is, of er is vertraging en bla, dan zit je er toch helemaal niet op te wachten dat je weer 2 van die klotige poortjes in de goede volgorde van de goeie maatschappijen moet zoeken? En voor de mensen die dit niet weten, is het NOG kutter, want dan checken ze bij de eerste niet uit, dus 20 euro borg kwijt, en voor de 2e checken ze niet in, dus rijden ze zwart. Nou lekker. Gaan we weer terug naar 100 jaar geleden, toen elk vervoersmaatschappijtje zn eigen kaartjes had.
Daarbij is het juist makkelijker geworden om grijs/zwart te reizen. Het idee is dat er niet meer gecontroleerd wordt door conducteurs. Die metropoortjes gaan te langzaam dicht. Als het druk is, kun je met je portemonnee zwaaien, doen alsof je incheckt, en gewoon snel achter je voorganger aanlopen. Of je kunt inchecken bij de poortjes, en bij zo'n volgende zuil direct weer uitchecken. Kost je dan 75 cent ofzo. Hetzelfde in de bus. Doen alsof je incheckt door met je portemonnee te zwaaien. Als de chauffeur er wat van zegt, doe je alsof je het niet doorhad. Vervolgens loop je naar achter in de bus en check je meteen weer uit. Etc.. @dp over gewone kaartjes: Als op zondag in het kleine dorpje de winkels dicht zijn, koop je gewoon een kaartje in de bus zelf.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De chipkaart is hier al een paar jaar in gebruik. De verplichting in de metro was sinds januari volgens mij. Citaat:
En inderdaad, idioot dat kilometerprijzen mogen verschillen. Dat van die klachten is toch niet meer van nu? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Waarom moest nederland zijn eigen systeem bedenken en daarbij hard falen? In andere landen zijn al veel succesvollere systemen ingevoerd.
Uit eigen ervaring: In Rome hebben ze het systeem dat je een kaartje met een geldigheidsduur koopt en dat vervolgens gebruikt om door poortjes heen te komen. De eerste keer dat je 'm gebruikt, wordt ie geactiveerd. Niks uitchecken, gekloot met borg en wankele systemen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Op Schiedam Centrum zie je die zwartrijders gewoon van het treinperron overlopen naar het metroperron. ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Misschien is het trouwens wel duurder omdat het veel geld kost omdat die poortjes veel geld kosten, dan heeft het wel degelijk met het systeem te maken.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Zie mijn citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
je kunt negatief komen te staan door 1) een reis te maken die meer kost dan je huidige saldo of 2) vergeten uit te checken. in biede gevallen kom je dus negatief te staan bij het uitchecken en je wordt daar via het schermpje van op de hoogte gesteld. je kunt je pas nu pas weer gebruiken als je hem oplaadt tot een positief saldo. |
![]() |
|
Moet ik straks met mijn OV jaarkaart ook iedere dag gaan inchecken en uitchecken? Op het perron in Eindhoven staat één paal. Er komen 's ochtends om half negen zo'n 400 mensen tegelijk uit de trein, dan moet ik een half uur wachten eer ik de kans krijg om het perron af te komen.
|
![]() |
|
|