Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2009, 12:51
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Buskaart halen in een winkel, niet de mogelijkheid om aan een kaartje te komen bij de halte zelf (tenzij je bizarre bedragen in de bus wilt betalen), stempelen afhankelijk van waar je heen wilt, waarbij veel buschauffeurs niet weten hoever het nou eigenlijk is.

vs: kaartje kopen op het perron, scannen, bij het uitstappen scannen, done.

Kwestie van regelmatig je kaartje geld bijstorten (of koppelen aan je rekening, kon dat?) vs een nieuwe buskaart halen als die (bijna) op is.

etc.

Dat eerste kun je inplannen, bijvoorbeeld als je even moet wachten op het perron. Daarnaast kun je dat ook mooi op andere tijdstippen doen in de supermarkt of het postkantoor, als je er toch moet zijn. Niets onhandigs aan. Daarnaast is het buskaartensysteem gewoon overzichtelijker en transparanter.

En ik heb echt nog nooit meegemaakt dat een buschauffeur niet weet waar hoeveel strippen hij moet afstempelen?

Bovendien wordt het Chip-systeem gecompliceerd door die stomme poortjes en zuilen van verschillende bedrijven, waardoor je als klant een stukje gemak kwijtraakt. En stel dat er een storing is bij het uitstappen, dan kunnen honderden mensen daar ook weer achteraan gaan :X

Sowieso geldt: hooguit één keer afstempelen vs. inklokken, uitklokken en nog een keer scannen bij de uitgang.
Oud 01-10-2009, 12:52
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
mogelijkheid tot =/= gebruikt worden.

Het is geloof ik al 2 keer voorgekomen dat er persoonlijke gegevens van die chipkaart zijn weggegeven in verband met een onderzoek naar een moord oid. Dat vind ik redelijk privacyschendend, hoe goed ik het me ook kan voorstellen.
gewoon geen stoute dingen doen, boefje!

privacy zit tussen je oren!

Citaat:
Ah, okay. Dan is het wel duidelijk.

Maar ik blijf het een omslachtig, klantonvriendelijk en duur systeem vinden
ik was er eerst ook huiverig over, maar tot nu toe vind ik het echt handig. vooral het feit dat het nu in de opstartfase zit en alles nog door elkaar te gebruiken is maakt het vervelend. maar als het straks helemaal is ingevoerd wil je waarschijnlijk niet anders meer.

Citaat:

verder vroeg ik me af: hoe weet de buschauffeur dat je ingecheckt bent? Daar staan geen poortjes toch? En is het nou wel of niet zo dat uit en in moet checken als je moet overstappen? En overstappen tussen trein en bus?
er hangt voor zijn neus een scanner die een harde piep en groen licht geeft als je bent ingecheckt. dat moet genoeg zijn
je moet per vervoersmiddel altijd in- en uitchecken. als je binnen het uur na het uitchecken ergens anders weer incheckt, worden de startkosten niet in rekening gebracht. of dit ook voor bus-trein overstappen etc. zal gelden is nog niet bekend, het lijkt me een mooie kans om de reiziger tegemoet te komen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 12:54
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Dat eerste kun je inplannen, bijvoorbeeld als je even moet wachten op het perron. Daarnaast kun je dat ook mooi op andere tijdstippen doen in de supermarkt of het postkantoor, als je er toch moet zijn. Niets onhandigs aan. Daarnaast is het buskaartensysteem gewoon overzichtelijker en transparanter.

En ik heb echt nog nooit meegemaakt dat een buschauffeur niet weet waar hoeveel strippen hij moet afstempelen?

Bovendien wordt het Chip-systeem gecompliceerd door die stomme poortjes en zuilen van verschillende bedrijven, waardoor je als klant een stukje gemak kwijtraakt. En stel dat er een storing is bij het uitstappen, dan kunnen honderden mensen daar ook weer achteraan gaan :X
Ja, dat kan. Maar het is wel weer extra moeite en tijd, die ik in ieder geval niet altijd heb. Daarbij heb je dus op bijvoorbeeld zondagen in dorpjes mooi een probleem, want denk niet dat daar dan winkels open zijn.

Ik wel. Dan stempelt hij iets wat er op lijkt, maar toch. Dit is voor de chauffeurs iig makkelijker.

Die poortjes zijn inderdaad wat vervelend en het wordt een feest als er een keer een storing is, of wanneer die kaartjes weer eens gehackt worden. Maar goed, op zich zijn ze niet echt minder gebruiksvriendelijk imo.
Oud 01-10-2009, 12:55
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:

ik was er eerst ook huiverig over, maar tot nu toe vind ik het echt handig. vooral het feit dat het nu in de opstartfase zit en alles nog door elkaar te gebruiken is maakt het vervelend. maar als het straks helemaal is ingevoerd wil je waarschijnlijk niet anders meer.

We kunnen straks niet anders meer. Daarom zal men er na verloop van tijd aan wennen. Dat weet de NS ook heel goed, daarom durven ze dit ook te flikken. Nederlanders klagen wel, maar echte principes hebben ze niet. Uiteindelijk pikt iedereen toch alles.

En tja, je kunt mensen aan alles laten wennen, bij gebrek aan betere alternatieven.
Oud 01-10-2009, 13:09
Verwijderd
Citaat:
ik vind het irritant dat je niet zwart kunt rijden.
:')

Citaat:
verder vroeg ik me af: hoe weet de buschauffeur dat je ingecheckt bent? Daar staan geen poortjes toch? En is het nou wel of niet zo dat uit en in moet checken als je moet overstappen? En overstappen tussen trein en bus?
Er staat een incheckpaal naast de buschauffeur, dus die ziet zo of je incheckt of niet. Maar eigenlijk ga ik nooit met de bus, want :').

Overstappen moet je altijd in- en uitchecken, behalve van trein op trein.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:12
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Ja, dat kan. Maar het is wel weer extra moeite en tijd, die ik in ieder geval niet altijd heb. Daarbij heb je dus op bijvoorbeeld zondagen in dorpjes mooi een probleem, want denk niet dat daar dan winkels open zijn.

Ik wel. Dan stempelt hij iets wat er op lijkt, maar toch. Dit is voor de chauffeurs iig makkelijker.

Die poortjes zijn inderdaad wat vervelend en het wordt een feest als er een keer een storing is, of wanneer die kaartjes weer eens gehackt worden. Maar goed, op zich zijn ze niet echt minder gebruiksvriendelijk imo.
Mwoa, je moet het gewoon inplannen Bovendien, dat opladen zal echt niet minder tijd kosten, zeker niet nu letterlijk IEDEREEN het moet gaan doen. Momenteel hebben strippenkaartkopers geen last van mensen die een OV-jaarkaart, meerdere strippenkaarten of een abonnement hebben.

Het is voor de chauffeurs inderdaad makkelijker. Net zoals het klokken de vervoersbedrijven een betere winstverdeling oplevert. Maar wat levert het de klant op, behalve misschien een marginale verbetering qua veiligheid op perrons? Weinig. Het is duurder, minder transparant, trager (allemaal uitklokken voor het in- en uitstappen!), duurder, ongemakkelijker, duurder, restrictiever etc.

Die poortjes zullen best gebruiksvriendelijk zijn waar het poortjessystemen betreft. Maar ja, GEEN poortje is toch echt "gebruiksvriendelijker".
Oud 01-10-2009, 13:17
Verwijderd
Oh, er was ene tweede pagina.
Citaat:
Dat eerste kun je inplannen, bijvoorbeeld als je even moet wachten op het perron. Daarnaast kun je dat ook mooi op andere tijdstippen doen in de supermarkt of het postkantoor, als je er toch moet zijn. Niets onhandigs aan.
Geldt ook voor de chipkaart.
Citaat:
Sowieso geldt: hooguit één keer afstempelen vs. inklokken, uitklokken en nog een keer scannen bij de uitgang.
Twee keer uitchecken?

Citaat:
Je moet per vervoersmiddel altijd in- en uitchecken. als je binnen het uur na het uitchecken ergens anders weer incheckt, worden de startkosten niet in rekening gebracht. of dit ook voor bus-trein overstappen etc. zal gelden is nog niet bekend, het lijkt me een mooie kans om de reiziger tegemoet te komen
Behalve van trein naar trein dus.
Voor de trein bestaat geen basistarief. Alleen voor stads- en streekvervoer (€ 0,75).

Citaat:
We kunnen straks niet anders meer. Daarom zal men er na verloop van tijd aan wennen. Dat weet de NS ook heel goed, daarom durven ze dit ook te flikken. Nederlanders klagen wel, maar echte principes hebben ze niet. Uiteindelijk pikt iedereen toch alles.

En tja, je kunt mensen aan alles laten wennen, bij gebrek aan betere alternatieven.
Nou ja, overal moet je ermee gaan betalen, ligt niet alleen aan de NS.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Mwoa, je moet het gewoon inplannen Bovendien, dat opladen zal echt niet minder tijd kosten, zeker niet nu letterlijk IEDEREEN het moet gaan doen. Momenteel hebben strippenkaartkopers geen last van mensen die een OV-jaarkaart, meerdere strippenkaarten of een abonnement hebben.

Die poortjes zullen best gebruiksvriendelijk zijn waar het poortjessystemen betreft. Maar ja, GEEN poortje is toch echt "gebruiksvriendelijker".
In het begin kwam er er best vaak iemand tussen de poortjes te zitten. xD Of die kreeg zo'n deurtje dan tegen zich aan. xD

Abonnementen en jaarkaarten kunnen ook gewoon op de pas, dus dat levert ook geen problemen voor de "strippenkaartverkopers".
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:24
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

Behalve van trein naar trein dus.
Voor de trein bestaat geen basistarief. Alleen voor stads- en streekvervoer (€ 0,75).
ik weet

ik bedoel ook dat de startkosten verdwijnen als je overstapt van bijvoorbeeld de trein op een bus. dan wordt een gemiddelde reiziger er toch nog een klein beetje beter van. maar dat zal wel niet gebeuren, omdat het verschillende vervoersbedrijven én organisaties betreft...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:29
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
In het begin kwam er er best vaak iemand tussen de poortjes te zitten. xD Of die kreeg zo'n deurtje dan tegen zich aan. xD

Abonnementen en jaarkaarten kunnen ook gewoon op de pas, dus dat levert ook geen problemen voor de "strippenkaartverkopers".
Kopers, niet verkopers

Wat bedoel je trouwens met abonnementen en jaarkaarten op de pas?

(Ik ben te lui om het op te zoeken )
Oud 01-10-2009, 13:36
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
ik weet

ik bedoel ook dat de startkosten verdwijnen als je overstapt van bijvoorbeeld de trein op een bus. dan wordt een gemiddelde reiziger er toch nog een klein beetje beter van. maar dat zal wel niet gebeuren, omdat het verschillende vervoersbedrijven én organisaties betreft...
Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat reizen 15% goedkoper werd, maar dat retourtjes verdwenen waardoor de reiziger uiteindelijk nog duurder uit was.
Oud 01-10-2009, 13:39
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat reizen 15% goedkoper werd, maar dat retourtjes verdwenen waardoor de reiziger uiteindelijk nog duurder uit was.
volgens mij verdwijnen ze niet, maar worden ze alleen niet automatisch herkend (dag/weekendretourtjes e.d.). als je er gebruik van wilt maken moet je ze op je kaart laden.

dat is tenminste wat ik tot nu toe altijd begrepen heb.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:41
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
volgens mij verdwijnen ze niet, maar worden ze alleen niet automatisch herkend (dag/weekendretourtjes e.d.). als je er gebruik van wilt maken moet je ze op je kaart laden.

dat is tenminste wat ik tot nu toe altijd begrepen heb.
Ik weet dus niet of mijn informatie up to date is hoor, maar het ging erom dat een retourtje niet paste bij het principe van per kilometer betalen, en dat dus de bedoeling was dat die gingen verdwijnen.
Oud 01-10-2009, 13:42
Chick Rock
Chick Rock is offline
Oja retourtjes verdwijnen dan wat slecht.

En als wij er trouwens al niet veel van begrijpen, hoe zit het dan met toeristen? Ik hoorde dat die dan een dagkaartje of weet ik het moeten kopen, en daarmee dus ook moeten in- en uitchecken, maar dat ze dat heel vaak vergeten. Als ze dan met dat kaartje weer willen inchecken ontstaat er een probleem.
Oud 01-10-2009, 13:43
Verwijderd
Citaat:
ik weet

IK volg je even niet? Je betaalt geen startkosten voor de trein, hoe verdwijnt die dan? En ze verdwijnen nu toch ook niet.

Citaat:
Kopers, niet verkopers

Wat bedoel je trouwens met abonnementen en jaarkaarten op de pas?

(Ik ben te lui om het op te zoeken )
Oh, jezus. xD Nou, voor hen gaat het ook op. Als hebben ze wel weer last van elkaar.

Reizen op saldo is niet verplicht. Er zijn ook reisproducten te koop en abonnementen op te plaatsen. Met een studenten-ov bijvoorbeeld, hoef je net als nu niet te betalen. Gewoon in- en uitchecken (dat hoeft niet eens, als er geen poortjes staan). De kaartlezer gaat eerst op zoek naar abonnementen, als die niet gelden/aanwezig zijn, dan pas wordt je saldo aangesproken.

EDIT: rationeel vergeten te beantwoorden
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:45
Yana
Yana is offline
In Utrecht in de bus wordt nu ook overal met die chipkaart gepronkt, maar ik heb eerlijk gezegd nog niemand gezien die dat ook daadwerkelijk doet. Is het verplicht? Reis ik zwart als ik "alleen" op mijn OV-jaarkaart reis, zonder dat hele in- en uitcheck gedoe?

Verder vind ik zo'n kaart heel irritant. Ik hou er niet van om volledig vastgelegd te worden. Alsof het de overheid wat aangaat wanneer ik waar ben. Ik vond buskaarten en OV's en treinkaartjes prima werken, en heb ergens het gevoel dat ik gewoon genaaid word qua prijs + qua privacy.
Oud 01-10-2009, 13:47
Yana
Yana is offline
Citaat:
Met een studenten-ov bijvoorbeeld, hoef je net als nu niet te betalen. Gewoon in- en uitchecken (dat hoeft niet eens, als er geen poortjes staan). De kaartlezer gaat eerst op zoek naar abonnementen, als die niet gelden/aanwezig zijn, dan pas wordt je saldo aangesproken.
En als er wel poortjes staan?

Ik vertrouw zo'n kaartlezer niet. Ik voorspel dat het nog chaos gaat worden met die chipdingen. Massale storingen, kaartlezers die tóch je saldo aanspreken, privacy-gevoelige informatie die toch gelekt gaat worden... Mwah, gaat nog wel wat mee gebeuren denk ik.
Oud 01-10-2009, 13:48
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
IK volg je even niet? Je betaalt geen startkosten voor de trein, hoe verdwijnt die dan? En ze verdwijnen nu toch ook niet.

EDIT: rationeel vergeten te beantwoorden
ik bedoel dus de startkosten van de bus. het zou leuk zijn, maar het gebeurt toch niet
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:48
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
In Utrecht in de bus wordt nu ook overal met die chipkaart gepronkt, maar ik heb eerlijk gezegd nog niemand gezien die dat ook daadwerkelijk doet. Is het verplicht? Reis ik zwart als ik "alleen" op mijn OV-jaarkaart reis, zonder dat hele in- en uitcheck gedoe?

Verder vind ik zo'n kaart heel irritant. Ik hou er niet van om volledig vastgelegd te worden. Alsof het de overheid wat aangaat wanneer ik waar ben. Ik vond buskaarten en OV's en treinkaartjes prima werken, en heb ergens het gevoel dat ik gewoon genaaid word qua prijs + qua privacy.
Geen zorgen, het is nog lang niet verplicht om van de chip gebruik te maken

Tenminste, niet hier in Utrecht.
Oud 01-10-2009, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik zag dat de enkeltjes goedkoper zijn, maar 2x ene enkeltje duurder dan een retour (ietsjes). Maar of ze ook echt verdwijnen weet ik niet hoor. Ik zou denken van niet, maar mss doen zij dat wel.

Citaat:
Ik weet dus niet of mijn informatie up to date is hoor, maar het ging erom dat een retourtje niet paste bij het principe van per kilometer betalen, en dat dus de bedoeling was dat die gingen verdwijnen.
Nou, in Rotterdam kan je ook gewoon retourtjes, uurkaartjes e.d. kopen voor op je pas.

Citaat:
Oja retourtjes verdwijnen dan wat slecht.

En als wij er trouwens al niet veel van begrijpen, hoe zit het dan met toeristen? Ik hoorde dat die dan een dagkaartje of weet ik het moeten kopen, en daarmee dus ook moeten in- en uitchecken, maar dat ze dat heel vaak vergeten. Als ze dan met dat kaartje weer willen inchecken ontstaat er een probleem.
Die hebben hartstikke veel pech.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:51
Verwijderd
Citaat:
ik bedoel dus de startkosten van de bus. het zou leuk zijn, maar het gebeurt toch niet
Met een treinkaartje kan je nu toch ook niet in de tram stappen. Nu is het ook dat alleen de strippenkaart een basisstrip heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:56
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:

Oh, jezus. xD Nou, voor hen gaat het ook op. Als hebben ze wel weer last van elkaar.

Reizen op saldo is niet verplicht. Er zijn ook reisproducten te koop en abonnementen op te plaatsen. Met een studenten-ov bijvoorbeeld, hoef je net als nu niet te betalen. Gewoon in- en uitchecken (dat hoeft niet eens, als er geen poortjes staan). De kaartlezer gaat eerst op zoek naar abonnementen, als die niet gelden/aanwezig zijn, dan pas wordt je saldo aangesproken.
Als dat zo is, dan worden/zijn die abonnementen óf heel duur, of het prijsverschil met niet-geabonneerd reizen is een stuk groter

En ik neem aan dat je dan ook mag kiezen welke vorm van OV er bij inbegrepen zit?
Oud 01-10-2009, 13:56
Verwijderd
Citaat:
In de Rotterdamse metro wel iig. Krijg je direct een boete als je gepakt wordt mét OV, maar zónder chipkaart. Weet niet of de Amsterdamse metro dat ook heeft.

Citaat:
En als er wel poortjes staan?
Dan kom je niet binnen zonder inchecken? Of je moet zo'n deurtje open trappen/duwen/klappen, zoals zwartrijders dat nu doen. Os snel achter iemand aan lopen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:57
Yana
Yana is offline
Citaat:
Geen zorgen, het is nog lang niet verplicht om van de chip gebruik te maken

Tenminste, niet hier in Utrecht.
Mooi, dan stel ik het gebruik van dat we-doen-alsof-we-klantvriendelijk-zijn-maar-eigenlijk-willen-we-alleen-maar-geld-en-gegevens ding zo lang mogelijk uit
Oud 01-10-2009, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Als dat zo is, dan worden/zijn die abonnementen óf heel duur, of het prijsverschil met niet-geabonneerd reizen is een stuk groter

En ik neem aan dat je dan ook mag kiezen welke vorm van OV er bij inbegrepen zit?
Prijzen zijn gewoon hetzelfde neem ik aan. Je moet bij de balie een product erop laten zetten, dus ik neem aan dat je daar dan ook moet aangeven welke.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:59
Uice
Uice is offline
Citaat:
Buskaart halen in een winkel, niet de mogelijkheid om aan een kaartje te komen bij de halte zelf (tenzij je bizarre bedragen in de bus wilt betalen), stempelen afhankelijk van waar je heen wilt, waarbij veel buschauffeurs niet weten hoever het nou eigenlijk is.

vs: kaartje kopen op het perron, scannen, bij het uitstappen scannen, done.

Kwestie van regelmatig je kaartje geld bijstorten (of koppelen aan je rekening, kon dat?) vs een nieuwe buskaart halen als die (bijna) op is.

etc.
Ja, en voor twee euro met je strippenkaart reizen vs dezelfde afstand met je chipkaart reizen voor vier euro. Weegt dat voor mij toch zwaarder dan die kleine ongemakken die jij noemt.
Oud 01-10-2009, 13:59
Yana
Yana is offline
Citaat:
In de Rotterdamse metro wel iig. Krijg je direct een boete als je gepakt wordt mét OV, maar zónder chipkaart. Weet niet of de Amsterdamse metro dat ook heeft.

Dan kom je niet binnen zonder inchecken? Of je moet zo'n deurtje open trappen/duwen/klappen, zoals zwartrijders dat nu doen. Os snel achter iemand aan lopen.
Wat belachelijk Hoe lang is die chipkaart daar al ingevoerd?

Ik bedoelde de bus.. Daar kan je makkelijk instappen zonder dat je in of uitcheckt
Oud 01-10-2009, 14:05
Verwijderd
Ik vind het nogal ingewikkeld met die borgen en instaptarieven en minimale saldobedragen. Hoe kan men nou beweren dat het makkelijker wordt? En blijkbaar wordt alles toch duurder. Wat een faalproject.

Dat verschillende vervoersbedrijven ook allemaal verschillende producten bedenken maakt het ook niet transparanter.

Overigens, op ov-chipklacht.nl staat het volgende:

1. Het systeem werkt niet.
In het proefgebeid Rotterdam, waar de OV-chipkaart als eerste is ingevoerd, ontving GroenLinks in enkele maanden meer dan 4000 klachten van reizigers. Zo blijven de poortjes vaak dicht en word er onterecht geld van de chipkaart afgeschreven. Ook zijn er te weinig oplaadpunten. GroenLinks vindt het waanzin om een systeem in te voeren dat nog niet werkt.
2. De OV-chipkaart wordt gebruikt om de prijzen te verhogen
Na de invoering van de OV-chipkaart mag iedere regio zelf de prijzen van het stad- en streekvervoer vaststellen. Dat leidt tot veel onduidelijkheid. De verwachting is dat vooral mensen in de spits (veel) duurder uit zullen zijn. GroenLinks vindt dat reizigers vooraf moeten weten wat de reis gaat kosten en wil dat het stad- en streekvervoer overal in Nederland betaalbaar blijft.

En dan nog dit (maakt het weer nét een stapje ingewikkelder):

Kan ik mensen nog wel uitzwaaien vanaf het perron? Kan ik nog wel door het station lopen als er poortjes staan?
Antwoord
Ja, alleen heeft u dan wel een OV-chipkaart nodig om toegang te krijgen tot het OV- chipkaartgebied. Als u binnen een bepaalde tijd weer uitcheckt, worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt het 'passagerecht' genoemd. U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart.

Laatst gewijzigd op 01-10-2009 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:09
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik vind het nogal ingewikkeld met die borgen en instaptarieven en minimale saldobedragen. Hoe kan men nou beweren dat het makkelijker wordt? En blijkbaar wordt alles toch duurder. Wat een faalproject.

Dat verschillende vervoersbedrijven ook allemaal verschillende producten bedenken maakt het ook niet transparanter.
het is het bespreken van de techniek/methode die erachter zit die het ingewikkeld doet lijken. dit is het echter totaal niet.

als gebruiker moet je alleen onthouden in- en uit te checken, that's it. de rest gebeurt allemaal in het systeem
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:14
TopDrop
TopDrop is offline
Als je een tochtje maakt met de trein waarbij je overstapt van bijvoorbeeld de NS op Veolia, moet je tussendoor ook nog eens uit en inchecken. En als het een krappe aansluiting is, of er is vertraging en bla, dan zit je er toch helemaal niet op te wachten dat je weer 2 van die klotige poortjes in de goede volgorde van de goeie maatschappijen moet zoeken? En voor de mensen die dit niet weten, is het NOG kutter, want dan checken ze bij de eerste niet uit, dus 20 euro borg kwijt, en voor de 2e checken ze niet in, dus rijden ze zwart. Nou lekker. Gaan we weer terug naar 100 jaar geleden, toen elk vervoersmaatschappijtje zn eigen kaartjes had.

Daarbij is het juist makkelijker geworden om grijs/zwart te reizen. Het idee is dat er niet meer gecontroleerd wordt door conducteurs. Die metropoortjes gaan te langzaam dicht. Als het druk is, kun je met je portemonnee zwaaien, doen alsof je incheckt, en gewoon snel achter je voorganger aanlopen.

Of je kunt inchecken bij de poortjes, en bij zo'n volgende zuil direct weer uitchecken. Kost je dan 75 cent ofzo. Hetzelfde in de bus. Doen alsof je incheckt door met je portemonnee te zwaaien. Als de chauffeur er wat van zegt, doe je alsof je het niet doorhad. Vervolgens loop je naar achter in de bus en check je meteen weer uit. Etc..

@dp over gewone kaartjes: Als op zondag in het kleine dorpje de winkels dicht zijn, koop je gewoon een kaartje in de bus zelf.
Oud 01-10-2009, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Wat belachelijk Hoe lang is die chipkaart daar al ingevoerd?

Ik bedoelde de bus.. Daar kan je makkelijk instappen zonder dat je in of uitcheckt
Oh, ik had het over de treinen. NU is het nog niet verplicht in bussen en trams, dus je kan gewoon zwaaien met je papieren ov-kaart.

De chipkaart is hier al een paar jaar in gebruik. De verplichting in de metro was sinds januari volgens mij.

Citaat:

Overigens, op ov-chipklacht.nl staat het volgende:

1. Het systeem werkt niet.
In het proefgebeid Rotterdam, waar de OV-chipkaart als eerste is ingevoerd, ontving GroenLinks in enkele maanden meer dan 4000 klachten van reizigers. Zo blijven de poortjes vaak dicht en word er onterecht geld van de chipkaart afgeschreven. Ook zijn er te weinig oplaadpunten. GroenLinks vindt het waanzin om een systeem in te voeren dat nog niet werkt.
2. De OV-chipkaart wordt gebruikt om de prijzen te verhogen
Na de invoering van de OV-chipkaart mag iedere regio zelf de prijzen van het stad- en streekvervoer vaststellen. Dat leidt tot veel onduidelijkheid. De verwachting is dat vooral mensen in de spits (veel) duurder uit zullen zijn. GroenLinks vindt dat reizigers vooraf moeten weten wat de reis gaat kosten en wil dat het stad- en streekvervoer overal in Nederland betaalbaar blijft.
Ja, ik weet niet welke idioot dat borgverhaal heeft bedacht en waarom het de een keer borg wordt genoemd en de andere keer instaptarief.
En inderdaad, idioot dat kilometerprijzen mogen verschillen.

Dat van die klachten is toch niet meer van nu?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:19
Verwijderd
Citaat:
het is het bespreken van de techniek/methode die erachter zit die het ingewikkeld doet lijken. dit is het echter totaal niet.

als gebruiker moet je alleen onthouden in- en uit te checken, that's it. de rest gebeurt allemaal in het systeem
Ja, maar dan moet je steeds rekening houden met het feit dat je voor de trein minimaal 20 euro op dat ding moet hebben staan ;|
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:22
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ja, en voor twee euro met je strippenkaart reizen vs dezelfde afstand met je chipkaart reizen voor vier euro. Weegt dat voor mij toch zwaarder dan die kleine ongemakken die jij noemt.
Prijs heeft geen flikker te maken met klantvriendelijkheid e.d., noch met het systeem op zich. Ze kunnen ook buskaarten 25 euro per stuk laten kosten, is het buskaarten systeem dan ineens slecht en klantonvriendelijk? Niet meer of minder dan voorheen, alleen veel duurder.
Oud 01-10-2009, 14:22
TopDrop
TopDrop is offline
Waarom moest nederland zijn eigen systeem bedenken en daarbij hard falen? In andere landen zijn al veel succesvollere systemen ingevoerd.

Uit eigen ervaring: In Rome hebben ze het systeem dat je een kaartje met een geldigheidsduur koopt en dat vervolgens gebruikt om door poortjes heen te komen. De eerste keer dat je 'm gebruikt, wordt ie geactiveerd. Niks uitchecken, gekloot met borg en wankele systemen.
Oud 01-10-2009, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Als je een tochtje maakt met de trein waarbij je overstapt van bijvoorbeeld de NS op Veolia, moet je tussendoor ook nog eens uit en inchecken. En als het een krappe aansluiting is, of er is vertraging en bla, dan zit je er toch helemaal niet op te wachten dat je weer 2 van die klotige poortjes in de goede volgorde van de goeie maatschappijen moet zoeken? En voor de mensen die dit niet weten, is het NOG kutter, want dan checken ze bij de eerste niet uit, dus 20 euro borg kwijt, en voor de 2e checken ze niet in, dus rijden ze zwart. Nou lekker. Gaan we weer terug naar 100 jaar geleden, toen elk vervoersmaatschappijtje zn eigen kaartjes had.
"Je moet altijd in- en uitchecken" lijkt mij behoorlijk duidelijk anders.

Citaat:
Daarbij is het juist makkelijker geworden om grijs/zwart te reizen. Het idee is dat er niet meer gecontroleerd wordt door conducteurs. Die metropoortjes gaan te langzaam dicht. Als het druk is, kun je met je portemonnee zwaaien, doen alsof je incheckt, en gewoon snel achter je voorganger aanlopen.
Nee hoor, zwartrijden is sterk afgenomen in de metro. En er wordt nog steeds gecontroleerd, want je hebt ze nog wel uiteraard, die zwartrijders. En je hoeft echt niet me je portemonnee te zwaaien om achter iemand aan te lopen, je overtuigt er niemand mee (soweiso gaat dat ding als ene gek piepen) en je probeert er ook geen geheim van te maken. Een harde trap/duw werkt ook, overigens.
Op Schiedam Centrum zie je die zwartrijders gewoon van het treinperron overlopen naar het metroperron.

Citaat:
Of je kunt inchecken bij de poortjes, en bij zo'n volgende zuil direct weer uitchecken. Kost je dan 75 cent ofzo. Hetzelfde in de bus. Doen alsof je incheckt door met je portemonnee te zwaaien. Als de chauffeur er wat van zegt, doe je alsof je het niet doorhad. Vervolgens loop je naar achter in de bus en check je meteen weer uit. Etc..
Kan je beter niet inchecken, want je rijdt evengoed zwart en moet evengoed jezelf langs de uitcheckpoortjes manoevreren.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:28
Uice
Uice is offline
Citaat:
Prijs heeft geen flikker te maken met klantvriendelijkheid e.d., noch met het systeem op zich.
Inderdaad. Maar de prijs maakt op dit moment strippenkaarten wenselijker dan chipkaarten.

Misschien is het trouwens wel duurder omdat het veel geld kost omdat die poortjes veel geld kosten, dan heeft het wel degelijk met het systeem te maken.
Oud 01-10-2009, 14:28
Chick Rock
Chick Rock is offline
Dat systeem in Rome is inderdaad best handig, zelfde geldt voor Parijs .
Oud 01-10-2009, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar dan moet je steeds rekening houden met het feit dat je voor de trein minimaal 20 euro op dat ding moet hebben staan ;|
Dat moet niet. € 0,01 is voldoende.

Citaat:
Waarom moest nederland zijn eigen systeem bedenken en daarbij hard falen? In andere landen zijn al veel succesvollere systemen ingevoerd.

Uit eigen ervaring: In Rome hebben ze het systeem dat je een kaartje met een geldigheidsduur koopt en dat vervolgens gebruikt om door poortjes heen te komen. De eerste keer dat je 'm gebruikt, wordt ie geactiveerd. Niks uitchecken, gekloot met borg en wankele systemen.
Hier kan je ook uur/dagkaartjes kopen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Dus als ik incheck met €0,01 op dat ding, en dan ga reizen en uitcheck, gaat er dus maar 1 cent af, want meer heb ik niet?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:47
Verwijderd
Nee, dan gaan je reiskosten eraf. Je houdt gewoon een negatief saldo over op je pas.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:48
Verwijderd
Zie mijn citaat:
Citaat:
Nee. Kijk, in Rotterdam is de borg 4 euro. Ik reis ook als ik bijvoorbeeld 1,20 ct heb. De reis is dan bijvoorbeeld 1 euro. Wat doet het kaartje? Die trekt bij het inchecken 4 euro eraf. Dan reis ik met -2,80 euro op mn pasje. En bij het uitchecken stort ie die 4 euro terug, minus de reiskosten van 1 euro, dat is dus 3 euro. -2,80 + 3 = 0,20 euro. Dus dan hou ik 20 ct over op mn pasje.
Maak ik dezelfde reis terug naar huis. Gaat er weer 4 euro af, reis ik dus met -3,80 euro. Aan het eind borg min reiskosten terug op mn pasje, dus 3 euro. -3,80 + 3 = -0,80 euro. Ik hou 80 ct in de min over op mn pasje. De volgende keer moet ik opladen, voordat ik weer kan inchecken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:48
Verwijderd
Citaat:

Hier kan je ook uur/dagkaartjes kopen.
Oh, maar dan kom je dus in de min te staan? Want die 20 euro gaat er tijdelijk af en wordt dan op het eind verrekend.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Nee, dan gaan je reiskosten eraf. Je houdt gewoon een negatief saldo over op je pas.
Dat is toch niet zo erg, met zo'n anonieme pas? Ik koop wel een nieuwe dan.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Dat is toch niet zo erg, met zo'n anonieme pas? Ik koop wel een nieuwe dan.
Prima, kost je 7,50.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:00
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Oh, maar dan kom je dus in de min te staan? Want die 20 euro gaat er tijdelijk af en wordt dan op het eind verrekend.
die 20 euro zal je nooit te zien krijgen, alleen als je vergeet uit te checken.
je kunt negatief komen te staan door 1) een reis te maken die meer kost dan je huidige saldo of 2) vergeten uit te checken. in biede gevallen kom je dus negatief te staan bij het uitchecken en je wordt daar via het schermpje van op de hoogte gesteld. je kunt je pas nu pas weer gebruiken als je hem oplaadt tot een positief saldo.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Prima, kost je 7,50.
Enkeltje Den Bosch Utrecht 8, dus dat scheelt wel.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:06
Verwijderd
3) Vergeten in te checken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Enkeltje Den Bosch Utrecht 8, dus dat scheelt wel.
Nou, als jij dat prima vindt, vooral doen. Overigens is het 7,60 met de pas.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor, dat werkt nooit bij mij. Sterker nog ik heb regelmatig dat hij het niet doet omdat ik de verkeerde kant van de kaart op de lezer houd.
De keren dat ik het deed ging het prima.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:11
Martiño
Martiño is offline
Moet ik straks met mijn OV jaarkaart ook iedere dag gaan inchecken en uitchecken? Op het perron in Eindhoven staat één paal. Er komen 's ochtends om half negen zo'n 400 mensen tegelijk uit de trein, dan moet ik een half uur wachten eer ik de kans krijg om het perron af te komen.
Reageren

Regels voor berichten