Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2010, 00:48
Balance
Balance is offline
Volgens mij was ik een jaar of 9/10 toen we een 'echte' computer kregen, maar nog zonder internet en je mocht er alleen aan komen als je iets voor school moest doen. Alleen school had dan weer als regel dat je niet meer dan 2 (van de 4) werkstukken met de computer mocht maken. Ietsje later mocht ik thuis wel spelletjes spelen, dan kocht ik een Davilex diskette bij de tijdschriftenwinkel, die vond ik erg leuk. En vanaf een jaar of 13 / 14 kregen we internet. Dat ging met inbellen, dus dan mocht je een kwartiertje ofzo. Ik vond het ook niet waanzinnig bijzonder in het begin, behalve dan dat ik het echt geniaal vond dat de broer van een vriendinnetje cd'tjes voor je kon maken voor 10 gulden, via internet.
Ik herinner me dat ik 15 was toen een vriendin over MSN vertelde en dat vond ik enorm stom. Ik kon me niet voorstellen dat je elkaar nog wat te vertellen had als je thuis kwam en elkaar net gezien had. Bovendien had je toch de telefoon? Een half jaar later liep ik keihard met de meute mee en zat ik zelf ook hele dagen achter MSN.

Hoe het ging voor internet? Toen speelde ik veel buiten; alle kinderen waren ook buiten, want heel veel meer was er toch niks te doen. Dus je trof altijd wel iemand. En bij slecht weer knutselde ik graag, zette ik een videoband op of ging ik op de gameboy. Je fietste naar een vriend/vriendin om te vragen of hij/zij iets leuks wilde gaan doen, of sprak via school met elkaar af. En toen ik wat ouder was belde ik veel. Ik kende iedereens huistelefoon uit mijn hoofd. Informatie haalde je uit de bieb en cd's kocht je nadat je hard had gespaard om 30, en later 40, gulden bij elkaar te sparen voor Hitzone 2 Op tv had je Telekids en Kindernet, daar vermaakte ik me in het weekend prima mee. En ik ging nog braaf met alle oma-bezoekjes van mijn ouders mee, dus het weekend was zo om.
Oud 10-10-2010, 00:53
Balance
Balance is offline
Ik vind het trouwens wel erg bijzonder dat de huidige generatie basisschoolleerlingen dus nooit een periode zal kennen zonder computer, of zelfs zonder internet. Onvoorstelbaar. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor mobieltjes. 15 jaar terug kon je echt niet vermoeden dat iedereen nu met een telefoon op zak loopt. Of terugdenkend aan het feit dat je destijds gewoon nog een trein in kon lopen die blauw zag van de rook
Als ik denk aan alles wat de afgelopen 15 jaar in sneltreinvaart is veranderd voel ik me net zo'n oma die over 'vroegah' praat
Oud 10-10-2010, 00:57
Verwijderd
Ik heb roken in de trein nooit meegemaakt, en ik vind dat gezien het huidige rookbeleid ook een heul raar idee!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 08:34
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het trouwens wel erg bijzonder dat de huidige generatie basisschoolleerlingen dus nooit een periode zal kennen zonder computer, of zelfs zonder internet. Onvoorstelbaar. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor mobieltjes. 15 jaar terug kon je echt niet vermoeden dat iedereen nu met een telefoon op zak loopt. Of terugdenkend aan het feit dat je destijds gewoon nog een trein in kon lopen die blauw zag van de rook
Als ik denk aan alles wat de afgelopen 15 jaar in sneltreinvaart is veranderd voel ik me net zo'n oma die over 'vroegah' praat
Idd, ik weet nog dat het heel lastig was als je met de trein naar iemand toe ging en vertraging had; je kon niet even bellen dat je later kwam, dus als je op gehaald werd, dan stond die persoon gewoon veel te vroeg op het station. En natuurlijk was het heel normaal toen dat mensen niet de hele dqg bereikbaar waren; als ze niet thuis waren, dan hield het vaak op. Ook nummermelding was toen nog schaars, dus mensen wisten uberhaupt niet dat ze gebeld waren, laat staan door wie.

En idd die rook in de treinen, echt vies Ik lette bij het instappen ook altijd op dat ik niet in een coupe stapte met zo'n sigaretlogootje.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 09:58
Verwijderd
De meeste van mijn vrienden hebben ook nog nooit vanuit een telefooncel gebeld.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 11:12
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb roken in de trein nooit meegemaakt, en ik vind dat gezien het huidige rookbeleid ook een heul raar idee!
Het is pas sinds 2004 beleid, dus dat moet je toch eigenlijk wel mee hebben gemaakt? Tenzij je helemaal nooit met de trein ging natuurlijk.

Edit: oh dat is misschien wel dat verbod van roken op het perron. Ik weet het niet zeker, kan het niet zo goed terugvinden.
Oud 10-10-2010, 11:18
Volk
Volk is offline
Ik was 12 toen we voor het eerst een computer kregen, internet kregen we pas later. Op school moest ook nog alles handgeschreven ingeleverd worden. tot ik in de 4de zat en bijna bleef zitten omdat ik iets niet had uitgetypt maar alleen handgeschreven had ingeleverd. Als ik het niet meteen na de zomervakantie had uitgetypt en uitgeprint voldeed het niet aan de criteria en zou ik blijven zitten. Sowieso hadden wij pas veeeeel later een printer. Vroeger sprak je inderdaad op school af om dingen te doen. Mobieltjes waren er niet en had je ook helemaal niet nodig. Je ging naar de stad of buiten spelen, samen knutselen of gewoon kletsen. Je ging alle telefooncellen af om telefoonkaarten te zoeken. Of je zocht mooie stenen. Ook op het middelbaar hadden veel mensen nog geen internet of een pc of mobieltje. Dus dan ging je ook de stad in en met je analoge camera gekke foto's maken met vrienden. Allemaal geld bij elkaar leggen om ze te laten ontwikkelen en dan hopen dat de foto's gelukt zijn. Daarna lachen en dubbel liggen over rare foto's.
En als het vies weer was ging ik dansen met mijn moeder in de keuken of taarten bakken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Het is pas sinds 2004 beleid, dus dat moet je toch eigenlijk wel mee hebben gemaakt? Tenzij je helemaal nooit met de trein ging natuurlijk.

Edit: oh dat is misschien wel dat verbod van roken op het perron. Ik weet het niet zeker, kan het niet zo goed terugvinden.
Volgens mij is roken in de trein rond 2000 verboden, ik weet iig nog heel goed dat het wel nog mocht en vervolgens werden al die asbakklepjes vastgeschroefd en mocht het niet meer. Ik denk dat in 2004 idd die rookpalen kwamen op de perrons.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:08
Verwijderd
nee nee, dit was in 2004 dat je niet meer mocht roken in de trein. Ik weet dat zeker.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:25
Verwijderd
Idd, rookcoupé's waren er tot 2004. Echt onvoorstelbaar dat roken in de trein niet eerder verboden werd, want wat een stank als je door een rookcoupé moest lopen, allemachtig.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:25
Verwijderd
Voordat wij internet hadden, hadden we een computer met diskettes en floppy's. Een van onze eerste spelletjes was een floppy met een holbewonersspelletje, die ene met knuppels enzo. Oh wat was dat leuk. En pacman waren we verslaafd aan. Later nog de Windowsspelletjes.

Voor onze computertijd speelden wij thuis veel samen, we waren met vier kinderen. Onder andere voetje-van-de-vloer, verstoppertje, herby-satan-corky oid, allemaal life-action spelletjes dus. Ook gevaarlijkere spellen, springen van het stapelbed op het gewone bed aande andere kant van de kamer; koordansen over de trapleuning en andere acrobatiek; vinger in een lamp zonder peertje douwen en dan een iemand die bij de lichtschakelaar staat om die willekeurig aan te zetten, spannend was dat ; en het spelletje dat je niet mocht bewegen. Dat hield in dat één iemand de "beul" was. De anderen moesten dan net als bij verstoppertje door het huis verspreiden. De beul ging je achterna. Het doel was dat je stil bleef liggen/staan/zitten, als de beul jouw in het vizier had. Bewoog je, dan mocht die jou slaan (meestal met een riem). Meestal ging je ergens liggen met je gezicht bedekt, zodat je niet ging lachen, want dat is ook bewegen uiteraard. Adembewegingen waren toegestaan. Spannend spel dta het was zeg.
Maar we speelden ook bordspellen, en kaartspellen: mensergerjeniet, ganzenbord, memory, kwartet, ezeltje, liegen (met slaan), pesten (met slaan), later ook hartenjagen.
Verder speelden we veel buiten, met vriendjes. Ohja en tv kijken. En teken met zn allen, dat was altijd leuk. En dan vergeet ik nog de "fantasiespelletjes". Oeh, autorijden door het huis op de stoelen. Dat was zo leuk. Je kon vooral achteruitrijden. De stoel kantelen en dan schuiven over de grond. Stapelbed veranderen in een hutje. Haha, 2 matrassen over de trap leggen en dan in een opgevouwen deken naar benden glijden, soms met zn tweeën naast elkaar. Dat was echt gaaf.
Wij hadden het als kind echt gezellig met zn vieren.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:40
Verwijderd
Citaat:
nee nee, dit was in 2004 dat je niet meer mocht roken in de trein. Ik weet dat zeker.
Oef, dat is eigenlijk dus nog maar kortgeleden verboden, bizar
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:42
Verwijderd
Citaat:

Ik ga met de trein vanaf 2005, daarvoor nooit, dus dat kan wel kloppen dan!

Raar, dat het zo kort geleden nog mocht!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Oef, dat is eigenlijk dus nog maar kortgeleden verboden, bizar
haha my thought

sorry offtopic
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:59
Verwijderd
Kan iemand zich nog cd i nog herinneren? Dat was een soort kastje waar je dan een soort voorloper van de dvd in moest doen, en dan kon je er allemaal dingen mee doen, ik weet niet meer wat. Mijn ouders hadden zo'n ding een keer een week gehuurd, maar vonden het toch niets. cd i is ook geflopt daarna.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:00
Volk
Volk is offline
Ik heb echt nog nooit van de cd i gehoord
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Kan iemand zich nog cd i nog herinneren? Dat was een soort kastje waar je dan een soort voorloper van de dvd in moest doen, en dan kon je er allemaal dingen mee doen, ik weet niet meer wat. Mijn ouders hadden zo'n ding een keer een week gehuurd, maar vonden het toch niets. cd i is ook geflopt daarna.
Bij de bieb stond er een, daar speelde ik er wel eens mee, maar ik vond 't een saai ding, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Idd, rookcoupé's waren er tot 2004. Echt onvoorstelbaar dat roken in de trein niet eerder verboden werd, want wat een stank als je door een rookcoupé moest lopen, allemachtig.
Ja of dat je er, bij gebrek aan ruimte, ging zitten. Ik heb nog best vaak in de rookcoupé gezeten
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Ja of dat je er, bij gebrek aan ruimte, ging zitten. Ik heb nog best vaak in de rookcoupé gezeten
Ik ook idd, en het leek wel of mensen in die coupe rookten alsof hun leven er vanaf hing, brrr
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Ik ook idd, en het leek wel of mensen in die coupe rookten alsof hun leven er vanaf hing, brrr
Ja maar het is gewoon zo dat als je een roker bent, en je zit in een rookcoupe in de trein, dan moet je gewoon roken. Ik weet ook niet waarom, but that's the way it is.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:14
Verwijderd
Roken in de trein was dan ook supergaaf, juist omdat het in een trein was. En in de rookcoupés was het ook altijd lekker rustig, omdat niemand in de rook wilde zitten behalve de rokers. Rookcoupés <3
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Ja die hadden wij. Toen ik best klein was nog. Zaten best leuke spelletjes bij! Maar ik kende ook niemand die ook zo'n ding had nee.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 13:41
Signy
Signy is offline
Citaat:
Ik bedacht me net dat ik tot mijn 18e! zonder internet heb gezeten en kan me niet echt meer herinneren hoe ik al die tijd zonder heb kunnen leven
Ik ook zoiets.
Het inet was voor mij gelijk heel normaal volgens mij. Ik vind het vooral raar dat ik nu alles opzoek via internet (steden, routes, nstijden, woorden, feiten enz) en hoe deed ik dat dan daarvoor?? Zo weird.
Oud 10-10-2010, 13:48
Signy
Signy is offline
Citaat:
Maar jezus, ik heb er een tijdje over nagedacht, maar wat deed ik dan als ik uit school kwam in de brugklas? Ik weet het gewoon niet.
TV kijken?
Ik wel namelijk.. en huiswerk maken.
Oud 10-10-2010, 14:01
Verwijderd
We hadden heel vroeg een computer en ook relatief vroeg internet, want m'n vader is een nerd. Maar voor die tijd las ik enorm veel, soms zelfs 14 boeken per week. Dat weet ik nog, want bij mijn bibliotheek mocht je maar 10 boeken per week lenen, maar omdat ik daar vaak kwam en aan 't einde van elke week moest wachten tot ik weer mocht, is dat langzaam opgehoogd naar veertien. Verder speelde ik natuurlijk buiten, en zat ik in verloop van mijn jeugd afwisselend op gitaar, tekenen, toneel, kookles, een vechtsport waarvan ik de naam inmiddels allang vergeten ben, ballet en nog ongeveer duizend clubjes. Tevens zat ik in de kinderraad. Dat was een soort gemeenteraad voor kinderen en we mochten onze plannen ook echt opperen aan de burgemeester, maar het was waardeloos want we stelden alleen maar meer achtbanen in de stad voor.

En toen kwam internet en wilde ik alleen nog maar achter de computer hangen. Hihaho.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 17:57
Verwijderd
Dat internet heeft ons leven echt duidelijk minder kleurrijk gemaakt zeg

Nou ja, niet helemaal waar, want het is juist door het internet dat ik begonnen ben met fanatiek tekenen Maar dan nog hang ik tegenwoordig veel meer gewoon rond op het internet dan dat ik creatief en actief bezig ben, treurig dat Als ik het niet nodig had voor mijn werk, zou ik m'n abonnement misschien wel gewoon weer opzeggen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Ja maar het is gewoon zo dat als je een roker bent, en je zit in een rookcoupe in de trein, dan moet je gewoon roken. Ik weet ook niet waarom, but that's the way it is.
Hihi, ik weet het, ik ben er ook eens gaan zitten roken toen ik 16 was oid. Ik rookte echt amper, maar toen zat ik in de trein en was er een rookcoupe en toen moest ik gewoon roken Daarna overigens besloten dat ik nooit meer in zo'n rookcoupe ging zitten, want die geur trok echt overal in, blll.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat ook :\

Citaat:
Ik las er wel eens over dat er een nieuwe game was, maar ik kon me er zo weinig bij voorstellen. Het was echt van die halfslachtige interactieve film/pseudogame rommel. Ik zag laatst een filmpje van het "spel" Burn:Cycle uit 1993 oid. Wat een troep. Terecht geflopt imo
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 23:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat internet heeft ons leven echt duidelijk minder kleurrijk gemaakt zeg

Nou ja, niet helemaal waar, want het is juist door het internet dat ik begonnen ben met fanatiek tekenen Maar dan nog hang ik tegenwoordig veel meer gewoon rond op het internet dan dat ik creatief en actief bezig ben, treurig dat Als ik het niet nodig had voor mijn werk, zou ik m'n abonnement misschien wel gewoon weer opzeggen.
Ik merk ook dat ik me heel vaak zit te vervelen op internet. Eindeloos het forum, hyves, nu.nl bekijken, zonder dat er eigenlijk iets veranderd is op die sites. Dan moet ik echt bewust nadenken over wat ik nog meer zou kunnen doen, zoals een boek gaan lezen. En bewust de laptop wegzetten en dat boek er dan bij pakken. Al die keren dat je niet bewust je zinnen even verzet is het echt verspilde tijd die je zonder internet ongetwijfeld beter had ingevuld.
Oud 10-10-2010, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Ik merk ook dat ik me heel vaak zit te vervelen op internet. Eindeloos het forum, hyves, nu.nl bekijken, zonder dat er eigenlijk iets veranderd is op die sites. Dan moet ik echt bewust nadenken over wat ik nog meer zou kunnen doen, zoals een boek gaan lezen. En bewust de laptop wegzetten en dat boek er dan bij pakken. Al die keren dat je niet bewust je zinnen even verzet is het echt verspilde tijd die je zonder internet ongetwijfeld beter had ingevuld.
Nja dat is dus oa de reden waarom ik geen tv heb, maar vervolgens neemt internet dus die rol over Zo af en toe heb ik geen internet een periode en dan merk ik altijd hoeveel tijd ik over heb. Alleen is het zo verrekte handig om idd die treintijden, routes, email, etc op te kunnen zoeken, en tja, nodig voor werk dus... :\
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten