Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Natuurlijk is het een term die al heel lang in omloop is, maar juist tegenwoordig is spiritualiteit weer helemaal 'in'. De secularisatie bleek niet in te houden dat iedereen volkomen atheïstisch werd, maar vooral dat de kerk minder invloed kreeg in de samenleving. Mensen bleken alsnog behoefte te hebben aan zingeving, zie ook de populariteit van een blad als Happinez.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Het is ook een vreselijk vage term hoor, zingeving. Net als spiritualiteit. Ik denk dat ze in zoverre met elkaar te maken hebben dat veel mensen bij zingeving denken aan grote vragen als: waarom ben ik hier op aarde, wat is het nut van het leven, waarom is mijn man bij me weggelopen en waarom heb ik altijd pech? en dat ze die antwoorden dan gaan zoeken in dingen die met spiritualiteit worden geassocieerd, omdat ze dan uitkomen bij transcenderende zaken. Maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs, want ieder mens denkt na over zingeving en je kan de zin van je leven ook uit een lunch halen. Maar voor veel mensen zal dat toch wat mager en onbevredigend zijn.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mensen moeten eens ophouden met de drang naar ietsisme of de illusie dat men er toe doet, puur omdat het leven an sich niet speciaal genoeg zou zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik voel me verbonden, maar niet gebonden zoals dat bij een kerkgemeenschap gaat. Ik hoef niet te voldoen aan regeltjes, en het enige wat ik nodig heb is mijn eigen gezond verstand. Ik besef dat de regen die hier in Nederland valt het zelfde water is dat al eens deel heeft uitgemaakt van de Atlantische oceaan, en misschien zelfs ooit gestroomd heeft in een riviertje wat nu droogstaat. En dat het stukje kip wat straks op m'n bord ligt mais en gras en weet ik veel wat allemaal gegeten heeft, gras en mais die niet had kunnen groeien zonder die regen. Dat besef maakt dat ik anders kijk naar mijn eten, het meer waardeer. In die zin voel ik mij verbonden, niet in de zin van een of andere vage sekte of kerkelijke gemeenschap.
||
Citaat:
En erg mooi boek over wat ik bedoel is de plaag, van gerhard hormann. Dit gaat over een man wiens dochter ziek wordt, omdat er een plaag is uitgebroken die mensen blind maakt. Echter blijkt er een medicijnendokter te zijn die de ziekte kan genezen. Het is echt een voodootype. Maar hij is als enige in staat de ziekte te genezen. Hij gebruikt hier een heel ritueel voor. De genezing wordt door de medicijnendokter toegeschreven aan het ritueel, maar hij gebruikt toevallig een bepaalde kruiden die werkt tegen de ziekte. Sinds ik het gelezen heb sta ik veel meer open voor andere manieren van denken dan daarvoor.
Laatst gewijzigd op 17-04-2011 om 09:06. |
![]() |
||
Citaat:
@Daboman: Doet me denken aan die boeken van José Saramago, is het daarop gebaseerd of wat?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om nog niet te spreken van het feit dat je het gewoon kunt zien aan mensen, mocht je zulke types in je omgeving hebben ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het ging over het idee dat leven op een soort metafysische manier 'met elkaar verbonden' zou zijn, en mensen daar op het geloven van dat idee, gelukkiger zouden worden. Het is bovendien een waandenkbeeld, omdat niemand verbonden is met alles. Iedereen is onderhevig aan de beperkingen van onze eigen gevoelens en percepties. Je kunt niets voelen voor mensen van wiens bestaan je niet eens weet, bijvoorbeeld.
||
Citaat:
Daarnaast ga je uit van je eigen definitie van spiritualiteit zonder te vertellen wat die definitie inhoudt. Niet echt handig voor een goede discussie lijkt me. @Vogelvrij: naar mijn idee was het niet specifiek daarop gebaseerd. De naam komt me iig niet bekend voor.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In feite kun je daar zelfs een casus van maken: alles wat je ervaart, komt bij jou binnen gekleurd/gevormd door hoe jij bent en wat jij denkt en voelt, dus in feite is alles wat jij ziet/voelt/ruikt/hoort/proeft niet iemand of iets ánders. Je ziet enkel jouw gedachten, jouw beeld van een persoon, want je kunt nooit weten hoe die ander ís, alleen maar hoe diegene op jou overkomt. Dat wil zeggen dat alles wat je ziet en ervaart een deel van jou is, en dus is het belachelijk om je daar níet verbonden mee te voelen. Zo. Problem solved ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 | |
Lifestyle |
Lifestyle vs Intelligentie rodina | 119 | 08-02-2003 15:44 |