Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2013, 18:56
Verwijderd
Omdat je je nu eenmaal niet als slim gedraagt. Raar dat je zoiets specifieks dan wel weet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2013, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Omdat je je nu eenmaal niet als slim gedraagt. Raar dat je zoiets specifieks dan wel weet.
Uhmmm deels belediging
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:58
Verwijderd
Ja sorry hoor, dat heb je zelf veroorzaakt met een heleboel niet zo slimme berichten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Ja sorry hoor, dat heb je zelf veroorzaakt met een heleboel niet zo slimme berichten.
Je bent nu te eerlijk ;o

Komt omdat mensen denken dat ik niks weet

Laatst gewijzigd op 09-01-2013 om 19:18.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 19:29
igfy
igfy is offline
Ik geloof er niet zo in. Tuurlijk zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen, maar je hoeft er niet meteen een labeltje op te plakken. Zolang je je zelf goed voelt en je normaal kunt functioneren is er wat mij betreft niets aan de hand. Ooit heb ik eens zo'n online testje gedaan om te kijken of ik hoog sensitief was en volgens die test was ik heel erg hoog sensitief. Maar ik denk echter dat de vraagstelling zo is, dat veel mensen zich er in zullen herkennen en alleen de suggestie al genoeg is. Bijvoorbeeld je aangetrokken voelen tot kunst. Bijna iedereen heeft wel dingen die hij of zij heel mooi vindt en waar hij of zij zich tot voelt aangetrokken.
Oud 09-01-2013, 19:52
Sommerfugl
Sommerfugl is offline
Ik weet niet in hoeverre ik er wel/niet in geloof, maar ik vind het wel erg intrigerend en ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd wat andere HSP's erover te zeggen hebben. Ik denk dat ik ook maar eens een googlespeurtocht ga doen.
Oud 09-01-2013, 19:54
Verwijderd
Ik heb zo idee dat sommige mensen het zien als een stoornis/aandoening ofzo
Terwijl er niks 'speciaals' aan is
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 23:47
Mappel
Mappel is offline
En toch is het niet zo dat iedereen dit heeft. Ik herken mezelf ook wel in sommige punten die je beschrijft en om nou te zeggen dat iedereen dat heeft -.- ik denk persoonlijk dat het gaat om hoe slim je bent en hoe goed je iemand kent. Hoe meer je ( onbewust ) ziet van een ander des te meer je weet. Hierdoor lijkt het soms alsof je weet wat iemand denkt, maar dat komt gewoon omdat je de persoon goed kent. De ene pikt het sneller op dan de ander. Betekent niet dat de snellere mensen dan hooggevoelig zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 13:39
Gitte v
Gitte v is offline
Wat wij allebei vaak hebben is dat we dit soort dingen van random personen weten. Het kan iedereen zijn. Laatst zat ik naast iemand in de trein en ik wist dat die gene zich ellendig voelde. Toen ik thuis kwam, werd ik heel moe, terwijl ik dat daarvoor niet was en ook niets inspannends had gedaan. Het is dus niet alleen bij mensen die we goed kennen.
Oud 10-01-2013, 14:34
Verwijderd
Maar dat is gewoon lichaamstaal. De een ziet dat beter dan de ander, maar wederom is dat niets anders dan menselijke patronenherkenning wat iedereen bezit.

Daarnaast zou je kunnen argumenteren dat de ellende die je bij dat persoon zag vanuit hem kwam. Er zijn genoeg mensen die zich ellendig voelen maar waar je niets aan merkt. Hoe goed je ook kan inschatten hoe iemand zich voelt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 15:03
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het zijn ook gewoon karaktertrekken, de een is gevoeliger dan de ander. Dat kun je hooggevoelig noemen. Of niet. Een reden om het over hooggevoeligheid te hebben, zou kunnen zijn dat je door die bepaalde karaktertrekken problemen ervaart. Maar is het een probleem om van kunst te houden, is het een probleem als je snel aanvoelt of iemand liegt? Ja, het is lastig als je daardoor moe wordt, maar goh, zou je dan liever een of andere ongevoelig egocentrisch persoon zijn? Ik vind het een nogal zinloos etiket, te meer omdat ik wel eens gelezen heb dat 1/5e van de mensheid hooggevoelig is. 20%! Het is toch zinloos om 20% van de bevolking zo'n 'diagnose' te geven, wat is daar het nut van? Want ik geloof die 20% wel. Zo uitzonderlijk is het niet dat je aanvoelt dat degene naast je in de trein niet lekker in je vel zit (nog afgezien van dat je evengoed dingen verkeerd kunt interpreteren), bijvoorbeeld.
Oud 10-01-2013, 17:25
Pluis
Pluis is offline
Volgens mij bestaat HSP niet in de zin van dat er echt wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Natuurlijk zullen er veel mensen zijn die de eigenschappen die erbij horen herkennen en zich dus in die groep scharen, maar het heeft weinig zin om er echt een "diagnose' van te maken. Het is in ieder geval geen ziekte die je zou moeten of kunnen behandelen. Net als bijvoorbeeld verlegen zijn of introvert zijn. Het kan lastig zijn, maar het is meer een beschrijving van je karakter dan een diagnose.
Oud 12-01-2013, 18:16
Takkeling
Takkeling is offline
Dit lijstje (van hooggevoelig.nl) lijkt me aardig kloppend/compleet:

Citaat:
Zoals elke eigenschap gaat hooggevoeligheid gepaard met zowel positieve kanten als valkuilen. Kenmerken van HSP’s zijn onder meer:

- Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
- Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
- Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
- Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
- Voelen stemmingen en sferen goed aan
- Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
- Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
- Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
- Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
- Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
- Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
- Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
- Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
- Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen
Ik meen zelf hooggevoelig te zijn, al benoem ik het eigenlijk nooit als zodanig omdat het interessantdoenerig vind klinken. En ik geloof ook niet dat het een ziekte of zweverig iets is, maar alleen een karaktereigenschap (die overigens wel verstrekkende gevolgen kan hebben voor hoe je je leven ervaart/indeelt). Ik heb nu even geen zin om een uitgebreide reactie te typen, maar post binnenkort wel wat.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 22:43
Verwijderd
Volgensmij hoort er bij een bepaald soort ADHD (klinkt gek) ook overgevoeligheid
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Volgensmij hoort er bij een bepaald soort ADHD (klinkt gek) ook overgevoeligheid
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 19:43
Amycansjoe
Amycansjoe is offline
Het is niet bevestigd dat ik het heb, maar ik heb het gevoel dat ik het wel heb.

-Ik neem automatisch gevoelens van anderen over. Als ik bijvoorbeeld heel vrolijk ben, en ik kom in de buurt van een zeer verdrietig persoon, wordt ik dat zelf ook. Andersom precies hetzelfde.
-Wanneer iemand liegt, voel ik dat direct aan.
-Ik kan er ABSOLUUT niet tegen als iemand pijn heeft. Ik voel het zelf dan ook. Ik kan zo ook niet tegen bloed. Ik wordt al gek als ik aan bijvoorbeeld een open wond denk. Het erge is dat ik dan kan schreeuwen, en soms gebeurt dit ook. Als iemand valt kan ik het dus absoluut niet zien, anders draai ik door.
-Ik verplaats me snel in anderen. Als iemand me bijvoorbeeld een situatie uitlegt wat diegene is gebeurt, heb ik het idee dat het mezelf ook is gebeurd. Zo heb ik ook meteen medelijden met diegene, als het een erge situatie is geweest.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Waarom?
De moeder van een hele goede vriendin van mij heeft ook adhd. Voor dat soort adhd was bij haar een vd symptomen dat ze overgevoelig is. Mijn vriendin zelf heeft hier wsl ook last van..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 13:42
Gitte v
Gitte v is offline
Citaat:
De moeder van een hele goede vriendin van mij heeft ook adhd. Voor dat soort adhd was bij haar een vd symptomen dat ze overgevoelig is. Mijn vriendin zelf heeft hier wsl ook last van..
Ik lees net dat overgevoeligheid en hooggevoeligheid iets anders is. Hooggevoeligheid is aangeboren, overgevoeligheid onstaat als je een trauma oploopt.
Oud 15-01-2013, 16:50
Patataap
Patataap is offline
lulkoek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten