Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2015, 11:56
Dekaloog
Dekaloog is offline
Ik vind de hoofddoek uit 'bescherming' vooral heel grote onzin. In het Westen maak je juist meer kans op geweld als je een hoofddoek draagt. En in landen waar boerka's verplicht zijn worden aanzienlijk meer vrouwen verkracht, juist door dat argument dat ze dat zelf uitlokken tenzij [beperkende regel]. Als je echt denkt dat zulk soort regels vrouwen beschermen ben je mateloos naïef.

De hoofddoek als religieuze uiting vind ik een beetje sullig, maar een vrijheid die mensen moeten kunnen hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2015, 11:56
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Waar blijven nou de feministen hier die altijd steigeren omdat het schandalig is dat vrouwen uit bescherming geen kort rokje aandoen?
Hallo
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 12:02
Hazel
Hazel is offline
Ik vind alle religieuze voorschriften om bepaalde kleding wel of niet te dragen sullig.
Oud 25-10-2015, 12:03
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik vind alle soorten (bij)geloof sullig.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Het maakt me verder niet zoveel uot dat er drie mensen zijn die 'dit soort' topics vermoeiend vindt, niemand dwingt je ze te lezen.
De vragen stel ik vooral om mezelf aan het denken te houden, de reden dat ik ze publiek stel is dat je meer leert van luisteren dan van praten. Dat is ook de reden dat ik mijn "huiswerk" op het forum plaatste.
Echt totaal irrelevant, niemand dwingt je dit te posten, niemand dwingt mij te antwoorden en niemand dwingt jou om die reacties te lezen. Als je zo gaat redeneren krijg je al snel een oneindige stroom diarree. En of je meer leert van luisteren dan van praten is nog maar de vraag.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 12:19
ßuerp
ßuerp is offline
Citaat:
Afaik is dat zelfs verplicht onder moslimvrouwen. Iets met reinheid. Correct me if I'm wrong.
Ah!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 12:23
df
df is offline
Citaat:
In het Westen maak je juist meer kans op geweld als je een hoofddoek draagt.
Bron?
Oud 25-10-2015, 12:25
df
df is offline
fizzle ik was vanochtend op de golfbaan en daar was een dresscode like wtf
Oud 25-10-2015, 12:54
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Bron?
Die uitspraak baseer ik op anekdotisch bewijs zoals dit stukje in de Metro, 't feit dat er mensen zijn die moskeeën in brand steken, de grimmige houding van PVV'ers tegenover iedereen die niet 100% Ariër is, en mijn eigen ervaringen als ik 's winters naar huis fiets en mijn sjaal hoofddoekerig omknoop tegen de wind.

Lijkt me verder ook geen rare claim, toch?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 12:56
Dekaloog
Dekaloog is offline
Had Kuise Keizerin niet een moslimvriendin die een keer een vol blik bier naar zich toe gegooid kreeg in de metro?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 12:59
Macrador
Macrador is offline
Citaat:
fizzle ik was vanochtend op de golfbaan en daar was een dresscode like wtf
Rijke mannetjes club hè.
Oud 25-10-2015, 13:14
Hazel
Hazel is offline
Citaat:
Echt totaal irrelevant, niemand dwingt je dit te posten, niemand dwingt mij te antwoorden en niemand dwingt jou om die reacties te lezen. Als je zo gaat redeneren krijg je al snel een oneindige stroom diarree. En of je meer leert van luisteren dan van praten is nog maar de vraag.
Who cares, het is onzin. Nu het over dit onderwerp gaat moet alles opeens netjes in een topic, omdat het de "ik ben wel een feminist maar daar wil ik liever niet over nadenken"-mensen het bloed onder de nagels vandaan haalt zeker?
Oud 25-10-2015, 13:14
Hazel
Hazel is offline
Citaat:
Had Kuise Keizerin niet een moslimvriendin die een keer een vol blik bier naar zich toe gegooid kreeg in de metro?
Volgens mij zijn er heel veel incidenten bekend van vrouwen met een hoofddoek wiens hoofddoek afgetrokken werd in het openbaar.
Oud 25-10-2015, 13:15
df
df is offline
Citaat:
Die uitspraak baseer ik op anekdotisch bewijs zoals dit stukje in de Metro, 't feit dat er mensen zijn die moskeeën in brand steken, de grimmige houding van PVV'ers tegenover iedereen die niet 100% Ariër is, en mijn eigen ervaringen als ik 's winters naar huis fiets en mijn sjaal hoofddoekerig omknoop tegen de wind.

Lijkt me verder ook geen rare claim, toch?
Mij wel want aan de hand van het zelfde soort anekdotisch 'bewijs' kan je beargumenteren dat je in de grote westerse steden meer kans hebt om als blond meisje lastiggevallen te worden door wat Marokkaantjes met petjes.
Oud 25-10-2015, 13:16
df
df is offline
Citaat:
Rijke mannetjes club hè.
het lag er niet dik genoeg bovenop nee?
Oud 25-10-2015, 13:46
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Mij wel want aan de hand van het zelfde soort anekdotisch 'bewijs' kan je beargumenteren dat je in de grote westerse steden meer kans hebt om als blond meisje lastiggevallen te worden door wat Marokkaantjes met petjes.
Zou me niks verbazen als dat inderdaad zo is. Dit baseer ik op mijn ervaringen met in m'n eentje op hoge hakken over het Leidseplein lopen om 3 uur 's nachts.

Zolang je je bewust bent van dat het anekdotisch bewijs is (en dus inderdaad geen echt bewijs) en niet je hele wereldbeeld gaat bouwen op zoiets, en zolang je geïnteresseerd bent in de maatschappelijke verklaringen achter zulke symptomen, voor fatsoenlijk onderzoek bent, graag vooruitgang wil, etc, lijkt het me raar om dingen te ontkennen die wel gewoon echt gebeuren. Daar kweek je alleen maar PVV'ers mee.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 13:59
df
df is offline
Ik ontken ook helemaal niets maar je deed een rare bewering.
Oud 25-10-2015, 14:03
Hazel
Hazel is offline
Het is geen rare bewering. http://rac.sagepub.com/content/46/1/3.short
https://books.google.nl/books/about/...8C&redir_esc=y
Oud 25-10-2015, 14:04
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Dat valt wel mee.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 14:06
Dekaloog
Dekaloog is offline

Ik ben wel benieuwd hoeveel relevante onderzoeken df gelezen heeft, en hoeveel meisjes die een hoofddoek dragen hij persoonlijk gesproken heeft, dat hij hier zo zeker van is.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Discriminatie is hier aan de orde van de dag en uit observatie denk ik dat Nederland nog wel meevalt vergeleken met andere Westerse landen to be honest. Zo raar vind ik de bewering niet.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:05
ßuerp
ßuerp is offline
Twee mocros in een voorbijrijdende auto riepen ooit 'kankernegers' naar mij en mn zus.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:10
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Discriminatie is hier aan de orde van de dag en uit observatie denk ik dat Nederland nog wel meevalt vergeleken met andere Westerse landen to be honest. Zo raar vind ik de bewering niet.
Misschien valt dat op de golfbaan gewoon niet zo op.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:10
Macrador
Macrador is offline
4 mocro's in een voorbijrijdende auto riepen eens: " GOEIE REET!". Geen grapje.
Oud 25-10-2015, 15:31
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hallo
Eindelijk
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:32
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Kuise Keizerin heeft alleen niet erg veel geloofwaardigheid
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:33
Verwijderd
Dat ze moslim is geloofde iedereen toch wel
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:36
Carn
Carn is offline
Citaat:
Twee mocros in een voorbijrijdende auto riepen ooit 'kankernegers' naar mij en mn zus.
Maar jullie hadden geen kanker? /b
Oud 25-10-2015, 15:36
Verwijderd
Citaat:
omgomgomg HAHAHAHHAHAA _O-
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 15:45
Axel11
Axel11 is offline
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 16:10
df
df is offline
ok ok, ik vond het een rare bewering omdat je alleen anekdotisch bewijs leek te hebben.
Oud 25-10-2015, 16:14
Verwijderd
Anekdotisch bewijs kan niet per definitie uitgesloten worden.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 20:48
zion_temp
zion_temp is offline
Het maakt nogal uit waar dat verwachtingspatroon op gebaseerd is. Die hysterische feministen van tegenwoordig die overal een complot inzien.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 21:34
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Of ze doen het in beide gevallen omdat ze denken dat het de sociale norm is.
Dat speelt wel mee, maar scheren heeft denk ik ook te maken met wat je zelf prettig of mooi vindt, en hoofddoek kan iets meer worden opgelegd vanuit de man en heeft dan wat minder met vrijheid te maken.

Als je zelf niet van geschoren houdt, binnen de Nederlandse maatschappij, dan kun je ervoor kiezen om te denken 'fuck it, ik wacht wel tot er een man voorbij komt die zich daar niet aan stoort'. Hier is de cultuur vooral van invloed op wat je zelf mooi vindt doordat geschoren oksels over het algemeen de norm is.
Terwijl de sociale druk in de kwestie van de hoofddoek al sneller uit een hoek van dwang, of vermijden van verstoting etc. kan komen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 22:19
Hazel
Hazel is offline
De hoofddoek uit dwang vind ik ook een achterhaald dom cliché. Van letterlijke dwang is denk ik niet heel vaak sprake. Je kunt je wel afvragen hoe het komt dat zoveel vrouwen er toch een dragen.
Oud 25-10-2015, 22:29
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De hoofddoek uit dwang vind ik ook een achterhaald dom cliché.
Dat zelfs Femke Halsema van mening is dat veel vrouwen gedwongen worden een hoofddoek te dragen, komt toch uit zo'n onverdachte hoek dat ik twijfel aan jouw woorden

Puur anekdotisch dit natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 22:47
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
De hoofddoek uit dwang vind ik ook een achterhaald dom cliché. Van letterlijke dwang is denk ik niet heel vaak sprake. Je kunt je wel afvragen hoe het komt dat zoveel vrouwen er toch een dragen.
Dit. En ik ken een aantal moslimmeisjes die hem (nog) niet dragen, omdat ze vinden dat ze er (nog) niet klaar voor zijn/er (nog) niet helemaal achter staan hem te dragen. De leeftijd waarop meisjes/jonge vrouwen hem gaan dragen, verschilt dan ook flink.
Oud 26-10-2015, 00:07
flyaway
flyaway is offline
Het hangt af van de reden waarom je 'm gaat dragen, en in welke kringen je rondloopt. In sommige landen is het namelijk geen keuze, dan betekent het echt afstappen van je geloof, je familie, je land, je veiligheid. In Nederland zal het niet voor iedereen zo'n vaart lopen.

De overeenkomst is dat beide wel voortkomen uit normen van een bijbehorende cultuur. 'Wezenlijk verschil' vind ik moeilijk om echt aan te kunnen wijzen, misschien vindt je het eerder in de onderliggende motieven?

Laatst gewijzigd op 26-10-2015 om 00:14.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 08:23
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Haha
Oud 26-10-2015, 11:06
ßuerp
ßuerp is offline
Citaat:
Nou, dus dat.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:10
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat speelt wel mee, maar scheren heeft denk ik ook te maken met wat je zelf prettig of mooi vindt, en hoofddoek kan iets meer worden opgelegd vanuit de man en heeft dan wat minder met vrijheid te maken.

Als je zelf niet van geschoren houdt, binnen de Nederlandse maatschappij, dan kun je ervoor kiezen om te denken 'fuck it, ik wacht wel tot er een man voorbij komt die zich daar niet aan stoort'. Hier is de cultuur vooral van invloed op wat je zelf mooi vindt doordat geschoren oksels over het algemeen de norm is.
Terwijl de sociale druk in de kwestie van de hoofddoek al sneller uit een hoek van dwang, of vermijden van verstoting etc. kan komen.
Ah ok, dus opeens is er een radicale omslag geweest waardoor mensen geschoren kutjes/oksels/benen "prettig of mooi" vinden, en daarvoor hadden mensen allemaal een andere smaak.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:55
Hazel
Hazel is offline
Citaat:
Dat zelfs Femke Halsema van mening is dat veel vrouwen gedwongen worden een hoofddoek te dragen, komt toch uit zo'n onverdachte hoek dat ik twijfel aan jouw woorden

Puur anekdotisch dit natuurlijk
Ja, ik ben wel benieuwd waarom ze het denkt. Ik denk namelijk, en dit is misschien een hele controversiële gedachte voor jullie, dat het gros van de Nederlandse vrouwen met een hoofddoek hem toch zelf opdoen en daar niet dagelijks letterlijk toe gedwongen worden, of de hele dag een beetje heimelijk aan het verlangen zijn die hoofddoek nooit meer te hoeven dragen. Een interessantere vraag vind ik hoe het komt dat die vrouwen dat zelf willen, hoe dat geïnstitutionaliseerd is geraakt.
Oud 26-10-2015, 17:02
Miekje*
Miekje* is offline
Hun religie is deel van hun identiteit, zoals bij iedereen die een religie aanhangt. Hun hoofddoek is dat ook. Zoals de kruisjes die christenen om hun hals dragen en joodse mannen met hun baarden en peies.
Oud 26-10-2015, 18:54
Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Ja, ik ben wel benieuwd waarom ze het denkt. Ik denk namelijk, en dit is misschien een hele controversiële gedachte voor jullie, dat het gros van de Nederlandse vrouwen met een hoofddoek hem toch zelf opdoen en daar niet dagelijks letterlijk toe gedwongen worden, of de hele dag een beetje heimelijk aan het verlangen zijn die hoofddoek nooit meer te hoeven dragen. Een interessantere vraag vind ik hoe het komt dat die vrouwen dat zelf willen, hoe dat geïnstitutionaliseerd is geraakt.
Wat jij nu schetst is eigenlijk volgens mij wat wat ik doorgaans hoor over deze kwestie.
Oud 26-10-2015, 20:52
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Ah ok, dus opeens is er een radicale omslag geweest waardoor mensen geschoren kutjes/oksels/benen "prettig of mooi" vinden, en daarvoor hadden mensen allemaal een andere smaak.
Wat wil je precies zeggen?
Ik denk dat iets inderdaad wel in een geleidelijke omslag de norm kan worden. Dat zien we ook in de mode, we zien het voor ons en gaan dat nadoen en het wordt steeds normaler gevonden. Twintig jaar geleden werd je uitgelachen met een keycoard, toen was het opeens 'in' en 'kon het' en nu is het passe.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:56
zion_temp
zion_temp is offline
Een kaal kutje beft beter.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 23:38
flyaway
flyaway is offline
Jij zal het weten
Met citaat reageren
Oud 25-02-2020, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Misschien valt dat op de golfbaan gewoon niet zo op.
Ondertussen denk ik hier iets genuanceerder over. Ik denk nog steeds dat het in Nederland minder erg is dan in andere landen om ons heen, in dat geloof ben ik gesterkt. Maar ik heb het probleem wel bijzonder onderschat in álle landen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2020, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht toen en nu ook; "Nee, maar ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik niet bij orthodoxe moslims over de vloer kom, die waar ik kom hebben gewoon bier in huis."
En tegelijkertijd kwam ik wel heel erg veel bij zeer orthodoxe christenen in huis en die dames hadden echt geen keus in hun rok. Ja; het huis uit. En zo waren er wel meer regels. Volgens mijn moeder is dit de normaalste zaak van de wereld in orthodox christelijke kringen.

Uit alle docu's die ik gezien heb, verslagen, rapporten en anecdotes die ik gezien heb, kan ik alleen maar extrapoleren dat het probleem net zo groot is onder orthodoxe moslims en joden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten