|
|
Bekijk resultaten poll: Religie bij Mystiek of bij F&L? | |||
Religie-onderdeel bij Mystiek, versterking Filosofie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
47 | 31.54% |
Religie-onderdeel bij F&L, houden zoals het is |
74 | 49.66% |
Comedy third option (oftewel, 'anders, namelijk:') |
28 | 18.79% |
Aantal stemmers: 149. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Heey... ik ben dan wel een onzinner, maar dat betekent niet dat ik idioot ben en poll-geil
![]() naja, ontopic dan maar: Ik vind dat het niet thuis hoort op F&L, elke keer zie ik weer dat een bepaalde religie meteen er weer bij betrokken wordt, en dat is geen filosofie, dat is strak geloven in iets wat iemand ooit gezegd heeft. Ik vind dus dat het iig weg moet uit F&L. Of het naar mystiek zou moeten vind ik ook wel lastig, het heeft wel wat met elkaar te maken, maar niet zoveel dat je het bij elkaar mag betrekken. Mystiek gaat over het onverklaarbare, en religie niet. dat staat allemaal al vast etc. dus ik vul in C, iets anders, misschien een nieuw forum onderdeel? of gewoon weglaten, maar ik kan dan ook wel voorstellen dat er mensen zijn die graag over hun religie iets kwijt willen... liefst een nieuw forumdeel dus. Misschien eerst als startoefening op het wisselforum? offtopic: hierbij pleit ik voor een betere behandeling van onzinners en zou ik graag willen dat wij met meer respect worden behandeld. Ik dank u ![]()
|
Laat religie maar gewoon bij filosofie in blijven wonen. In de praktijk blijken religie en filosofie twee kanten van dezelfde munt te zijn. Religie is de naam voor een verstarde en in rites uitgedrukte levensbeschouwing, filosofie de naam voor een semi-wetenschappelijke en minder verstarde levensbeschouwing. Maar beiden zijn het toch levensbeschouwingen, de een niet minder waar dan de ander...
|
![]() |
|
Alhoewel ik hier lange tijd ben weggeweest, zoi ik toch graag mijn mening laten horen. Ik kies voor optie A, daar ik atheist ben en graag filosofie en opvattingen ivm religie gescheiden hou, echter met clausule : op bepaalde gebieden lopen deze over in mekaar, in het ene geval voor sommige mensen (daar niet iedereen atheist is), in sommige gevallen topic-afhankelijk.
Ik zou dus graag zien dat het mogelijk blijft om hier te posten over filosofishce kwesties met eventueel religieus aspect, maar dan een apart forumdeel voor religie, eventueel bij mystiek, eventueel als apart deel, als dit al mogelijk is. Opdelen van fora is geen makkelijke zaak, ik heb hier enige ervaring in; wat nu juist bij welk deel hoort is nu eenmaal niet voor iedereen even duidelijk... Ieder belicht zijn mening van een ander aspect. Daarom zou ik de raad willen geven niet te veranderen voor iedereen zijn mening uitvoerig duidelijk gemaakt heeft, en met iedereen bedoel ik overgroot dee lvan forumgangers... Enige medewerking is dan wel vereist natuurlijk. |
![]() |
|
![]() |
Ik ga voor c, een totaal eigen forum. Het onderwerp is namelijk te breed om onder een ander forum te zetten.
Ik persoonlijk vind het dan ook een filosofie ONLY forum. Bij echte filosofie komt geen woord religie in voor. Religie zijn ook vaak meer kwesties dan filosofische stellingen. Religie hoort dan natuurl;ijk wel weer bij levensbeschouwing en daarom zeg ik ook eigen forum. Ik denk dat beide belangerijk genoeg zijn om een eigen forum te hebben. (als er iemand is die wil dat ik de niet samengevatte versie hier plaats meld het dan ff, die is namelijk nogal lang vrees ik)
|
![]() |
Ik heb B gestemd, want levensbeschouwing....dat is voor een groot deel religie! En aangezien het leven altijd (de laatste tijd wel steeds minder) op religie en iig geloof is gebaseerd, lijkkt me het zinvoller Religie niet bij mystiek te plaatsen, want dat is meer voor een specifieke stroming van wat je zou kunnen verstaan onder religie: het bovennatuurlijke.
Verder denk ik dat het juist goed is om het over religie te hebben, zelfs als je overtuigd atheist bent, omdat je de wereldgeschiedenis eigenlijk niet zonder religies kan zien.
||
Citaat:
toch ben ik het met je eens dat religie ene eigen forum moet krijgen (heb ik heel lang geleden ookal gezged...) omdat de topic hier over religie echt over het geloof gaat, niet over de filosofie erachter. |
![]() |
|
Religie is een onderdeel van Filosofie, kijk nou toch een naar de oude Grieken, hoe deze ermee omgingen...filosofie en geloof waren bij hun onlosmakelijk met elkaar verbonden, ze hebben daar een hoog niveau bereikt omdat ze niet gingen discusieren over dingen die ze al eens behandeld hadden, zo kreeg iedereen een brede visie, je mag best bij je principes blijven, maar blijf niet zeuren...en je hoort elkaar al helemaal niet persoonlijk aan te vallen op een visie die iemand heeft.
Als je je aan dit soort simpele regels houdt, dan kan het allemaal heel makkelijk bij elkaar blijven. |
![]() |
|
Ik heb voor optie 3 gekozen, anders namelijk:
ik denk dat er voor religie gewoon een heel nieuw forum moet komen: religie is bestwel een groot onderwerp, waarbinnen volgens mij genoeg discussie mogelijk is voor een "zelfstandig" religie-forum
|
![]() |
ik ben eigenlijk voor een apart kopje: bijvoorbeeld : 'existentie' en daar dan filosofie, religie en mystiek onder, of één topic maken met religie, filosofie en mystiek, waar het verboden is over je nieuwste set tarot kaarten te praten, maar waar het gaat om de discussie over existentionele vragen, waar zowel god als de celbiologie een eenheid kunnen vinden.
|
ik heb c gestemt
ik kom eigenlijk nooit op dit forum, maar vandaag toevallig ging ik eens hier kijken. dus ik weet niet hoe het zit met topics over religie's hier. Maar ik kom normaal altijd op het mystiek forum en daar vind ik dus topics over islam enz echt niet passen. Alleen wicca/paganisme vind ik daar wel een beetje passen, maar verder echt geen religies.... als er iets moet veranderen denk ik dan toch aan een apparte forum voor religies..... |
![]() |
|
![]() |
ik ben niet voor religie bij mystiek.....!!! zeer tegen...
Ikzelf ben een christen, en mystiek zou wel het laatste forum zijn waar ik voor mijn lol op zou kijken... Grwoon omdat het mij helemaal niks doet. (en ik het een beetje eng vind.. hehe). En ik denk dat andere christenen dat oook vinden. (de mensen die ik ken wel). Dus als je hem daar neerzet loop je de christenen mis.. haha. Of da tnou altijd zo'n probleem is... ![]() religie.. eigenlijk ben ik daar tegen!!!!! ![]() LOVE, PEACE
||
Citaat:
![]()
|
Ik vind religie geen vast onderdeel, religie is naar mijn mening slechts een versie van levensbeschouwing. Alhoewel ik vind dat veel mensen religie meer als levensstijl gebruiken, en niet als een filosofie, maar dat terzijde.
Discussies over creatie en oorsprong van het leven zou best religieuze standpunten bij betrokken kunnen worden, maar discussies die enkel over religie gaan en waar God b.v. als vanzelfsprekend wordt genomen kunnen beter in Mystiek gevoerd worden denk ik. Hoi iedereen trouwens, ik ben nieuw op dit forum. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Goed idee om Mystiekers ook te laten stemmen. Ik vind dat er bij mystiek te veel "gezweefd" wordt (geesten ed.) Niet beledigend bedoeld hoor, maar serieus over een religie praten heeft dan weinig zin. En als de rationalisten niet met levensbeschouwing in 1 forum willen zitten, tja...dan maar een eigen forum voor levensbeschouwing! Dan is iedereeen blij denk ik.
|
Ik heb 'Anders, namelijk...' gestemd. Ik vind het wel een goed idee als er een apart forum voor Godsdienst komt. Het is namelijk iets anders dan Filosofie, en onder Mystiek valt het ook niet.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
B
Er zijn genoeg filosofen die ook een religieuze tint hebben (bv.: Thomas van Aquino) of "religieuze" onderwerpen aanhalen als "wat is god, bestaat deze eigenlijk, is er lot of is er toeval, wat is er na de dood, etc." De theologische aspecten (wat is het verschil tussen islam en jodendom, bv.) kunnen er dan ook nog wel bij ![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Inderdaad, er bestaat een verschil tussen religie als levensbeschouwing, en godsdienst als cultuur. Ik vind dus dat levensbeschouwelijke en filosofische kwesties op F&L moeten blijven, dus ook als dat gaat om b.v. "is er een god?" en daaraan gerelateerde zaken. Heb je het daarintegen over de "tien geboden" of iets uit de bijbel, dan ben je niet levensbeschouwelijk bezig, maar gaat het duidelijk over godsdienst. Dat zou dan misschien beter in een ander forum kunnen. Of dat Mystiek moet zijn, weet ik niet echt. Dan zou je het op zijn minst moeten hernoemen: Godsdienst en Mystiek. Maar kweenie of die twee wel bij elkaar passen. *shrug*
||
Citaat:
![]() Natuurlijk zou het dan gaan om naast F&L en Mystiek een Religie forum te maken. Wel vind ik dat F&L een plaats moet blijven waar gediscussiëerd moet kunnen blijven over het geloof zelf, over het levensbeschouwelijke aspect van religie. Dus: "bestaat god?", datsoort onderwerpen.
|
Religie moet bij F&L blijven om een zeer simpele reden.
Als je naar filosofie kijkt zou je het ook onder mystiek kunnen onderbrengen, maar doordat deze sector ook 'levensbeschouwing' bevat hoort religie in deze sector. Religie is namelijk een zeerbelangrijk aspect van levensbeschouwing...
||
Citaat:
Ik vind dat het bij Filosofie en Levensbeschouwing moet blijven. Religie en levensbeschouwing zijn zeer nauw verwant lijkt me. Een religie is toch een levensbeschouwing?
||
Citaat:
Overigens ga ik binnenkort iets doen met de resultaten van de poll.
|
![]() |
|
|