Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2003, 10:57
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Citaat:
Queen of death schreef:
ik heb het ook heel vaak...maar dan meestal alleen met 22.22. Dat ik lig te slapen, bijna, en dan nog ff op de klok kijk hoe laat het is. Laatste tijd niet meer want dan zit ik meestal nog op net en dus nie in me bedje
Advertentie
Oud 10-03-2003, 12:40
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dan doe je het dus niet goed. Want als je 1 kaart uit een pak pakt is de kans dat het bijv. schoppenboer is 1/52. Maar dan zijn er dus nog 51 kaarten over, dus de kans dat je dan een harten 3 pakt is 1/51 in plaats van 1/52. Snap je?
Ja, dat zag ik ook later, maar de berekening staat los van de bewering: of de kans bij de tweede kaart nou 1/51 of 1/52 is, de kans op welke kaart dan ook is even groot. -edit- Snap je?

En dan nu het verband met de topicstarter: de kans dat er een mooie combinatie gezien wordt op een digitale klok is even groot als de kans op een lelijke combinatie, maar minder 'speciaal'.

En just johan, de uitspraak
"De kans dat je vier dezelfde kaarten trekt is even groot als de kans op vier totaal verschillende kaarten. "
vind ik duidelijk genoeg in deze context.
Oud 10-03-2003, 13:01
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef:
Ja, dat zag ik ook later, maar de berekening staat los van de bewering: of de kans bij de tweede kaart nou 1/51 of 1/52 is, de kans op welke kaart dan ook is even groot. -edit- Snap je?

En dan nu het verband met de topicstarter: de kans dat er een mooie combinatie gezien wordt op een digitale klok is even groot als de kans op een lelijke combinatie, maar minder 'speciaal'.

"De kans dat je vier dezelfde kaarten trekt is even groot als de kans op vier totaal verschillende kaarten. "
Ja, ik begrijp ook wat je bedoelt, de berekening klopt alleen niet
Oud 10-03-2003, 13:04
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Ja, ik begrijp ook wat je bedoelt, de berekening klopt alleen niet
Ok.
Oud 10-03-2003, 14:47
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Ik niet echt, want dat is (dan ook) wat je zou moeten zeggen wanneer je de kans op een element uit de verzameling van alle mogelijkheden met vier verschillende kaarten zou bedoelen en zo krijg je onnodige dubbelzinnigheid. Wat een betere manier is om te zeggen wat jij bedoelt is dat iedere reeks van 4 kaarten een even grote kans heeft om getrokken te worden.

Deze dubbelzinnigheid werkt hier bovendien misleidend; het is immers precies die kans op een element uit die verzameling van lelijke combinaties waar het hier om draait.

(merk ook op dat als de kans op zowel mooi als lelijk (1/52)^4 (of 48!/52! zonder terugleggen) zou zijn, dat de kansen niet optellen tot 1, en wat is er dan aan de hand in de andere 99% van de gevallen)

Groetjes,
Johan
Advertentie

Regels voor berichten