Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Met geweld kom ik niet veel in aanraking. Wel heel vaak uitschelden en dat soort dingen, het lijkt niet veel, maar op één of andere manier vind ik het ook wel een beetje een vorm van geweld/agressiviteit.
Vernieling/vandalisme vind ik er ook wel onder vallen en dat maak ik helaas heel veel mee. Ik woon in een straat die het centrum van een woonwijk afschermd, en dus lopen alle uitgaanspersonen 's nachts langs mijn huis. Ze vinden het erg leuk om autobanden lek te prikken, planten/bloemen uit de tuin te rukken, heel de straat wakker maken door de honden bij ons tegenover te laten blaffen (en geloof me, dat is NIET prettig), containers om te gooien, dat soort dingen. Stom, achterlijk. Politie doet er niks aan, 'de buurt moet zelf maatregelingen nemen'. Uhu. In die disco waar die personen vandaan komen zijn regelmatig vecht/steekpartijen, ook heel leuk. Daarom vermijd ik die disco altijd als het donker is, jammer genoeg zit hij tussen een bank, supermarkt en videotheek en moet ik er dus vaak genoeg 's avonds heen. Als je daar dan langs fietst, krijg je meteen allerlei leuke woorden naar je hoofd en als je terugkijkt springt er altijd wel iemand op straat, dreigend je aan te vallen. Wat er gebeurd als je er iets van zegt, hoef ik niet eens te weten. Zelf heb ik nog nooit gevochten oid, vandalisme heb ik me ook nog nooit schuldig aan gemaakt. Zelfs schelden doe ik eigenlijk nooit.
||
Citaat:
Want wat is agressiviteit? De topman bij ABN die zijn vrouw slaat of de arbeider die het lekker vind om zo af en toe een potje te vechten? Agressiviteit zit natuurlijk sinds jaar en dag in de man,omdat mannen niet met hun frustraties en emoties om kunnen gaan. Zelf kom ik ook “uit de achterbuurt” en ben dus opgegroeid tussen het Nederlandse tuig. Hoewel m’n moeder pedagoge is en dus zou moeten weten hoe de opvoeding eruit moest komen te zien, kwam ik toch regelmatig in contact met geweld. Al dan niet door mijzelf uitgelokt, geweld blijft natuurlijk geweld. Ik ga vanaf kinds af aan ook met deze jongens naar voetbal, wat natuurlijk de liefde ook niet bevorderd. Het probleem is echter dat je moet uitkijken dat geweld niet gewoon wordt, zoals het bij dommere mensen vaak wel wordt. Dan wordt geweld gezien als iets vanzelfsprekends en zie je ook niet in dat je zelf fout bent. Probleem bij mij was niet het uitlokken, maar het altijd toch maar blijven staan. Ook de groepjestheorie lijkt mij grotendeels wel te kloppen, maar gaat ook niet altijd zomaar op. Ik ga niet graag om met mensen die zomaar ruzie uitlokken, maar ook niet met mensen die geweld schuwen. Kortom gewoon met jongens die rustig gaan stappen, maar als het gebeurt je ook niet voor wat je bent op straat liggen. Het tegen elkaar op willen wegen gaat volgens mij bijna nergens op, ik heb nog nooit echt gezien dat mensen die al een groep vormen zich willen bewijzen voor de groep. Tenzij deze persoon natuurlijk al een bepaalde naam heeft en deze in stand wil houden. Zelf ben ik ook geheelonthouder, geen drugs, geen sigaretten, geen drank, i.p.v. de Telegraaf lees ik de Volkskrant, ik stem links i.p.v. LPF en ik ben niet bij m’n vriendin alleen voor de sex. In feite ben ik volgens het stigma der sociale achterstandsbuurten een mietje, maar er is niemand die er over breekt. Geweld is natuurlijk ontzettend fout, maar kennelijk zit er iets structureel fout in het menselijk lichaam van de meeste mensen want bijna iedereen neigt wel eens naar geweld of toont agressie. Zou bijna een foute eigenschap zijn wanneer dit niet het geval is. Toch zijn er ook normen en waarden binnen geweld, althans dat is mijn mening. Wat in Venlo is gebeurd is natuurlijk niet normaal en ik vind dit ook geen agressie, maar gewoon pure rancune. Ik heb wel eens meegemaakt dat we in Den Bosch waren en er een vrij hevige vechtpartij ontstond, maar 5 minuten later werd een vriend van me door ‘vijandelijke’ Bosschenaren wel naar het ziekenhuis gebracht. Ik heb ook in Eindhoven wel eens gesproken met een Twente fan die mij drie maanden daarvoor nog een Breezer-flesje in m’n neus had gedrukt. Er bestaat zelfs een vriendengroep van kopstukken binnen de supporterswereld waarvan de één voor PSV, de ander voor Feyenoord en de ander voor Ajax is. Jongens die vroeger twee keer per jaar tegenover elkaar kwamen te staan en de volgende dag bij wijze van spreken weer samen een biertje zaten te drinken terwijl ze studio sport aan het kijken waren. En wanneer is geweld verkeerd, wanneer is geweld zinloos? Ooit een keer op het station in Almere complimentjes van de politie gekregen omdat we een aantal hanggroepventjes verjaagden die een meisje aan het lastig vallen. Op zich al fout van de politie, want geweld door burgers mag natuurlijk nooit goed zijn. Wat mij en ook honderden ‘gewelddadige’ mannen natuurlijk heel erg kan storen zijn zinloze slooppartijen, jongens die meisjes lastig vallen en vooral ventjes die eigenlijk niets in te brengen hebben maar stoer komen doen tegen mensen waarvan ze kunnen zien dat deze het geweld altijd zullen ontlopen. Ik kan me heel erg storen aan mensen die uitgaan om andere mensen lastig te vallen, waarschijnlijk om hun gevoel van eigenwaarde wat op te krikken. En of het lifestyle gericht is? Ach, ik heb gewelddadige mensen uit allerlei uithoeken en elke lifestyle wel eens meegemaakt. Over het algemeen zullen domme mensen natuurlijk eerder naar geweld neigen, maar dit komt volgens mij vooral omdat iedereen zichzelf een bepaalde identiteit wil verschaffen. De slimme student wil perse goede cijfers halen, de casanova wil de mooiste meisjes versieren, de materialist wil een mooie auto om indruk mee te maken en het exhibitionistische meisje wil graag bekeken worden in een discotheek. En geweld weet mij, als pacifist, altijd al te intrigeren. Het is natuurlijk ontzettend fout, maar op zich is het sociale gebeuren erachter niet geheel oninteressant. Want welke stereotypen je ook gebruikt, er zijn altijd tegenvoorbeelden. Als ik puur naar mijn omgeving kijk gaat geen enkele theorie op. Daar zie ik domme mensen, hele slimme mensen, mensen uit achterstandswijken, mensen met een hele goede baan, Molukkers en Indonesiërs, Nederlanders en Marokkanen, godsdienstige mensen, niet gelovigen, hardrockers, gabbers, rechts stemmende jongens, links stemmende jongens, groot of klein en vechtend of niet vechtend. Misschien maakt die diversiteit het hele wereld wel zo leuk en moet je het geweld op de koop toe nemen, al zal ik nu niet snel meer blijven staan voor 30 wilde gekken. Zelf pas ik enkel geweld toe als het écht moet en anders distantieer ik me altijd van gewelddadige situaties. Ik kan geen betere theorie bedenken dat geweld bij de lifestyle ‘gefrustreerde mannetjes’ hoort. Overigens heb ik meisjes of in ieder geval potentiële vrouwen ook vaak dingen zien doen die niet door de beugel kunnen. Nazi’s slaan is inderdaad geen slechte zaak, maar waarin ziet men hier datgene wat ervoor zorgt dat nazi’s geslagen mogen worden? Wat is het verschil tussen een rechts-extremist of iemand die extreem links is en een bom laat ontploffen op een militaire basis? Geweld jegens individu is exact hetzelfde dan geweld jegens de gehele instantie. Geweld is geweld en is dus altijd fout, vanuit welk perspectief je ook zult kijken. Dankzij deze verschillende versies krijgt geweld ook altijd iets hypocriets mee. Solidariteit is misschien soms ver te zoeken inderdaad, maar geef jij die mensen zulk groot ongelijk dan? Als je nooit in contact komt met geweld dan kan geweld heel beangstigend zijn en de mens is een egotistisch wezentje. Heel Nederland reageert nu vol afgunst tegen de mensen die voor de supermarkt in Venlo aanwezig zijn geweest, maar volgens je eigen hypothese reageer je altijd correct. Wanneer mensen het woordje ‘als’ in de mond kunnen nemen, telt Nederland ineens 8 miljoen helden meer. |
![]() |
|
![]() |
Ikzelf heb haast nooit last gehad met agressieve lui, maar ik denk ook dat dat komt omdat ik vwo heb gedaan(waardoor ik logischerwijs meer in aanraking kwam met vwo´ers ed), het is vrij duidelijk voor mij dat mensen van vmbo er veel mee last mee hebben en ook eerder geneigd zijn tot geweld, misschien omdat ze zich verbaal niet sterk kunnen maken of omdat ze zich snel laten opfokken ofzo.
Ik ben eerlijk gezegd ook iemand die liever heel hard rent dan te meppen . Mijn zusje ging alstijd naar een kroeg waar veel allochtonen en vmbo`ers kwamen. Was er een keer een meisje wat ze kende neegestoken , dus ik vraag dat later aan d´r ´goh, ik hoorde dat ... is neergestoken´ ´ja maar het was mis en niet zo diep, ik was binnen´zo heeeel nonchelant(er was in d´r borst gestoken, t mokkol had op d´r strot gericht maar ze kon t ontwijken).(dit speelde in fryslan btw) Ik heb dat soort dingen nou nooit meegemaakt.
Laatst gewijzigd op 26-10-2002 om 17:40. |
![]() |
||
Citaat:
Sorry hoor maarwat een bullshit is dat ...ik heb zelf een laage opleiding gehad ...en ben ik dom of aggresief ? Nee dat vind ik van niet ..ok ik laat niet met me spotten maar ik zou nooit iemand voor niks slaan ... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
zo'n soort dingen kom je inderdaad vaker tegen ja, of je wordt om geen goede reden in elkaar geslagen of je wordt dood geschoten of zoiets, ik bedoel wat los je hier nu mee op ![]() even over het voorval in venlo; is best dichtbij voor mij, dan te bedenken dat ik die rene ook nog kon, echt een aardige jongen, gewoon een opmerking maken en dan dood worden geslagen, dr was gister een stille tocht hier in venlo, waren echt heel veel mensen, nu komen ze wel bij elkaar en steunen ze elkaar en op het moment dat er een stuk of tien toeschouwers stonden te kijken, komt er geen hulp, ik bedoel als je zoiets ziet dan kijk je mekaar toch aan en dan met z'n allen er tussen of hoe zie ik het nou? dit was gewoon echt onnodig, en dan wat die ouders van die marrokkaan zeiden op t.v dat hij geen vlieg kwaad doet maar als je hem beledigd hij je zo kapot slaat ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
hmmm ik ben echt non-agressief
maar als ik in een discotheek kom word ik er vaak mee geconfronteerd en niet omdat ik een irri dronkenlap ben maar vaak schat ik omdat ze mij voor een vechtersbaasje aanzien met mijn piercing in mijn lip en bijna kale kop enzo, ik krijg dan vaak een duw van achtere of net wat dan ook, stoot ik per ongeluk een keer iemand aan krijg ik meteen een grote bek en bedreigingen maar dan loop ik vaak gewoon weg. ik heb geen zin in een vechtpartij als ik uitga (zoiezo nooit eigenlijk) als ik mezelf uit wil kuren doe ik dat wel in een pit.....
||
![]() |
Citaat:
sorry hoor, maar als dit gewoon een blanke was geweest die rene zo had geslagen en een andere tweede erbij stond werd die ook in het middelpunt gezet.
||
![]() |
Citaat:
ik heb van de week fightclub gezien en ik moet bekennen dat ik toch ee tijdje heb nagedacht over dat ik nog nooit een echt harde klap voor mijn smoel heb gehad, best raar. het nix doen, dat gaat denk ik automatisch, als je iemand ineens in elkaar geramd ziet worden dan ben je volgens mij gewoon verstijfd van schrik. Kijk als het hier in het dorp in fryslan gebeurt , ken ik hoogstwaarschijnlijk de mensen en weet ik hoe ik ze moet benaderen en bij wie ik beter uit de buurt kan blijven. Maar bij volstrekt vreemden is het andere zaak. Wat wel een tip is is mensen direct aanspreken, dat heb ik ook bij duiken geleerd, als je buddy een ongeluk krijgt en je brengt m aan wal moet je iemand heel duidelijk aanspreken met een duidelijke opdracht anders weten ze niet wat ze moeten doen en gebeurd der nix. ik keur in principe elke vorm van geweld af maar sluit t niet uit. als iemand mij wil vermoorden en ik heb toevallig een pistool in handen, reken maar dat ik zal proberen m te doden. Maar dat is zelfbescherming, ik kan zo gauw gen andere vorm bedenken die ik zou goed keuren, ligt ook beetje aan de situatie. Zoals de andersglobalisten, een paar hebben geweld gebruikt bij tops, dat keur ik natuurlijk af, maar aan de andere kant zeggen een aantal mensen (deels terecht) dat er daardoor wel aadacht is gekomen voor de beweging (aan de andere kant kan ik dan weer zeggen, de aandacht is nu aflgeleid van de inhoud naar het middel van een kleine groep)
||
Citaat:
zinloze reply ![]()
|
och opzich vind ik geweld prachtig (niet dat ik verder voorstander van geweld ben ofzo maarja in theorie is het geweldig), de mensheid op zn top (aangezien de mens eigenlijk alleen maar in staat is om dingen kapot te maken neem als voorbeeld de natuur die we iedere dag verkrachten), als je geweldadig bezig bent dan voel je je daar ongetwijfeld super bij (op dat moment) en vind je ook dat je compleet in je recht staat om een ander wat aan te doen..
helaas zijn er altijd gevolgen voor degene op wie je je agressiviteit botviert en die gevolgen weerhouden de meeste mensen er ook van om zich gewoon te laten gaan, en dat is toch maar fijn.
|
ik heb op een mavo school gezeten waar vrij weinig werd gevochten en er was vrij weinig vandalisme enz.. maar k zit nu op een andere mavo (vmbo) school in een buurt waar veel turkse mensen wonen (met moskee en al) en ik kan je vertellen dat daar veeel meer gedreigd / gevochten / vernield word.. of dat nouw met de turkse wijk te maken heeft....
![]() |
![]() |
|
![]() |
Mijn vriend komt erg agressief over, en dat is hij eigenlijk ook wel, maar zeker niet tegenover mij. Dan was het zo afgelopen tussen ons. Ik voel me hierdoor wel veilig bij hem, omdat ik weet dat als iemand me iets wil doen, hij me beschermt. Soms heeft hij wel een beetje overdreven reacties en daar word ik dan ook wel kwaad om.
Verder moet ik zeggen dat ik steeds banger word op straat. Ik durf 's avonds niemand aan te kijken en ben ontzettend bang om aangevallen of beroofd te worden. Dat vind ik erg; mensen kunnen tegenwoordig niet eens meer normaal over straat lopen zonder lastiggevallen te worden. Ik vind het vreselijk wat ik allemaal hoor, zie en lees. Als het zo doorgaat weet ik niet waar het heen gaat met deze wereld. |
![]() |
||||||
Citaat:
Toch klopt het wederom niet altijd, hoewel ik geen uitspraken wil doen over mijn intelligentie heb ik ook VWO gedaan en ben uiteindelijk geslaagd voor de HAVO. Het is maar net wat je vriendengroep is, want met de meeste klasgenootjes kon ik het prima vinden maar om nu echt diep bevriend met ze te raken ging me weer wat te ver. En inderdaad ik ging nog wel eens mee op snuffelstage bij knokpartijen tussen middelbare scholen. De ene (toen nog) VBO tegen de andere VBO aan de andere kant van de stad, afgesproken vechtpartijen tussen verschillende wijken of gewoon tussen voetbalclubs. Waar we elke keer weer bij terugkomen is de ‘trots’ van de jongen c.q. man. Vechten voor de naam (in de vechtende jongen zijn ogen een goede naam, uiteindelijk natuurlijk een slechte naam) van je school, voor de naam van je wijk of gewoon om je eigen voetbalclub. Ik denk dat heel veel te wijten is aan het verschaffen van een naam, iedereen wil op zijn of haar eigen manier natuurlijk een naam verschaffen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het geweld rondom de EU-top is in principe exact hetzelfde als voetbalgeweld, althans het komt op hetzelfde neer. Allebei in principe zinloos en politiek correct gezien niet goed te keuren, maar op zich wel grappig. Via het medium internet heb ik zo heel af en toe contact met de hooligans van Atalanta die mij destijds hadden uitgenodigd om langs te komen in Genua. De supporters van Atalanta staan te boek als zeer gewelddadig en zeer progressief, zij zouden dus sowieso van de partij zijn daar. Achteraf zijn ze dat ook geweest en achteraf ben ik ook blij dat ik daar niet aanwezig ben geweest. Hoewel het wel een interessante gebeurtenis geweest zou zijn. Niet voor de sensatie, maar meer om het échte verhaal achter de kranten te kennen. Dat staat me vaak ook tegen van sociologen die zogenaamd geweld onderzocht zouden hebben, maar het uiteindelijk uit boeken gelezen hebben. Ik weet nog dat wij, als supporters, ooit ook een keer mee hebben gewerkt aan een hele vage enquête c.q. onderzoek waar we dan 50 gulden voor kregen. Rare vragen of je wel eens de neiging had je slaapkamer in de fik te steken en of je je wel eens aftrok als je zus onder de douche stond moesten een antwoord geven op de achtergrond van geweld. Persoonlijk ben ik bang dat ze het antwoord nog steeds niet hebben, want ik ga natuurlijk niet serieus antwoord geven op dat soort onzin vragen. Als je dus een sociologie-student van ’98 tegenkomt en je vraagt hem/haar of mijn persoon bij hun bekend is, zal deze persoon in kwestie je waarschijnlijk vertellen dat ik inderdaad honden neuk en het liefst in de caravan van Bassie en Adriaan. Om het tegendeel maar even te bevestigen, sinds GAE – NEC uit ’95 ben ik bang voor honden! Kortom, mensen zijn al eeuwig op zoek naar de antwoord op de vraag waar geweld vandaan komt en ik denk dat er talloze aanleidingen dan wel redenen voor zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het infrastructuur topic T_ID | 326 | 01-02-2007 16:18 | |
Liefde & Relatie |
Poging tot...... dathomaz | 41 | 06-05-2004 18:31 | |
Psychologie |
Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING] Eend | 27 | 24-02-2003 18:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stelling:Computergames met seks en veel geweld moeten verboden worden. Isa | 198 | 22-01-2003 09:12 | |
Psychologie |
Mijn agressiviteit.. Verwijderd | 40 | 14-08-2002 18:29 | |
Psychologie |
Wat verkies je: Genot of Geluk? Sister Bliz | 90 | 02-04-2002 16:39 |