Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2002, 13:40
Ninnoc
Ninnoc is offline
zal ongetwijfeld spelfout in zitten --> zie sig.

je hoort de laatste tijd niets anders als 'de samenleving wordt agresiever blabala' .
Speelt agressiviteit en geweld in jouw leven een grote rol, wordt je er vaak mee geconfronteerd?? Ik persoonlijk haast nooit terwijl een opmerking als 'heb respect van ouderen" ook van mij had kunnen komen(okay denk nu niet dat ik heilig meisje ben)

Verder denk ik dat agressief gedrag in bepaalde lifestyles meer voorkomt dan in anderen?? Is dit idioot om te zeggen of heb ik gelijk?
Oud 24-10-2002, 13:48
a new noise
a new noise is offline
paar dagen geleden nog in venlo
is iemand klinisch dood geslagen voor een supermarkt
de daders (waaronder helaas weer een marrokaan)
hadden daarna ook nog het gore lef gewoon die
supermarkt binnen te wandelen....

en die mensen staan maar weer wat te kijken
komt door die achterlijke tv-reclames waarin
gesuggereert wordt dat je het beste 112 kan bellen
en in een hoekje kan kruipen...
112 bellen ok, maar ik bemoeide er me toch fysiek mee

sterf
Oud 24-10-2002, 13:53
eztah
eztah is offline
Ik kom niet vaak geweld tegen.
Zelf heb ik niet vaak gevochten, vrienden van mij ook niet.
Hoewel ik me best voor kan stellen dat als er een paar nazis voor mn deur staan, dat ik op zo'n moment al mn pacifisctische ideen vergeet en er op in ga slaan.

Je hebt natuurlijk geweldadige lifestyles, of lifestyles waar geweld vaker voorkomt. Om dat dat zo gegroeid is, omdat dat een van de 'beginselen' of in de basis van zo'n lifestyle zit (nazis bijv.)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 13:56
eztah
eztah is offline
Ik zou denk ik ook niet snel geweld voor mijn idealen, bijv. de directeur van de apenhel BPRC. Dat gaat mij dan net te ver. Ik vind dat zo iemand geconfronteerd moet worden, maar niet fysiek.
Geld ook voor bontverkopers. Van mij mogen die jassen rood gespoten worden, maar die verkoper moet niet kapot.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 13:56
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
Ik kom agressiviteit veel tegen, verbaal en nonverbaal... op school waren er vaak mensen aan t vechten ensoww... egt zielig... en als dat een keer niet zow was dan dreigde de ene de ander zo van: ik ga je slaan man, ik ga je slaan! en dat soms dagenlang achter mekaar... zonde van de tijd
en int dorp zie ik altijd een groepje op zo'n hangplek die wel een agressieve houding hebben naar mensen toe die langs lopen / fietsen.. maar of dat daadwerkelijk agressiviteit is..?!
verder hebbik wel t idee dat in somige lifestyles agressie meer voorkomt... dus je bent niet idioot maar welke wel en welke niet daar moet ik nog ff over nadenken..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 13:59
eztah
eztah is offline
Citaat:
eztah schreef:
Ik zou denk ik ook niet snel geweld voor mijn idealen, bijv. de directeur van de apenhel BPRC. Dat gaat mij dan net te ver. Ik vind dat zo iemand geconfronteerd moet worden, maar niet fysiek.
Geld ook voor bontverkopers. Van mij mogen die jassen rood gespoten worden, maar die verkoper moet niet kapot.
Wat niet betekent dat ik nooit gweld zou gebruiken.
Je loopt bijv. mee met een demo van een of andere eurotop, en je wordt zo opgezweept door de massa dat je toch een steen gooit...
Ik weet het niet, ik heb het nooit meegemaakt...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 14:03
Esmée
Esmée is offline
Hmm ik heb op hockeyfeesten best vaak meegemaakt dat er naderhand dik gevochten werd.. er komen vaak van die scootergastjes naar de club als er een feest is om ruzie te gaan zoeken. Eén keer was het heel erg en toen was mijn toenmalige vriendje met z'n hele vriendenclub erin betrokken, dr is dr 1 in het ziekenhuis beland uiteindelijk, ohhh wat vond ik dat erg, ik heb echt staan janken van hou op, hou op, vreselijk om dat te zien en helemaal als het om je vrienden gaat. En dat soort dingen gebeuren wel vaker, van die gasten die dan enorm gaan lopen uitlokken, dan kan ik me op zich voorstellen dat je zwaar pissed raakt maar los het dan verbaal op of zo.. dat doe ik zelf tenminste altijd. Laatst ook, was ik met een vriend aan het pinnen, was zaterdagnacht, midden in de stad, zo'n aso trapt zomaar ff een fiets totaal in de vernieling, die vriend van me zei er iets van, zo van hee kap eens dat is jouw fiets niet, vind ik toch gewoon sociaal op zich, nou hoppa meteen vet agressief die gast..
Dat soort dingen vind ik gewoon heel jammer, al dat geweld, wat schiet je er mee op.. helemaal niks, en als je nu ook weer dat verhaal van Venlo hoort wat hierboven al werd aangehaald.. blegh
Denk idd dat het in bepaalde lifestyles meer voorkomt en ik denk dat iedereen daar wel een beeld van heeft.
Oud 24-10-2002, 14:07
a new noise
a new noise is offline
de maatschappij dat ben jij
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=23251
Oud 24-10-2002, 14:42
Roxy
Roxy is offline
neej kheb vrij weinig met agressiviteit te maken op dit moment... ik heb vrijwel nooit gevochten ofzow, vrienden van mij ook niet... maar ik kan me best voorstellen dat als ik met iemand in discussie ben van wie ik vind dat ie erg fout bezig is, goed voorbeeld was inderdaad die directeur van BPRC en dat die dan zo ontzettend overtuigd is van zijn gelijk en dat mijn mening nergens op slaat en dit en dat.. dat ik dan misschien best een keer iets gewelddadigs zou kunnen doen.. in een uiterste wanhoopsdaad zeg maar..
Oud 24-10-2002, 15:14
Avelon
Avelon is offline
misschien is het een enorm vooroordeel maar ik denk dat "dommere" mensen er sneller mee te maken hebben. ik vecht niet, heb nooit gevochten en mensen waar ik mee omga ook niet. een meisje bij mij op mijn werk (mijn bijbaan en haar toekomstige vaste werk) heeft het vaak over "vijanden" "die en die heeft die en die geslagen" "ontvoerd". zij zelf is geen ascoiaal persoon, gewoon niet al te slim. "uit de achterbuurt".
uitzonderingen daar gelaten natuurlijk he.
ik kan (naar het schijnt) ook zomaar op elke hoek in elkaar geslagen worden.
ik zoek het alleen niet op.
Oud 24-10-2002, 15:43
cin-D
cin-D is offline
Citaat:
Avelon schreef:
misschien is het een enorm vooroordeel maar ik denk dat "dommere" mensen er sneller mee te maken hebben. ik vecht niet, heb nooit gevochten en mensen waar ik mee omga ook niet. een meisje bij mij op mijn werk (mijn bijbaan en haar toekomstige vaste werk) heeft het vaak over "vijanden" "die en die heeft die en die geslagen" "ontvoerd". zij zelf is geen ascoiaal persoon, gewoon niet al te slim. "uit de achterbuurt".
uitzonderingen daar gelaten natuurlijk he.
ik kan (naar het schijnt) ook zomaar op elke hoek in elkaar geslagen worden.
ik zoek het alleen niet op.
Ja volgens mij zit daar best wat in, ik vecht op zich ook niet,
alleen ik heb nu ook zo'n soort figuur achter mij aan
Zo'n dom wijf dat de HEEEEELE dag door m'n straat gaat rijden op haar k*t citatje en ze is me al een x aangevlogen toen heb ik dus wel gevochten
Oud 24-10-2002, 16:37
Esmée
Esmée is offline
Het hangt volgens mij gewoon vooral samen met groepsverband, tenminste als ik terugkom op mijn eerdere reply, die ruzies beginnen met 1 op 1 heen en weer gescheld en gepush, en vervolgens gaat het onder beide vriendengroepen zo van 'als je aan hem komt, kom je aan ons'.. tenminste zo zie ik het altijd gebeuren, ik denk dat het niet zo zeer met gebrek aan intelligentie te maken heeft, maar met een beetje tof gaan lopen doen met je vriendjes en een beetje stoer als groep overkomen... naja misschien heeft dat op zich dan weer met domheid te maken
Oud 24-10-2002, 16:46
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Ik ben totaal niet agressief,wel met woorden maar niet met mn vuisten ofzo.
Ik zit ook niet echt in een omgeving waar dat veel gebeurt,behalve mn school waar er 1 keer per week een gevecht is..maar daar sta ik totaal buiten,dat zijn geen mensen waar ik mee omga.
Er zijn wel eens momenten dat ik de neiging heb om iemand eens flink in de grond te timmeren,of ergens een steen door de ruit te kijlen..maar ik doe het niet.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 18:46
Roosa
Roosa is offline
Ik zie om mij heen eigenlijk vrijveel geweld, zelf vecht ik nooit.
Vooral met uitgaan, je hebt bij ons twee uitgaans gelegenheden naast elkaar, 1tje daar komen veel uhm 'meisjs met te korte rokjes en te grote oorbellen' om het zo maar te noemen, en veel turken en marrokkanen, en elke week is daar wel een gevecht, of wordt er iemand neer gestoken of expres aangereden.
En waar ik dan meestal heen ga (ernaast dus) is vrijwel nooit iets aan de hand, tenminste geen grote vechtpartijen(gelukkig)
In dit 'cafe' komen toch een ander soort mensen, een paar wat alternatievere mensen, veel studenten en mja denk ook dat de gemiddelde leeftijd wat hoger is.
Op het station bij ons zijn ook vaak grote vechtpartijen waar mensen worden neergestoken enzo.. Dat is dan weer een groep marokanen en een paar 'skaters'. En ze doen het gewoon zonder enige aanleiding.. ik snap daar echt niks van. En ik vind het eigenlijk heel erg dat mensen zulk soort dingen doen, want ikd urf niet meer alleen over straat savonds

Oja en gister is er nog een man uit de straat in elkaar geslagen omdat ie snachts zn hond aan het uitlaten was Hij riep zn hondje, en toen werd ie in elkaar geslagen..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:07
Florine
Florine is offline
nee, heb er nooit (met enkele uitzonderingen daargelaten) mee te maken
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:14
Quiana
Quiana is offline
Geweld had een hele grote rol in mn leven,
oa door mn ouders.
Nu word ik er minder vaak mee
geconfronteerd,
wel soms als ik uitga,
liep bijv. per ongeluk tegen iemand aan,
gelijk een hele scheldserenade
van achterlijke ****trut,
ben je blind ofzo ed :\
Mja, ik denk dat het in sommige lifestyles
wel meer voorkomt,
kan alleen geen voorbeeld geven
Oud 24-10-2002, 21:37
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb toch wel zo'n hekel aan aggresiviteit. Vooral lichamelijk dan. aggressie met woorden, dat heb ik ook wel es, maar ik weet wel wat ik zeg en doe en ik zeg/doe geen domme dingen wat nergens op slaat. maar dat is allemaal nooit echt heeel erg. Lichamelijk geweld (en dan vooral zinloos) vind ik zo belachelijk, het is echt nergens voor nodig. Gelukkig heb ik er zelf niet zoveel mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 22:00
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
geweld is ka uw tee je aggressie uit je maar in de pit ofzo
Oud 24-10-2002, 22:11
strafcorner
strafcorner is offline
ik ben eens in elkaar geslagen door een groep van 12 man omdat ik het durfte het voor de meester op te nemen toen ie klote en dat dan ook nog ontkende....

het zijn altijd van die iele schijtventjes die zich dan met hun vrienden erbij heel stoer vinden.. de volgende dag op school keken ze me allenmaal raar aan en vroegen zich af waar de blauwe plekken / ogen etc waren ze konden het niet hebben dat ik neits had dus zouden ze meer weer in elkaar gaan slaan ,schoolleiding verteld en die hebben de politie toen gebeld verder neits gebeurd

op de basisschool was ik overigens zelf extreem aggresief
Oud 24-10-2002, 23:41
maar
maar is offline
Met uitgaan, en in het bijzonder hockeyfeesten zie je wel eens wat gebeuren, maar dan ga ik er maar zo snel mogelijk vandaan; heb ook nog nooit een gevecht meegemaakt waar vrienden bij betrokken waren verder. Met wat drank op hebben mensen over het algemeen gewoon veel lossere handjes en een klein dingetje loopt dan al heel snel uit de hand. Ik heb wel eens gezien dat een jongen door een stuk of 5 man in elkaar geslagen werd. Echt erg, want ik kan ze zelf niet tegenhouden, niet direct in ieder geval. Maar het is inderdaad iets dat per lifestyle wel verschilt; ik zou 's nachts niet heel graag per ongeluk tegen bijv. een skinhead aanlopen. En dat is puur omdat ik uit ervaring weet dat die gemiddeld vaker ruzie hebben/zoeken dan bijv. alto's, en er sneller op los beginnen te slaan.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 23:42
DescenT
DescenT is offline
Dagelijks, er wordt altijd wel wat tegen mij of mn vrienden geschreeuwd, maar ik woon dan ook niet in een perfecte buurt...
Oud 25-10-2002, 06:50
Verwijderd
Citaat:
a new noise schreef:

sterf
als der iemand compleet in elkaar wordt geslage omda die iets zegt van het gedrag van de mense waardoor die in elkaar wordt geslage.. denkik nie da jij nog iets doewt aan hun gedrag.. of je moet zelf ook doodgeslage wille worde..

Laatst gewijzigd op 25-10-2002 om 20:15.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 09:23
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik denk dat je gelijk hebt..

Mjah, ik vecht niet met mensen.. 1 keer bijna.. Liepen er een paar vervelende mensen telkens ruzie te zoeken en mij en mn vriendinnen te volgen en beledigen op een schoolfeest..
Ik was eigenlijk van plan te gaan slaan, maar kben gewoon weggelopen..

Ik weet niet wat het is, maar mensen krijgen vaak de neiging met mij te vechten.. Mjah.. ik doe nooit iets terug, zo ben ik niet..
Ik ga niet op onschuldige mensen lopen rammen, als ik mn agressiviteit ergens kwijt wil, ga ik wel een keer een pit in..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 09:26
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
hehe
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 13:40
Floosje
Floosje is offline
Gelukkig heb ik zelf vrij weinig te maken met geweld. Ik heb er ook een gigantische hekel aan. Als ik soms zie wat andere mensen elkaar aandoen, echt vreselijk...
Ik denk wel dat het bij bepaalde groepen meer voorkomt dan andere, dat zit gewoon in die lifestyle zeg maar.
Oud 25-10-2002, 13:59
eztah
eztah is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
Iid
*esther moet nog steeds aan een ijzeren bh met punten zien te komen*
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 14:24
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
Citaat:
eztah schreef:
Iid
*esther moet nog steeds aan een ijzeren bh met punten zien te komen*
hahaha als je die ooit vindt FOTOO
Oud 25-10-2002, 15:30
Verwijderd
Ik heb dr laatst weer mee te maken gehad .. vriendinnen van me zonder enige aanleiding door een paar andere meisjes (die stijf stonden van de alcohol en pillen) afgeranseld.. MIDDEN in een discotheek, en weer niemand die een poot uitsteekt. (helaas waren wij op dat moment zelf niet in die zaal.. bah.

Zelf ben ik absoluut tegen geweld. Heb zelf nooit serieus iemand geslagen en ben zelf ook nooit serieus geslagen. Mn aggresieviteit raak ik wel kwijt op muren e.d. die wel wat kunnen hebben of in de pit uiteraard...

Tuurlijk zou ik, als ik mezelf niet in onevenredig groot gevaar breng, inspringen om iemand te helpen.. proberen de partijen uit elkaar te halen ofzo.. dat dr 20 man hebben staan kijken in Venlo kan ik absoluut niet bij.. -de maatschappij dat ben jij- ..20 vs 2 zou ik nou niet bepaald een "onevenredig groot gevaar" voor die groep willen noemen..

Samenhang met lifestyle? Ik kan me niet echt aan het idee onttrekken dat dr een beetje een jongeren cultuurtje bestaat waarin jongens een bepaalde vorm van aanzien krijgen (van meisjes en van hun vrienden)als ze iemand afmatten.. dat soort mensen dat de hele avond opgefokt in de discotheek rondloopt ..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 16:55
Rioto
Citaat:
a new noise schreef:

sterf
tja gast ...niet iedereen denk zoals Ons ( ik weet niet of je er tussen had gesprongen maar ik wel ! ) ..

Ik had die marokkaan een Beatdown geven waar je U tegen zegt maar ja ..
die mensen snap ik echt niet ...Ik zou een schuldgevoel hebben als zou ik lezen in de krant dat die jongen dood is ..ãl zou ik gewoon weggelopen zijn zijn terwijl je dat had kunnen voorkomen ..

en dan gaan ze achteraf zeggen in de krant ..''het kan niet zo langer'' ...''er moet wat aan gebeuren'' ...en zulke dingen meer maar het begint gotverdomme bij jezelf!..al stap jij daar met een mannetje of 10 er op af ...dan moet je is opletten hoe snel ze weg zijn ..en nu is er gewoon een jongen dood die op kwam voor een oud vrouwtje

Arghhhh op zulke momenten wens ik gewoon dat ik daar bij was ..op tyften Kut marokkaan
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef:
tja gast ...niet iedereen denk zoals Ons ( ik weet niet of je er tussen had gesprongen maar ik wel ! ) ..

Ik had die marokkaan een Beatdown geven waar je U tegen zegt maar ja ..
die mensen snap ik echt niet ...Ik zou een schuldgevoel hebben als zou ik lezen in de krant dat die jongen dood is ..ãl zou ik gewoon weggelopen zijn zijn terwijl je dat had kunnen voorkomen ..

en dan gaan ze achteraf zeggen in de krant ..''het kan niet zo langer'' ...''er moet wat aan gebeuren'' ...en zulke dingen meer maar het begint gotverdomme bij jezelf!..al stap jij daar met een mannetje of 10 er op af ...dan moet je is opletten hoe snel ze weg zijn ..en nu is er gewoon een jongen dood die op kwam voor een oud vrouwtje

Arghhhh op zulke momenten wens ik gewoon dat ik daar bij was ..op tyften Kut marokkaan
kdenk da als je da echt ziet gebeure.. en je bent alleen.. da je dan nie veel zal doen/zegge.. (of je moet dan oowk dood geslage wille worde..)

maarjah.. da zal wel aan mij ligge..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:18
Verwijderd
zinloos geweld =

pit =

SE heeft gesproken.. uch..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:22
Rioto
Citaat:
Shadow Of Death schreef:
kdenk da als je da echt ziet gebeure.. en je bent alleen.. da je dan nie veel zal doen/zegge.. (of je moet dan oowk dood geslage wille worde..)

maarjah.. da zal wel aan mij ligge..
dan ken je mij nog niet helemaal goed .

ook al zou ik alleen zijn ..ik laat niet iemand zomaar doodschoppen ...en ik zou die gozer echt een harde stoot geven dat ie even niks meer te vertellen heb .

de samenleving gaat naar de tering zo ....de mensen hebben een instelling van 0,0% ..zo lang ze hun maar niet lastig vallen vinden ze het goed...Fuck that ! ...als we over 10 jaar nog normaal willen leven in nederland moet hier wat aan gedaan worden
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:36
Jules
Jules is offline
Citaat:
Maypole schreef:
dan ken je mij nog niet helemaal goed .

ook al zou ik alleen zijn ..ik laat niet iemand zomaar doodschoppen ...en ik zou die gozer echt een harde stoot geven dat ie even niks meer te vertellen heb .

de samenleving gaat naar de tering zo ....de mensen hebben een instelling van 0,0% ..zo lang ze hun maar niet lastig vallen vinden ze het goed...Fuck that ! ...als we over 10 jaar nog normaal willen leven in nederland moet hier wat aan gedaan worden
ja idd..nog even over dat Venlo geval, het kan er bij mij gewoon niet in dat NIEMAND iets deed..terwijl ze ongeveer een minuut lang op die jongen ingeschopt hebben. Ik neem aan dat als één omstander ingrijpt, er meer komen helpen. Maar gewoon niemand.. damn.

ikzelf ben niet echt agressief.. als ik héél boos ben wel kwa woorden... schoppen doe ik dan alleen tegen voorwerpen, niet tegen mensen
Oud 25-10-2002, 20:41
Rioto
Citaat:
Sooz schreef:
ja idd..nog even over dat Venlo geval, het kan er bij mij gewoon niet in dat NIEMAND iets deed..terwijl ze ongeveer een minuut lang op die jongen ingeschopt hebben. Ik neem aan dat als één omstander ingrijpt, er meer komen helpen. Maar gewoon niemand.. damn.

ikzelf ben niet echt agressief.. als ik héél boos ben wel kwa woorden... schoppen doe ik dan alleen tegen voorwerpen, niet tegen mensen
Maar veel mensen zijn gewoon bang dat ze ook neer gemept worden ..

mij ken dat geen reet boeien ik zou die jongen niet laten doodgaan..krijg ik maar een mep
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Sooz schreef:

Tis niet zo dat die mensen niet wilden helpen.. natuurlijk vonden ze het verschrikkelijk.. en waarschijnlijk voelen ze zich ook wel schuldig nu, dat ze nix gedaan hebben..
Maar tis te verklaren.. mensen hebben een soort psychologisch mechanisme in zich. En als er zoiets als dit gebeurt, dan geldt: hoe meer omstanders, hoe minder snel mensen iets doen. Er is sprake van pluralistic ignorance: als er zoveel mensen zijn, en niemand doet wat, gaan mensen denken dat het misschien toch niet zo erg is. En er is diffusion of responsibility: mensen denken dat iemand anders het ook wel kan doen, ze dragen de verantwoordelijkheid zeg maar over. Als er maar twee mensen bij hadden gestaan was er waarschijnlijk eerder ingegrepen. Nog een andere reden kan zijn dat mensen zich zouden schamen, als ze ingrijpen en er zou niets aan de hand zijn. Of dat ze bang zijn het slachtoffer te vernederen, als ze te hulp schieten en hij had het best zelf aangekund.
Het is wel erg dat als er zoiets gebeurt dat er er niemand helpt, en het zou ook moeten veranderen, maar tis gewoon iets menselijks.
Ik denk ook niet dat ik er tussengesprongen zou zijn.. ik zou zeker wel 112 ofzo gebeld hebben, maar als je bedenkt met hoeveel kracht en agressie die jongen op die andere jongen heeft ingeslagen, dan zou ik ook met één mep buiten westen zijn geweest..

Laatst gewijzigd op 25-10-2002 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:50
Rioto
Citaat:
Pebbles schreef:
Tis niet zo dat die mensen niet wilden helpen.. natuurlijk vonden ze het verschrikkelijk.. en waarschijnlijk voelen ze zich ook wel schuldig nu, dat ze nix gedaan hebben..
Maar tis te verklaren.. mensen hebben een soort psychologisch mechanisme in zich. En als er zoiets als dit gebeurt, dan geldt: hoe meer omstanders, hoe minder snel mensen iets doen. Er is sprake van pluralistic ignorance: als er zoveel mensen zijn, en niemand doet wat, gaan mensen denken dat het misschien toch niet zo erg is. En er is diffusion of responsibility: mensen denken dat iemand anders het ook wel kan doen, ze dragen de verantwoordelijkheid zeg maar over. Als er maar twee mensen bij hadden gestaan was er waarschijnlijk eerder ingegrepen. Nog een andere reden kan zijn dat mensen zich zouden schamen, als ze ingrijpen en er zou niets aan de hand zijn. Of dat ze bang zijn het slachtoffer te vernederen, als ze te hulp schieten en hij had het best zelf aangekund.
Het is wel erg dat als er zoiets gebeurt dat er er niemand helpt, en het zou ook moeten veranderen, maar tis gewoon iets menselijks.
Ik denk ook niet dat ik er tussengesprongen zou zijn.. ik zou zeker wel 112 ofzo gebeld hebben, maar als je bedenkt met hoeveel kracht en agressie die jongen op die andere jongen heeft ingeslagen, dan zou ik ook met één mep buiten westen zijn geweest..
Hop en met zo,n instelling gaan we dus in de fout ...

So what als je een klap krijg ...denk is aan die jongen ! ...

als niemand meer ingrijpt gaat het steeds slechter ..denk is na!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:52
Jules
Jules is offline
Citaat:
Maypole schreef:

ja dat vind ik dus ook .. ik heb liever zelf een blauw oog dan dat die jongen gewoon DOOD is!

Je hoeft natuurlijk ook niet op die aanvallers in te gaan hakken, als je ze maar uit elkaar trekt of i.d .. ik weet niet wát ik zou doen in zo'n situatie, maar iig niet NIKS
Oud 25-10-2002, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef:

Ja.. stel je voor dat ik ertussen spring.. die jongen slaat mij een keer, lig ik daar langs te bloeden, en gaat ie weer fijn verder met inslaan op die andere jongen..
En tis maar de vraag of als er 1 iemand zich er mee gaat bemoeien, die andere mensen dan ook mee gaan helpen.. als je met alle 20 mensen tegelijk je er mee gaat bemoeien, dan kun je het vast wel stoppen.. maar in je 1tje zal dat echt niet lukken denk ik..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:57
Rioto
Citaat:
Sooz schreef:
ja dat vind ik dus ook .. ik heb liever zelf een blauw oog dan dat die jongen gewoon DOOD is!

Je hoeft natuurlijk ook niet op die aanvallers in te gaan hakken, als je ze maar uit elkaar trekt of i.d .. ik weet niet wát ik zou doen in zo'n situatie, maar iig niet NIKS
precies eindelijk iemand die er ook zo overdenkt..

We worden gedwongen om het recht in eigen hand te nemen .

als nou 2 mensen ruzie hebben en iemand deel een klap uit ..vind ik het best ..maar als iemand echt inhakt op iemand op die op de grond ligt ..die Moet je gelijk een klap op z,n kanus hebben

tss en dan die reclames ..al zie je zinloos geweld ..deel dan 3 tikken uit ..112 of zoiets...leuk en aardig maar zo werkt het helaas niet
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Sooz schreef:

Tuurlijk heb ik zelf ook wel een blauw oog ofzo over voor het leven van die jongen, maar dr tussen springen zou niet echt helpen als ik dat zou doen.. hij mept mij weer aan de kant, en slaat weer verder in op die jongen waar hij mee bezig was..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:02
Rioto
Citaat:
Pebbles schreef:
Tuurlijk heb ik zelf ook wel een blauw oog ofzo over voor het leven van die jongen, maar dr tussen springen zou niet echt helpen als ik dat zou doen.. hij mept mij weer aan de kant, en slaat weer verder in op die jongen waar hij mee bezig was..
lekkere instelling is dat ...ik zou er niet tussen springen maar die Marokkaan een beatdown geven ....en die jongen gelijk over eind halen en zorgen dat ie bij bewust zijn blijft ...je moet toch iets doen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:02
a new noise
a new noise is offline
gewoon op inmeppen inderdaad, niet dat ik zo sterk ben!!!
maar kom op hey, je staat toch niet te kijken.....
Oud 25-10-2002, 21:05
Rioto
Citaat:
a new noise schreef:
gewoon op inmeppen inderdaad, niet dat ik zo sterk ben!!!
maar kom op hey, je staat toch niet te kijken.....
It doest take a big man to knock somebody out
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:06
a new noise
a new noise is offline
Citaat:
Maypole schreef:
It doest take a big man to knock somebody out
just a little courage to lift them up the ground (ofzoiets)

dkm - fightstarter anthem (ofzoiets)
Oud 25-10-2002, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef:
lekkere instelling is dat ...ik zou er niet tussen springen maar die Marokkaan een beatdown geven ....en die jongen gelijk over eind halen en zorgen dat ie bij bewust zijn blijft ...je moet toch iets doen
Ik zeg ook niet dat ik niets zou doen.. en ik zou zeker niet gewoon blijven kijken.. ik zou echt doen wat ik kan.. maar in mijn geval zou er tussen springen of die marokkaan slaan niet veel uithalen waarschijnlijk.. als ik hem zou slaan, zou ie dat in al zn woede enzo denk ik niet eens voelen.. en als jij nou een hele grote sterke jongen bent, kun je vast wel heel wat meer doen dan een klein, totaal niet sterk meisje..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:09
Rioto
Citaat:
Pebbles schreef:
Ik zeg ook niet dat ik niets zou doen.. en ik zou zeker niet gewoon blijven kijken.. ik zou echt doen wat ik kan.. maar in mijn geval zou er tussen springen of die marokkaan slaan niet veel uithalen waarschijnlijk.. als ik hem zou slaan, zou ie dat in al zn woede enzo denk ik niet eens voelen.. en als jij nou een hele grote sterke jongen bent, kun je vast wel heel wat meer doen dan een klein, totaal niet sterk meisje..
zal ik jou een geheimpje vertellen ..een klap op iemand z,n neus volstaat meestal al
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef:
zal ik jou een geheimpje vertellen ..een klap op iemand z,n neus volstaat meestal al
ik zal het onthouden
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:16
Jules
Jules is offline
Citaat:
Maypole schreef:
Dat is helaas heel erg waar.. op de basisschool sloeg een jongetje wat 3 (!!) groepen later zat mij een keer een bloedneus

sorry voor de offtopicheid
Oud 25-10-2002, 22:28
S
S is offline
Nee, tot nu toe heb ik gelukkig niet vaak met geweld te maken gekregen *klopt af*.

Maar je wordt met je neus wel weer even op de feiten gedrukt door wat gebeurd is in Venlo.

De ene sloeg op de jongen in en de andere moedigde hem aan.

Bah, walgelijk. Omdat hij een opmerking maakte over hun gedrag tegen een oude dame, op hun scooter nog wel.

Nu vraag ik me af; als er iets gebeurt, weglopen of iets ervan zeggen? Waar waren de mensen toen die jongen geslagen werd? Geen twijfel mogelijk dat het druk was. Het was voor een supermarkt.
Wáár was het lef, dat de jongen had getoond tegen de twee jongens, van de kant van de mensen?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 22:33
drama
drama is offline
geweld.

hangt er totaal af wat voor geweld. Het begrip "zinloos geweld" slaat vooral op het molesteren van piepels die toevallig net op het verkeerde moment, op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats waren.

Venlo. Verhaal is bekend. Zelfde situatie heb ik ook meegemaakt. Ouder echtpaar wordt bijna verrot gereden door een paardelul op een fiets die aan de verkeerde kant van de weg rijdt. De oudere man, een echte amsterdammer dus trekt z'n scheur open. Ik loop daar toevallig, heb alles gezien en loop naar het drietal toe. Ik meldde de paardelul dat hij een paardelul was en legde hem uit waarom hij fout zat. Had ik beter niet kunnen doen. Ouderen kunnen weliswaar weglopen; de gast gaat een blokje om en komt later terug om heel stoer mijn ventielen eruit te draaien. Ik meld hem voor de tweede keer dat hij een paardelul is om vervolgens voor pacifisctisch watje uitgemaakt te worden. In het geval van hem (tientonner, de catogorie Kamerolifant totaal achter zich latend) was ik ook tamelijk pacifisch aangezien ik maar een simpel erwtje ben. Maar dat veranderd niets aan de zaak, Een halve minuut verder tegen hem argumenteren en ik had daar redelijk bloedend gelegen. Er zijn namelijk bar weinig mensen die je zien op het moment dat je hulp nodig hebt. Solidairiteit is ver te zoeken, ik ik ik. Maar da's een andere discussie.

Andere situatie, het moment dat ik een meisje nakijk omdat ik haar dacht te kennen. Haar vriendje vond dat niet leuk en ook hij zou me verrot hebben geslagen als z'n vriendin hem niet kalmeerde en hem kon geruststellen dat ik niet zo'n hondelul als hij was die z'n pik in alles wat ook maar op een kut lijkt wil steken.

Ja, dat soort shit maak ik wel 's mee. Altijd liep het goed af maar ik ben me ervan bewust dat de volgende keer, of een keer erna ik dan wel de paardelul ben die ergens ligt te krimpekeutelen omdat ik niet zoals veel anderen doe alsof ik niets zie.

Geweld. In principe keur ik het af, al maak ik me er zelf ook schuldig aan, ik sympatiseer met bepaalde groepen die er geen pacifisctische activiteiten op na houden. Het verschil in mijn ogen is, dat het geweld jegens een instituut is en niet jegens een individu.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten