Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
in het hypothetische geval dat ik in een hel kom zou ik die god pas echt een loser vinden; en omdat die god alwetend zou zijn zou ie precies weten waarom; en omdat ie almachtig is kon ie weten dat ie door mij zo te maken als ik ben met wat snellere verbindingen in het exactgerichte deel van m'n hoofd een atheïst bouwde. gegroet, een religie-autist (die niet zou weten of ie nu liever zichzelf opblaast in een grote menigte joden zodat ie het hiernamaals in kan met 144 maagden, of toch liever een stel palestijnen neerknalt zodat het beloofde land herbouwd kan worden en god hem zal belonen met een plaatsje in de hemel waar ie z'n overleden dierbaren weer tegen zal komen; en die zich afvraagt waarom god daar niet op een eenduidige manier duidelijkheid over verschaft) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2) Intelligentie en geloof hoeven elkaar niet uit te sluiten. Maar ik geef toe dat 'rationeel' geloven moeilijker wordt naarmate je meer studeert en ouder wordt. Toch komt er een tijd waarin je minder behoefte krijgt aan rationaliseren en meer aan houvast (zie ik om me heen). 3) Mensen stellen zich God in een veel te hoge mate antropomorf voor. Dat is eigenlijk jammer, want daardoor kun je Hem een loser gaan noemen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De gedachte bij die goedwillende godsdiensten is dat God goed is, en het goede met ons voorheeft. Iemand kan dus tot op zijn sterfbed tegenwerken, maar toch nog op tijd ten goede veranderen als hij dat wil. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik heb het over godsdienst onderwijs. Religie is wat anders. En godsdienstomnderwijs draagt er ook voor een groot deel bij toe. En ik zeg dit hierboven ook, omdat tegenwoordig de ouders van een kind er nog wel eens moeiet mee hebben om hun kind normen en waarden bij te brengen en begroip voor andere mensen en godsdiensten(bv leren begrip te hebben voor osama?want met een deel van zijn gedachten ben ik het soms best eens) te laten ontwikkelen. Het is een taak van de maatschappij, en daarboij hoort, denk ik, ook godsdienstonderwijs, van, als het even kan, van verschillende godsdiensten. |
![]() |
|
1. just johan zij
(in mijn universitaire wiskundeklas bijvoorbeeld: 1 jehova, 1 jood, 1 islamiet, 1 christen, 12 atheïsten). 2. just johan zij en kun je niet lief voor mekaar zijn zonder een god? dan lijkt me er toch iets mis. 1. bij geloof draait het niet om wetenschap. als het een wetenschap was was het geen geloof meer. een geloof moet je geloven of niet. 2. als er geen god was was er geen duivel. en dus geen goed of kwaad. vraagje waar geloof jij in?¿? heb jij niet een idee (vraag) waar je voor leeft. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2) stel dat er een wereld is los van deze werkelijkheid die niet door een god gemaakt is; zou daar geen goed en fout voor kunnen komen dan omdat er geen god is en geen duivel? lijkt me niet. over mij) ik ben: atheïst, vegetariër, filosoof, dichter, wiskundige en informaticus ik houd erg van: humor, logische puzzels, goede films/verhalen/gedichten, mooie meisjes, lekker eten en sex |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 12-11-2002 om 19:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben echt helemaal voor een schoolvak op het gebied van religie, cultuur oid. Wat mij betreft is maatschappijleer niet bepaald voldoende. Voor heel erg veel mensen op de wereld is een of andere religie een belangrijk deel van hun leven, en ik denk dat religie (en eigenlijk cultuur in het algemeen) daarom gewoon een belangrijk onderdeel van algemene ontwikkeling is en zeker op school thuishoort. Zeker op openbare scholen. Bovendien is het zonder enige kennis van religie nog steeds moeilijk om inzicht te krijgen in veel aspecten van de Nederlandse geschiedenis, literatuur etc.
Dat iemand persoonlijk niet gelovig is (ik ook niet, al interesser ik me wel erg voor religie) is absoluut geen argument om dan ook meteen maar niets van het geloof van anderen te willen weten! |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Waarom zou dit geen argument zijn?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb geen interesse in religie...heeft dit ook maar iets met mn leeftijd te maken?? en het "ikke, ikke en de rest kan stikken" wat jij zegt slaat ook nergens op...ik ben niet egoïstisch bezig...men mag geloven wat ze willen, zolang ze mij dr maar niet mee lastig vallen..en zo denken nog vele atheisten met mij...ik heb het recht om niet geconfronteert te worden met religies als ik dat niet wil.. En waar jij het 'gevaar voor racisme' vandaan haalt is mij een raadsel...gelovigen zijn geen ras, het is een groep...ik respecteer hun manier van denken, en moeten hun dat ook bij mij en andere niet gelovigen doen...hoe ze in zo'n groep denken mogen ze zelf weten, maar ik wíl het niet weten..het heeft geen enkel belang in mijn leven..mocht ik toevallig ergens iets over willen weten, bestaan dr altijd nog verschillende mediums om mij daarover informatie te geven...
||
![]() |
Citaat:
2) Je interesse niet, maar de toon van je reactie (bijv. 'religieuze zooi') wel. 3) Jawel, je bent niet bereid je in de leefwereld van een ander in te leven. Een goede atheist kent de aard van de verschillende religies zo goed, dat hij nooit met een verhaal als het jouwe aan zal komen. Men zegt wel eens: een goede atheist is de beste gelovige. 4) Dan zul je toch uit sit bestaan moeten stappen. Uit menselijk oogpunt heb je zelfs de plicht om je met verschillende religies te laten confronteren. 5) Het negeren van religies (en dus ook van de daarmee samenhangende gedragsvormen) verkokert je kijk op de ander, en benadrukt je eigen 'vrije' manier van denken, met alle gevolgen van dien. 6) Bekrompen, zie je wel? 7) Dat religie geen belang heeft in jouw leven, is aanvaardbaar. Maar je kunt wel iets doen aan je algemene ontwikkeling. Besteed daar eens een paar jaar aan, en kom dan reageren. Sterkte. (PS - voor de anderen - ik houd hier geen pleidooi voor het aanhangen van een religie, maar ik bestrijd een houding van diepgaande desinteresse en ultieme luiheid, die, gepresenteerd onder het etiket van liberalisme, tot een groot gebrek aan begrip en als gevolg daarvan uiteindelijk zelfs tot discriminatie en rascisme kan leiden) |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
aan et westen...dit zocht ik ff uit voordat ik oordeelde...ik heb daar geen les voor nodig gehad..ewoon gevraagt aan een Islamitische klasgenoot... Citaat:
Citaat:
Maar wil jij dan dat ze lesgeven in: islam, hinduisme, boeddhisme, humanisme, atheisme, Shintoisme etc. etc. etc. gaan lesgeven zónder te oordelen??? Dan moet je zowat 'paus' worden in al die religies..en dat is zonde van de tijd...kan men beter les gaan geven in 'manieren' of opvoeden...dat is véél beter voor de samenleving.. en Abt: Jij wil zo graag dat ik alle visies en aspecten van religies leer, maar jij moet duidelijk nog erg veel leren over mensen die niet willen geloven..jij accepteert dat blijkbaar niet...
|
![]() |
|
|