Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2002, 09:47
Verwijderd
Waarom eigenlijk?
Ik denk dat ie gelijk heeft. Toen ik klein was heb ik ook m'n eigen geloof bedacht omdat ik met redenatie en ingevingen veel uit de traditionele religies verwierp.
Later stuitelde ik per 'toeval' op het boek van Neale Walsch waarin mijn geloof (geen religie!!) gewoon werd beschreven. Echt weird.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2002, 09:51
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Geloven in een God ok, maar waarom moet het nou weer gehangen worden aan modelletjes. Waarom jezelf in de handen van die almachtige persoon plaatsen en achter een hele grote blatende kudde schapen aanlopen? Waarom niet gewoon je eigen geloof bedenken?

Geloof me; als ik niet zekerheid had over het feit dat dit geloof 'echt' was, dan zou ik niet willen geloven. Ik zou eerlijk gezegt ook liever een andere waarheid kennen, een waarheid waarbij ik centraal sta! Uiteindelijk willen we allemaal zoiets denk ik. Maar als je je eigen geloof bedenkt, dan weet je al dat het 'bedacht' is, en dus niet de waarheid hoeft te zijn.

Hoe dan ook, omdat ik weet dat dit de waarheid is, zou ik niet tegen de waarheid in willen gaan. Toevallig lijkt de waarheid in een modelletje te zitten. (Het geen wat trouwens wel logisch is vind ik eigenlijk, want als dat niet zo was dat zou het betekenen dat de waarheid van tijd tot tijd zou kunnen veranderen)
Oud 24-03-2002, 14:19
Vespasienne
Vespasienne is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Zei het schaap.

Wat wil je hier mee bereiken? EPPO!

Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 14:38
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Euforian schreef:
Waar baseer je je geloof op ?
Op het bewustzijn en de
rede .
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 15:17
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Op het bewustzijn en de
rede .

Hoe bedoel je? Je gelooft met je verstand?

Oud 24-03-2002, 20:56
Vespasienne
Vespasienne is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
(Het geen wat trouwens wel logisch is vind ik eigenlijk, want als dat niet zo was dat zou het betekenen dat de waarheid van tijd tot tijd zou kunnen veranderen)
De waarheid kan veranderen. Als ik nu zeg ik heb nog nooit parachute gesprongen heb is dat de waarheid, echter als ik morgen parachute spring is dan de waarheid van mijn uitspraak verandert in een onware uitspraak.

Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 21:10
legatus
legatus is offline
Citaat:
Vespasienne schreef:
De waarheid kan veranderen. Als ik nu zeg ik heb nog nooit parachute gesprongen heb is dat de waarheid, echter als ik morgen parachute spring is dan de waarheid van mijn uitspraak verandert in een onware uitspraak.
De uitspraak is ook veranderd, als je terug in de tijd zou gaan zou je nog steeds de waarheid hebben gesproken: dat je toendertijd nog nooit gesprongen had.

Nice try.
Oud 24-03-2002, 21:43
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Citaat:
Silindistani schreef:
Geloven in een God ok, maar waarom moet het nou weer gehangen worden aan modelletjes. Waarom jezelf in de handen van die almachtige persoon plaatsen en achter een hele grote blatende kudde schapen aanlopen? Waarom niet gewoon je eigen geloof bedenken?

Geloof me; als ik niet zekerheid had over het feit dat dit geloof 'echt' was, dan zou ik niet willen geloven. Ik zou eerlijk gezegt ook liever een andere waarheid kennen, een waarheid waarbij ik centraal sta! Uiteindelijk willen we allemaal zoiets denk ik. Maar als je je eigen geloof bedenkt, dan weet je al dat het 'bedacht' is, en dus niet de waarheid hoeft te zijn.

Hoe dan ook, omdat ik weet dat dit de waarheid is, zou ik niet tegen de waarheid in willen gaan. Toevallig lijkt de waarheid in een modelletje te zitten. (Het geen wat trouwens wel logisch is vind ik eigenlijk, want als dat niet zo was dat zou het betekenen dat de waarheid van tijd tot tijd zou kunnen veranderen)
Het christendom wordt van tijd tot tijd ook aangepast aan de werkelijkheid.

Hoe weet je dat jij de waarheid in pacht hebt? En kom nou niet met iets lulligs als: Ik voel het. Ik voel namelijk het tegenovergestelde en tenzij jij enige reden hebt om te denken dat jij beter bent dan ik moet je dat gevoel beter uitleggen.

Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 23:09
Vespasienne
Vespasienne is offline
Citaat:
legatus schreef:
De uitspraak is ook veranderd, als je terug in de tijd zou gaan zou je nog steeds de waarheid hebben gesproken: dat je toendertijd nog nooit gesprongen had.

Nice try.

Doordat je de uitspraak in een andere tijd zet creeer je een nieuwe waarheid. Echter de oude onwaarheid blijft bestaan.

Nice try.......

Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 10:13
legatus
legatus is offline
Citaat:
Vespasienne schreef:
Doordat je de uitspraak in een andere tijd zet creeer je een nieuwe waarheid. Echter de oude onwaarheid blijft bestaan.

Nice try.......
De oude onwaarheid? toendertijd was hij de waarheid. Jij gaat een uitspraak uit de toekomst koppelen aan een uit het verleden. Je moet nu met nu vergelijken en toen met toen, door het in een andere tijd te plaatsen hebt je altijd ongelijk.
Oud 25-03-2002, 10:20
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Vespasienne schreef:
Okey, je hebt wel gelijk, maar ik bedoel de waarheid dat al geschied is. Van daaruit kan je dingen redeneren, en DIE waarheid is niet meer te veranderen, tenzij je in de tijd kan reizen.
Oud 25-03-2002, 19:37
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Het christendom wordt van tijd tot tijd ook aangepast aan de werkelijkheid.

Hoe weet je dat jij de waarheid in pacht hebt? En kom nou niet met iets lulligs als: Ik voel het. Ik voel namelijk het tegenovergestelde en tenzij jij enige reden hebt om te denken dat jij beter bent dan ik moet je dat gevoel beter uitleggen.

Volgens mij lees jij nooit mijn replys, want zoals ik al heb uitgelegd in een andere reply, is datgene wat ik geloof JUIST NIET dat ik zogenaamd beter zou zijn dan anderen. Precieze details staan in dat replytje zelf, en die moet je zelf ook maar opzoeken, wil je weten wat ik dr in heb gezet. Dat je zegt van: "en tenzij jij enige reden hebt om te denken dat jij beter bent dan ik" dat heeft dus ook niets met mijn geloof te maken. Zo geloof ik helemaal niet.

Goed, ik zal ff een opsomming maken. Dit is wel een erg droge opsomming, maar goed, ik hoop dat het duidelijkheid schept.

Waarom ik geloof:

1) Ik voel het. (Ja, sorry, die moet er toch wel bij) Ik zal het even toelichten;
De Heilige Geest geeft mij liefde en vreugde. Dit onderscheid (denk ik te kunnen) maak ik, doordat ik dat niet altijd voel. Ik weet dus het verschil. Bovendien wordt ik dan echt 'blij', zeg maar, om niets. Ik krijg die vreugde gewoon in mijn hart, zonder enige oorzaak. Maar wel door een bron; HG. Zoiets is en blijft moeilijk uit te leggen.
2) Ik voel het bij andere christenen; het is een soort uitstraling. Het is alsof iemand heel veel hoop en liefde uitstraald.
3) Naast 'het gevoel' heb ik ook nog andere dingen meegemaakt van God. Dat zijn wel veel prive-dingen, dus ik wil niet alles hier op het forum zetten, maar ik wil iig wel een keer 'een ervaring' hier neerzetten.
4) Ik weet van andere christenen dat ze het 1 en ander hebben meegemaakt. Hun dingen wil ik al helemaal niet hier neerzetten, omdat het prive is.

Je ziet dat ik niet aan de hand van feitjes geloof, maar ik begrijp best dat jullie wel iets concreets willen.

Verder wil ik ook ff zeggen; Ik lijk wel te denken dat ik 'de waarheid in pacht heb', maar met veel dingen weet ik het ook niet precies zeker. Ik geloof hoe ik denk dat het goed is; dat al mijn uitspraken zullen kloppen garandeer ik niet.
Oud 25-03-2002, 19:52
Silindistani
Silindistani is offline
Ik wilde niet suggereren dat jij je beter voelde dan ik. Ik wilde alleen zeggen dat je toch echt wel met betere argumentatie moet komen waarom jou religie verkozen moet worden boven de duizend andere.

Wat heb je nou gedaan
1) Ik voel
2) Ik voel
3) Ik heb meegemaakt, maar das te persoonlijk om te vertellen
4) Ik heb gehoord

Zo dat was inderdaad erg duidelijk.

Als jij in het christendom gelooft, dan neem ik aan dat je gelooft dat dat de religie is die gelijk heeft heeft. Maar toch heb je je eigen theorien...
Leg uit!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 12:08
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik wilde niet suggereren dat jij je beter voelde dan ik. Ik wilde alleen zeggen dat je toch echt wel met betere argumentatie moet komen waarom jou religie verkozen moet worden boven de duizend andere.

Wat heb je nou gedaan
1) Ik voel
2) Ik voel
3) Ik heb meegemaakt, maar das te persoonlijk om te vertellen
4) Ik heb gehoord

Zo dat was inderdaad erg duidelijk.

Als jij in het christendom gelooft, dan neem ik aan dat je gelooft dat dat de religie is die gelijk heeft heeft. Maar toch heb je je eigen theorien...
Leg uit!

Kijk, dat God bestaat en de hele waarheid over Jezus aan het kruis, dat is de kern. Daar zou je eigenlijk niet zomaar aan mogen zitten.

Voor de rest, zijn er erg veel dingen waarover je kan discussieren. Sommige mensen geloven bv. dat je gelijk naar de hemel (of hel) gaat, en andere mensen geloven dat je pas ergens heen gaat (vanuit je begraafplaats dus), als Jezus terug keert.

Er bestaan verschillende ideeen over vanalles, maar de kern blijft hetzelfde. Verschillende individuen kunnen met betrekking tot bepaalde details iets anders geloven dan anderen. Daarom wil ik niet beweren dat ik 'dat waarheid in pacht heb'.

En wat je zegt over de duidelijkheid van 'waarom'; ik kan me best wel voorstellen dat het nog niet duidelijk is. Als ik echter alle concrete dingen ok nog eens in dat replytje zou moeten opschrijven, dan zou dat een enorm replytje worden. Ik wil best een voorbeeld geven, dus als je daar naar benieuwd ben, geef dan maar een kik.
Oud 26-03-2002, 14:46
Janicha
Janicha is offline

-Geloof hangt af van opvoeding...

[/B][/QUOTE]

Aan deze opmerking erger ik me altijd verschrikkelijk. Er is een verschil tussen geloven en geloven. Als je opgevoed bent met een bepaald geloof wil dat niet zeggen dat je ook ECHT `geloofd` in God. Snap je?
Ik geloof in God, mijn echte ouders niet, absoluut niet, en zij hebben mij opgevoed, zonder een geloofsovertuiging.
Zeg dat dus alsjeblieft nooit meer!
Oud 26-03-2002, 14:57
Verwijderd
Geloof hangt af van opvoeding óf van gebrek aan inzicht.

(oh, ik heb het dan wel over religie he)

[Dit bericht is aangepast door KontraDix (26-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 16:49
Janicha
Janicha is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Geloof hangt af van opvoeding óf van gebrek aan inzicht.

(oh, ik heb het dan wel over religie he)

[Dit bericht is aangepast door KontraDix (26-03-2002).]
Het enige wat ik hier over kan zeggen is dat je niet te snel moet oordelen. Niet iedere gelovige/niet gelovige is hetzelfde, of baseerd het wel/niet geloven op dezelfde dingen!
Oud 26-03-2002, 16:50
Janicha
Janicha is offline
Enne, ik heb zeker geen gebrek aan inzicht. Ik zie de dingen alleen anders in als jij!
Oud 26-03-2002, 18:18
Vespasienne
Vespasienne is offline
Citaat:
Janicha schreef:

-Geloof hangt af van opvoeding...

Aan deze opmerking erger ik me altijd verschrikkelijk. Er is een verschil tussen geloven en geloven. Als je opgevoed bent met een bepaald geloof wil dat niet zeggen dat je ook ECHT `geloofd` in God. Snap je?
Ik geloof in God, mijn echte ouders niet, absoluut niet, en zij hebben mij opgevoed, zonder een geloofsovertuiging.
Zeg dat dus alsjeblieft nooit meer![/B][/QUOTE]

Ok bij jou dan niet.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten