Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
20 jaar onschuldig vastzitten is ook geen pretje. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
laten we vooral werken voor hen en ons geld geven aan de tv in hun cel. ![]() en laten we ook vooral de slachtoffers niet helpen. |
![]() |
||
Citaat:
ik geloof niet dat crimineel gedrag in de genen zit. niet op die manier iig. ik weiger te geloven dat er een crimineel-gen is. misschien is er wel een energie-gen (ADHD) ofzo, en raken helaas de meeste ADHD-ers die energie kwijt door negatief en crimineel gedrag, maar een slechtheidsgen? nee, weiger ik te geloven. tenzij ik een duidelijk onderzoek voor ogen krijg dat ik wel MOET accepteren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar... als het waar is wat nare man zegt, staat het dus van te voren al vast (?) of iemand een moord gaat plegen in zijn leven, of iemand gaat verkrachten (zijn maar voorbeelden natuurlijk) ![]() Ik vind het een raar idee... je ouders en omgeving vormen je toch een groot gedeelte. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat geeft een staat het recht om misdadig te zijn maar ondertussen ook met het vingertje naar zijn onderdanen te wijzen als ze dat doen wat de staat zelf ook doet. Als moord een rechtvaardig iets is, waarom is het dan verboden? En als moord verkeerd is, wat maakt het dan niet verkeerd als de staat het doet? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
niks draait puur om genen.. er zijn ook ZEKER psycho-sociale factoren, zoals wij dat zo mooi zeggen op de studie.. opleiding, opvoeding, omgeving... |
![]() |
|
Zwaardere straffen?
Je hebt het verdomme over de doodstraf en martelen man! Lul niet zo dom over tegenargumenten. Die zouden niet eens nodig moeten zijn. Al was het alleen maar omdat je nooit 100% kunt uitsluiten dat je iemand onschuldig terechtstelt. De uitvoering van de straf is namelijk nogal moeilijk terug te draaien. Moet ik dan de 'wreker' een beter mens vinden? Nee. Als de beul iemand ten onrechte aan zijn straf onderwerpt is dat een kwalijke, zelfs onaanvaardbare zaak. Ik verdraai jouw woorden overigens helemaal niet. Ik geef er mijn sarcastische toevoeging bij om aan te geven hoe absurd ik zoiets vind. Is het uitspreken van de doodstraf overigens wel zo verschillend van een volksgerecht? Het volk wil bloed zien, geef het volk bloed! Dat je het stuk over de Guilford Four overslaat is dan toch wel jammer, daar heb je namelijk je tegenargument. De tegenargumenten zijn ook in andere reacties allang gegeven, dat jij dat niet wil zien is jammer.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Dit is overigens een ideaal, zal wel nooit werkelijkheid kunnen worden. En indien iemand een groot gevaar is voor de samenleving (en al overtredingen begaan heeft) denk ik dat het acceptabel kan zijn hem/haar vast te houden (denk eigenlijk ook nu ik er over nadenk dat ik mocht ik ooit zo gek worden graag tegengehouden word).
Verdere argumenten, Maffie en nare man... jullie halen veel woorden uit mijn mond ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
gefeliciteerd met je benoeming btw. |
![]() |
||
Citaat:
en ik ben btw tegen de doodstraf, alleen voor lijfstraffen in extreme misdaden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Congratz btw ![]() |
![]() |
|
Natuurlijk is het niet goed om iemand onschuldig in de gevangenis te gooien maar je beseft toch hopenlijk wel waarom dat minder permanent is dan martelen, de doodstraf laat ik er dan maar buiten ondanks dat DAT het onderwerp van discussie is want jij zegt dat je daar tegen bent. Zijn we het in ieder geval over 1 ding in deze draad eens.
Zoals gezegd, je kunt nooit 100% zeker zijn van je zaak als het aankomt op schuldvraag. Dat onderschrijf je zelf ook. Dan kun je wel zeggen dat dat aan de rechter is om uit te maken maar da's onzin. Die kan dat net zo min bepalen. Al komt een fout maar één keer voor, dan is die ene keer nog teveel en dus onaanvaardbaar door het permanente karakter van de straf. Geef mij een manier waardoor het onomstotelijk bewezen kan worden dat iemand schuldig is (en dus ook dat eventuele zondebokpraktijken door vervalsing van bewijs door iemand anders uitgesloten is) en dat bezwaar is weggenomen. Mijn andere tegenargumenten zijn op gevoel gebaseerd en zal ik er nu buiten laten. Jij kwam met de stelling dat je dan de mensen om mij heen wel eens zou vermoorden om te zien of ik er dan nog zo over dacht, laat ik daar dan een voorbeeld tegenoverzetten; Er wordt een fout gemaakt of je wordt er in geluisd en als gevolg daarvan lig jij enkele weken later op de pijnbank. Je wordt tot het uiterste gemarteld terwijl jij weet dat je totaal onschuldig bent. Denk jij dan "och maakt niet uit dat ze een fout maken, het is goed dat ze in ieder geval iets doen? Laat ik het maar aanvaarden het is immers de wet en ik kan het toch niet terugdraaien." Ik haal de Guilford zaak aan als voorbeeld waarbij het zeker leek dat men de daders van een aanslag te pakken had: "In the aftermath of the infamous Guilford Pub Bombing, when the IRA bombed a predominantly civilian target on the mainland, the resulting public outcry enabled UK authorities to adopt similar all-encompassing laws. This led to one of the greatest travesties of justice the British legal system has seen, when the Guilford Four (as the four suspected terrorists came to be known) were convicted and jailed. They were released 20 years later, when, after years of appeals, the evidence against them was proven to be severely flawed (the police withheld eyewitness information that would have exonerated two of the four). Such errors in judgement could easily happen again under similar public pressures for the government to be seen to be doing something." mbt de Guilford Four, maar ik had ook de Birmingham Six kunnen noemen. Beide gevallen waar 'men' liever had gehad dat ze anders waren gestraft. Eén ding snap ik niet; "ik wil niet eens dat die mensen terugkomen in deze samenleving, laat ze maar verrotten in een marokkaanse cel, hier hoeven ze niet 'gereintegreerd' te worden." Huh? Naja laat maar dat wordt dan een heel andere discussie vrees ik. Wat moet er volgens jou overigens met mensen gebeuren nadat ze gemarteld zijn? Alsnog opsluiten of hebben ze dan hun lesje geleerd? [Dit bericht is aangepast door Ianto (23-01-2002).]
||
![]() |
Citaat:
Eerst de staat, straffen IS een vorm van machtslust, ook al is het onbedoelt en ook al is er een andere motivatie. In de meeste gevallen zal de hoofdreden van straffen geen machtslust zijn, maar het komt wel degelijk voor. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld iemand die niet zo zeer wordt veroordeelt op de bewijzen die er zijn en de misdaad die is gepleegt, maar omdat er een grote publieke belangstelling bestaat. De hacker die bijvoorbeeld gisteren het internet intervieuw met maxima en Willem-Alexander onmogelijk maakte kan zo bijvoorbeeld rekenen op een ZEER lange straf ondanks dat hetzelfde vergijp onder andere omstandigheden nog niet eens een taakstraf had opgelevert. Beklad het huis van je buurman, je krijgt een berisping. Beklad het paleis van Justitie en je zit zeker een jaar vast. Conclussie, er wordt zeker wel gestraft uit machtwellust. nu de misdadiger;... Je zal dit waarschijnlijk niet leuk vinden, maar met uizondering van verkrachting (en zelfs dat nog niet eens in alle gevallen) worden de meeste misdaden worden niet gepleegt uit machtsoverweging maar om er zelf beter van te worden. Een terrorist blaast zo bijvoorbeeld niet iets op omdat hij dan "machtig" zou zijn, maar omdat hij zich onderdrukt voelt en zijn daad als de enige mogelijkheid ziet om zijn boodschap aan de wereld over te brengen. Een dief steelt ook niet om "machtig" te zijn, maar omdat ze bijvoorbeeld geld nodig hebben. Een fraudeur fraudeert niet om "macht", maar om de centen. Een fietsendief steelt niet om de "macht", maar omdat hij een fiets nodig heeft. Een roofoverval doet men niet om de "macht", maar om lekker snel rijk te worden, etc etc etc. Conclussie; Ik weet niet wie er op het idee is gekomen dat misdadigers misdaden plegen om de "macht", maar wie dat ook was heeft het wel behoorlijk mis. |
![]() |
||
Citaat:
tnx ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het invoeren van de doodstraf kan op een kort termijn het aantal moorden verminderen, maar zal uiteindelijk meer onschuldige slachtoffers tot gevolg hebben omdat een verharding van justitie en het verzwaren ven straffen tot gevolg heeft dat misdadigers (als ze eenmaal een misdaad gepleegt hebben) minder te verliezen hebben. Om een voorbeld te geven, het verkrachten van een kind. Als je daarvoor de doodstraf invoert (en als er 1 misdaad is die dat verdient dan is dat het wel) dan zou het gevolg daarvan zijn dat er meer kinderen vermoord zullen worden omdat het achterlaten van een getuige een te groot risico voor de misdadiger met zich mee zal brengen. En als je denkt dat de doodstraf iemand af zal schrikken die gek genoeg is om een kind te verkrachten, dan ben je nog gekker dan die verkrachter. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
omdat zo'n idioot niks geeft om de pijn van anderen wil niet zeggen dat hij/zij niks geeft om de pijn van zichzelf. |
![]() |
|
![]() |
Straf is altijd gericht op rehabilitatie of reintegratie, nooit op wraak.
Alle wraak gevolens hier vind ik wel zodanig primitief, crap... Dat gezeur over martelen maakt me echt aan het kotsen. Straffen dienen ook nooit gegeven te worden als voldoening voor een mogelijk slachtoffer, dit is immers totaal subjectief. Doodstraf heeft geen enkel nut. Ook roepen dat het dan maar publiekelijk uitgezonden moet worden enzo is onzin. Gebeurt allemaal al in de VS en HELPT NIX. Houd je onzin dus alsjeblieft voor je.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Je kunt toch alleen veroordelen vanaf een hoger niveau, nou, behoud dat dan ook. Citaat:
Een veroordeling dient objectief te zijn zodat gelijke rechten gegarandeerd blijven (zoveel mogelijk). Citaat:
Waar het om gaat is dat marteling geen enkele positieve invloed op misdaad heeft. Nog niet zo lang geleden was marteling heel gewoon, en het had verdomde weinig effect.
|
![]() |
Ik heb voor het gemak het bullshit gedeelte van jullie "interessante" conversatie maar overgeslagen en direct mijn conclusie gevormd. Het nemen van een leven, is een doodzonde. Niet alleen in de christelijke religie, maar in ELKE religie op deze klont modder.
De doodstraf is DE manier om deze zonde terug te betalen. Ja, oog om oog, tand om tand. Laat de moordenaars van deze wereld boeten voor hun daden... Laat ze lijden of als je dat niet aan kan zien, beeindig hun ellendige leven. Regret is a killer's worst enemy, RD [Dit bericht is aangepast door Trust_Is_A_Weakness (31-01-2002).] |
![]() |
|
![]() |
Ik ben VOOR de doodstraf. Maar hiervoor vind ik wel dat het volgende moet gelden.
1. Het moet gaan om een straf voor moord. 2. Het moet bewezen zijn, echt onomstotelijk vaststaan dat de verdachte echt de dader is. 3. De moord moet of de moorden moeten gepleegd zijn t.b.v. het eigen genot. Dus bijvoorbeeld door iemand die kick op moorden of iemand die het 'bewijsmateriaal' van een verkrachting wil 'opruimen'. Dus niet t.b.v. het streven naar 'rechtvaardigheid', zoals een vader die de verkrachter van zijn 7-jarige dochter neerschiet.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
- op heterdaad betrapt of - dna-bewijs EN overig bewijs EN geen alibi EN getuigen, evt. EN een crimineel verleden. Enneh, punt 3: Dan komen er geen mensen onverwacht bij het lijk uit en hoeven er geen mensen lichaamsdelen van bijv. de rails af te pulken. Om nog maar niet te spreken over mislukte pogingen en, om dit voorbeeld nog maar even aan te houden, de plicht van de hoofdconducteur om iemand zonder benen en armen nog te moeten reanimeren.
||
![]() |
Citaat:
Heterdaad, wie zegt dat de politie niet corrupt was? DNA, wie zegt dat dat niet door iemand anders aangebracht is? Wat zegt het niet hebben van een alibi? Getuigen kunnen omgekocht... en o, een crimineel die hier mee te maken heeft krijgt de doodstraf, een niet crimineel niet ![]() Wat ik wil zeggen, je kan NOOIT iets met 100% zekerheid zeggen... Waarom wil je dat er een doodstraf is?
||
![]() |
Sorry, met punt 3 zat ik even met m'n gedachten over een forumstukje over zelfdoding. Wat ik bedoelde te zeggen hier is dat ik vind dat er bij het voltrekken van de doodstraf geen sprake moet zijn van iemand die eigen rechter heeft gespeeld. Ook al is dat fout, ik vind dat er rekening moet worden gehouden met de verzachtende omstandigheid dat hem ellende is aangedaan door zijn slachtoffer. En hij (of zij uiteraard trouwens) moet dan niet met de dood, maar met gevangenisstraf worden bestraft. Maar goed, da's mijn mening. Ik snap dat andere mensen 't hier niet mee eens zijn.
En punt 2: Inderdaad weet je nooit voor 100,00000000...% zeker dat iemand schuldig is. Maar je kunt wel bepaalde criteria opstellen waarmee je ergens een grens trekt. En ook al is dit systeem uiteraard niet waterdicht, ik denk dat het goed afschrikt en ontzettend veel meer ellende voorkomt dan dat het veroorzaakt. Dat vind ik genoeg reden om ervoor te zijn. Bovendien 'vergeet' je even dat ik het ook nog heb over 'overig bewijs'. Uiteraard is het aan de rechter om de beslissing te nemen of het bewijs voldoende is. Zeker bij een geval waarbij de verdachte al een keer eerder wegens moord veroordeeld is, moet wat mij betreft wat sneller aan de doodstraf gedacht worden. Maar alleen als 'zeker' is dat hij schuldig is. Ik vind dat daar regeltjes voor op te stellen moeten zijn, zodat je niet alleen 'schuldig' en 'onschuldig' hebt, maar: - vrijspraak: onschuldig - gevang / tbs: schuldig door wraak (eigen rechter spelen) of schuldig uit wellust (voor de kick of 't wegwerken van 't lichaam van een slachtoffer van verkrachting en/of mishandeling), maar dit staat vast 'beyond a reasonable doubt' (ben ff kwijt hoe ze dit in 't nl zeggen). - doodstraf: schuldig uit wellust (zie boven), dit staat onomstotelijk vast (aan de rechter te bepalen). Als het inderdaad zo zou zijn dat het allemaal 1 groot complot is, komt dat uiteindelijk waarschijnlijk wel uit. Dan zal het namelijk niet maar 1 keertje voorkomen. Ook al is het dan te laat voor de ge-executeerde, dit zegt meer over de kwaliteit van de mensen die in ons rechtsysteem werken dan over de kwaliteit van de regels van ons rechtsysteem. Getuigen, politie, dna-bewijs, alles kan worden vervalst of gemanipuleerd, maar je moet toch ergens vanuit kunnen gaan. Bovendien ben ik voor een algemene strafverhoging voor misdaden (let op, dat is wat anders dan overtredingen bijv. in 't verkeer). Dit zorgt er ook wel voor dat getuigen en politie niet zo snel de fout in gaan. Ik zou ook willen dat ik dit niet hoefde te vinden, maar de criminaliteit groeit te snel. Strengere maatregelen zijn, evt. tijdelijk, nodig. Zelf betere oplossingen? Laat ze horen! Citaat:
||
Citaat:
voor de honderdste keer, het gaat er niet om wat je doet wat je slechtheid bepaalt, maar waarom je het doet. die vader die de verkrachter van zijn dochtertje doodschoot is geen gevaar voor de samenleving zoals iemand die dood voor de kick ervan dat is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Objectief kan je alleen constateren dát er gemoord is.
||
Citaat:
en dat de ander moord omdat ie er een kick van krijgt. dat is nog steeds objectief. dat het ene erger is dan het ander, of dat het uberhaupt erg is, is idd subjectief. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
12 jaar voor 5 messteken motief geld spaarvarken | 5 | 09-02-2004 21:49 | |
Hoger beroep: 18 jaar voor Volkert van der Graaf Insane Juggalo | 115 | 24-07-2003 09:38 | |
Ik heb begrip voor Volkert (deel II) Kubstudent | 272 | 09-04-2003 10:36 | |
Verhalen & Gedichten |
Handboek Moord en Doodslag Vlooienband | 8 | 25-01-2003 22:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Begin van een verhaal. Vlooienband | 20 | 18-01-2003 03:02 | |
de gevolgen van de moord op pim fortuyn nao | 3 | 13-05-2002 10:38 |