Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik ben iemand die nog een echt dialekt spreekt: ik kom namelijk uit urk. Hier praat iedereen het. Ik zit in Emmeloord op school en daar merk je het wel. Urkers zitten altijd bij elkaar omdat ze hetzelfde taaltje spreken. Soms vervloek ik het wel omdat men altijd gelijk aan mij hoort waar ik vandaan kom. Maar ja op zich is het wel mooi omdat wij een heel eigen taaltje hebben en voor mensen die hier niet vandaan komen is het heel moeilijk te volgen.
-------------------- L1 |
![]() |
||
Citaat:
![]() Verder... ik moet zeggen dat ik me gruwelijk aan accenten en dialecten kan ergeren ![]() ![]() Maar om nou te zeggen dat het afgeschaft moet worden... nee. Zolang je je maar aanpast aan degene waarmee je spreekt, vind ik het best.
||
Citaat:
Maar veel Maastrichtenaren, vooral ouderen, zijn niet eens in staat om fatsoenlijk Nederlands te praten ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ach dialecten moeten niet verdwijnen, dat hoort echt bij de cultuur van bepaalde streken. Bovendien kan het niet verdwijnen...
Ach ik erger me er soms wel aan vooral aan dat aso taaltje van sommige Amsterdammers en Rotterdammers... Zelf praat ik wel met een heel licht leids dialect, maar het is niet of nauwelijks merkbaar voor mensen die abn spreken. |
![]() |
|
![]() |
zelf kom ik uit een klein dorp in de achterhoek waar volop dialect wordt gesproken.. zelf kan ik het niet en versta er ook weinig van (dit komt omdat mijn vader doof is en alleen nederlands kan liplezen, dus thuis hebben we altijd gewoon nederlands gesproken)
maar ik vind niet dat dialecten moeten verdwijnen.. het is altijd wel leuk om te zien als mensen met hetzelfde dialect elkaar tegenkomen.. je kan elkaar echt meteen herkennen aan je uitspraak.. is funny
|
Euhm dialecten hoeven natuurlijk niet weg...
Ik spreek het niet, gelukkig niet, maar dan hoeft het nog niet weg. Dat Limburgers "Hollanders" zeggen vinnik wel lachen. T heeft alleen soms wel een negatieve betekenis. Ik heb familie in Kadier en Keer en toen had ik ruzie en toen werd ik een Hollander genoemd. Toen had ik wel zoiets van "Sinds wanneer is dat een scheldwoord?". Ik heb soms wel eens een platte amsterdamse uitspraak. Ik heb teveel in Amsterdam gezeten in m'n leven, maja m'n hele directe familie van m'n vaders kant woont er dus ja. |
![]() |
|
Verwijderd
|
zoalug, ne forum daj ne kji int dialect kunt klapn, vee maklukr
alhoewel, vo de minsn diet moetn leezn... ik ben dus west-vl é en ki nog noois geword van pimpaljoentje of pim-pam-poentje.....mo kgoat ne kji vroagn an min oedrs vertaling nodig, zeg ut dan. ![]() dialecten moeten gewoon blijven! het hoort bij je streek, cultuur. ze zijn jammergenoeg wel al heel veel verminderd, vroeger klonken we, de west-vl, nog veel onverstaanbaarder, want ik begrijp soms de helft niet van wat mijn meter me zegt. :-S |
![]() |
|
Dialecten zijn hartstikke leuk en ''warmer van gevoel'' dan dat kille ABN. Dialecten moeten blijven voortbestaan, dus iedereen die hier een dialect spreekt: breng het zeker over op je nageslacht!
![]() Ripper
||
Citaat:
Ik praat zelf niet met een accent (heb ook niet altijd op een plek gewoond) en kan me soms aan bepaalde zware accenten wel ergeren (kan soms zo enorm boers overkomen) maar aan de andere kant heeft het ook wel weer z'n charme.
|
Verwijderd
|
Neuh van mij hoeven dialecten niet te verdwijnen maar ik vind het wel gemeen als je als geen Gronings kan en dan iedereen plat Gronings tegen je praat terwijl ze weten dat je geen Gronings kan.
Het moet niet iets zijn met dat je je afscheidt (dat woord bedoel ik niet ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Dialecten Sweet Serenity | 42 | 17-04-2014 19:01 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[PWS] Dialect Infidel | 2 | 18-09-2010 10:11 | |