Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2003, 14:07
Shibby
Shibby is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef:
Ik vind trouwens zowel Nederlands- als Belgisch-Limburgs wel mooi klinken. En Westvlaams: een lieveheersbeestje is daar een "pim-pam-poentje"
ja klinkt wel schattig heel veel van die woorden zijn wel leuk vind ik. meestal zijn het ook juist woorden die vroeger gebruikt werden. Die ABN-ers dan helemaal niet kennen.

ja ik ijl..
Oud 15-01-2003, 15:49
bartke518
bartke518 is offline
Citaat:
Scatterheart schreef:
Nee!

Alhoewel, als ik vijf in het land kijk, en er is een Geleense (zuid-Limburg, waar ik ook geboren ben) mevrouw op die vertelt over haar verzameling Mickey Mouse-beeldjes, dan bekruipt me stiekem wel de gedachte: 'Holy shit, laat mij alstublieft niet zo klinken..'.

Behalve het Limburgs (wat dus komt omdat ik het zelf ook ben) vind ik dialecten gaaf. Vooral eentje, maar dat heeft dan-weer een speciale reden. *glimlacht*
Limburgs is het allermooiste wat er is. Je behoort trots te zijn op je afkomst, en het zéker niet te verloochenen, toch? Denk es aan Rowwen Hèze, super, toch?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:11
Verwijderd
't is een kwestie van geduld.....
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:14
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef:
't is een kwestie van geduld.....
precies!!!
Oud 15-01-2003, 17:22
L1
L1 is offline
Ik ben iemand die nog een echt dialekt spreekt: ik kom namelijk uit urk. Hier praat iedereen het. Ik zit in Emmeloord op school en daar merk je het wel. Urkers zitten altijd bij elkaar omdat ze hetzelfde taaltje spreken. Soms vervloek ik het wel omdat men altijd gelijk aan mij hoort waar ik vandaan kom. Maar ja op zich is het wel mooi omdat wij een heel eigen taaltje hebben en voor mensen die hier niet vandaan komen is het heel moeilijk te volgen.

--------------------
L1
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 17:56
Sade
Sade is offline
Citaat:
MoonDance schreef:
kheb een ernstige leidse "errrrr" en ik praat alphens "koekie, kennie, maggie blabla"
Same here

Verder... ik moet zeggen dat ik me gruwelijk aan accenten en dialecten kan ergeren Soms zou ik wel eens willen dat iedereen gewoon ABN sprak, omdat er dan wat minder miscommunicatie zou zijn. Ik niet gek op Limburg, vooral Maastricht, ik zou gek worden als ik daar woonde
Maar om nou te zeggen dat het afgeschaft moet worden... nee. Zolang je je maar aanpast aan degene waarmee je spreekt, vind ik het best.
Oud 15-01-2003, 18:00
Talon
Talon is offline
Citaat:
GND86 schreef:
Zolang je je maar aanpast aan degene waarmee je spreekt, vind ik het best.
ga dan limburgs leren
Oud 15-01-2003, 18:24
Sade
Sade is offline
Citaat:
Talon schreef:
ga dan limburgs leren
Ik bedoelde eigenlijk dat als ik met een Limburger praat het leuk zo zijn als hij een beetje begrijpelijk Nederlands praat.

Maar dat snapte jij vast wel
Oud 15-01-2003, 19:09
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
B@RTOLI schreef:
precies!!!
, zeker goede band
Oud 15-01-2003, 20:00
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
GND86 schreef:
Ik niet gek op Limburg, vooral Maastricht, ik zou gek worden als ik daar woonde
Maar om nou te zeggen dat het afgeschaft moet worden... nee. Zolang je je maar aanpast aan degene waarmee je spreekt, vind ik het best.
Op zich stoor ik me niet aan het Maastrichtse dialect.
Maar veel Maastrichtenaren, vooral ouderen, zijn niet eens in staat om fatsoenlijk Nederlands te praten
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 20:34
SuperS
SuperS is offline
Citaat:
]{ing schreef:
Maar veel Maastrichtenaren, vooral ouderen, zijn niet eens in staat om fatsoenlijk Nederlands te praten

dat is waar, dat is echt erg
Oud 15-01-2003, 20:38
a new noise
a new noise is offline
Broabant de gekstuuuhhh! Ons landje waar ons mam en pap mij op gezet hebbe doa blijf ik toch ech trouw aan. Dah kende gullie me wah ik pas me nie aan!
Oud 15-01-2003, 21:37
Bram
Bram is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef:
Ik vind trouwens zowel Nederlands- als Belgisch-Limburgs wel mooi klinken. En Westvlaams: een lieveheersbeestje is daar een "pim-pam-poentje"
niet helemaal juist; het is een pimpaljoentje !
Oud 15-01-2003, 21:40
Bram
Bram is offline
Citaat:
Methuselah schreef:
Alleen zijn Belgen 'n beetje moeilijk verstaanbaar eh
Wij zeggen hetzelfde van Hollanders .Hartstikke goed niet waar?
Oud 15-01-2003, 22:21
substantial
substantial is offline
vlaams is geweldig

"ooooaaaaaa gertjuhhhhhh"
Oud 16-01-2003, 11:05
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
substantial schreef:
vlaams is geweldig

"ooooaaaaaa gertjuhhhhhh"
hihi
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 11:07
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
Bram schreef:
niet helemaal juist; het is een pimpaljoentje !
Dan hangt het misschien alsnog van de streek af, want ik heb het laatste half jaar opgetrokken met een west-vlaming en die zegt: pimpampoentje (ofwel ben ik weer te doof voor subtiele dinges)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 12:02
Bram
Bram is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef:
Dan hangt het misschien alsnog van de streek af, want ik heb het laatste half jaar opgetrokken met een west-vlaming en die zegt: pimpampoentje (ofwel ben ik weer te doof voor subtiele dinges)
misschien is ie van aan de kanten van kortrijk enzo, want hier ad kust zeggen we pimpaljoentje, en rond brugge ook denk ik.
Oud 17-01-2003, 17:46
Verwijderd
Ik vind dialecten wel leuk Ik zie ook niet in waarom ze zouden moeten verdwijnen..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:07
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Pebbles schreef:
Ik vind dialecten wel leuk Ik zie ook niet in waarom ze zouden moeten verdwijnen..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 00:14
Verwijderd
Ach dialecten moeten niet verdwijnen, dat hoort echt bij de cultuur van bepaalde streken. Bovendien kan het niet verdwijnen...

Ach ik erger me er soms wel aan vooral aan dat aso taaltje van sommige Amsterdammers en Rotterdammers...

Zelf praat ik wel met een heel licht leids dialect, maar het is niet of nauwelijks merkbaar voor mensen die abn spreken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 09:40
sanguis
sanguis is offline
zelf kom ik uit een klein dorp in de achterhoek waar volop dialect wordt gesproken.. zelf kan ik het niet en versta er ook weinig van (dit komt omdat mijn vader doof is en alleen nederlands kan liplezen, dus thuis hebben we altijd gewoon nederlands gesproken)

maar ik vind niet dat dialecten moeten verdwijnen.. het is altijd wel leuk om te zien als mensen met hetzelfde dialect elkaar tegenkomen.. je kan elkaar echt meteen herkennen aan je uitspraak.. is funny
Oud 21-01-2003, 14:31
RuffThugg
RuffThugg is offline
Euhm dialecten hoeven natuurlijk niet weg...

Ik spreek het niet, gelukkig niet, maar dan hoeft het nog niet weg.

Dat Limburgers "Hollanders" zeggen vinnik wel lachen.
T heeft alleen soms wel een negatieve betekenis.
Ik heb familie in Kadier en Keer en toen had ik ruzie en toen werd ik een Hollander genoemd. Toen had ik wel zoiets van "Sinds wanneer is dat een scheldwoord?".

Ik heb soms wel eens een platte amsterdamse uitspraak.
Ik heb teveel in Amsterdam gezeten in m'n leven, maja m'n hele directe familie van m'n vaders kant woont er dus ja.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:01
Verwijderd
zoalug, ne forum daj ne kji int dialect kunt klapn, vee maklukr
alhoewel, vo de minsn diet moetn leezn...
ik ben dus west-vl é en ki nog noois geword van pimpaljoentje of pim-pam-poentje.....mo kgoat ne kji vroagn an min oedrs

vertaling nodig, zeg ut dan.

dialecten moeten gewoon blijven! het hoort bij je streek, cultuur. ze zijn jammergenoeg wel al heel veel verminderd, vroeger klonken we, de west-vl, nog veel onverstaanbaarder, want ik begrijp soms de helft niet van wat mijn meter me zegt. :-S
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:03
Severus
Severus is offline
Dialecten zijn hartstikke leuk en ''warmer van gevoel'' dan dat kille ABN. Dialecten moeten blijven voortbestaan, dus iedereen die hier een dialect spreekt: breng het zeker over op je nageslacht!

Ripper
Oud 21-01-2003, 15:11
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Alex schreef:
Ach dialecten moeten niet verdwijnen, dat hoort echt bij de cultuur van bepaalde streken. Bovendien kan het niet verdwijnen...

Inderdaad.

Ik praat zelf niet met een accent (heb ook niet altijd op een plek gewoond) en kan me soms aan bepaalde zware accenten wel ergeren (kan soms zo enorm boers overkomen) maar aan de andere kant heeft het ook wel weer z'n charme.
Oud 21-01-2003, 15:18
Verwijderd
ah ja gasten, het is AN en niet ABN, algemeen beschaafd nederlands, maar die beschaafd hebben ze weggelaten, aangezien het niet te bepalen was of een dialect nu beschaafder of minder beschaafd zou zijn dan AN.

dus AN algemeen nederlands en niet ABN!!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 19:48
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ja halloo, denkie nou ech dot ik me accent gaat verandere? mot ik soms ineens ABN gaan lullen, en dan prusies zo gaan praate als de rest van heel Nederland? Ech nie. Ik blijf gewoon lekker ABR lullen. Algemeen Beschaafd Rotterdams. Ovvie ut nou leuk vin of nie.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 21:33
Verwijderd
Neuh van mij hoeven dialecten niet te verdwijnen maar ik vind het wel gemeen als je als geen Gronings kan en dan iedereen plat Gronings tegen je praat terwijl ze weten dat je geen Gronings kan.
Het moet niet iets zijn met dat je je afscheidt (dat woord bedoel ik niet ) van alle mensen die dat dialect niet spreken. Zeg maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten