Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Had alleen ff op de site van de universiteit van Leiden gekeken.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar dit hele topic gaat over iets waar het eigenlijk niet bedoeld is. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik snap ook niet waarom mensen eerst hun P willen halen op HBO en daarna universiteit willen doen. Zoals gezegd stranden veel HBO-P'ers in het eerste jaar. Bij mij in het eerste jaar zat er ook iemand die vorig jaar z'n P heeft gehaald op HBO, die haalde vorig jaar alleen maar achten en negens. Dit jaar is hij noodgedwongen moeten stoppen omdat hij bijna geen enkel vak kon halen, voor hem was het technisch denkniveau te hoog gegrepen.
Veel beter is het om eerst je HBO helemaal af te maken, en daarna VKO (verkorte opleiding) op een universiteit te doen. Bovendien heb je dan het voordeel dat je na 4 jaar een bachelor diploma van het HBO hebt (waar over het algemeen hoger tegenaangekeken wordt dan een bachelor van de universiteit). |
![]() |
|
![]() |
Het kan wel zo zijn dat een HBO-P'er een voorsprong heeft op vaktechnische gebied, maar voor een academische opleiding heb je ook een bepaald niveau aan algemene vorming nodig. Een HAVO voldoet daar niet aan.
Ik ben niet voor een wettelijk verbod om HBO'ers in te laten stromen, wel ben ik voor een toelatingstest aangezien het gewoon verschrikkelijk veel geld (van een slinkend overheidsbudgetje) kost om een student tot aan zijn master te begeleiden en het zonde is als een student de eindstreep niet haalt. Een goede gemotiveerde HBO'er moet toegang houden omdat die een reële kans heeft het te halen. Als ik naar mijn eigen studierichting rechten kijk waarin ook veel HBO'ers rondlopen: ik heb voldoende cijfermateriaal onder ogen gehad om te weten dat ze helaas minder presteren en dit ligt aan een tekort aan kennis in algemene vakken als geschiedenis, economie, talen, etc. waar het VWO nou eenmaal meer aandacht aan besteed dan de HAVO |
![]() |
|
![]() |
Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 06-05-2003
Universiteiten mogen studenten niet zomaar weigeren DEN HAAG (ANP) - Universiteiten mogen studenten met een havo-vooropleiding die na hun hbo-propedeuse willen overstappen niet zomaar weigeren, vindt staatssecretaris Nijs (Onderwijs). Wel mogen ze deze studenten een toelatingstest afnemen. Universiteiten klagen dat studenten die havo hebben gedaan te weinig inhoud hebben. Ze haken vaak al snel af in het wetenschappelijk onderwijs, en dat scheelt de universiteiten geld. Hoe meer studenten afstuderen, hoe meer geld een universiteit krijgt van de overheid. Volgens Nijs kun je niet alle studenten met een havo-diploma over één kam scheren. Voor haar staat voorop dat wie wel geschikt is, aan een universitaire studie moet kunnen beginnen. Een vwo-diploma garandeert in elk geval toelating tot de universiteit. Mensen die een andere vooropleiding hebben, moeten volgens Nijs kunnen aantonen dat ze geschikt zijn. Universiteiten mogen hen daartoe een test afnemen. Gelukkig maar. Zelf ben ik eigenlijk een luie VWO leerling die HAVO doet, maar wel het denkniveau heeft. Ik ben van plan een HBO-propedeuse te halen en daarna politicologie te gaan studeren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Na de tweede klas voortgezet onderwijs had ik genoeg punten gehaald om VWO te doen. Dat deed ik echter niet omdat ik er dan een taal bij zou krijgen, en de werkdruk is hoger. Zelf definieer ik mijn studieroute niet als 'beloning'. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
*KUCH!!* makkelijke weg? hebben we het er net over dat mensen van hbo op WO zo'n moeite hebben. Is dan toch nix makkelijks aan? zo.. lul je daar maar eens uit ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Ik ben deze weg ook aan het bewandelen. Dus nu Hbo p en dan uni. Daarom wilde ik toch even reageren. ben het voor een deel met mensen eens dat er word gezegt dat je niet iedereen met een hbo p moet toelaten. Een goede eis zou zijn, denk ik, dat je iedereen die in 1 jaar zijn p haalt toelaat. op die manier maak je al een scheiding. Op mijn school [ hs utrecht] zullen veel mensen niet eens hun p halen het eerste jaar. Dus denk dat dat een goede manier is om een scheiding te maken tussen mensen die het wel aan kunnen, en dus binnen een jaar hun p halen, en die het niet aan kunnen. tevens werd er gezegt door iemand dat hbo schools is. Ben het niet zozeer mee eens. Wij krijgen een opdracht en moet dan over 6 weken worden ingeleverd. En dan moeten we het zelf maar verder uitzoeken. Hoe we het aanpakken etc. Zelfde voor lessen. Wij krijgen eerst uitleg, dan zelfstudie dan terug koppeling. Dus veel zelfstandig werk.
En inderdaad er zit een groot gat tussen havo en vwo met sommige vakken zoals wiskunde scheikunde en natuurkunde, die ik ook via de loi doe. Kort gezegt. Mensen die binnen een jaar hun p halen en tevens zeer gemotiveerd zijn moeten wel worden toegelaten vind ik.
||
![]() |
Citaat:
Mensen die vwo doen hebben dan vaak vrijstellingen voor dit soort vakken of een gedeelte ervan. (dat was bij mij in elk geval wel zo) Dus dan is volgens mij het verschil tussen havo/vwo weer opgevangen en is hbo-p een soort 6de vwo jaar. Ok het is natuurlijk wel specifieker maar ik kan me ook niet voorstellen dat je een totaal andere studie gaat doen op de uni. Is dat trouwens zo, dat als je je hbo-p hebt dat je elke universitaire studie mag doen die je wilt? want dit zou ik eigenlijk wel raar vinden dan. |
![]() |
|
ben het niet echt met je eens. Het is zeker geen 6 vwo omdat HBO toch meer beroeps gericht is. Je leer meer van 1 bepaald onderwerp. Voorbeeld is natuurkunde. Ik doe civiele techniek, en daarbij hoort natuurlijk natuurkunde. maar dat is helemaal op 1 a 2 onderwerpen van natuurkunde gespits namelijk mechanica, en daarvan alleen de momenten, en vloeistof mechanica, wat ook weer heel gericht is. Dus je mist een hoop. En dat geldt voor heel veel opleidingen. Dus hbo vervangt geen 6 vwo. je bent veel meer gericht bezig terwijl vwo breeder is.
Je mag niet zomaar overstappen van hbo naar uni. Ze moeten je wel toelaten, maar ze mogen wel eisen aan je stellen. Dus zeggen dat je wiskunde op vwo niveau moet zijn bijvoorbeeld. Ik was overgens wel gedeeltelijk van plan om een hele andere opleiding te kiezen. Mijn probleem is dat er op hbo geen opleiding is die enigzins lijkt wat ik op de uni wil gaan doen. Dus ja...dan word het moeilijk he [ wil aardwetenschap gaan doen]
|
![]() |
Even inspringen op het gerucht dat je HBO-P een soort VWO-6 is. Bullshit. Voor VWO-6 heb je al 5 jaar VWO gedaan. Dus 5 jaar op een hoger niveau les gehad dan iemand op de MAVO. Het is natuurlijk onzin om te denken dat HBO-P gelijk staat aan VWO-6. Zou dat immers zo zijn, dan zou je in één jaar alle extra dingen uit de eerste vijf jaar VWO leren, en ook nog eens VWO-6.
||
![]() |
Citaat:
...... maar als je iemand bent die doorzet en genoeg motivatie heeft dan kan diegene hbo-P en daarna wo doen... misschien dat het wel verschil maakt tussen hbo-p en vwo, maar ze maken denk ik niet zomaar een leerwijze dat je je HBO - p kan halen om dan naar de wo door te stromen, lijkt me wel erg dom als het vwo en hbo-p zo erg verschilt dat je niet kan doorstromen via hbo-p en wel met vwo naar de uni. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
& als je je HBO studie af hebt gemaakt, mag je bij sommige universiteiten 'n opleiding nog verkort doen ook. Dat is dan weer 'n beetje krom toch!?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Studeren in Amerika na hbo Sopdoek | 6 | 28-10-2012 09:49 | |
Studeren |
Studiekeuze na HBO propedeuse milus89 | 1 | 12-10-2010 17:09 | |
Studeren |
Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?! myrthevg | 6 | 11-09-2009 15:06 | |
Studeren |
Titel na HBO en universiteit Verwijderd | 7 | 17-06-2008 16:27 | |
Algemene schoolzaken |
Universiteit na HBO Kryptonite | 3 | 29-03-2006 21:12 | |
Algemene schoolzaken |
Na HBO bachelor naar Master universiteit? El Kim | 123 | 01-07-2004 21:49 |