Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2003, 11:41
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef op 30-04-2003 @ 13:00:
De toelatingseisen

Om tot de studie te worden toegelaten moet men in het bezit zijn van:

een einddiploma vwo, óf
een einddiploma of een propedeutisch diploma van het hbo, óf
een (buitenlands) diploma dat gelijkwaardig wordt geacht aan een vwodiploma, óf
een Leidse colloquium doctum verklaring.

Dusss..het kan! Dit is van leidse universiteit maar neem aan dat het overal het zelfde is.
Ik zou er persoonlijk ook voor kiezen je propedeuse te gaan halen, ipv vwo. Ik denk dat je daar meer aan hebt. (Zou dan wel 'n opleiding kiezen die dichtbij geneeskunde ligt, maja das logisch )
Fout!!!
Dit is alleen in leide zo, in bijv. r'dam en utrecht niet, daar MOET je 4 vwo-certificaten halen.
Dus advies: gewoon vwo doen, want het is ontiegelijk moeilijk om naast je HBO-propedeuse nog 4 vwo-certificaten te halen.
Hier spreekt een expert, die dit beter ook niet had kunnen doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2003, 15:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Rambo schreef op 30-04-2003 @ 00:59:
Na HBO Universiteit?
kan dit??? k wil graag medicijnen doen maar ik wil geen vwo doen... =(
Nu is het mogelijk om na je propedeuse op het hbo door te stromen naar de universiteit maar heel waarschijnlijk is dit binnenkort niet meer mogelijk omdat hbo-ers vaak stranden op de uni wegens het niet goed aansluiten van die opleidingen op elkaar.
Oud 08-05-2003, 16:29
LB06
LB06 is offline
Ze willen het zelfs bij de wet laten verbieden
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 16:49
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-05-2003 @ 16:33:
Nu is het mogelijk om na je propedeuse op het hbo door te stromen naar de universiteit maar heel waarschijnlijk is dit binnenkort niet meer mogelijk omdat hbo-ers vaak stranden op de uni wegens het niet goed aansluiten van die opleidingen op elkaar.
Dat wilde ik net zeggen.. Ik zou er niet vanuit gaan, want ze willen het afschaffen...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:24
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Snufje schreef op 08-05-2003 @ 17:49:
Dat wilde ik net zeggen.. Ik zou er niet vanuit gaan, want ze willen het afschaffen...
Helaas wel, want dat zou sommige goede HBO studenten voor het blok zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 18:46
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
gothicassie schreef op 08-05-2003 @ 12:41:
Fout!!!
Dit is alleen in leide zo, in bijv. r'dam en utrecht niet, daar MOET je 4 vwo-certificaten halen.
Dus advies: gewoon vwo doen, want het is ontiegelijk moeilijk om naast je HBO-propedeuse nog 4 vwo-certificaten te halen.
Hier spreekt een expert, die dit beter ook niet had kunnen doen.
Sorry heb me er verder ook niet in verdiept
Had alleen ff op de site van de universiteit van Leiden gekeken.
Oud 08-05-2003, 20:28
Verwijderd
Het kan nog wel volgens mij, alleen moeten de HBO-propedeuse mensen wel eerste een toelatingstest doen, voor ze naar de uni kunnen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 20:59
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
stefano schreef op 08-05-2003 @ 21:28:
Het kan nog wel volgens mij, alleen moeten de HBO-propedeuse mensen wel eerste een toelatingstest doen, voor ze naar de uni kunnen.
Lees de draad alvorens je blaat.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:09
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Wawl schreef op 08-05-2003 @ 18:24:
Helaas wel, want dat zou sommige goede HBO studenten voor het blok zetten.
Klopt, maar als het afvalpercentage zo hoog is als nu het geval is, is het beter voor de uni's en de (meeste) studenten zelf. Universiteiten worden immers afgerekend op slagingspercentage en voor studenten elk verloren jaar een jaar studiefinanciering minder. (En je moet je stufi terugbetalen die je hebt ontvangen tijdens je tijd op de uni, dacht ik)
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 11:56
Verwijderd
d'r is nogal wat over te doen de laatste tijd, maar bij mijn opleiding zijn bijna alle ex-hbo'ers al afgevallen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 14:30
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
LB06 schreef op 08-05-2003 @ 22:09:
Klopt, maar als het afvalpercentage zo hoog is als nu het geval is, is het beter voor de uni's en de (meeste) studenten zelf. Universiteiten worden immers afgerekend op slagingspercentage en voor studenten elk verloren jaar een jaar studiefinanciering minder. (En je moet je stufi terugbetalen die je hebt ontvangen tijdens je tijd op de uni, dacht ik)
Dit is dus precies de reden waardoor ik pleit voor een toelatingstest. De studenten die rechtstreeks van het HBO komen kunnen dan alsnog na het behalen van de propedeuse nog naar de universiteit. Hier wordt dus als het ware een selectie gemaakt tussen de mensen die echt willen/kunnen en de mensen die beter op het HBO kunnen blijven. Deze laatste groep studenten kan het altijd nog na het behalen van de gehele studie proberen.

Maar dit hele topic gaat over iets waar het eigenlijk niet bedoeld is.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 18:04
Da King
Da King is offline
Ik snap ook niet waarom mensen eerst hun P willen halen op HBO en daarna universiteit willen doen. Zoals gezegd stranden veel HBO-P'ers in het eerste jaar. Bij mij in het eerste jaar zat er ook iemand die vorig jaar z'n P heeft gehaald op HBO, die haalde vorig jaar alleen maar achten en negens. Dit jaar is hij noodgedwongen moeten stoppen omdat hij bijna geen enkel vak kon halen, voor hem was het technisch denkniveau te hoog gegrepen.

Veel beter is het om eerst je HBO helemaal af te maken, en daarna VKO (verkorte opleiding) op een universiteit te doen. Bovendien heb je dan het voordeel dat je na 4 jaar een bachelor diploma van het HBO hebt (waar over het algemeen hoger tegenaangekeken wordt dan een bachelor van de universiteit).
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 18:57
NN
NN is offline
Het kan wel zo zijn dat een HBO-P'er een voorsprong heeft op vaktechnische gebied, maar voor een academische opleiding heb je ook een bepaald niveau aan algemene vorming nodig. Een HAVO voldoet daar niet aan.

Ik ben niet voor een wettelijk verbod om HBO'ers in te laten stromen, wel ben ik voor een toelatingstest aangezien het gewoon verschrikkelijk veel geld (van een slinkend overheidsbudgetje) kost om een student tot aan zijn master te begeleiden en het zonde is als een student de eindstreep niet haalt. Een goede gemotiveerde HBO'er moet toegang houden omdat die een reële kans heeft het te halen.

Als ik naar mijn eigen studierichting rechten kijk waarin ook veel HBO'ers rondlopen: ik heb voldoende cijfermateriaal onder ogen gehad om te weten dat ze helaas minder presteren en dit ligt aan een tekort aan kennis in algemene vakken als geschiedenis, economie, talen, etc. waar het VWO nou eenmaal meer aandacht aan besteed dan de HAVO
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 10:18
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 06-05-2003
Universiteiten mogen studenten niet zomaar weigeren

DEN HAAG (ANP) - Universiteiten mogen studenten met een havo-vooropleiding die na hun hbo-propedeuse willen overstappen niet zomaar weigeren, vindt staatssecretaris Nijs (Onderwijs).

Wel mogen ze deze studenten een toelatingstest afnemen.

Universiteiten klagen dat studenten die havo hebben gedaan te weinig inhoud hebben. Ze haken vaak al snel af in het wetenschappelijk onderwijs, en dat scheelt de universiteiten geld. Hoe meer studenten afstuderen, hoe meer geld een universiteit krijgt van de overheid.

Volgens Nijs kun je niet alle studenten met een havo-diploma over één kam scheren. Voor haar staat voorop dat wie wel geschikt is, aan een universitaire studie moet kunnen beginnen.

Een vwo-diploma garandeert in elk geval toelating tot de universiteit. Mensen die een andere vooropleiding hebben, moeten volgens Nijs kunnen aantonen dat ze geschikt zijn. Universiteiten mogen hen daartoe een test afnemen.

Gelukkig maar. Zelf ben ik eigenlijk een luie VWO leerling die HAVO doet, maar wel het denkniveau heeft. Ik ben van plan een HBO-propedeuse te halen en daarna politicologie te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 10:58
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
S@nder schreef op 10-05-2003 @ 11:18:

Gelukkig maar. Zelf ben ik eigenlijk een luie VWO leerling die HAVO doet, maar wel het denkniveau heeft. Ik ben van plan een HBO-propedeuse te halen en daarna politicologie te gaan studeren.
Dus jij ziet jouw luiheid graag beloond worden?
Oud 10-05-2003, 12:14
Verwijderd
Hoe zal zo'n test eruit komen te zien denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 12:17
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
stefano schreef op 10-05-2003 @ 13:14:
Hoe zal zo'n test eruit komen te zien denken jullie?
Niveau van het examen dat mensen op het VWO hebben gekregen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 12:31
anjali
anjali is offline
sorry hoor maar ik ga toch gewoon eerst een makkelijke hbo opleiding uitkiezen en ervoor zorgen dat ik in 1 jaar mijn propedeuse haal en dan wil ik naar de Universiteit (Erasmus) om rechten te studeren.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 13:36
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
anjali schreef op 10-05-2003 @ 13:31:
sorry hoor maar ik ga toch gewoon eerst een makkelijke hbo opleiding uitkiezen en ervoor zorgen dat ik in 1 jaar mijn propedeuse haal en dan wil ik naar de Universiteit (Erasmus) om rechten te studeren.
Dat kan nog steeds. Let wel: er zijn maar weinig mensen die het halen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 17:30
charly not
charly not is offline
maar uiteraard denkt iedereen dat hij of zij het wel aan kan
Oud 10-05-2003, 17:33
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Studentje schreef op 10-05-2003 @ 11:58:
Dus jij ziet jouw luiheid graag beloond worden?
Hoe kom jij aan die assumptie?

Na de tweede klas voortgezet onderwijs had ik genoeg punten gehaald om VWO te doen. Dat deed ik echter niet omdat ik er dan een taal bij zou krijgen, en de werkdruk is hoger.

Zelf definieer ik mijn studieroute niet als 'beloning'.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 19:45
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
charly not schreef op 10-05-2003 @ 18:30:
maar uiteraard denkt iedereen dat hij of zij het wel aan kan
Daarom moet er dus ook een test komen, zoals in het artikel gezegd wordt. Daarbij worden die studenten er snel uitgepikt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 11:03
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
S@nder schreef op 10-05-2003 @ 18:33:
Hoe kom jij aan die assumptie?

Na de tweede klas voortgezet onderwijs had ik genoeg punten gehaald om VWO te doen. Dat deed ik echter niet omdat ik er dan een taal bij zou krijgen, en de werkdruk is hoger.

Zelf definieer ik mijn studieroute niet als 'beloning'.
Jouw luiheid wordt beloond doordat jij ondanks dat je geen VWO hebt toch via een relatief simpele route alsnog het wetenschappelijk onderwijs in kan.
Oud 11-05-2003, 12:50
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef op 11-05-2003 @ 12:03:
Jouw luiheid wordt beloond doordat jij ondanks dat je geen VWO hebt toch via een relatief simpele route alsnog het wetenschappelijk onderwijs in kan.
Op zich is dat niet erg, want het gaat uiteraard om de resultaten en het behalen van je bul. Als hij zich bevoegd acht om de problemen op het WO het hoofd te bieden, dan is er m.i. niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 17:34
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Wawl schreef op 11-05-2003 @ 13:50:
Op zich is dat niet erg, want het gaat uiteraard om de resultaten en het behalen van je bul. Als hij zich bevoegd acht om de problemen op het WO het hoofd te bieden, dan is er m.i. niets aan de hand.
Ik vind dat wel erg. Als je VWO aan kan, maar je hebt geen zin om hard te werken, dan vind ik dat je geen recht hebt om via zo'n makkelijke weg WO te gaan doen.
Oud 11-05-2003, 19:32
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Studentje schreef op 11-05-2003 @ 18:34:
Ik vind dat wel erg. Als je VWO aan kan, maar je hebt geen zin om hard te werken, dan vind ik dat je geen recht hebt om via zo'n makkelijke weg WO te gaan doen.

*KUCH!!*
makkelijke weg?
hebben we het er net over dat mensen van hbo op WO zo'n moeite hebben. Is dan toch nix makkelijks aan?

zo.. lul je daar maar eens uit
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 16:25
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 11-05-2003 @ 20:32:
*KUCH!!*
makkelijke weg?
hebben we het er net over dat mensen van hbo op WO zo'n moeite hebben. Is dan toch nix makkelijks aan?

zo.. lul je daar maar eens uit
Ik denk dat je best snap wat ik bedoel. Hij doet HAVO omdat ie te lui is voor het VWO, haalt dan z'n HBO-P en gaat studeren. Tot zover was het makkelijk. Dan wordt het moeilijk. Snappie?
Oud 14-05-2003, 16:46
jbtq
jbtq is offline
Ik ben deze weg ook aan het bewandelen. Dus nu Hbo p en dan uni. Daarom wilde ik toch even reageren. ben het voor een deel met mensen eens dat er word gezegt dat je niet iedereen met een hbo p moet toelaten. Een goede eis zou zijn, denk ik, dat je iedereen die in 1 jaar zijn p haalt toelaat. op die manier maak je al een scheiding. Op mijn school [ hs utrecht] zullen veel mensen niet eens hun p halen het eerste jaar. Dus denk dat dat een goede manier is om een scheiding te maken tussen mensen die het wel aan kunnen, en dus binnen een jaar hun p halen, en die het niet aan kunnen. tevens werd er gezegt door iemand dat hbo schools is. Ben het niet zozeer mee eens. Wij krijgen een opdracht en moet dan over 6 weken worden ingeleverd. En dan moeten we het zelf maar verder uitzoeken. Hoe we het aanpakken etc. Zelfde voor lessen. Wij krijgen eerst uitleg, dan zelfstudie dan terug koppeling. Dus veel zelfstandig werk.

En inderdaad er zit een groot gat tussen havo en vwo met sommige vakken zoals wiskunde scheikunde en natuurkunde, die ik ook via de loi doe.

Kort gezegt. Mensen die binnen een jaar hun p halen en tevens zeer gemotiveerd zijn moeten wel worden toegelaten vind ik.
Oud 14-05-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 14-05-2003 @ 17:46:
tevens werd er gezegt door iemand dat hbo schools is. Ben het niet zozeer mee eens.
Ja, en die persoon (ik) zei ook dat dat niet zijn mening was, maar dat dat in de andere topics over dit onderwerp werd gezegd...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 13:43
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
jbtq schreef op 14-05-2003 @ 17:46:

En inderdaad er zit een groot gat tussen havo en vwo met sommige vakken zoals wiskunde scheikunde en natuurkunde, die ik ook via de loi doe.

Kort gezegt. Mensen die binnen een jaar hun p halen en tevens zeer gemotiveerd zijn moeten wel worden toegelaten vind ik.
Dat gat word volgens mij in hbo-p opgevangen.
Mensen die vwo doen hebben dan vaak vrijstellingen voor dit soort vakken of een gedeelte ervan. (dat was bij mij in elk geval wel zo)
Dus dan is volgens mij het verschil tussen havo/vwo weer opgevangen en is hbo-p een soort 6de vwo jaar.
Ok het is natuurlijk wel specifieker maar ik kan me ook niet voorstellen dat je een totaal andere studie gaat doen op de uni.
Is dat trouwens zo, dat als je je hbo-p hebt dat je elke universitaire studie mag doen die je wilt? want dit zou ik eigenlijk wel raar vinden dan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 16:54
jbtq
jbtq is offline
ben het niet echt met je eens. Het is zeker geen 6 vwo omdat HBO toch meer beroeps gericht is. Je leer meer van 1 bepaald onderwerp. Voorbeeld is natuurkunde. Ik doe civiele techniek, en daarbij hoort natuurlijk natuurkunde. maar dat is helemaal op 1 a 2 onderwerpen van natuurkunde gespits namelijk mechanica, en daarvan alleen de momenten, en vloeistof mechanica, wat ook weer heel gericht is. Dus je mist een hoop. En dat geldt voor heel veel opleidingen. Dus hbo vervangt geen 6 vwo. je bent veel meer gericht bezig terwijl vwo breeder is.

Je mag niet zomaar overstappen van hbo naar uni. Ze moeten je wel toelaten, maar ze mogen wel eisen aan je stellen. Dus zeggen dat je wiskunde op vwo niveau moet zijn bijvoorbeeld.

Ik was overgens wel gedeeltelijk van plan om een hele andere opleiding te kiezen. Mijn probleem is dat er op hbo geen opleiding is die enigzins lijkt wat ik op de uni wil gaan doen. Dus ja...dan word het moeilijk he [ wil aardwetenschap gaan doen]
Oud 15-05-2003, 21:59
Studentje
Studentje is offline
Even inspringen op het gerucht dat je HBO-P een soort VWO-6 is. Bullshit. Voor VWO-6 heb je al 5 jaar VWO gedaan. Dus 5 jaar op een hoger niveau les gehad dan iemand op de MAVO. Het is natuurlijk onzin om te denken dat HBO-P gelijk staat aan VWO-6. Zou dat immers zo zijn, dan zou je in één jaar alle extra dingen uit de eerste vijf jaar VWO leren, en ook nog eens VWO-6.
Oud 17-05-2003, 07:53
xxlalalaxx
xxlalalaxx is offline
Citaat:
Studentje schreef op 02-05-2003 @ 19:52:
Jullie kunnen wel allemaal vol blijven houden dat het niet uitmaakt of je HBO-P of VWO hebt, maar de ervaring leert gewoon dat het wel degelijk een verschil maakt.

...... maar als je iemand bent die doorzet en genoeg motivatie heeft dan kan diegene hbo-P en daarna wo doen... misschien dat het wel verschil maakt tussen hbo-p en vwo, maar ze maken denk ik niet zomaar een leerwijze dat je je HBO - p kan halen om dan naar de wo door te stromen, lijkt me wel erg dom als het vwo en hbo-p zo erg verschilt dat je niet kan doorstromen via hbo-p en wel met vwo naar de uni.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 17:43
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
xxlalalaxx schreef op 17-05-2003 @ 08:53:
...... maar als je iemand bent die doorzet en genoeg motivatie heeft dan kan diegene hbo-P en daarna wo doen... misschien dat het wel verschil maakt tussen hbo-p en vwo, maar ze maken denk ik niet zomaar een leerwijze dat je je HBO - p kan halen om dan naar de wo door te stromen, lijkt me wel erg dom als het vwo en hbo-p zo erg verschilt dat je niet kan doorstromen via hbo-p en wel met vwo naar de uni.
Motivatie en doorzettingsvermogen alleen zijn natuurlijk niet genoeg voor een WO-studie. En als je gelezen had, dan wist je dat er ook over gesproken wordt om de overstap naar het WO met HBO-P af te schaffen of aan te passen.
Oud 19-05-2003, 18:45
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
& als je je HBO studie af hebt gemaakt, mag je bij sommige universiteiten 'n opleiding nog verkort doen ook. Dat is dan weer 'n beetje krom toch!?
Reageren

Regels voor berichten