Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2003, 08:23
El Kim
El Kim is offline
Hallo, ik zou graag naar mijn HBO Communicatie (INHolland R-dam) een universitaire master doen. Nu is mijn hogeschool bezig met een samenwerkingsverband met de Erasmus uni zodat mensen na de HBO bachelor gelijk kunnen overstappen naar een universitaire master zonder een jaar extra kwijt te zijn (en dat dus minder geld kost- masterstudies betaal je zelf zonder stufi). In het 4e (laatste) jaar volg je dan een aangepast programma om zo over te kunnen stappen op de uni (en ik geloof dat je ook een aantal test ofzo moet doen). Weet iemand hier iets vanaf, en wat vinden jullie ervan dat je eventueel na HBO bachelor zo kunt doorstromen naar Master universiteit?
Oud 20-09-2003, 10:34
pyres74
pyres74 is offline
ik weet wel dat je met sommige hbo's op de school zelf ook je master kan halen. dit kan bijvoorbeeld op de haagse hogeschool (en dat ga ik dus misschien doen )
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 10:39
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 20-09-2003 @ 09:23:
(...) en wat vinden jullie ervan dat je eventueel na HBO bachelor zo kunt doorstromen naar Master universiteit?
Grote onzin. Laat HBO'ers lekker op het HBO blijven, of in ieder geval een langer traject doorlopen voor ze aan een master beginnen. Vier jaar HBO plus één jaar uni IS gewoon niet gelijkwaardig aan vier jaar uni. Daarom is de Erasmus bij bepaalde studies ook al begonnen om langzamerhand een tweejarige master in te voeren voor HBO-bachelors. Dat komt dan meer in de buurt, dan hebben ze in totaal in zes jaar hun master en studenten in vier.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 12:10
pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-09-2003 @ 11:39:
Grote onzin. Laat HBO'ers lekker op het HBO blijven, of in ieder geval een langer traject doorlopen voor ze aan een master beginnen. Vier jaar HBO plus één jaar uni IS gewoon niet gelijkwaardig aan vier jaar uni. Daarom is de Erasmus bij bepaalde studies ook al begonnen om langzamerhand een tweejarige master in te voeren voor HBO-bachelors. Dat komt dan meer in de buurt, dan hebben ze in totaal in zes jaar hun master en studenten in vier.

wil je ruzie ofzo
het maakt geen hol uit
een bachelor aan hbo is hetzelfde als bachelor aan univ
en aan sommige hogescholen kun je ook je master halen
dus wat jij zegt slaat nergens op
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 14:46
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
pyres74 schreef op 20-09-2003 @ 13:10:
wil je ruzie ofzo
het maakt geen hol uit
een bachelor aan hbo is hetzelfde als bachelor aan univ
en aan sommige hogescholen kun je ook je master halen
dus wat jij zegt slaat nergens op
Wat jij zegt slaat eerder nergens op. Denk je echt dat een hbo bachelor gelijk staat aan een universitaire bachelor? Waarom willen de uni's dan een langere master voor mensen van het hbo?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 17:32
chris9 tje
chris9 tje is offline
hbo bachelor: B van een bepaald gebied, bv B of ICT (bij informatica)

wo bachelor: Bsc of uh... bsa ofzo? iig Bachelor of science of Bachelor of Arts.

je kunt aan je HBo-B niet dezelfde rechten ontlenen als aan een WO-b.
Oud 21-09-2003, 12:49
pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
darthraver schreef op 20-09-2003 @ 15:46:
Wat jij zegt slaat eerder nergens op. Denk je echt dat een hbo bachelor gelijk staat aan een universitaire bachelor? Waarom willen de uni's dan een langere master voor mensen van het hbo?

die langere masters geven ze ook op hbo hoor
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 18:53
jbtq
jbtq is offline
Volgens mijn zit er geen verschil tussen hbo bachelor en wo bachelor. Op het hbo mag je zelf nu ook gaan shoppen bij andere studies. Dus een minor kiezen. verder krij je in beide gevallen maar een bachelor diploma. En niet iets anders. master of sience is alleen bij een master opleiding. En niet eerder. Het enige echte verschil tusse Hbo en uni is dat hbo meer beroepsgericht is en uni meer op de theorie. Zit dus geen verschil in. Enne topic starter. ik zou gewoon even contact opnemen met de hoge school en vragen hoe het zit. Dan wete je precies hoe het zit. Enne hbo'ers mogen best naar de uni toe. Waarom zou je talent verspillen??
Oud 21-09-2003, 19:35
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
jbtq schreef op 21-09-2003 @ 19:53:
Volgens mijn zit er geen verschil tussen hbo bachelor en wo bachelor. Op het hbo mag je zelf nu ook gaan shoppen bij andere studies. Dus een minor kiezen. verder krij je in beide gevallen maar een bachelor diploma. En niet iets anders. master of sience is alleen bij een master opleiding. En niet eerder. Het enige echte verschil tusse Hbo en uni is dat hbo meer beroepsgericht is en uni meer op de theorie. Zit dus geen verschil in. Enne topic starter. ik zou gewoon even contact opnemen met de hoge school en vragen hoe het zit. Dan wete je precies hoe het zit. Enne hbo'ers mogen best naar de uni toe. Waarom zou je talent verspillen??
Thank you!!!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 19:42
Studentjuh
Studentjuh is offline
Citaat:
jbtq schreef op 21-09-2003 @ 19:53:
Volgens mijn zit er geen verschil tussen hbo bachelor en wo bachelor. verder krij je in beide gevallen maar een bachelor diploma.
Nee ik zit voor nix op de universiteit!!! NATUURLIJK IS ER EEN VERSCHIL!!!! Het bachelor diploma op HBO is zeker anderes dan dat van het WO... het staat er zelfs op...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 20:17
marlies
marlies is offline
http://www.leidenuniv.nl/studiesite/bama/faq.htm

De titels bachelor (B) en master (M) zijn niet exclusief voorbehouden aan eht wetenschappelijk onderwijs, ze kunnen ook door hbo-opleidingen worden verleend. Het onderscheidende zit hem in de bijvoegsels 'of Arts' (MA), 'of Science' (MSc), 'of Laws' (LL.M.) en 'of Medicine' (Med.) Voor hbo'ers komt ereen speciale hbo-titel.

Kan ik van het hbo overstappen naar de universiteit?
> Dat kan, nu en straks, afhankelijk van wat je in het hbo hebt gedaan. In wezen verandert er niets. Een bacheloropleiding van het hbo geeft echter niet automatisch toegang tot een universitaire masteropleiding. Onder bepaalde voorwaarden zul je wel kunnen overstappen maar meestal zal je op de universiteit eerst aanvullend onderwijs moeten volgen

tadaa!! Het heet anders, je hebt geen automatische toegang, dus het is NIET hetzelfde.

Laatst gewijzigd op 21-09-2003 om 20:29.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 17:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-09-2003 @ 11:39:
Grote onzin. Laat HBO'ers lekker op het HBO blijven, of in ieder geval een langer traject doorlopen voor ze aan een master beginnen. Vier jaar HBO plus één jaar uni IS gewoon niet gelijkwaardig aan vier jaar uni.
Hou eens op met dat domme geemmer zeg. Als je WO Informatica deed ofzo had je nog enigzins recht van spreken, maar je doet rechten for crying out loud. Het spijt me heel erg dat je je bedrijgt voelt door het BaMa systeem, maar op dergelijk commentaar zit de topicstarter hoogstwaarschijnlijk niet te wachten.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 18:50
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Chimera schreef op 22-09-2003 @ 18:42:
Hou eens op met dat domme geemmer zeg. Als je WO Informatica deed ofzo had je nog enigzins recht van spreken, maar je doet rechten for crying out loud. Het spijt me heel erg dat je je bedrijgt voelt door het BaMa systeem, maar op dergelijk commentaar zit de topicstarter hoogstwaarschijnlijk niet te wachten.
Juist

Verder kom je er ook niet zomaar in, er staat een enorme eis aan punten tegenover (alles in één keer halen geloof ik, of t zit griezelig dicht in de richting) dus ze halen alleen de toppers eruit die de Master in één jaar mogen doen. Daarvóór hebben ze in het 4e jaar een aangepast (en waarschijnlijk zwaarder) programma gevolgd in een speciale klas zodat zij zo kunnen instromen.

Verder ziet het onderwijsniveau er zo uit in een onderwijsboom:

WO Master
HBO Master

WO Bachelor
HBO Bachelor

VWO
MBO Havo

Vmbo

In elk geval, zoiets dus. De HBO Master staat hoger dan de Bachelor van de universiteit.
Oud 23-06-2004, 18:08
Hannahnas
Hannahnas is offline
In elk geval, zoiets dus. De HBO Master staat hoger dan de Bachelor van de universiteit. [/B][/QUOTE]

duhhh... master is per definitie hoger dan bachelor. bovendien heeft een hbo bachelor op papier dezelfde waarde als wwn WO bachelor. hetzelfde geld voor de masters.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 18:16
Qamra
Qamra is offline
Lekkere up.. Volgens mij zit ze niet eens meer op het InHolland
Oud 23-06-2004, 18:20
NN
NN is offline
Ik weet dat het mogelijk is en op zich vind ik het wel goed dat er kan worden doorgestroomd. Wel moeten HBO'ers een goed traject doorlopen hebben, voordat ze toegelaten worden op de universitaire studie aangezien ze vaak veel kennis en vaardigheden missen.
Oud 23-06-2004, 19:31
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Hannahnas schreef op 23-06-2004 @ 19:08 :
In elk geval, zoiets dus. De HBO Master staat hoger dan de Bachelor van de universiteit.
duhhh... master is per definitie hoger dan bachelor. bovendien heeft een hbo bachelor op papier dezelfde waarde als wwn WO bachelor. hetzelfde geld voor de masters.
Nutteloze up. Ik studeer al een half jaar niet meer aan INHOLLAND.

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 07:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
*Uh ja, grote up zeg *
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 09:50
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
NN schreef op 23-06-2004 @ 19:20 :
Ik weet dat het mogelijk is en op zich vind ik het wel goed dat er kan worden doorgestroomd. Wel moeten HBO'ers een goed traject doorlopen hebben, voordat ze toegelaten worden op de universitaire studie aangezien ze vaak veel kennis en vaardigheden missen.
nou dat valt ook wel weer mee hoor
Oud 24-06-2004, 10:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:

duhhh... master is per definitie hoger dan bachelor. bovendien heeft een hbo bachelor op papier dezelfde waarde als wwn WO bachelor. hetzelfde geld voor de masters. [/B][/QUOTE]

Volgens mij heb je wel een andere titel hoor. Want ga me nou niet vertellen dat uni psychologie bachelor gelijkwaardig is aan bijv. hbo communicatie bachelor.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Wat een grenzeloze nonsens. Een 'master' en een 'bachelor' zijn helemaal niets. De enige echte vervangingen voor de oude civiele titels (mr., drs. en ir.) zijn master of arts en master of science. Die titels kun je alleen aan de universiteit halen.

Als je dus in Nederland, bijvoorbeeld aan de 'The Hague University' ziet dat er een 'masteropleiding' wordt aangeboden, dan is dat geen master of arts/science-opleiding (en dus geen titel met civiel effect) en geen universitaire opleiding.

Het Engelse woord 'university' in Nederland is niet beschermd, elke flutschool mag zichzelf university noemen. Verder is het zo dat de Nederlandse regering het BaMa-stelsel nog eens foutief heeft geïmplementeerd, want de HBO-bachelor (ZONDER of arts/science-toevoeging) staat niet gelijk aan de WO-bachelor, en de HBO-master is helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 12:42
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-06-2004 @ 12:08 :
Wat een grenzeloze nonsens. Een 'master' en een 'bachelor' zijn helemaal niets. De enige echte vervangingen voor de oude civiele titels (mr., drs. en ir.) zijn master of arts en master of science. Die titels kun je alleen aan de universiteit halen.
Wij krijgen trouwens aan de UvT de LLM titel, niet die duffe "master of arts".
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 24-06-2004 @ 13:42 :
Wij hebben geloof ik alleen MA en MSc. LL.M of MA, het maakt me toch geen fuck uit. Ik gebruik natuurlijk gewoon de titel mr.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 13:53
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-06-2004 @ 14:49 :
Wij hebben geloof ik alleen MA en MSc. LL.M of MA, het maakt me toch geen fuck uit. Ik gebruik natuurlijk gewoon de titel mr.
Natuurlijk! Maar het is leuk om op je engelstalige bul tenminste de juiste titel te hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 18:43
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 24-06-2004 @ 13:42 :
Heey, beledig mijn toekomstige titel niet!
Oud 25-06-2004, 07:34
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 24-06-2004 @ 19:43 :
Heey, beledig mijn toekomstige titel niet!
Ik zou niet durven. Je kunt me altijd nog meppen met je klarinet.

Laatst gewijzigd op 25-06-2004 om 08:33.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 24-06-2004 @ 14:53 :
Natuurlijk! Maar het is leuk om op je engelstalige bul tenminste de juiste titel te hebben.
Die Engelstalige bul flikker ik onderin een lade. Ik ben een kaaskopstudent pur sang, ik wil een Nederlandse titel!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 11:27
spemmey
spemmey is offline
Sjongejonge

Niemand weet PRECIES hoe het zit, maar er moet ondertussen wel steeds met een ondertoontje gesneerd worden dat de UNI zoveel hoger staat dan het HBO

*BRAAK*

Waarom willen mensen zichzelf zo graag boven iemand plaatsen?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 11:27
Verwijderd
Dat wil niemand, alleen mensen verzetten zich gewoon tegen vervlakking van titels en daar is niets mis mee.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 12:30
NN
NN is offline
Citaat:
kevertje84 schreef op 24-06-2004 @ 10:50 :
nou dat valt ook wel weer mee hoor
Het blijkt toch wel heel erg vaak uit onderzoek dat HBO'ers op de uni (veel) studievertraging oplopen.
Oud 25-06-2004, 12:52
NN
NN is offline
Citaat:
spemmey schreef op 25-06-2004 @ 12:27 :
Sjongejonge

Niemand weet PRECIES hoe het zit, maar er moet ondertussen wel steeds met een ondertoontje gesneerd worden dat de UNI zoveel hoger staat dan het HBO

*BRAAK*

Ik weet wel redelijk goed hoe de internationale titelatuur straks er uit gaat zien.

Waarom stel je jezelf boven een ander als je zegt dat er een verschil tussen HBO en uni is?
Oud 25-06-2004, 12:53
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 12:26 :
Die Engelstalige bul flikker ik onderin een lade. Ik ben een kaaskopstudent pur sang, ik wil een Nederlandse titel!
Conservatieve nationalist.
Oud 25-06-2004, 13:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
NN schreef op 25-06-2004 @ 13:52 :
Ik weet wel redelijk goed hoe de internationale titelatuur straks er uit gaat zien.

Waarom stel je jezelf boven een ander als je zegt dat er een verschil tussen HBO en uni is?
Hij heeft het over een groot verschil. Uh zij bedoel ik.

Nu ik na mn hbo ook misschien wel universiteit wil doen, krijg ik juist vaak te horen dat er bijna geen verschil is Precies wanneer ík het besluit krijgen je weer een ander verhaal te horen. Alsof t echt niet zo'n prestatie zou zijn terwijl ik dat wel vind áls ik ooit mijn diploma op de uni haal
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-06-2004 @ 14:17 :

Nu ik na mn hbo ook misschien wel universiteit wil doen, krijg ik juist vaak te horen dat er bijna geen verschil is Precies wanneer ík het besluit krijgen je weer een ander verhaal te horen. Alsof t echt niet zo'n prestatie zou zijn terwijl ik dat wel vind áls ik ooit mijn diploma op de uni haal
Als je te horen krijgt dat er geen verschil tussen HBO en universiteit is, dan krijg je op jouw opleiding leugens te horen
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:40
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 12:26 :
Ik krijg ze alletwee. Kaaskopstudent..
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:41
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Nu ik na mn hbo ook misschien wel universiteit wil doen, krijg ik juist vaak te horen dat er bijna geen verschil is [/B]
Maar je doet toch een dansopleiding?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 18:35
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
spemmey schreef op 25-06-2004 @ 12:27 :
Sjongejonge

*BRAAK*

Gefrustreerde HBO'er?
Citaat:

Zeker wel dat er een verschil is.
Oud 25-06-2004, 19:45
Verwijderd
Er is andere toelating RAAR HE?
Stel ik heb mijn bachelor gedaan op de ene uni en ik wil mijn master halen op een andere uni dan zijn er ook toelatingseisen. Sterker nog: bij een nieuw vak of cursus heb je vaak al toelatingseisen. Als je dus naar een andere onderwijsinstelling gaat dan heb je ook allemaal toelatingseisen waaraan je misschien al een jaar kwijt bent.

Ik ben van mening dat er een betere overmogelijkheid moet zijn om van HBO bachelor door te stromen naar WO Master.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-06-2004 @ 11:25 :
.
pff, dat denk(hoop) ik nou van niet hoor.. wrom zou je anders uberhaupt nog VWO gaan doen? heb je dan voor nix een jaar langer op sgool gezeten? en de Uni lijkt me tog iets meer wegen dan een hogeschool..
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 17:06
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ach, dit topic komt toch altijd weer voorbij. Maar weer ff mijn mening: het is wel heel droevig dat sommige mensen menen dat een bachelor op het hbo gelijk staat aan een bachelor op de uni. Wat een nonsens. Ik zou al die mensen die dat vinden aan willen raden om eens aan een universiteit te gaan studeren na een hbo opleiding te hebben gedaan, want het niveau ligt op de uni dus absoluut een stuk hoger. Ik denk een teken van frustratie of iets dergelijks.

Ik vind die instromingsmogelijkheden vanaf het hbo dan ook belachelijk en die mogen ze van mij dan ook afschaffen. Begin gewoon bij het begin zou ik zeggen en laat zien dat je het kan. Waarom toch altijd al die verkorte mogelijkheden. Het is niet voor niks dat ze bij mijn studierichting (Rechten) liever geen instromers uit het hbo in de togaberoepen hebben.

Dan heb je ook nog hbo instromers die het eerstejaar hbo hebben afgerond, en daarvan haalt op mijn faculteit 97% het eerstejaar op de uni niet. Hoezo geen verschil?
Oud 26-06-2004, 17:38
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 26-06-2004 @ 18:06 :
Dan heb je ook nog hbo instromers die het eerstejaar hbo hebben afgerond, en daarvan haalt op mijn faculteit 97% het eerstejaar op de uni niet.[/B]
Ik wel.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 17:42
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ik noem ook een percentage he
Oud 27-06-2004, 09:13
Ghost
Ghost is offline
huh, kan dat?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 10:09
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Ghost schreef op 27-06-2004 @ 10:13 :
huh, kan dat?
Niet zonder een flink schakelprogramma te volgen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 12:31
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 26-06-2004 @ 18:06 :

Dan heb je ook nog hbo instromers die het eerstejaar hbo hebben afgerond, en daarvan haalt op mijn faculteit 97% het eerstejaar op de uni niet. Hoezo geen verschil?
Ik ga er wel vanuit dat ik het haal
Oud 27-06-2004, 12:38
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Pffffff Waarschijnlijk zitten hier allemaal mensen die net binnen die categorie van 3% vallen die het wel halen
Oud 27-06-2004, 13:11
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 27-06-2004 @ 13:38 :
Pffffff Waarschijnlijk zitten hier allemaal mensen die net binnen die categorie van 3% vallen die het wel halen
Kim's studie stelt dan ook niet veel voor.

Let op, nu barst de bom!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 13:14
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 27-06-2004 @ 14:11 :

Let op, nu barst de bom!
Dat zal het zijn!
Oud 27-06-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 27-06-2004 @ 14:11 :

Let op, nu barst de bom!
Nee rechten, das origineel.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 14:56
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Milk schreef op 27-06-2004 @ 15:48 :
Nee rechten, das origineel.
Ik doe het met plezier. De intentie van mijn bericht is je trouwens volledig ontgaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten