Citaat:
Luego_407 schreef op 15-07-2003 @ 23:31:
dat is niet zo!!!!
dat is de amerikaanse invulling ervan.
in nederland gaat het om 10 zetels per district.
alleen partijen als de sgp zouden er dus uitvallen omdat de districten groter worden dan staphorst alleen.
|
Waarmee iedereen die SGP stemt
disenfranchised wordt.
Omdat het altijd daarmee eindigt.
Citaat:
dat is nooit gezegd, misschien door die populist maar niet door d'66.
het gaat om een stelsel waarbij elk van de 15 districten 10 vertegenwoordigers kiest. politiek wordt dus veel minder 'haags', want er zullen net zoveel noorderlingen+zuiderlingen als randstadters in de 2e kamer zitten.
en alleen de heel kleine partijen vallen er uit.
|
Waarmee dus de keuze van de mensen drastisch verminderd wordt, en een hoop stemmen verloren gaan. Niet een goed noch een democratisch iets.
Citaat:
de politici/partijen zullen veel actiever campagne moeten gaan voeren in hun district
en nu hebben streekpartijen geen schijn van kans. maar dit kan er dus toe leiden dat de FNP (toch?) uit friesland daar 40% van de stemmen krijgt en dus met 4 zetels in de kamer zit (toekomstperspectieven voor de partij van de toekomst???? ).
directe campagne gaat nu dus lonen, overal 4% maar nergens 10% --> dan ben je eruit.
|
Oftewel, we krijgen straks Amerikaans-achtige campagnes waar de kandidaten door bedrijven en lobbygroepen omgekocht worden, omdat ze anders geen campagnegeld hebben.
Citaat:
en jullie hoeven niet te verhuizen hoor, in oss krijgt de sp toch altijd al gemiddeld meer stemmen dan in de rest van het land dus marijnissen komt er toch wel in (dit is dus juist een effect van het districtenstelsel, je stemt op streekgenoten!!!!). stem gewoon op de sp'er uit jouw provincie/district.
en ik vraag me af of het wel meer om de poppetjes zal gaan. bos voert nl. (in theorie) alleen campagne waar hij woont.
|
Het zal per definitie meer om de poppetjes gaan. Maar dat is niet erg. Dat moet zelfs in een democratie.
Citaat:
de massamedia zullen veel minder inbreng hebben en volgens mij komt het vooral door hun dat het nu niet meer om de inhoud gaat. om mensen in een district te overtuigen zul je toch echt een programma met inhoud moeten hebben.
|
De massamedia minder inbreng? Met campagne-gebaseerde politiek heeft de massamedia meer inbreng dan ooit.