Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2003, 17:06
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 20-07-2003 @ 10:06:
Het hele verhaal van GeritoDM
Is dit nou wat ze een drogreden noemen??

In ieder geval bewijst het niks, behalve dat karpers onder water leven valt er niks uit te leren. Kom maar es met een logische manier waarop dit verhaal toepasbaar is op de mensen <-> bovennatuurlijke
Oud 25-07-2003, 18:36
AXE
AXE is offline
Citaat:
pe51 schreef op 21-07-2003 @ 15:54:
Ik ga ervan uit, dat er buiten ons een werkelijkheid is, die voor een deel geestelijk is, en voor een deel fysiek.
Waarom?

Citaat:
Dus kan het materiële bestudeerd worden door de wetenschap, en het geestelijke niet.
Nog nooit van psychologie gehoord?

Citaat:
Omdat de wetenschap het geestelijke uitgesloten heeft van bestudering.
Zoals wat? Noem es iets dat bestaat en dat uitgesloten is?

Citaat:
Je kunt dromen, dat je keihard rent. En diegene, die voelde dat ie rende, dat was jij. Met andere woorden: wat jij BENT is bewustzijn. En het bewustzijn heeft geen lichaam nodig, in een droom is het namelijk zonder.
Dus zonder hoofd kun jij nog steeds dromen? Zonder je hersens?

Citaat:
Hieruit kan je "logischerwijs" afleiden, dat wat je BENT, je bewustzijn is, en dat is iets geestelijks. Je lichaam is dan, wat je in dit biologische leven ter beschikking HEBT.
Maar je bent je lichaam niet? Door je lichaam ontstaat je bewustzijn.

Citaat:
over "de werkelijkheid"

(...) Maar als je het zo bekijkt, dan is onze buitenkant een projectie van onze binnenkant, van ons bewustzijn dus. Of in ieder geval voor een deel. Dan zou je erop uitkomen, dat er één geheel is, van bewustzijn, wat je voor een deel als binnenkant ziet, en voor een deel als buitenkant. Dat er dus voornamelijk of alleen bewustzijn is. Wat bepaalt, hoe je tegen materie aankijkt.
Binnenkant, buitenkant... Waar heb je het over..?

Citaat:

over mijn overtuigingen/geloof

Zelf hoor ik bij geen enkele geestelijke stroming, ik geloof dus wel dat wij "een geest" zijn in een materieel lichaam.
Waarom wil je dat geloven?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 18:39
AXE
AXE is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 20-07-2003 @ 10:06:
(...) Als wij ze niet kunnen verklaren, betekent nog niet dat ze niet bestaan. Misschien zijn die bovennatuurlijke dingen wel heel verklaarbaar en logisch, omdat ze veroorzaakt worden door wezens/krachten in een andere wereld waar wij niet zondermeer kunnen komen. Dat wij niet in staat zijn het bestaan van die wereld te bewijzen, betekent niet dat die dus niet bestaat. De realiteit is niet afhankelijk van onze capabiliteit tot bewijzen.
En wat wil je daarmee zeggen? Dat onwetendheid een reden is om in dingen te geloven waar eigenlijk geen aanleiding voor is?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 19:04
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
AXE schreef op 25-07-2003 @ 19:39:
En wat wil je daarmee zeggen? Dat onwetendheid een reden is om in dingen te geloven waar eigenlijk geen aanleiding voor is?
Deze tekst een beetje aanpassen en je heb 't antwoord op de helft van die zeurderige topics die dit forum rijk is.
Oud 26-07-2003, 14:53
duifeltje
duifeltje is offline
)ik vind ook dat je nergens écht zeker van kan zijn.
ik kan bijv wel zeggen dat ik hier in mijn eentje zit omdat ik verder niemand zie maar het kan ook zo zijn dat inmiddels iets is uitgevonden wat je onzichtbaar maakt maar niemand heeft dat aan mij verteld dus er staat een onzichtbaar iemand achter me.
vroeger dacht ik ook wel eens dat het best zo kon zijn dat de hele wereld tegen me kon zijn.
dat mijn ouders alleen maar zeiden dat ze me aardig vonden maar in werkelijkheid wachtten ze op het moment waarop ze mij konden uiroeien.
en zo zat dat ook met mijn vriendinnen.
ik dacht dat niet zo erg dat het mijn leven beïnvloedde maar ik besefte gewoon dat het best zou kúnnen.
ik denk ook niet dat onzekerheid je anders maakt want ik vind dat je altijd uit moet gaan van het meest voor de hand liggende en pas als je er zeker van bent dat er onzekerheid is (jaja) dan kan je op gaan letten (vind ik )
Oud 02-08-2003, 01:51
Prophecy
Prophecy is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 25-07-2003 @ 20:04:
Deze tekst een beetje aanpassen en je heb 't antwoord op de helft van die zeurderige topics die dit forum rijk is.
Hoe dan?
Oud 02-08-2003, 08:11
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Prophecy schreef op 02-08-2003 @ 02:51:
Hoe dan?
Ik heb 't over al die topics waar mensen ervan overtuigt zijn dat iets, dat zou kunnen bestaan, ook automatisch bestaat.
Oud 03-08-2003, 21:21
Prophecy
Prophecy is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 02-08-2003 @ 09:11:
Ik heb 't over al die topics waar mensen ervan overtuigt zijn dat iets, dat zou kunnen bestaan, ook automatisch bestaat.
Ja er zijn veel domme mensen helaas...
Oud 03-08-2003, 23:12
kenzoflower
kenzoflower is offline
wat niet in de menselijke logica past?
menselijke logica is gevormd naar wat we NU waarnemen, wat 'men' doorgaans kan waarnemen, als je het over geesten hebt, je bedoelt; geest verschijningen? nou misschien bestaan die wel maar omdat het gros vd mensen dit niet kan waarnemen 'bestaat het niet', maar of dat waar is, is de vraag.
En waarom mensen in goden geloven? nou daar zou je weer een aparte discussie ove kunnen voeren want naar mijn mening geloven mensen in god, net als ze in de hemel geloven voor steun.
Ik zeg dit even kort door de bocht anders kan ik er bij wijze v spreken nog een hele pagina over volschrijven
Reageren

Regels voor berichten