Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 08:50
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=347385
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=527458
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=396478

Nog wat topics over klassieke muzie.
Ik ben heel behulpzaam, ook als het topic me niet aanstaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2003, 10:16
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 25-07-2003 @ 09:38:
... Ik schaamde mij er vroeger zelfs een beetje voor, had mijn strijkkwartetten en opera's en dergelijken in een dicht kastje staan.
Hahaha had ik vroeger ook, het was natuurlijk niet stoer om van klassieke muziek te houden, nadat ik klaar was met luisteren naar Classicfm draaide ik de knop snel weer terug naar radio538, want stel je voor een vriendinnetje zou langskomen en het zou zien
Oud 25-07-2003, 10:38
MickeyV
MickeyV is offline
wouszer, dank.

poesie, Bach is leuk.

Fortisi, het is een klankwereld waaraan je wellicht enigszins moet gewennen. Het is muziek die zich, zo lijkt het wel, niet in aardse sferen beweegt maar werkelijk in de kern sacraal lijkt te zijn en, belangrijker, te klinken. Het is niet muziek die je met je gezicht in de banale werkelijkheid drukt maar veeleer muziek die je ten minste de illusie geeft dat er meer is. De, algemeen gesteld, kenmerken van Renaissancemuziek (ik zeg algemeen omdat er een wereld van verschil bestaat niét zozeer tussen onderscheiden componisten [ofschoon iedereen Josquin van Gombert kan onderscheiden] als wel tussen de verschillende perioden binnen de Renaissance. De muziek van Dufay neigt althans harmonisch bezien nog sterk naar de Middeleeuwen, bij Josquin begint zich een meer "hedendaagse" harmonie, doch uiterst sober af te tekenen) introvert, sober, reflectief en intens (en toegevoegd kan worden: verstoken van mondaine elementen). "Intens" lijkt enigszins strijdig te zijn met de voorgaande adjectieven, maar dat dit niet zo is, laat zich aannemlijk worden bij beluistering. Tekenend zijn de Amens van Josquin (dat zijn er natuurlijk heel wat ) en het Sanctus en Agnus Dei uit de Missae (pro defunctis [dus dodenmissen]) van De Morales resp. Duarto Lobo. Maar dat is werkelijk een van de grote paradoxen die de Renaissancemuziek zo prachtig maakt: formeel zeer strak, rationeel gecomponeerd, maar binnen dat starre idioom toch zeer expressief. Maar zoals gezegd: dikwijls moet je wat vaker luisteren om het te waarderen.
Oud 25-07-2003, 10:53
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-07-2003 @ 11:38:
wouszer, dank.

poesie, Bach is leuk.

Fortisi, het is een klankwereld waaraan je wellicht enigszins moet gewennen. Het is muziek die zich, zo lijkt het wel, niet in aardse sferen beweegt maar werkelijk in de kern sacraal lijkt te zijn en, belangrijker, te klinken. Het is niet muziek die je met je gezicht in de banale werkelijkheid drukt maar veeleer muziek die je ten minste de illusie geeft dat er meer is. De, algemeen gesteld, kenmerken van Renaissancemuziek (ik zeg algemeen omdat er een wereld van verschil bestaat niét zozeer tussen onderscheiden componisten [ofschoon iedereen Josquin van Gombert kan onderscheiden] als wel tussen de verschillende perioden binnen de Renaissance. De muziek van Dufay neigt althans harmonisch bezien nog sterk naar de Middeleeuwen, bij Josquin begint zich een meer "hedendaagse" harmonie, doch uiterst sober af te tekenen) introvert, sober, reflectief en intens (en toegevoegd kan worden: verstoken van mondaine elementen). "Intens" lijkt enigszins strijdig te zijn met de voorgaande adjectieven, maar dat dit niet zo is, laat zich aannemlijk worden bij beluistering. Tekenend zijn de Amens van Josquin (dat zijn er natuurlijk heel wat ) en het Sanctus en Agnus Dei uit de Missae (pro defunctis [dus dodenmissen]) van De Morales resp. Duarto Lobo. Maar dat is werkelijk een van de grote paradoxen die de Renaissancemuziek zo prachtig maakt: formeel zeer strak, rationeel gecomponeerd, maar binnen dat starre idioom toch zeer expressief. Maar zoals gezegd: dikwijls moet je wat vaker luisteren om het te waarderen.
Ik heb 't weer geluisterd en mijn mening blijft stand, leuke achtergrond muziek, maar meer niet.
Het zegt me niks, het spreekt niet tot mijn verbeelding, het laat geen rillingen over mijn ruggegraat lopen, ik mis de intensiteit, dát zoek ik in muziek, toegegeven een paar stukken zijn prachtig, maar over het algemeen kun je mij er niet voor wakker maken.
Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak.
Oud 25-07-2003, 12:51
Kazanka
Kazanka is offline
geniale topic...niet zozeer het onderwerp dan, maar de inhoud
MickeyV, u = weer geniaal

Verder Ontopic: Ik heb laatst een poging gedaan om enkele klassieke stukken te beluisteren, echter viel ik na drie nummers bijna in slaap, dus staakte ik deze poging. Als iemand tips zou hebben op het gebied der klassieke muziek, deel uw kennis met mij. Hoeft ook niet perse klassiek uit de Renaissance te zijn, al hoewel dat wel meer gepast zou zijn in deze topic. Noem enkel het beste..de overige shit boeit mij niet zo...de muziek moet leven, niet enkel klinken.
Oud 25-07-2003, 14:31
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 25-07-2003 @ 13:51:
geniale topic...niet zozeer het onderwerp dan, maar de inhoud
MickeyV, u = weer geniaal

Verder Ontopic: Ik heb laatst een poging gedaan om enkele klassieke stukken te beluisteren, echter viel ik na drie nummers bijna in slaap, dus staakte ik deze poging. Als iemand tips zou hebben op het gebied der klassieke muziek, deel uw kennis met mij. Hoeft ook niet perse klassiek uit de Renaissance te zijn, al hoewel dat wel meer gepast zou zijn in deze topic. Noem enkel het beste..de overige shit boeit mij niet zo...de muziek moet leven, niet enkel klinken.
Als je niet in slaap wilt vallen kun je misschien O fortuna van Carl orff proberen (Carmina burana) door de volumeveranderingen wordt je zodra je insukkeld gezellig opgeschrikt
Ook vind ik Danse Macabre van Saint-Saëns niet iets om in slaap van te vallen.
ehm even kijken...oh Prokofiev-romeo & juliet (dance of the knights) is ook een best zwaar nummer, geen slaapliedje.

In de geest van de renaissance raad ik Tavener- Song for athene aan, opzich wel iets om bij in slaap te vallen, maar toch heel erg mooi (het is tevens het nummer dat gebruikt werd bij de begrafenis van prinses Diana)

[edit] dit zijn voornamelijk best bekende nummers, dus waarschijnlijk ken je ze al, in dat geval kan ik best even verder zoeken [/edit]

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 14:34.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 14:35
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 25-07-2003 @ 11:16:
Hahaha had ik vroeger ook, het was natuurlijk niet stoer om van klassieke muziek te houden, nadat ik klaar was met luisteren naar Classicfm draaide ik de knop snel weer terug naar radio538, want stel je voor een vriendinnetje zou langskomen en het zou zien
k vind klasieke muziek ook wel wat hebben...alleen het schijt mij egt nix wat mijn vriende ervan vinden...als ze me niet "stoer vinden" is dat hun probleem..

had ik ook met punk....niemand uit mijn klas vond het leuk...schijt aan..en later kwam er iemand die het ook wel leuk vond...ik heb hem best wel wat muziek laten luisteren, en nu houd hij ook dikveel van punk...

marjah
schijt..
Oud 25-07-2003, 14:47
fil
fil is offline
Ik weet niet precies waar Jan Pieterszoon Frelinck bij hoort, maar ik luister erg graag naar zijn composities.
Ook ben ik dol op strijkkwartetten met klavecimbel.
Of een kwintet met blazers (klarinet, trompet).
Of Vivaldi's concerten met fagot, vooral de allegros. Maar nu dwaal ik alweer voorbij de reanaissance Ik luister in ieder geval graag naar klassieke muziek, maar dat zit een beetje in m'n bloed vrees ik. M'n vader is musicus van beroep (pianist, organist. Ook componeert en dirigeert hij) dus ik ben opgegroeid met die muziek

Groeten, fil (en exuses-moi voor alle spelfouten in namen en instrumenten)
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 14:52
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 25-07-2003 @ 15:35:
k vind klasieke muziek ook wel wat hebben...alleen het schijt mij egt nix wat mijn vriende ervan vinden...als ze me niet "stoer vinden" is dat hun probleem..

had ik ook met punk....niemand uit mijn klas vond het leuk...schijt aan..en later kwam er iemand die het ook wel leuk vond...ik heb hem best wel wat muziek laten luisteren, en nu houd hij ook dikveel van punk...

marjah
schijt..
Ja en? het ging over vroeger, VROEGER toen ik klein was, op die leeftijd waarop iedereen zich zorgen maakte over wat anderen mensen van hun dachten. (tenminste in mijn omgeving)

Nu kan het ook m'n kont roesten wat iemand vind van mijn muzieksmaak...
Oud 25-07-2003, 15:05
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 25-07-2003 @ 15:52:
Ja en? het ging over vroeger, VROEGER toen ik klein was, op die leeftijd waarop iedereen zich zorgen maakte over wat anderen mensen van hun dachten. (tenminste in mijn omgeving)

Nu kan het ook m'n kont roesten wat iemand vind van mijn muzieksmaak...
dude, jij bent 17...en waar ik het over had was ik 13...marjah..
k weetniet wat jij met klein bedoelt...
Oud 25-07-2003, 15:11
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 25-07-2003 @ 16:05:
dude, jij bent 17...en waar ik het over had was ik 13...marjah..
k weetniet wat jij met klein bedoelt...
Basisschool klein.

en ik ben geen dude
Oud 25-07-2003, 15:13
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 25-07-2003 @ 16:11:
en ik ben geen dude
ohw.
Oud 25-07-2003, 15:37
MickeyV
MickeyV is offline
Kazanka, ik kan je een link geven naar een stuk van Dufay, een Offertorium, onderdeel dus van een Mis. Realplayer bestand.
Vroege Renaissance muziek, dus je eerste indruk kan je de idee geven dat het Middeleeuws is.

http://www2.hyperion-records.co.uk/details/66997.asp
Oud 25-07-2003, 15:41
MickeyV
MickeyV is offline
Prachtig is ook het ellenlange "Amen" van het daaraan voorafgaande Credo...

Overigens, dat Off. is 4-stemmig. De hoge stemmen, indien je het jezelf afvraagt, zijn geen vrouwen, maar, zoals het hoort, alten, dus mannen die met hun kopstem zingen (derhalve heet het stemtype ook "alt" van het adj. "altus" = hoog. Slechts ter informering.)
Oud 25-07-2003, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Fortisi schreef op 25-07-2003 @ 15:31:
Als je niet in slaap wilt vallen kun je misschien O fortuna van Carl orff proberen (Carmina burana) door de volumeveranderingen wordt je zodra je insukkeld gezellig opgeschrikt
[/edit]
Meteen mijn favoriete stukken
En het carnaval des animaux, natuurlijk ook van Saint-Saëns en de 4 seizoenen van Vivaldi . Maar Ravel vind ik ook schitterend en Haydn. Hmm... maar daar ging het dus niet over .
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 18:14
Carn
Carn is offline
Renaissance is ook een uitstekende metaal plaat van den Finse band Diablo, die ik zeker kan aanraden onder de thrash en pantera fans onder ons.
Oud 25-07-2003, 18:17
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
Mutant schreef op 25-07-2003 @ 19:08:
En het carnaval des animaux, natuurlijk ook van Saint-Saëns en de 4 seizoenen van Vivaldi . Maar Ravel vind ik ook schitterend en Haydn. Hmm... maar daar ging het dus niet over .
en Rachmaninov- 2e en 3e pianoconcert, en Dvorak -tempo di valse en de New world symphony, en Tchaikovsky - arabian dance en ..en ..en ..

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 18:44
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 25-07-2003 @ 15:31:
ehm even kijken...oh Prokofiev-romeo & juliet (dance of the knights) is ook een best zwaar nummer, geen slaapliedje.

In de geest van de renaissance raad ik Tavener- Song for athene aan, opzich wel iets om bij in slaap te vallen, maar toch heel erg mooi (het is tevens het nummer dat gebruikt werd bij de begrafenis van prinses Diana)

[edit] dit zijn voornamelijk best bekende nummers, dus waarschijnlijk ken je ze al, in dat geval kan ik best even verder zoeken [/edit]
Heb alleen nog even O Fortuna geluisterd, dat soort klassiek is wel tof. Kende het ook wel, alleen niet geheel bij naam. Nooit over Carl Orff gesproken bij CKV 3...Bij O Fortuna geeft de volumeverandering een mooi effect.
De rest zal ik binnenkort nog gaan beluisteren.

Citaat:
Kazanka, ik kan je een link geven naar een stuk van Dufay, een Offertorium, onderdeel dus van een Mis. Realplayer bestand.
Vroege Renaissance muziek, dus je eerste indruk kan je de idee geven dat het Middeleeuws is.

http://www2.hyperion-records.co.uk/details/66997.asp
Dank voor uw moeite, maar helaas. Heb het beluisterd, doch wekt dit niet mijn aandacht. De muziek klinkt zonder gevoel, het is leeg, het doet niets in mij en dat is wat muziek wel zou moeten doen naar mijn mening. Bij Carl Orff zijn O Fortuna leeft er iets in de muziek.
Toch is er nog een groot gemis, waar o waar is de gitaar. Ookal is dat weer een hele andere richting in de klassieke stroming, maar heeft u enige titels waarin tevens een stem van de gitaar klinkt? Klassieke gitaar is voor mij interresanter dan een koor met orkest, ben tenslotte een gitarist...

Mijn blablabla gehalte stijgt weer, aangezien ik deels off-topic ga
Oud 25-07-2003, 19:21
Fortisi
Fortisi is offline
je kunt ook gewoon bij kazaa of een ander download programma in de categorie klassiek/classical gitaar/guitar intikken, heb je een hele lijst vol nummers
Oud 25-07-2003, 19:52
chaostar
chaostar is offline
Citaat:
Mutant schreef op 25-07-2003 @ 19:08:
Carnival de Animeaux is echt een geweldig stuk. Vooral dat deel wat een cellosolo heeft. Echt mooi. En de fossielen vind ik erg cool, maar dat komt omdat ik xylofoon speel.
Oud 25-07-2003, 21:19
MickeyV
MickeyV is offline
Kaz, de Renaissancecomponist John Dowland (spreek uit: dolend: semper dowland, semper dolens, was zijn motto) heeft prachtige stukken voor de luit gecomponeerd.
Oud 25-07-2003, 23:21
Verwijderd
Citaat:
chaostar schreef op 25-07-2003 @ 20:52:
Carnival de Animeaux is echt een geweldig stuk. Vooral dat deel wat een cellosolo heeft. Echt mooi. En de fossielen vind ik erg cool, maar dat komt omdat ik xylofoon speel.
Cellosolo... cellosolo... damn... welk beest was dat nu weer? Ik kan je trouwens erg aanraden het op langspeelplaat te beluisteren, geeft mooi effect. Alleen is die plaat nu eventjes spoorloos in de chaos die in mijn kamer heerst en kan ik niet opzoeken welk beest (olifant?) die solo heeft. Ik ben gek van de fossielen en de vissen.

En laten we vooral de Peer Gynt suite niet vergeten.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 09:06
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
Mutant schreef op 26-07-2003 @ 00:21:
Cellosolo... cellosolo... damn... welk beest was dat nu weer? Ik kan je trouwens erg aanraden het op langspeelplaat te beluisteren, geeft mooi effect. Alleen is die plaat nu eventjes spoorloos in de chaos die in mijn kamer heerst en kan ik niet opzoeken welk beest (olifant?) die solo heeft. Ik ben gek van de fossielen en de vissen.

En laten we vooral de Peer Gynt suite niet vergeten.
Bij het nummer Tortues-L'Eléphant-Kangourous heb je inderdaad een cello erin zitten, mijn favoriet is nog altijd Aquarium, jammer dat die zo kort is.
Oud 26-07-2003, 12:38
chaostar
chaostar is offline
Ik weet het alweer, het is de zwaan.
Oud 26-07-2003, 19:05
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
chaostar schreef op 26-07-2003 @ 13:38:
Ik weet het alweer, het is de zwaan.
oh dat dacht ik in het begin ook, toen wist ik opeens niet meer zeker of het nou een cello of een viool was, dus ik raakte door de war
Oud 26-07-2003, 21:16
MickeyV
MickeyV is offline
Jullie bezoedelen mijn fraaie topic met niet ter zake doend gezwatel!

Maar ga gerust door.
Oud 26-07-2003, 21:24
MikeyMo
MikeyMo is offline
ik vind The Guinea-Pig mooi.
bestaat die?
ik vroeg het me af.
Oud 26-07-2003, 22:18
MickeyV
MickeyV is offline
Foeit toch, Mikey. Dat is wel heel erg off-topic.
Oud 31-07-2003, 22:30
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
MickeyV, componeer jij zelf ook?
Oud 31-07-2003, 23:36
Carn
Carn is offline
Reageren

Regels voor berichten