![]() |
|
Verwijderd
|
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=347385
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=527458 http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=396478 Nog wat topics over klassieke muzie. Ik ben heel behulpzaam, ook als het topic me niet aanstaat. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
wouszer, dank.
poesie, Bach is leuk. ![]() Fortisi, het is een klankwereld waaraan je wellicht enigszins moet gewennen. Het is muziek die zich, zo lijkt het wel, niet in aardse sferen beweegt maar werkelijk in de kern sacraal lijkt te zijn en, belangrijker, te klinken. Het is niet muziek die je met je gezicht in de banale werkelijkheid drukt maar veeleer muziek die je ten minste de illusie geeft dat er meer is. De, algemeen gesteld, kenmerken van Renaissancemuziek (ik zeg algemeen omdat er een wereld van verschil bestaat niét zozeer tussen onderscheiden componisten [ofschoon iedereen Josquin van Gombert kan onderscheiden] als wel tussen de verschillende perioden binnen de Renaissance. De muziek van Dufay neigt althans harmonisch bezien nog sterk naar de Middeleeuwen, bij Josquin begint zich een meer "hedendaagse" harmonie, doch uiterst sober af te tekenen) introvert, sober, reflectief en intens (en toegevoegd kan worden: verstoken van mondaine elementen). "Intens" lijkt enigszins strijdig te zijn met de voorgaande adjectieven, maar dat dit niet zo is, laat zich aannemlijk worden bij beluistering. Tekenend zijn de Amens van Josquin (dat zijn er natuurlijk heel wat ![]() ![]()
||
Citaat:
Het zegt me niks, het spreekt niet tot mijn verbeelding, het laat geen rillingen over mijn ruggegraat lopen, ik mis de intensiteit, dát zoek ik in muziek, toegegeven een paar stukken zijn prachtig, maar over het algemeen kun je mij er niet voor wakker maken. Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak.
|
geniale topic...niet zozeer het onderwerp dan, maar de inhoud
![]() MickeyV, u = weer geniaal ![]() Verder Ontopic: Ik heb laatst een poging gedaan om enkele klassieke stukken te beluisteren, echter viel ik na drie nummers bijna in slaap, dus staakte ik deze poging. Als iemand tips zou hebben op het gebied der klassieke muziek, deel uw kennis met mij. Hoeft ook niet perse klassiek uit de Renaissance te zijn, al hoewel dat wel meer gepast zou zijn in deze topic. Noem enkel het beste..de overige shit boeit mij niet zo...de muziek moet leven, niet enkel klinken.
||
Citaat:
![]() Ook vind ik Danse Macabre van Saint-Saëns niet iets om in slaap van te vallen. ehm even kijken...oh Prokofiev-romeo & juliet (dance of the knights) is ook een best zwaar nummer, geen slaapliedje. ![]() In de geest van de renaissance raad ik Tavener- Song for athene aan, opzich wel iets om bij in slaap te vallen, maar toch heel erg mooi (het is tevens het nummer dat gebruikt werd bij de begrafenis van prinses Diana) [edit] dit zijn voornamelijk best bekende nummers, dus waarschijnlijk ken je ze al, in dat geval kan ik best even verder zoeken ![]()
Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 14:34. |
![]() |
||
Citaat:
had ik ook met punk....niemand uit mijn klas vond het leuk...schijt aan..en later kwam er iemand die het ook wel leuk vond...ik heb hem best wel wat muziek laten luisteren, en nu houd hij ook dikveel van punk... marjah schijt..
|
![]() |
Ik weet niet precies waar Jan Pieterszoon Frelinck bij hoort, maar ik luister erg graag naar zijn composities.
Ook ben ik dol op strijkkwartetten met klavecimbel. Of een kwintet met blazers (klarinet, trompet). Of Vivaldi's concerten met fagot, vooral de allegros. Maar nu dwaal ik alweer voorbij de reanaissance ![]() ![]() Groeten, fil (en exuses-moi voor alle spelfouten in namen en instrumenten) |
![]() |
||
Citaat:
Nu kan het ook m'n kont roesten wat iemand vind van mijn muzieksmaak...
||
Citaat:
k weetniet wat jij met klein bedoelt... ![]()
|
![]() |
Kazanka, ik kan je een link geven naar een stuk van Dufay, een Offertorium, onderdeel dus van een Mis. Realplayer bestand.
Vroege Renaissance muziek, dus je eerste indruk kan je de idee geven dat het Middeleeuws is. http://www2.hyperion-records.co.uk/details/66997.asp
|
![]() |
Prachtig is ook het ellenlange "Amen" van het daaraan voorafgaande Credo...
Overigens, dat Off. is 4-stemmig. De hoge stemmen, indien je het jezelf afvraagt, zijn geen vrouwen, maar, zoals het hoort, alten, dus mannen die met hun kopstem zingen (derhalve heet het stemtype ook "alt" van het adj. "altus" = hoog. Slechts ter informering.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En het carnaval des animaux, natuurlijk ook van Saint-Saëns en de 4 seizoenen van Vivaldi ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 18:21. |
![]() |
|||
Citaat:
De rest zal ik binnenkort nog gaan beluisteren. Citaat:
Toch is er nog een groot gemis, waar o waar is de gitaar. Ookal is dat weer een hele andere richting in de klassieke stroming, maar heeft u enige titels waarin tevens een stem van de gitaar klinkt? Klassieke gitaar is voor mij interresanter dan een koor met orkest, ben tenslotte een gitarist... Mijn blablabla gehalte stijgt weer, aangezien ik deels off-topic ga ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Kaz, de Renaissancecomponist John Dowland (spreek uit: dolend: semper dowland, semper dolens, was zijn motto) heeft prachtige stukken voor de luit gecomponeerd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En laten we vooral de Peer Gynt suite niet vergeten. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Waarom verschilt de Noordelijke renaissance van de renaissance? eyimfihlo | 1 | 25-11-2015 14:41 | |
Toneelschrijvers Renaissance ShadowWolfie | 2 | 05-06-2003 18:07 | |
ARTistiek |
Is dit de vooravond van een Neo-Renaissance? KrizzZzZZzzjE :P | 1 | 07-01-2003 22:56 | |
Muziek |
"The Death of Art"van Renaissance Verwijderd | 8 | 29-06-2002 13:08 | |
HELP! Plaatjes Barok en Renaissance! Mandarijntje | 5 | 14-03-2002 13:20 | |
renaissance info??? chiquita | 1 | 15-11-2001 17:56 |