Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 18:45
MickeyV
MickeyV is offline
Wie, als u kunt kiezen uiteraard, is toch uw favoriete Renaissancecomponist? Nu, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het kiezen ook voor mij een onereuze opgave is, edoch!, als ik moet kiezen, en gezien de omstandigheden is het raadzaam de noodzaak althans te fingeren, dan zou ik zeggen: Josquin!

U?
Oud 24-07-2003, 18:46
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 19:45:
Wie, als u kunt kiezen uiteraard, is toch uw favoriete Renaissancecomponist? Nu, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het kiezen ook voor mij een onereuze opgave is, edoch!, als ik moet kiezen, en gezien de omstandigheden is het raadzaam de noodzaak althans te fingeren, dan zou ik zeggen: Josquin!

U?
ik niet.
Oud 24-07-2003, 18:48
MickeyV
MickeyV is offline
"U" moet je zien in het licht van de eerder gesteld vraag. Niet zo insipide, Mikey.
Oud 24-07-2003, 18:51
Fortisi
Fortisi is offline
Helaas weet ik niks van renaissancecomponisten, maar ik zal even speuren. Nog iets anders aan te raden?
Oud 24-07-2003, 18:55
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, het label Gimell is opgericht door Peter Phillips louter met het oog op het distribueren van CD's behelzende meesterwerken uit de Renaissance, opgenomen door zijn eigen ensemble "The Tallis Scholars". Maar ook het Westminster Cathedral Choir heeft enkele uitstekende uitvoeringen van meesters als Victoria, Palestrina en Josquin (label: Hyperion). Dit geldt ook voor het ensemble "The Binchois Consort" (label eveneens Hyperion) met stukken van Busnois, Dufay, en, je raadt het al, Josquin.
Oud 24-07-2003, 19:01
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 19:45:

U?

Ik irriteer me erg aan je pseudo-intellectuele typestijl.
Oud 24-07-2003, 19:01
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 19:48:
"U" moet je zien in het licht van de eerder gesteld vraag. Niet zo insipide, Mikey.
ok.
Oud 24-07-2003, 19:03
Fortisi
Fortisi is offline
ah juist, gezien kazaa niks van het genoemde kan vinden, ben ik dus genoodzaakt om mezelf naar de stad te slepen en daar cd's te gaan luisteren, wat dus betekent dat ik je mijn antwoord schuldig blijf.
Oh en nog een vraagje, is Miserere van Palestrina of van Allegri?
Oud 24-07-2003, 19:04
NERD
NERD is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 24-07-2003 @ 20:01:
Da's ook toevallig, ik wilde net typen dat ik me behoorlijk erger aan die poseur...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:05
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 24-07-2003 @ 20:01:
moet je ook maar kunnen...
Oud 24-07-2003, 19:06
MickeyV
MickeyV is offline
86, maak zinnige opmerkingen (in dit kader komt een antwoord op de vraag in aanmerking) of abstineer van het maken van opmerkingen. Infantiele opmerkingen doordrenkt van afgunst en wrevelige naijver strekken helaas niet ten faveure van dit onderzoekje en schetsen evenmin een rooskleurig beeld van je karakter. Derhalve: antwoord, of stilte. Dank.
Oud 24-07-2003, 19:06
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
NERD schreef op 24-07-2003 @ 20:04:
Da's ook toevallig, ik wilde net typen dat ik me behoorlijk erger aan die poseur...
Dan moet je dit eens lezen, pagina's vol met dat irritante gezemel

No offence, MickeyV, maar het feit blijft, als iedereen je ook daadwerkelijk begrijpt is het leven toch een stuk makkelijker.

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:09
MickeyV
MickeyV is offline
Dank, Mike. En ik maar denken dat Nederland een tolerant land was. Maar we dwalen af.

Fortisi: Allegri heeft er een gecomponeerd, maar aangezien de tekst, net zoals bv. van de dodenmis (bekend als Requiem mis), een liturgisch verband kent, zijn er aanzienlijk meer componisten aan wier compositie die tekst ten grondslag ligt. Maar of Palestrina er ook een heeft gecomponeerd, dat weet ik niet. Hij heeft zo'n immens oeuvre waarvan bovendien slechts een fractie op CD is verschenen....

Maar zie deze link voor een opname van Allegri.

http://www.gimell.com/gimell-cgi/showcd?cd=CDGIM+201

Oh, dat laatste wat je nu zegt, Fortisi, ongetwijfeld, maar, en ik geef best toe dat het bij mij niet zelden anders is, in dit geval zie je de teksten zoals ze in me opkomen. Geen geforceerd poseurschap.
Oud 24-07-2003, 19:14
Fortisi
Fortisi is offline
Nou, dan heb ik toch in ieder geval één renaissancecompinist in mijn archief staan
(gezien de tijsduur neem ik aan dat het Allegri is wat ik op mijn pc heb staan, prachtig stuk trouwens.)

En ik heb ook niks gezegd over geforceerd poseurschap, het is alleen misschien handiger om je enigzins aan te passen aan de meerderheid, helemaal op een scholierenforum, waar gegarandeerd meer dan de helft geen idee heeft waar je het over heb, het is maar een suggestie

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 19:24.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:15
MickeyV
MickeyV is offline
Je zult het niet geloven, maar ik ken het niet. Ik zou dan voor één stuk een CD moeten kopen waarvan ik de overige werken reeds, en soms in tweevoud, bezit.
Oud 24-07-2003, 19:17
Verwijderd
Zeker, atheneum gedaan, en uit wraak nu de yup proberen uit te hangen. Ik bedoel, had het bericht dam minstens in het Latijn getypt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:21
MickeyV
MickeyV is offline
Slechts je leeftijd weerhoudt mij van oprechte verontwaardiging. Is de strekking van dit topic je onduidelijk? Als je geen favoriete Renaissancecomponist hebt, of althans geenszins in dit onderwerp geïnteresseerd bent, dan kun je wellicht een andere vraag beantwoorden: wat zoek je hier?
Oud 24-07-2003, 19:22
Verwijderd
Lomp volksvermaak.
Ontopic: klassieke muziek heeft mij tot tweemaal toe tijdens een concert in een aangename slaap gebracht.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:25
MickeyV
MickeyV is offline
Ah. Maar strikt genomen is het Renaissancetijdperk van het klassieke tijdperk te onderscheiden, lieverd. Maar werkelijk, is het nou zo lastig, niet alleen voor jou, om je niet te mengen in een discussie die je niet aangaat? Tot nog toe heb ik slechts één serieuze reactie mogen ontvangen. Als het onderwerp, of de wijze waarop het gebracht wordt, je niet aanstaat, denk dan even aan blije dingen en klik verder.

Dus: alleen nog terzake doende reacties graag, heren, dames.
Oud 24-07-2003, 19:29
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 20:06:
86, maak zinnige opmerkingen (in dit kader komt een antwoord op de vraag in aanmerking) of abstineer van het maken van opmerkingen. Infantiele opmerkingen doordrenkt van afgunst en wrevelige naijver strekken helaas niet ten faveure van dit onderzoekje en schetsen evenmin een rooskleurig beeld van je karakter. Derhalve: antwoord, of stilte. Dank.
Als u nou eens niet bezig bent de hele tijd zo bijdehand mogelijk te zijn, dan had je gezien dat ik een opmerking maakte. Zinnig of niet, ik vond hem zinnig, ergo wat je zojuist hier neer heb getypt heeft hetzelfde intellectuele niveau als een doodgeslagen hersenpan van een giraffe.

Het is niet eens afgunst;dit is een klassiek voorbeeld van een afweermechanisme genaamd: projectie.

Jij denkt dat ik afgunst heb, terwijl je er waarschijnlijk zelf mee te maken heb gehad. Gepest vroeger?

Post alleen iets als het zinnig is.
Derhalveeemt u afstand en stilte. Dank.
Oud 24-07-2003, 19:32
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 20:09:
Dank, Mike. En ik maar denken dat Nederland een tolerant land was. Maar we dwalen af.

ja t is allemaal wel goed en zo...mar nu mag je wel nokken met je oudheidsdrankjes

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 22:29.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:38
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 20:21:
Slechts je leeftijd weerhoudt mij van oprechte verontwaardiging. Is de strekking van dit topic je onduidelijk? Als je geen favoriete Renaissancecomponist hebt, of althans geenszins in dit onderwerp geïnteresseerd bent, dan kun je wellicht een andere vraag beantwoorden: wat zoek je hier?
wat zoek jij hier, op dit forum?
Oud 24-07-2003, 19:48
Verwijderd
Kun je eens een paar componisten opsommen, ik luister best veel klassieke muziek, maar mijn estheticalessen hebben er weinig aandacht aan besteed. Wel aan Barok en dat kon ik zeker waarderen. Misschien dat ik met herkenbare namen kan werken .
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:53
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 19:48:
U hebt gezocht op insipide:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:00
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 24-07-2003 @ 20:53:
U hebt gezocht op insipide:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is.
(hij bedoelt inspide)
Oud 24-07-2003, 21:01
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
terror koe schreef op 24-07-2003 @ 20:46:
Mickey.

Trouw me

Long Live The C
Oud 24-07-2003, 21:04
Riconoscente
Riconoscente is offline
ANDERE MICKEY
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:05
Pharmacon
Pharmacon is offline
Hoewel ik niks tegen klassieke muziek heb begint MickeyV nu een aardige antipathie jegens zijn beluisteraars bij mij op te wekken.

Leer eens normaal ABN typen, en niet dat hautaine "kijk mij intelligent wezen" Nederlands van je...
Oud 24-07-2003, 21:07
Verwijderd
Citaat:
MikeyMo schreef op 24-07-2003 @ 22:00:
(hij bedoelt inspide)
U hebt gezocht op inspide:

Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:09
Verwijderd
MickeyV, je bent een fool.
- je spreekt jezelf tegen in je openingspost.
- dit is SCHOLIEREN.com, wat dus aangeeft dat het meerendeel hier jonger is dan jij zelf. Dan is je gepaster dan u.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:41
MickeyV
MickeyV is offline
wouszer, als je een innerlijke tegenstrijdigheid ziet in mijn openingspost, by all means, want het aanduiden daarvan beschouw ik als zinnig. Op de overige aanvallen op mijn persoon kan ik helaas niet meer reageren.

Dobermann, het verdient de voorkeur niet de online-versie van Van Dale te consulteren. Die functioneert immers slechts gedeeltelijk. Dat spreekt voor zich anders kon Van Dale wel stoppen met het uitgeven van hun peperdure woordenboeken. Had je dus gezocht in een echte, gedrukte Van Dale, dan had je het woord insipide gevonden. Het betekent "geesteloos, flauw".

terror koe, zeer gevleid dat een aanminnige jonge vrouw als jij met mij wil trouwen. Niettemin zou dat slechts doorgang vinden op straffe van totstandkoming van ernstige animositeit tussen Rico en mij.

Mutant, uiteraard, ik zal mijn best doen: Dufay, Busnois, De Domarto, Ockeghem, Obrecht, Josquin, Isaac, Gombert, Clemens non Papa, Lassus, Victoria en Palestrina, Lobo (Spanjaard), Lôbo (Portugees), Guerrero, De Rore, De Morales. (zover kom ik op het moment. Voldoende?)

addendum: wouszer, ik verwacht trouwens wel iets indrukwekkends van iemand die ik reeds twee maal terecht heb moeten wijzen en die mij bovendien nog fool noemt. Kijk goed, kleine vriend. Als de scheldwoorden mij zo makkelijk over de lippen kwamen had je ik bereids twee maal ernstig kunnen beschimpen. Overweeg je volgende berichtje dus met toewijding...

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 22:01.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:45
chaostar
chaostar is offline
Aan het taalgebruik te zien denk ik dat MickeyV een Rhune is. Maar dat onderwerp is passender op Letteren dan Muziek.

nutteloze post. vergeef mij.
Oud 24-07-2003, 21:48
MickeyV
MickeyV is offline
Geen punt. Dit topic was gedoemd te ontaarden. Laten we het maar weer hebben over vet coole heavy metal. Dat is echt dik de shit man.

hey, chaos, niet zeggen wat er in dat berichtje stond dat ik zojuist heb verwijderd hè?

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 21:51.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:52
chaostar
chaostar is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 22:48:
Geen punt. Dit topic was gedoemd te ontaarden. Laten we het maar weer hebben over vet coole heavy metal. Dat is echt dik de shit man.
Heavy metal is niet vet cool. Meestal wordt het als Gay of Trui aangeduid. Zo kunnen we nog wat van elkaar leren.
Oud 24-07-2003, 21:54
MickeyV
MickeyV is offline

In dit educatieve kader, vertel mij dan: wat is wél "vet cool"?
Oud 24-07-2003, 22:11
we all die
we all die is offline
simpel: niets, want niet iedereen heeft dezelfde mening...dus iemand vind altijd wel iets gay...simpel...
Oud 24-07-2003, 22:16
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 24-07-2003 @ 22:04:
ANDERE MICKEY
daarom long live the c....
Oud 24-07-2003, 22:20
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 22:41:
Het betekent "geesteloos, flauw".
k vond mijn reply nog bestwel grappig..
Oud 24-07-2003, 22:22
chaostar
chaostar is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 22:54:

In dit educatieve kader, vertel mij dan: wat is wél "vet cool"?
Nu heb ik ook voor jou een vraag. Omdat ik nooit te beroerd ben om iets nieuws te proberen heb ik even wat van Josquin gedowload en wat informatie opgezocht op internet. Wat me nu opvalt is dat Josquin niet de achternaam maar de voornaam is van de componist. Waarom wordt bij deze componist zijn voornaam als 'artiestennaam' gebruikt?
Oud 24-07-2003, 22:23
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
wouszer, als je een innerlijke tegenstrijdigheid ziet in mijn openingspost, by all means, want het aanduiden daarvan beschouw ik als zinnig. Op de overige aanvallen op mijn persoon kan ik helaas niet meer reageren.
addendum: wouszer, ik verwacht trouwens wel iets indrukwekkends van iemand die ik reeds twee maal terecht heb moeten wijzen en die mij bovendien nog fool noemt. Kijk goed, kleine vriend. Als de scheldwoorden mij zo makkelijk over de lippen kwamen had je ik bereids twee maal ernstig kunnen beschimpen. Overweeg je volgende berichtje dus met toewijding...

heeft ie je nog bestwel te pakken, Wouszer...
Oud 24-07-2003, 22:25
MickeyV
MickeyV is offline
Omdat niet bekend is hoe zijn achternaam gespeld moet worden. Deprez? Desprez? Deprés? Des Pres?
Oud 24-07-2003, 22:28
chaostar
chaostar is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 23:25:
Omdat niet bekend is hoe zijn achternaam gespeld moet worden. Deprez? Desprez? Deprés? Des Pres?
Weer wat geleerd.
Oud 24-07-2003, 22:29
MickeyV
MickeyV is offline
Met deze caveat: voor zover ik weet, chaos. Ook Mickey lult niet zelden uit z'n nek, gewild of ongewild.
Oud 24-07-2003, 23:35
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-07-2003 @ 23:29:
Met deze caveat: voor zover ik weet, chaos. Ook Mickey lult niet zelden uit z'n nek, gewild of ongewild.
ok.
Oud 24-07-2003, 23:51
Rieno
Rieno is offline
Kennen jullie dat stukje uit The Matrix:Reloaded, waar Neo bij de architect is.....die man gebruikt ook een hoop woorden die bij de normale mens niet eens bekend zijn, om zo erg intellectueel te lijken. Dit gedrag is echt onnodig ingewikkeld doen, waardoor veel mensen het niet begrijpen, of dit niet willen begrijpen. Hierdoor wordt de kans erg groot geacht dat er maar weinig echte ontopic posts geplaatst worden. Als je echt zo intelligent was, had je dit zelf ook kunnen bedenken (BTW, hoe hoog is je IQ?)

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 23:53.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 00:49
Verwijderd
Citaat:

Mutant, uiteraard, ik zal mijn best doen: Dufay, Busnois, De Domarto, Ockeghem, Obrecht, Josquin, Isaac, Gombert, Clemens non Papa, Lassus, Victoria en Palestrina, Lobo (Spanjaard), Lôbo (Portugees), Guerrero, De Rore, De Morales. (zover kom ik op het moment. Voldoende?)
Dan ken ik alleen Lobo en De Morales, maar ik heb nog een hele reeks cds uit te pluizen van mijn ouders, dus ik kom vast nog wel wat tegen . Maar het lijkt me iig interessant genoeg om wat meer over te zoeken (al heb ik al zoveel om me mee bezig te houden ivm muziek...).
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 01:13
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 25-07-2003 @ 00:51:
Kennen jullie dat stukje uit The Matrix:Reloaded, waar Neo bij de architect is.....die man gebruikt ook een hoop woorden die bij de normale mens niet eens bekend zijn, om zo erg intellectueel te lijken. Dit gedrag is echt onnodig ingewikkeld doen, waardoor veel mensen het niet begrijpen, of dit niet willen begrijpen. Hierdoor wordt de kans erg groot geacht dat er maar weinig echte ontopic posts geplaatst worden. Als je echt zo intelligent was, had je dit zelf ook kunnen bedenken (BTW, hoe hoog is je IQ?)
Idd ik zat in de bioscoop me af te vragen of de rest van de mensen het wel snapte al deed ik het zelf wel met wat moeite.
Oud 25-07-2003, 02:34
86dagreed
86dagreed is offline
haha, mickeyV

op anderen reageren is wel volgens uw kunnen

maar om mijn post enigzins op een juiste manier te beantwoorden is te veel gevraagd. U bent een
loser for life.
Oud 25-07-2003, 07:51
Fortisi
Fortisi is offline
Godallemachtig wat dom zeg, ik heb ook gewoon een 5 cd box "Renaissance Masterpieces"in mijn bezit, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, met o.a. Palestrina, Eustache du Caurroy, Philippus de Monte en Orlande de Lassus.

Na dit gezegd te hebben kan ik eindelijk mijn antwoord geven, ik vind het allemaal een beetje nietszeggend, Eustache du Caurroy is de enige cd die ik de moeite waard vind om herhaaldelijk te draaien (en dan met name het nummer "Sanctus") Verder raakt de muziek mij niet, Misschien zijn het de verkeerde componisten, maaar het lijkt me sterk, aangezien het 5 cd's zijn. Maar het is ook alweer een tijd geleden dat ik ze beluisterd heb, daarom was ik ze vergeten, ik zal ze onder het stof vandaan halen en nog een kans geven
Oud 25-07-2003, 08:38
poesiefox
poesiefox is offline
Mickey, ik vrees dat ik chronologisch gesproken pas bij de oude Johann Sebastian Bach begin. Verder terug dan dat bezit ik geen muziekjes.

Wel pleit voor me dat ik reeds als kleuter de Chaconne kon waarderen. Ik drijf er mijn vriend nog steeds tot waanzin mee, helaas. Hij vindt het muziek die nergens naartoe gaat, en ik reageer dan steevast met de opmerking dat het er al is...en daarbij is de Chaconne slechts een onderdeeltje van de hele cyclus, die wel degelijk met wiskundige precisie is opgebouwd en culmineert in de chaconne. Heerlijk, de rillingen lopen over je rug!Cultuurbarbaar. Ach, hij houdt van bitonaal, daar moest ik weer erg aan wennen.

Ik moet zeggen dat ik een klassieke thread op dit muziekforum van harte toejuich. Het lijkt onder het jonge volkje wel een schande om van radio 4 muziek te houden. Ik schaamde mij er vroeger zelfs een beetje voor, had mijn strijkkwartetten en opera's en dergelijken in een dicht kastje staan.
Reageren

Regels voor berichten