Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wat is volgens jou de beste verandering:
1 10 15.15%
2 9 13.64%
3 10 15.15%
1, 2 en 3 31 46.97%
5 6 9.09%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2002, 17:43
ekki
ekki is offline
Citaat:
ratsja schreef:
word er dan wel iets aan gedaan....vraag ik me af
zoals al gezegd: topic staat op admin.

Citaat:

en wat is nu werkelijk het probleem
idd.
Oud 19-04-2002, 09:47
Morphia
Morphia is offline
De vraag is: Wat is het doel van DoP? Zoals ik het nu zie gaat het maar een beetje zijn gangetje en leidt het nergens toe. Als je een gedicht post, heb je er al een mening over. Bij mij verandert die mening niet als iemand een ander oordeel geeft. En waarschijnlijk bij anderen uiteindelijk ook niet echt.

Wat zou het doel moeten zijn? Ik wil eerst zeggen dat dit strikt persoonlijk is en dat een ander er heel anders over kan en mag denken (ik ben te genadig vandaag ). Ik zou graag zien dat we hier met z'n allen proberen een steeds betere kwaliteit te leveren, en ook voor jezelf steeds beter je gevoelens en gedachten onder woorden leert te brengen. Daar heb je uiteindelijk het meeste aan, als je beter wordt, je bereikt iets.

Bereiken we met het huidige beleid wat? Natuurlijk vind ik het heel mooi om gedichten van anderen te lezen, ze zijn vaak ontroerend en ik ben er ook dankbaar voor dat ik dat hier zomaar voorgeschoteld krijg, van mensen die met hetzelfde bezig zijn als ik. Maar wat heeft de schrijver eraan als het me raakt, op de lange termijn? Ik denk niet zo veel.

Goed, dit is dus de inleiding van mijn eerdere stukje, heb er lang voor wakker gelegen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 10:22
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Morphia schreef:
De vraag is: Wat is het doel van DoP? Zoals ik het nu zie gaat het maar een beetje zijn gangetje en leidt het nergens toe. Als je een gedicht post, heb je er al een mening over. Bij mij verandert die mening niet als iemand een ander oordeel geeft. En waarschijnlijk bij anderen uiteindelijk ook niet echt.

Wat zou het doel moeten zijn? Ik wil eerst zeggen dat dit strikt persoonlijk is en dat een ander er heel anders over kan en mag denken (ik ben te genadig vandaag ). Ik zou graag zien dat we hier met z'n allen proberen een steeds betere kwaliteit te leveren, en ook voor jezelf steeds beter je gevoelens en gedachten onder woorden leert te brengen. Daar heb je uiteindelijk het meeste aan, als je beter wordt, je bereikt iets.

Bereiken we met het huidige beleid wat? Natuurlijk vind ik het heel mooi om gedichten van anderen te lezen, ze zijn vaak ontroerend en ik ben er ook dankbaar voor dat ik dat hier zomaar voorgeschoteld krijg, van mensen die met hetzelfde bezig zijn als ik. Maar wat heeft de schrijver eraan als het me raakt, op de lange termijn? Ik denk niet zo veel.

Goed, dit is dus de inleiding van mijn eerdere stukje, heb er lang voor wakker gelegen.
Het doel van dop verschilt wel voor velen denk ik.. Sommige mensen willen gewoon hun ei hier kwijt en daar met anderen al dan niet over praten.. Sommigen posten hier hun shit en het boeit ze verder niet zo wat er verder mee gebeurt.. EN je hebt mensen als jij, die willen leren dichten als ik het zo mag uitdrukken. (correct me als ik nog wat vergeet te noemen hier)

Het mogelijke doel wat jij noemt, spreekt mij wel aan eerlijk gezegd..

Laten we daarbij echter het persoonlijke aspect niet uit het oog verliezen, zodat het geen ijskoud forum wordt..

Wat kan het beleid hier aan veranderen denk je? Ligt dit niet veel meer bij de leden?

Genesis
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 11:27
Morphia
Morphia is offline
Citaat:
Morphia schreef:
Een ander beleid lijkt me de beste oplossing. Alleen hoe dat gerealiseerd kan worden weet ik eerlijk gezegd ook niet. Misschien moet de hele opzet veranderd worden, dat je een topic opent met bijvoorbeeld:

- Hoe geef in zo weinig mogelijk woorden liefde weer;
- Beschrijf je droomplek;

Op die manier heb je niet meer een topic van één persoon, met een paar reacties eronder (als je geluk hebt) maar wordt er een topic geopend met een uitdaging voor iedereen. Ook kun je elkaar helpen, door te verbeteren en ook door reacties van anderen te lezen leer je veel.

Je mag alleen een topic voor een eigen gedicht maken met de vraag "Hoe kan ik deze zin mooi laten lopen?" Of een andere vraag waar anderen iets mee kunnen.

Speciaal voor jou. Het stond al op de eerste bladzijde. Maar goed. Dat is het idee in het kort, het hele beleid omkeren als het ware.

Samen beter worden, elkaar helpen, zien hoe een ander iets doet, zo veel leren.. Ik hoop echt dat het zo wordt, zou het heel mooi vinden.

Gedichten 'die je gewoon even kwijt moet' kunnen nu op psychologie (als ik me niet vergis) en anders kun je ze toch ook gewoon in je computer zetten, want dan wil je er uiteindelijk niets mee bereiken. Ik ben het ergens wel met je eens op dat gebied, maar misschien kan daar dan ook weer een apart topic voor gemaakt worden.

Er worden zo veel gedichten geplaatst en betrekkelijk weinig gereageerd. Dat is meer dan logisch, ik denk niet dat je van de leden kan verwachten dat ze urenlang gaan reageren. Bovendien kun je vaak ook niet meer zeggen dan 'mooi' of 'lelijk' (dat is overdreven, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel) en dat kun je ook niet verwachten als iemand een gedicht neerzet 'dat hij even kwijt moet'.

Ik kan het niet goed uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 11:58
ekki
ekki is offline
Citaat:
Een ander beleid lijkt me de beste oplossing. Alleen hoe dat gerealiseerd kan worden weet ik eerlijk gezegd ook niet. Misschien moet de hele opzet veranderd worden, dat je een topic opent met bijvoorbeeld:

- Hoe geef in zo weinig mogelijk woorden liefde weer;
- Beschrijf je droomplek;

Op die manier heb je niet meer een topic van één persoon, met een paar reacties eronder (als je geluk hebt) maar wordt er een topic geopend met een uitdaging voor iedereen. Ook kun je elkaar helpen, door te verbeteren en ook door reacties van anderen te lezen leer je veel.

Je mag alleen een topic voor een eigen gedicht maken met de vraag "Hoe kan ik deze zin mooi laten lopen?" Of een andere vraag waar anderen iets mee kunnen.
wat vinden anderen van dit idee?
of hoe zou je anders het beleid willen veranderen?
geef 'ns tips ofzo?
Oud 19-04-2002, 13:20
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
ekki schreef:

geef 'ns tips ofzo?
Ik denk dat dit soort topics inderdaad een welkome aanvulling zijn op de sleur die ontstaat als iedereen maar lukraak zn gedichten post.

Maar again denk ik niet eens dat dit vreselijk veel met het beleid te maken heeft.. imho laat dit forum alles toe wat maar met dichten te maken heeft, dus wat dat betreft... Open eens iets leuks!!
Vind het namelijk een beetje goedkoop om dit soort dingen op de fb's af te schuiven, aangezien sommige initiatieven best vanuit de leden mogen komen!!

Morphia: Ik zie vanzelf een topic van je verschijnen

Genesis

Laatst gewijzigd op 19-04-2002 om 13:24.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 14:12
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ekki schreef:

geef 'ns tips ofzo?
Nee vind ik niet zo'n goed id als je alleen van dat soort topics mag openen. Ik vind dat iedereen nog steeds elke dag zijn gedichten moet kunnen posten. Het is gewoon leuk om reacties op je werk te krijgen, heel simpel. Kijk een paar van dat soort topics vind ik prima, maakt de sfeer alleen maar leuk...
Oud 19-04-2002, 16:52
Verwijderd
crazyjaap is weg zie ik
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 17:49
Anne
Anne is offline
crazyjaap weg?

Maar goed, wat ik zeggen wilde: die algemene topics worden niet druk bezocht. Ik heb er een geopend (vanmiddag) en die is nu al weer bijna verdwenen. De enige reply is van mezelf
Oud 19-04-2002, 17:56
Anne
Anne is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Nee vind ik niet zo'n goed id als je alleen van dat soort topics mag openen. Ik vind dat iedereen nog steeds elke dag zijn gedichten moet kunnen posten. Het is gewoon leuk om reacties op je werk te krijgen, heel simpel. Kijk een paar van dat soort topics vind ik prima, maakt de sfeer alleen maar leuk...
Dat lijkt me wel logisch ja. Ik had het er vanmiddag nog met Karen (Gothic) over (sorry dat ik opeens weg was, de compu deed weer eens vreemd ) en natuurlijk moeten er nog gedichten gepost kunnen worden. Alleen is het wel zo, dat wel duidelijk moet zijn voor álle leden dat er serieus gereageerd moet worden. Als een gedicht een te psychologische boodschap heeft, kan het beter naar Psych verplaatst worden, omdat er anders toch wel psychologische reacties op komen. Maar je kunt het mensen niet verbieden om alleen maar te reageren op de vorm en stijl van het gedicht en niet meer op de inhoud. Want daar gaat het ook om bij gedichten. Het moet alleen niet té worden. Iedereen wil reacties, maar niet iedereen wil dezelfde reacties. Toch denk ik (en Gothic ook ) dat je, als je geen kritiek wil, hier niet moet posten.
De algemene topics (zoals ik net ook al schreef) worden niet goed bezocht, omdat het waarschijnlijk nog niet bekend is bij veel mensen. Maar het zal de sfeer er een stuk beter op maken, denk ik, omdat mensen nu samen bezig zijn over één onderwerp en niet meer individueel.
Goed, ik heb weer genoeg gezegd (warboel ) en sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, maar die mondelingen gingen even voor (ik haaaat mondelingen!)
Oud 20-04-2002, 19:06
Secreet
Secreet is offline
Citaat:
ekki schreef:

geef 'ns tips ofzo?
hmmm ik denk dat er ook een duidelijke grens tussen onzin en echt dichten dus meot komen. Nu is dit natuurlijk erg moeilijk, ik zou ook neit echt weten waar te beginnen...Maar ik denk dat forumbazen hier op gevoel af moeten gaan...

De ik hou van jou, ik blijf je trouw gedichten, en gedichten die enkelt beledigend zijn of helemaal geen boodschap over brengen...Dit soort gedichten zijn helemaal overbodig denk ik?

Btw: Ook moet er eens wat aan het plagiaat gedaan worden, want dat komt steeds vaker voor geloof ik. Persoonlijk ben ik er voor om mensne die plagiaat plegen iets van een waarschuwingsban te geven als ze de schrijver er niet bij zetten (Het is wettelijk een misdaad)
Oud 21-04-2002, 11:26
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
Plagiaat is idd iets om over na te denken, al komt dat hier niet heel vaak voor. Een enkele keer bij new bies oid. Het lijkt me wel handig duidelijk te maken dat het iig verboden is.
moet over nagedacht worden inderdaad..

Citaat:

Ik vind deze discussie btw een beetje raar lopen: vele van ons hebben kritiek op Jaap, de FBazen neem het voor 'm op en dan wordt hij eergisteren in alle stilte afgevoerd als FB. Ik ben wel benieuwd of dat uit eigen beweging of onder druk was?
Ik ben ook benieuwd naar zn beweegredenen om op te stappen.. er is hier op dop zelfs niks over gezegd.. het is gewoon als mededeling zonder uitleg verschenen in de feedback announcement.. nou jah, als hij dat niet nodig vindt, dan maar niet..

Citaat:
Ook weet ik niet hoe de overgebleven FB's nu tegenover een extra FB staan. Een extra vond ik eerst niet echt nodig, nu denk ik wel dat het wenselijk is...........
Er werd hierboven al gezegd dat er een discussie gaande is op feedback.. zolang daar hier niks over verschijnt, heeft dat nog weinig opgeleverd, en duurt die discussie dus voort

Genesis
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 11:31
Morphia
Morphia is offline
Goed, ik lag vannacht wakker en ik vond ook dat je nog gedichten moet kunnen posten, maar dan misschien met een aanvulling erbij. Bijvoorbeeld: Dit gaat over ... , ik heb hier geprobeerd om ... , etc. En dan erbij watvoor kritiek je wil hebben, of waar je onzeker over bent.

Want anders wordt het nog niks met de algemene topics, die verdwijnen namelijk weer door de enorme stroom losse gedichten. Denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 09:37
ekki
ekki is offline
over crazyjaap: ik had 't hier nog willen neerzetten, dat ie weg was gegaan. vergeten . dat was inderdaad zelf bedacht .
jaap op admin:
Citaat:
want ik heb de laatste tijd steeds minder tijd over en ik heb het niet meer zo naar mijn zin hiero als toen ik begon.....

helaas, maar goed, ik heb het wel fijn gehad in mijn periode hiero.

Voor als het je interesseert: ik werk fulltime en ga nog wat meer werken :workaholic:
het stond overigens al een tijdje op admin, maar simon was wat later met jaap 'weghalen'.

verder: als er gedichten zijn met plagiaat, zie ik dat niet in één keer. als ik reacties van mensen zie dat het gedicht plagiaat is, dan sluit ik 'm meestal meteen. verder zou ik graag hebben dat ik gewoon dat soort links via icq(81445553)/msn(klaagpaal@hotmail.com)/mail(ekki@scholieren.com) toegestuurd krijg, zodat ik dat ook weer weet en evt kan verwijderen. iig ben je dan sneller dan als je de link op feedback plaatst (wat ook wel goed is, hoor).

onzingedichten: een grens is lastig te trekken. ik hou van jou ik blijf je trouw-gedichten verwijder ik meestal wel (of ik gooi er een slotje op), maar sommige gedichten vind ik onzin en dan weet ik gewoon niet zo goed of ik 't moet verwijderen of niet. want misschien vinden anderen het weer helemaal GEEN onzin. ook over dit soort dingen kan je me wel weer ff contacten.

verder heb ik geloof ik nog niks.
Oud 24-04-2002, 13:11
ekki
ekki is offline
Hoi dichters en dichteressen,

Na jullie kritiek over het DoP-forum en hun forumbazen ben ik 'ns na gaan denken. Ik heb al jullie kritiek gelezen. Jullie kritiek komt er een beetje op neer dat jullie een nieuwe fb willen die meer betrokken is en meer gedichten plaatst, omdat de sfeer minder goed is dan 'vroeger' en de kwaliteit van de gedichten en reply's daarop ook niet altijd van hoge kwaliteit zijn. Of er worden juist te weinig reply's gegeven.
Ik kan goed begrijpen dat dit niet naar jullie zin is: ik vind het namelijk zelf ook vervelend. Het probleem is dat we daar als forumbazen zelf niet zo veel aan kunnen doen. Wil het gezellig worden, dan moeten de leden zelf daar meer aan proberen te doen. Want ook al zouden wij als fb's onze uiterste best doen de sfeer beter te maken, als leden daar niet aan meehelpen, zal de sfeer ook niet beter worden.

Om toch wat vernieuwing in dit forum te brengen is het besluit een fb erbij te nemen denk ik geen slechte. Ook om de reden dat er momenteel in het weekend vaak fb+-ers moeten modereren op DoP, omdat zowel ik als Leonoor er in het weekend minder zijn.

We hebben onder andere op admin besloten Doc erbij te zetten als forumbaas op 'Dansen op Papier'. Wij hopen dat jullie het er mee eens zijn en dat jullie met z'n allen en met ons er een leuk forum van proberen te maken!

Verder wil ik nog even zeggen dat ik vind dat er niet zo veel met de huidige fb's hier gecommuniceerd wordt. Als er iets anders zou moeten, hoef je dat niet alleen op feedback te zeggen, je kan het ook tegen een fb van het betreffende forum zeggen. We zijn alledrie bereikbaar op iig msn en via mail.

ICQ-nummers:
Doc: 92070243
ekki: 81445553

MSN-adressen:
Doc: hpolthof@hotmail.com
ekki: klaagpaal@hotmail.com
Leonoor: lejony@hotmail.com

Mail:
Doc: doc@scholieren.com
ekki: ekki@scholieren.com
Leonoor: leonoor@scholieren.com

Ik hoop zo op een betere communicatie. Schroom niet dingen te vragen, kritiek te leveren, enz.
Oud 24-04-2002, 13:48
Genesis
Genesis is offline
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 19:08
saganou
saganou is offline
Hey ik zie dat jullie allemaal zeer veel verstand van dichten hebben, qua theoretische kant dan. Maar als test heb ik de volgende vraag:

wie van jullie maakt soms spontaan een gedicht, noemt zichzelf vervolgens vol trots 'dichter', noemt zijn gekriebel een 'gedicht' en publiceert het halsoverkop in dit forum....?

ik moet bekennen dat ik...*zucht*...het wel soms doe. Maar laat ik even voor de duidelijkheid uitleggen welk proces ik vind dat een gedicht moet doorlopen voordat het als een volwaardig gedicht kan worden beschouwd..

1) Het spontane op het papier krabbelen, de uiting van inspiratie en impulsiviteit, de voorbode van hoogmoed..

2) Alle woorden uithalen die niet klinken. Je moet een gedicht goed kunnen 'proeven'. dwz lees het gedicht altijd een paar keer hardop voor, voor jezelf. De meeste fouten kunnen er dan worden uitgehaald. Vervolgens zoek je naar stijlfouten etc., en wat aan de typografie.

3) Het daadwerkelijke 'dichten'. Je gaat alles na stap 2 nu vérdichten. Dus woorden en zinnen die niet persé nodig zijn. Je krijgt dan een soort selectie en uit de gloeiende over van jouw MasterMind glijdt een gouden....gedicht.

Ter verduidelijking, voor alle minderwetenden en laagdenkenden onder ons, val me pleaz niet persoonlijk aan als één van mijn gedichten niet aan dit proces voldoet om vervolgens mijn hele raad de wind in te slaan en grommend toe te fluiten. Dit hele spul is NIET een uiting van arrogantie, alsof 'ik het allemaal beter weet'. Veel plezier
Oud 02-05-2002, 15:39
ekki
ekki is offline
ook van deze topic wordt 't sticky afgehaald, want er is al veel te lang niet in gereplyed.
Oud 02-05-2002, 16:05
Soesje
Soesje is offline
ik ga voor 2
Reageren

Regels voor berichten