Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar toch nog even toevoegen: Je hebt zo ongeveer vier types mensen, je hebt natuurlijk ook mensen die zowat een mengvorm zijn van drie types of zo, maar dit terzijde. Het komt er op neer dat je voelers hebt, denkers hebt...ehm..intuïtievelingen en waarnemers, geloof ik. Dus ja, als je een voeler bent of dit aspect typeert u, dan zal je natuurlijk wel meer aanvoelen dan een ander. MAAR!! Wie zegt dan 'een ander' voor 4/5 van de bevolking staat? Het kan evengoed zijn dat de helft van de bevolking dingen goed aanvoelt en sommigen wat minder. Mja, om het even kort te zeggen, je hebt veel verschillende soorten mensen en iedere mens heeft enkele beter ontwikkelde kanten, als dit nu toevallig het 'voelen' is, maakt dit jou nog geen HSP. |
![]() |
|
![]() |
Mensen mensen, dat vind ik nou moeilijk doen. Wie gaat er nou zeuren over de TERM. Het ging mij om een reactie hoe mensen met (over)gevoeligheid omgaan. Ik had het ook geen HSP kunnen noemen. Daar gaat het toch gewoon niet om. Het gaat niet om stickertjes of naampjes. Het gaat er om hoe je je voelt. Het is toch helemaal niet de bedoeling om mensen te gaan onderverdelen in wel en niet HSP. Maarja, ik geloof niet dat ik er wat mee opgeschoten ben, behalve dat ik weet dat ik niet de enige ben die zo vaak moet huilen in het openbaar. En dat vind ik toch echt fijn om te horen... want dat wist ik echt niet.
||
Citaat:
![]() Maar ja, om je een antwoord te geven. Waarschijnlijk zal je gevoeligheid wel afzwakken naarmate je volwassener wordt (en daarmee zeg ik niet dat je pubertje of zo bent). En huilen is nog altijd beter dan het op te kroppen, maar probeer misschien de zaken in te delen in relevante en minder relevante...bla |
![]() |
|
Ik sta even los van het feit of ik nu wel HSP of niet HSP ben, dit interesseerd me eigelijk ook niet.
Wat ik snel merk is hoe iemand zich voelt, dat iemand iets dwars zit of iets dergelijks. Dat merk ik aan de houding, manier van praten, enz... Ik ga me niet gelijk ook ongelukkig voelen als iemand ongelukkig is, op een één of andere manier relativeer ik dat en maak me ik daar niet (erg) druk over, omdat het meestal wel overgaat. Toen ik een jaar of 7 was vroeg ik aan vriendin van mijn moeder of ze zwanger was, ze antwoorde nee, terwijl het wel zo was, niemand wist dat nog, alleen zij en haar man. Ze heeft dit later tegen mijn moeder verteld dat ik dit vroeg. Ik was er van overtuigd dat het zo was en zei dat ik haar niet geloofde. En zo heb ik nog wat van die situaties gehad waarin ik dit aanvoelde (vooral als kind). Ik weet niet zeker of het allemaal toeval is of dat ik het echt aanvoelde. Ik denk trouwens ook weleens over iets na en dan gebeurd het in de toekomst, ik weet niet waarom, maar het gebeurd? Misschien is dit ook wel toeval? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En er zijn goede boeken over geschreven. dus?
||
Citaat:
Zijn er overigens geen trainingen voor om jezelf wat meer af te schermen ofzo? Of medicijnen die je gevoel de kop indrukken (wat overigens niet echt goed zal zijn ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
gezellig, zijn we met zn allen hsp's
![]() nee even serieus; toen ik deze term voor t eerst hoorde dacht ik eerlijk gezegd ook van; pfff... tegenwoordig hoor je er niet meer bij ofzo als je 'niks' hebt. Volgens een boek dat ik nu aan het lezen ben ben ik ook een hoog sensitief persoon. Die term blijf ik idioot vinden, hoe dan ook. maar het blijft wel een feit dat sommige mensen gewoon veel heftiger reageren op hun omgeving dan anderen. Zo raak ik zelf bijvoorbeeld heel snel uitgeput als ik ergens ben waar veel mensen zijn, omdat elk mens dat ik aankijk of vlakbij ben een diepe indruk op mij achter laat (de een iets meer dan de ander), en mijn stemming absoluut beinvloed. Ik kan niet tegen harde geluiden, ik raak snel over mn toeren en ik word er helemaal gek van dat ik zoveel tijd nodig heb om te niksen, of om tot mezelf te komen omdat ik anders erg snel somber/humeurig ga doen oid terwijl ik het gevoel heb dat anderen daar veel minder last van hebben. Misschien zijn er gewoon erg veel hsp's, dat zou toch gewoon kunnen? (ook al vind ik die internet testjes meestal ook onzin hoor) en zoals ik hier eerder ergens las kan het bestwel geruststellend zijn als iemand die bijvoorbeeld erg snel huilt kan zeggen dat hij/zij een hoog sensitief persoon is en dat het daardoor komt. Ik heb er zelf niet zoveel behoefte aan, maar soms zou ik het wel fijn vinden als anderen er gewoon iets meer begrip voor zouden hebben enzo.
|
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen respect is voor iemand die vaak huilt. Je hebt nou eenmaal mensen die snel huilen en mensen die nooit huilen. Ik heb zelfs af en toe gehoord dat er minder respect is voor mensen die nooit huilen (zelfs niet op begrafenissen van ouders oid). Ik zou het juist vervelend vinden als iemand zou zeggen 'ja, dat ik nu huil, komt omdat ik een hsp ben'. Daar hou ik nooit zo van, mensen moeten gewoon kunnen huilen, klaar uit.
Nouja, dit gaat alleen over huilen, maar kan natuurlijk over allerlei dingen gaan.
|
Als HSP'ers overgevoelig zijn voor harde geluiden dan ben ik ook een HSP'er hehe
![]() Ik krijg altijd pijn in mn oren bij bepaalde tonen in een disco. Ik vind de muziek altijd te hard staan (de bassen maken me in tegenstelling tot andere mensen juist minder uit dan die vervelende hoge tonen). |
![]() |
||
Citaat:
Ik herken dingen in mezelf als ik deze stukken lees over het hsp-zijn, maar ik geloof dat iedereen deze dingen wel in zichzelf herkend. Alleen iedereen gaat er anders mee om. Dat betekend nog niet dat we allemaal hsp zijn...
||
Citaat:
Dus het is enigszins wel logisch als je denkt hsp te zijn (~uniek) in die periode. Je bent namelijk erg op zoek naar je identiteit. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() En over die pubertijd: Inderdaad, het is mogelijk het ook in uw volwassen leven te hebben, maar ik weet niet zeker of er daarom per se een term moet op geplakt worden. Volgens mij is het gewoon een deel van je karakter, net zoals je agressieve, teruggetrokken...mensen hebt en die maken dan ook een bepaald procent uit van de bevolking. Maar nu herhaal ik weer mezelf. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hsp DP17 | 68 | 26-03-2006 12:15 | |
Psychologie |
teveel indrukken Verwijderd | 31 | 02-03-2005 15:23 | |
Psychologie |
HSP, hooggevoeligheid Yummie | 0 | 17-03-2004 22:32 |