Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Absoluut voor. Euthanasie moet altijd mogelijk kunnen zijn bij terminaal zieke patienten of mensen met een (fysiek) te pijnlijk en/of uitzichtloos bestaan. Ongeacht de leeftijd.
Het is onzin om te denken: "een kind van 12 is niet oud genoeg om te oordelen over de voors en tegens van vroegtijdige levensbeeindiging". Bedenk wel dat een dergelijke beslissing wordt gemaakt mét de ouders en de dokter. Een kind staat daarin dus nooit alleen. Bovendien, je kunt niet zeggen tegen een 12-jarig kind: 'Je bent nog maar 12, dus zul je je laatste 3 maanden van je leven in pijn moeten uitzitten'. Dat zou te onmenselijk voor woorden zijn... Ik snap dan ook niet hoe mensen een minimum-leeftijd aan zoiets kunnen verbinden. De meeste mensen hier denken schijnbaar dat het gaat om kinderen die niét terminaal ziek zijn en nog kans hebben op verbetering. Maar de kinderen waar het hierbij om draait, zijn ongeneeslijk ziek en dus moeten zij net als volwassenen de keuze krijgen tussen leven of dood. Laatst gewijzigd op 13-02-2004 om 21:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar de beslissing om euthanasie toe te staan ligt nooit bij 1 arts, altijd bij meerdere, onafhankelijke artsen. |
![]() |
|
ik denk niet dat alle kinderen van 12 maar moeten kunnen zeggen dat ze euthanasie willen, maar wel dat er een mogelijkheid moet zijn.
Als zij ZO ziek zijn, niet meer kunnen genieten, uberhaubt bijna niets meer kunnen, zou er, in overleg met de ouders wel bij 12 jarige euthanasie toegestaan kunnen worden. is mijn mening...
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Bij twaalfjarigen ligt het accent wel heel zwaar op de ouders. Het is gewoon een feit dat twaalfjarigen nog niet de implicaties van hun keuzes kunnen overzien, niet alles begrijpen, et cetera. Ze zijn niet voor niets wilsonbekwaam. Als het kind het echt wil moet er natuurlijk over gepraat worden met ouders en artsen.
|
![]() |
||
Citaat:
2. nou ja, ik ben dus tegen... 3. die is er niet. Euthanasie kan ertoe bijdragen dat er niet meer actief gezocht word naar geneesmiddelen voor bepaalde ziekten, en dat er te weinig onderzoek gedaan word naar het verminderen van leed. De gedachte word al erg snel : 'nee, ik ga nu niet een nieuwe pijnstiller/het medicijn tegen kanker/iets tegen ouderdomsreuma uitvinden, ze nemen maar een euthanasiepilletje, dan is d'r weer een woning vrij.' De redenering dat iemand ondraaglijk leed zou dragen, slaat nergens op. Zolang iemand er niet aan overlijd, is het dus niet ondraaglijk. De gemiddelde nederlander word al vanaf de geboorte opgevoed als een ongelooflijk zwak watje, omdat alles altijd maar schoon en 'clean' moet zijn, waardoor ze doodgaan van een beetje modder. Daarnaast zou een oplossing voor dat ondraaglijke leed ookl een echte oplossing moeten zijn : dit is het kind met het badwater wegspoelen. Ten slotte is er geen bewijs dat de dood dan zoveel draaglijker is : niemand kan op dit moment bewijzen of en zo ja wat er ons te wachten staat na de dood. ( btw : je zei dat je moeder euthanasie had laten pleged oid, omdat ze anders in coma zou hebben gelegen (wel erg voor je, gecondoleerd) maar : wat is er zo 'ondraaglijk leed' aan een toestand van bewusteloosheid ?)
||
Citaat:
Ik hoorde het laatst op televisie in een dergelijke discussie dat kinderen dat recht wel hebben. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Euh.. ieder1 moet toch zn mening geven?? Khep het gevoel dat je nou iedereen probeert te overtuigen, met het feit dat jij het er wél mee eens bent , dat euthenasie vanaf je 12e moet kunnen.. Je hoeft niemand te overtuigen, iedereen moet gwn zn eigen mening geven ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het goed dat een kind dat recht heeft, maar de ouders moeten er ten alle tijde bij betrokken zijn en blijven. Ook bij euthanasie (of het weigeren van een behandeling) bij volwassenen moet minutieus onderzocht worden welke strekking een verklaring van de patiënt heeft. Zegt hij het in een opwelling of is hij al tijden vastbesloten? Is hij nog wel geestelijk gezond genoeg om te beslissen? Et cetera. Bij (kleine) kinderen zal dit alleen nog maar sterker spelen. Ik vind het uiteraard goed dát ze er over kunnen beslissen, maar niet zonder controle door de ouders. |
![]() |
||
Citaat:
en nee, ik stem niet op de christen unie (ik stem SP, btw). leuk, jouw inlevingsvermogen... je valt waarschijnlijk over dat ene zinnetje over ondraaglijk leed : nou ja, als jij daar wat anders van vind, dan kun je mij misschien vertellen wat dan ? je weet wel, met argumenten en zo, en als het een beetje kan in een normale spelling, normaal taalgebruik en zo. Het ging de TS niet over inlevingsvermogen of de gevoelentjes van boomknuffelaartjes zoals jou, maar de TS vroeg iets over euthanasie. Als de TS nou na het stellen van de vraag vervolgens de antwoorden serieus had genomen, ipv iedereen met een andere mening af te kraken, dan had ik heus wel anders gereageerd. De gemiddelde autist heeft overigens nog een redelijk inlevingsvermogen. Jankert = jankerd. de laatste zin : toen had 'terwijl' moeten zijn, nu staat er dat abortus tegenwoordig onmogelijk is.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Verder wil ik zeggen dat ik viel over je volledige post en dan met name de ondertoon daarvan. De slechte onderbouwing(waar je mij notabene van beschuldigt!)stoorde me niet, gezien de opzet van dit topic, maar je kwam en komt op mij over als iemand die geen idee heeft hoe het in de praktijk werkt. Hoe denk jij bijvoorbeeld de zachte opvoeding van de Nederlanders te kunnen rijmen met fysiek leed? Een slopende ziekte is een slopende ziekte, collectieve opvoeding heeft daar niets mee te maken. Het menselijk lichaam is de afgelopen duizenden jaren nauwelijks veranderd, dus de fysieke invloed van zo'n ziekte is nagenoeg hetzelfde gebleven. Voeding speelt wel een rol voor wat betreft weerstand, maar toch.... De redenatie "ze leeft, dus is het niet ondraaglijk" is er eentje op het niveau van een grap die je maakt tegen je vrienden in een lollige bui. Leuk, maar dat kun je toch niet ECHT serieus menen? Ik weet zeker dat als je wat meer levenservaring opdoet, je dit soort overdreven generaliserende denkbeelden laat varen. Maar misschien ben ik ook niet de aangewezen persoon om dit soort dingen uit te leggen. Dat kunnen anderen wellicht beter. P.s: Je stukje waar ik aanvankelijk op reageerde staat overigens bol van de taalfouten. ![]()
||
Citaat:
de hele discussie rond euthanasie gaat altijd alleen maar over de persoon zelf, ipv ook de gevolgen op grotere schaal te bekijken. Dat heb ik je al uitgelegd, maar dat begrijp je helemaal niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
zoals ik al zei, wat jij kennelijk niet hebt gelezen, kan euthanasie ertoe leiden dat de ontwikkeling naar leedverminderende middelen word vertraagd of opgegeven. (als iemand een bord voor ieders kop ziet is de kans groot dat-ie zelf een bord voor de kop heeft hangen)
|
1. Voor, want als we volwassenen dit 'privilege' gunnen, waarom kinderen dan niet? Ik bedoel: een kind dat chronisch ziek is lijdt net zo erg als een volwassene en waarom zou een volwassene er dan wel een eind aan mogen maken en een kind niet? Ik snap wel dat een kind zelf die verantwoordelijkheid niet kan nemen, maar de mogelijkheid moet er zijn.
2. Het kind moet het willen, er moet sprake zijn van ondraaglijk en uitzichtloos lijden, de ouders en de arts moeten toestemming geven. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
En natuurlijk kan een kind de gevolgen niet helemaal overzien. Daarom moet er ook duidelijke toestemming zijn van de ouders en van de arts. Ik denk niet dat je als ouder je kind zomaar euthanasie laat plegen hoor. De verantwoordelijkheid ligt dus niet bij het kind. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Mensen die tegen zijn, tenzij een bepaalde leeftijd is bereikt zijn inderdaad gevoelloos. Waarom zou iemand die onder de 18 of 21 is wel eerst moeten lijden voor het overlijden? Rot toch op.
De vraag of kinderen vanaf 12 jaar dat compleet zelf mogen beslissen is een hele andere, eentje die niet met zoveel gemak beantwoord kan worden.
||
Citaat:
Ik vind alleen 12 een veel te jonge leeftijd om zo'n beslissing te nemen. Wat ik schreef was natuurlijk een hyperbool. do'h..
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat kan natuurlijk ook niet, zelfs bij volwassenen moet nog toestemming gegeven worden door familie en artsen en dat is bij minderjarigen niet anders. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Kan er niet tegen dat ik voor achterlijk uitgemaakt word that's it. Wil niemand overtuigen, ik wil alleen een werkstuk met duidelijke meningen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
kinderen niet toegelaten justine1997 | 17 | 24-09-2011 12:01 | |
De Kantine |
Enquete voor profielwerkstuk Tiersie | 17 | 19-11-2009 22:14 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 | |