Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
3. Als je volwassen bent, laten we zeggen zo'n 21 jaar.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een kind dat op zo'n leeftijd met zo'n ernstige ziekte als kanker te maken krijgt en terminaal is denkt anders dan leeftijdgenoten. Zijn veel volwassener en zo. En als ze nou eerst een psychologische test ondergaan om te kijken of ze beseffen wat de gevolgen zijn? En btw ben niet achterlijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
3. Ik denk dat 18 een redelijk geschikte leeftijd is voor zoiets. Op die leeftijd krijgen mensen heel wat meer verantwoordelijkheid. Ze mogen stemmen, autorijden en drinken wat ze willen. Als ze zo volwassen geacht worden zouden ze ook de verantwoordelijkheid voor zichzelf moeten mogen dragen. Tot die leeftijd moet de ouder trouwens wel het recht hebben om bepaalde beslissingen te maken. Zo zou een wettelijk voogd van een ongeneeslijk ziek kind de kans moeten krijgen om te zeggen dat er niet beademd mag worden. Dit om te voorkomen dat een lijdensweg die een kind dan moet doormaken zo lang mogelijk volgehouden wordt.
||
Citaat:
Als voorwaarde zou ik het verplicht stellen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoewel ik het erg lastig vind om er over te oordelen ben ik in principe voor, mits zowel ouders als kind akkoord gaan en er inderdaad sprake is van ondragelijk en uitzichtloos lijden. Daarnaast moet aan alle wettelijke voorwaarden worden voldaan.
Laatst gewijzigd op 13-02-2004 om 14:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Omdat in het geval van mijn moeder dat juist het onmenswaardige was. Het feit dat wij haar langzaam achteruit zagen gaan was voor haar onmenswaardig en ze wilde afscheid nemen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het punt is dat zolang wij niet weten wat er na de dood gebeurt wij niet kunnen zeggen dat het na de dood beter gaat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Na haar dood erger? Nee hoor hoefde haar niet meer te zien lijden en had vrede met de beslissing. En ik heb ook vrede met haar dood, toen ook al. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als je toch moet wachten tot je daar antwoord op heb ben je al dood. en de controle is zo streng dat het heus niet zomaar is gebeurd! 3 artsen hebben gezegd dat ze ongeneeslijk is de arts is gecontroleerd enz. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
1. ben je voor of tegen?
tegen 3. als je tegen bent, wat is dan wel een juiste leeftijd? vanaf 16 jaar ofzo. Ik denk niet dat een 12-jarig kind goed kan beslissen over of hij dan nog wil leven of niet. Maar om nou te wachten tot iemand 21 ofzo is vind ik ook weer te lang
||
Citaat:
Verder heb je wel eens van die kinderen die gewoon slecht in elkaar zitten.. Van die kinderen waarbij de gezondheid erg slecht is, ze vallen om de haveklap uit elkaar, dan weer dit, dan weer dat. Dan blijven ze erg in hun ontwikkeling geremd, met alle gevolgen van dien. In de natuur worden de zwakkeren ook opgevreten. Anders geven ze hun genen weer door, en daar wordt de soort zwakker van. Nu zullen er wel allemaal mensen boos op me worden, maar ik zeg tenminste wat ik denk. Ik probeer niet een etisch verantwoord wit voetje te halen bij iedereen.
||
Citaat:
Trouwens, ik vraag me af of niet-beademen wel hetzelfde is als euthanasie.
||
Citaat:
|
1. ben je voor of tegen? Voor natuurlijk. Ook kinderen kunnen ondragelijk lijden, met als gevolg een doodswens. bovendien zie ik als de ouders van het kind instemmen met euthanasie geen ENKEL bezwaar. 2. als je voor bent zijn er dan nog voorwaarden aan verbonden? Nee. Toestemming van de ouders is wat mij betreft meer dan voldoende. Als een kind gewoon dood wil zonder dat het ernstig ziek is of pijn lijdt, mag het van mij ook. We moeten niet zo krampachtig doen over andermans beslissingen met betrekking tot het leven, in een tijd van overbevolking. 3. als je tegen bent, wat is dan wel een juiste leeftijd? Tja, ik ben dus voor. En dat voor elke leeftijd.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
2. Ja, zoals ik al zei, ondraaglijk en uitzichtloos lichamelijk lijden. Als voorwaarden stel ik dat patiënt en familie het erover eens zijn, en dat er geen enkele hoop op verbetering danwel genezing is. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
1. ben je voor of tegen?
Tegen (tenzij het echt heel goed met ouders e.d wordt besproken, maar dan moeten de ouders ook toestemming geven, dat kan het kind zelf nog niet beslissen vind ik. 3. als je tegen bent, wat is dan wel een juiste leeftijd? zoals eerder genoemd, 18 of 21 jaar.
|
Als het gaat om kinderen die echt in een uitzichtloze situatie verkeren, ze zijn ongeneeslijk ziek en lijden alleen nog maar, dan kan het het best zijn om dan maar, natuurlijk in overleg, een injectie te geven. Kinderen van twaalf die zoiets beleven hebben meestal al een hele levenservaring, hun beslissingen zijn echte andere dan andere kinderen van twaalf.
Trouwens, een kind van twaalf mag wel een behandeling weigeren, met eventueel de dood als gevolg, maar heeft op dit moment niet het recht om te zeggen dat hij of zij genoeg heeft geleden en als er echt geen uitzicht op beter is, er een einde aan wil maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
wat ik wel eens hoor is dat mensen zeggen 'maar zo'n kind heeft nog een heel leven voor zich die mag geen euthanasie' maar dat is onzin als een kind doodziek is. dan heeft hij/zij niks meer aan dat leven. daarom vind ik dat ook een kind -samen met familie- moet kunnen beslissen uit het leven te stappen als er geen toekomst meer is |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
kinderen niet toegelaten justine1997 | 17 | 24-09-2011 12:01 | |
De Kantine |
Enquete voor profielwerkstuk Tiersie | 17 | 19-11-2009 22:14 | |