Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2004, 19:27
Verwijderd
Mijn mening is dan ook genuanceerder. En dat is ook het eindoordeel van mijn essay. Een aantal van deze diagnoses worden (veel) te snel en (veel) te vaak gesteld en dat is 'gevaarlijk' voor mensen die het echt hebben. Zoals Martine Delfos (psycholoog) zegt: "Het haalt de aandacht weg van de werkelijke nood." En ik denk dat dat wel klopt. (Delfos zegt ook: "Ik denk dat er als het gaat om ADHD en autisme meer fout-diagnoses dan goed-diagnoses zijn.")

Ik heb in mijn essay nieuwe tijdskinderen ed er uit gehaald, omdat dat niet te vergelijken is met ADHD, hoogbegaafdheid, enz.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2004, 19:48
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
phensicske schreef op 28-02-2004 @ 19:54:
Hsp --) Is dikke zever.
De term klopt op zich wel, maar het is geen syndroom
of ziekte of zo, je kan evengoed zeggen dat je een
supergevoelig iemand bent.
En zelfs dan is de term HSP, altahans volgens de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde, niet juist. HSP kan volgens de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde staan voor Henloch-Schönlein Purpura of Heat Shock Protein. Overigens komt het begrip hoogsensitieve persoonlijkheid niet in de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde en die van mijn Codex Medicus voor, dus jouw opmerking dat het dikke zever is (geweldig geformuleerd overigens ) blijkt wat dat betreft wel te kloppen.

Citaat:
Het kan dus goed zijn dat iemand zich direct begint in te beelden (hypochondrie, weer zo'n leuke term ) dat hij één of andere stoornis heeft. Maar dat zal dan zijn houvast zijn.
In die situatie verkeerde ik zelf voordat ik de diagnose van het syndroom van Asperger kreeg. Ik probeerde aan de hand van het overzicht van persoonlijkheidsstoornissen in mijn Codex Medicus uit te vinden wat er precies met me aan de hand zou kunnen zijn, maar aangezien ik geen flauw idee had waar ik precies moest zoeken heb ik daar verder maar van afgezien.

Citaat:
Ik denk wel dat iedereen zich een beetje in een stoornis kan herkennen.
Het is en blijft daarbij nog maar zeer de vraag in hoeverre dat terecht is, en dat was ook wat Leonoor met haar openingspost bedoelde.

Citaat:
Ik ben bv. nogal dromerig, teruggetrokken en zit met een aantal tics, fobieën en dwangmatigheden...
(kan nog wel wat opnoemen, maar ja, wat boeit het?)
Mijn interesse heb je in ieder geval wat dat betreft.

@Leonoor: Mijn Codex Medicus geeft je gelijk wat betreft je opmerking dat er geen test bestaat om ADHD vast te stellen. Volgens mijn Codex Medicus is de diagnose ADHD een klinische diagnose die niet op basis van een gedragsvragenlijst of een test te stellen is. Men onderscheidt overigens 3 subtypes: het gecombineerde type met zowel een aandachtstekort als hyperactiviteit-impulsiviteit (leuk woord voor Galgje trouwens ), een type met overwegend aandachtstekort en een type met overwegend hyperactiviteit-impulsiviteit. Het tweede subtype komt bij circa 25 % van de gevallen voor en het derde subtype bij circa 7 %.
Oud 28-02-2004, 22:34
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 28-02-2004 @ 20:48:
1/...dus jouw opmerking dat het dikke zever is (geweldig geformuleerd overigens ) blijkt wat dat betreft wel te kloppen.

2 /In die situatie verkeerde ik zelf voordat ik de diagnose van het syndroom van Asperger kreeg. Ik probeerde aan de hand van het overzicht van persoonlijkheidsstoornissen in mijn Codex Medicus uit te vinden wat er precies met me aan de hand zou kunnen zijn, maar aangezien ik geen flauw idee had waar ik precies moest zoeken heb ik daar verder maar van afgezien.

3/ Mijn interesse heb je in ieder geval wat dat betreft.

1 / Altijd leuk om bevestiging te krijgen.

2 / 'k Ben ook altijd bezig mezelf aan het analyseren en diagnosteren (héél fout dus), maar heb nu een afspraak met een homeopaat en zij zal me wel beter weten in te schatten, hoop ik.
(Ik ga eventueel naar psych gaan ook, dat weet ik nu nog niet)

3 /Heh.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 23:04
Muze
Muze is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 28-02-2004 @ 20:48:
En zelfs dan is de term HSP, altahans volgens de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde, niet juist. HSP kan volgens de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde staan voor Henloch-Schönlein Purpura of Heat Shock Protein. Overigens komt het begrip hoogsensitieve persoonlijkheid niet in de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde en die van mijn Codex Medicus voor, dus jouw opmerking dat het dikke zever is (geweldig geformuleerd overigens ) blijkt wat dat betreft wel te kloppen.
Een hoogsensitieve persoonlijkheid is toch ook helemaal geen ziekte oid? Ik heb er weleens wat over gelezen. Dat 15% van de bevolking hoogsensitief is, en ja je kan het ook gewoon heel gevoelig noemen, gevoeliger dan de rest iig. Maar het is lijkt me gewoon een karaktereigenschap en niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld adhd.
Ik denk dat deze mensen, zoals hoogbegaafde mensen een hoog IQ hebben, een hoog EQ hebben.

Ik heb nog nooit van sterren of indigokinderen gehoord, maar het klinkt erg zweverig.

Laatst gewijzigd op 28-02-2004 om 23:09.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 10:40
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
my26 schreef op 29-02-2004 @ 00:04:
Een hoogsensitieve persoonlijkheid is toch ook helemaal geen ziekte oid?
Dat heb ik ook nergens beweerd. Ik geef alleen maar aan dat de term HSP, althans volgens de editie van mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde, in een andere context wordt gebruikt, niet meer en niet minder.

Citaat:
my26 schreef op 29-02-2004 @ 00:04:
Ik heb nog nooit van sterren of indigokinderen gehoord, maar het klinkt erg zweverig.
Vandaar dan ook mijn opmerking in een eerdere reply van mij dat het fenomeen indigokinderen in mijn ogen nogal esoterisch aandoet.
Reageren

Regels voor berichten