Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2002, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Bazz schreef:

Levenslang is maar 20 jaar, daar schiet je niks mee op, je moet hem in de bak zetten tot hij sterft.
levenslang is levenslang, zoals al iemand hier zei

Citaat:
Bazz schreef:

En als de schuldige bekent, dan is het terecht dat hij gewoon de doodstraf krijgt vind ik.
doodstraf moet niet kunne, ook niet als bekend wordt.. je moet je nie verlage tot het nivo van de dader..

Citaat:
Bazz schreef:

Maar ik denk dat hij waarschijnlijk "Niet-toerekenings-vatbaar" wordt gesteld. En dan weer zo'n trieste gevangenisstraf van 4 jaar waarvan 2 voorwaardelijk ofzo krijg
is het niet zo dat de dader dan tbs krijgt? *weet nie zekur*
dan zit ie heel zun leven in sown kliniek.. komt op hetzelfde neer als levenslang..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2002, 10:37
paul's herberg
paul's herberg is offline
Citaat:
nare man schreef:

Mijn beeld van Fortuyn-aanhangers is alleen maar verslechterd sinds gisteravond, terwijl zie hier juist zo'n goede kans (ironisch genoeg) hadden om te laten zien hoeveel ze waard waren. In plaats van mensen die genuanceerd hun onvrede over Nederland uiten, zie ik kansloze ADO-hooligans en kansloze paupers met shaggies op hun lip gillen 'LPF! LPF!'. Pim zou zich in het mortuarium omdraaien.
wie zegt dat dat aanhangers zijn?? wel eens gehoord van relschoppers???

en hoe is jou beeld van fortuyn aanhangers? wil wel eens weten
Want er zijn genoeg mensen die er niet vooruit willen komen dat ze het met pim eens zijn, omdat ze anders worden afgerekend door hun omgeving.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 10:47
Krez
Krez is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Waar heb je het over? Ben je zo hatelijk dat je meteen met wraak wilt komen? Denk 'ns wat verder na en kom tot de conclusie dat dat niks oplost. Dan ben je net zo dom bezig als die moordenaar.

Straf dan meteen ieder mens dat in een groot huis woont, dat zijn allemaal moordenaars. Die vermoorden mensen uit Afrika die geen eten hebben terwijl ze daar best wat aan kunnen doen. En kijk, daar wordt geen aandacht aan besteed. Hoeren uit Taiwan geen aandacht. Noord Korea hoe mensen 'verdwijnen' met een andere mening. Denk aan Israel. Maar nee, nee, dat is blijkbaar te weinig waard om aandacht aan te schenken!
hier ben ik het dus helemaal mee eens, maar wat ik me nou afvraag is of er al wat bekend is over de verdachte die ze hebben opgepakt, of het bv nou een buitenlander is of niet...dan zul je de reacties zien....
Oud 07-05-2002, 10:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Bazz schreef:

Das waar, maar het schijnt zo te zijn dat ze in die landen waar ze doodgaan van de honger een overvloed aan grondstoffen hebben. Maar er niks mee doen.
In een land waar de inwoners niet eens te eten hebben, waar de regering crimineel is, waar niet eens democratie heerst of iets wat er op lijkt, waar criminaliteit heerst. Colombia: rijk aan cocaine. Wie verdient? Cocaboer verdient geen kloot. Heeft geen keus 't is zijn bestaan. Hij is afhankelijk. De drugsbaronnen verdienen verder het geld eraan. Koffieboer verdient ook niets. Het zijn de handelaren daar en de (inwonders van) westerse landen die eraan verdienen. Bijv. de importeurs. Nu heb je projecten als Max Havelaar dat is wel weer een stap richting de goede richting.

We hebben 5 mei net gehad. We herdenken dan de oorlogsslachtoffers. En de mensen van de derde wereld dan? Die worden ook onderdrukt, o.a. door ons! Of kinderen in Azie die voor een hongerloontje kleding maken. En wie verdient daar aan? De westerse 'beschaafde' wereld.

Citaat:
Dus een beetje hun eigen schuld is het wel. Maar uiteindelijk vind ik wel dat je gelijk hebt, we moeten ze gewoon helpen. En het is toch logisch dat dit wel bekend word? IEDEREEN kent een amerikaanse popster of een politicus in ons geval. En als je hem dan opeens tijden lang niet ziet... dan moet je toch gaan denken waarom niet.. dus volgens mij is het nogal logisch dat hij meer aandacht krijgt dan een alledaagse moord
Ben met je eens dat dat logisch is in deze samenleving waar de ene mens belangrijker is dan de ander. Ik denk dat het moment van de gebeurtenis: vlak voor de verkiezingen, ook een rol speelt. Want nu krijg je emotionele, zwevende kiezers die uit medeleven voor LPF gaan stemmen.
Oud 07-05-2002, 10:53
Cart?
Cart? is offline
Citaat:
Krez schreef:

maar wat ik me nou afvraag is of er al wat bekend is over de verdachte die ze hebben opgepakt, of het bv nou een buitenlander is of niet...dan zul je de reacties zien....
De identiteit van de verdachte die gisteravond werd aangehouden op verdenking van de moord op Pim Fortuyn is bekend. Dat zei minister Korthals van Justitie. Het gaat om een 33-jarige blanke Nederlander uit Harderwijk. Volgens De Telegraaf staat de man bij inlichtingsdiensten bekend als extreem links.

Bij de man is inmiddels huiszoeking gedaan. Hij heeft nog geen verklaring afgelegd. Het recherchebijstandsteam van 15 man dat de zaak in onderzoek heeft gaat voorlopig nog uit van één dader uit.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 10:54
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

19 jaar en nog steeds naief.......
18 jaar en op een volwassen forum inhoudelijk niet op een mening in kunnen gaan.
Oud 07-05-2002, 10:55
Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
Krez schreef:

hier ben ik het dus helemaal mee eens, maar wat ik me nou afvraag is of er al wat bekend is over de verdachte die ze hebben opgepakt, of het bv nou een buitenlander is of niet...dan zul je de reacties zien....
tis een extreem links persoon.

ontopic: ik vind niet dat de dader strenger gestraft moet worden omdat hij juist fortuyn heeft neergeschoten. hij moet volgens de normale procedure en de normale strafmaat voor moord gestraft worden. het mag niet uitmaken dat fortuyn een (bijna)politicus was.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 10:55
Verwijderd
Citaat:
paul's herberg schreef:
en hoe is jou beeld van fortuyn aanhangers? wil wel eens weten
Want er zijn genoeg mensen die er niet vooruit willen komen dat ze het met pim eens zijn, omdat ze anders worden afgerekend door hun omgeving.
Ik heb niet echt een bepaald beeld van Pim Fortuyn-aanhangers in de zin van uiterlijk. Wel in de zin van geestelijk vermogen. Ze zijn over het algemeen niet intellectueel en voelen een primitieve onvrede over hetgeen in Nederland gebeurt, en zijn erg gevoelig voor een sterk leidersfiguur zoals Pim.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 10:59
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
..en voelen een primitieve onvrede over hetgeen in Nederland gebeurt, en zijn erg gevoelig voor een sterk leidersfiguur..
Ken er nog zo 1 die om o.a. die beweegredenen aan de macht is gekomen, begin jaren '40...
Oud 07-05-2002, 10:59
Krez
Krez is offline
Citaat:
Cart? schreef:

"...."
Citaat:
System of a Deftone schreef:

tis een extreem links persoon.

ontopic: ik vind niet dat de dader strenger gestraft moet worden omdat hij juist fortuyn heeft neergeschoten. hij moet volgens de normale procedure en de normale strafmaat voor moord gestraft worden. het mag niet uitmaken dat fortuyn een (bijna)politicus was.
bedankt, ik wist het nog niet, en wat die straf betreft daar ben ik het mee eens, de ene mens is niet meer waard dan de ander..
Oud 07-05-2002, 11:05
paul's herberg
Citaat:
nare man schreef:

Ik heb niet echt een bepaald beeld van Pim Fortuyn-aanhangers in de zin van uiterlijk. Wel in de zin van geestelijk vermogen. Ze zijn over het algemeen niet intellectueel en voelen een primitieve onvrede over hetgeen in Nederland gebeurt, en zijn erg gevoelig voor een sterk leidersfiguur zoals Pim.
Maar waarom krijgt pim dat wel los bij die mensen die onvrede en de andere politici niet?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:06
paul's herberg
Citaat:
dystopia schreef:

Ken er nog zo 1 die om o.a. die beweegredenen aan de macht is gekomen, begin jaren '40...
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Vincent Vega schreef:

19 jaar en nog steeds naief.......
--------------------------------------------------------------------------------

18 jaar en op een volwassen forum inhoudelijk niet op een mening in kunnen gaan.

mmmmm
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:08
twiety
twiety is offline
Citaat:
Krez schreef:

bedankt, ik wist het nog niet, en wat die straf betreft daar ben ik het mee eens, de ene mens is niet meer waard dan de ander..
Hij heeft niet alleen een mens vermoord, maar ook de democratie! Vandaar dat ik het niet met jullie eens ben. Wel wat betreft het feit dat de ene mens meer waard is dan de ander (m.u.v. van de dader).
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:18
Cart?
Cart? is offline
net op fok!..

"Bij de huiszoeking die is gedaan in Harderwijk is munitie aangetroffen. Het gaat om dezelfde als waarmee Fortuyn is omgebracht. De 33-jarige man heeft geen verklaring afgelegd. Hij ontkent niet, maar bekent ook niet dus. Bij de huiszoeking is materiaal aangetroffen dat volgens de hoofdcommisaris "zou kunnen wijzen op milieuactivisme". Er is verder niet gezegd over enige linkse sympathieën.

Er is een reconstructie geweest, en er blijken vijf schoten te zijn gelost. Twee daarvan in Fortuyns hoofd. Er zijn dertig rechercheurs ingezet. De man wordt dinsdag voorgeleid."
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:28
spinningduck
spinningduck is offline
Het eerste wat in mij opkomt is: opsluiten en de sleutel weggooien
Dit is een momentopname, ik kan uit woede nu niks anders verzinnen...
Oud 07-05-2002, 11:31
Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
twiety schreef:

Hij heeft niet alleen een mens vermoord, maar ook de democratie! Vandaar dat ik het niet met jullie eens ben. Wel wat betreft het feit dat de ene mens meer waard is dan de ander (m.u.v. van de dader).
ik vind het een beetje overdreven om meteen te roepen dat de democratie kapot is, er zijn nog zat mensen die zijn plek als lijsttrekker over kunnen nemen, en met deze moord is het gedachtegoed van Fortuyn nog niet overboord gegooid. dus wat betreft de democratie valt het nog wel mee....
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:38
notorious ikke
notorious ikke is offline
eej leute ik wil ff kwijt dat ie dader er tog wel met een paar jaar vanaf komt....beetje jammer is dat.....
Oud 07-05-2002, 11:42
iMan
iMan is offline
eerst martelen en dan levenslang!!!!
Moeten ze met alle moordenaars doen!!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:44
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
iMan schreef:
eerst martelen en dan levenslang!!!!
Moeten ze met alle moordenaars doen!!!
Waarom?
Oud 07-05-2002, 11:46
iMan
iMan is offline
Waarom??
ALs je iemand doodsdchiet ben je toch ziek in je hoofd
aanpakken die hap!!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:48
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
iMan schreef:
Waarom??
aanpakken die hap!!!
Ben ik het wel mee eens. Doodschieten is te mild voor moordenaars, zij moeten gemarteld worden, om een voorbeeld te stellen, dat dit gewoon niet kan.
Oud 07-05-2002, 11:48
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
iMan schreef:
Waarom??
aanpakken die hap!!!
*proest*

Gelukkig zijn mensen die martelen een stuk minder ziek....
Oud 07-05-2002, 11:50
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
*proest*

Gelukkig zijn mensen die martelen een stuk minder ziek....
Moordenaars hebben dat verdiend, Pim Fortuyn had het niet verdiend om afgeschoten te worden. Hooguit met woorden.
Oud 07-05-2002, 11:50
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
notorious ikke schreef:
eej leute ik wil ff kwijt dat ie dader er tog wel met een paar jaar vanaf komt....beetje jammer is dat.....
Lijkt me sterk.

Maar goed, deze thread geeft prima aan waarom ik tegen de doodstraf ben. Een hoop emotioneel greroep, maar enig verstand van zaken, nee.

Je mensenrechten kun je niet verspelen.
Oud 07-05-2002, 11:52
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Lijkt me sterk.

Maar goed, deze thread geeft prima aan waarom ik tegen de doodstraf ben. Een hoop emotioneel greroep, maar enig verstand van zaken, nee.

Je mensenrechten kun je niet verspelen.
Moordenaars hebben de mensenrechten van anderen al geschonden, verdienen ze het dan zelf wel om ze te houden?
Ik vind van niet, de straffen zijn veel te mild in Nederland.
Marteling moet trouwens IMHO dan alleen toegepast worden als 100% zeker is dat het de dader betreft...
Oud 07-05-2002, 11:52
iMan
iMan is offline
Verstand heb ik wel,
die moordenaars alleen niet
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:53
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
iMan schreef:
Verstand heb ik wel,
die moordenaars alleen niet
Ken jou verder ook niet, maar ik neem niet aan dat je met een basepall petje mensen 6-voudig loopt om te leggen, dus dat zal inderdaad wel.
Oud 07-05-2002, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Cart? schreef:
net op fok!..

Bij de huiszoeking is materiaal aangetroffen dat volgens de hoofdcommisaris "zou kunnen wijzen op milieuactivisme". Er is verder niet gezegd over enige linkse sympathieën.

Gelukkig, anders krijgen we straks een hetze van zwakbegaafde skinheads en hun sypathisanten op linkse politici en dergelijke en krijg je meer van dit soort praktijken. Dan liggen straks mensen als Marijnissen en Rosenmöller op straat dood te bloeden. Pim is al erg genoeg dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:58
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
Che Guevara schreef:

Gelukkig, anders krijgen we straks een hetze van zwakbegaafde skinheads en hun sypathisanten op linkse politici en dergelijke en krijg je meer van dit soort praktijken. Dan liggen straks mensen als Marijnissen en Rosenmöller op straat dood te bloeden. Pim is al erg genoeg dacht ik zo.
Ja hoor. Waarom zouden ze. Pim is de enige die risico liep, de rest hebben allemaal zo'n loos gezwam waar vrijwel niemand een touw aan vast kan knopen, dat niemand ze ook kan haten.
Pim had/heeft wel degelijk vijanden. Ik denk niet dat de andere lijsttrekkers risico lopen.
Oud 07-05-2002, 12:01
twiety
twiety is offline
Citaat:
System of a Deftone schreef:

ik vind het een beetje overdreven om meteen te roepen dat de democratie kapot is, er zijn nog zat mensen die zijn plek als lijsttrekker over kunnen nemen, en met deze moord is het gedachtegoed van Fortuyn nog niet overboord gegooid. dus wat betreft de democratie valt het nog wel mee....
Alleen blijkt dat iedereen die het gedachtengoed uitspreekt en om wil zetten in daden in dit land doodgeschoten kan worden.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:04
Verwijderd
Citaat:
MadEgg schreef:

Moordenaars hebben de mensenrechten van anderen al geschonden, verdienen ze het dan zelf wel om ze te houden?
Ik vind van niet, de straffen zijn veel te mild in Nederland.
Marteling moet trouwens IMHO dan alleen toegepast worden als 100% zeker is dat het de dader betreft...
Ja, die verdienen ze. De idee van mensenrechten is nou juist dat het onvervreemdbare rechten zijn, die elk mens bij zijn geboorte krijgt en waar nooit afstand van kan en mag worden gedaan. Martelen is een schending van de lichamelijke integriteit, en dat is een mensenrecht.

Verder is het nou juist zo lastig dat je nooit 100% zeker kunt weten dat iemand de dader is. Op een gegeven moment is de kans heel groot, dat geef ik toe, maar je kunt het nóóit helemaal zeker weten. Daarvoor zou je in het verleden moeten kijken, en dat kunnen wij niet.

En verder @Rollo Tomasi: er wordt inderdaad veel emotioneel geblaat door mensen die zich laten leiden door simpele gevoelens. Jammer genoeg krijg je sommige mensen niet aan hun verstand dat ze ernaast zitten...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:05
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:

Alleen blijkt dat iedereen die het gedachtengoed uitspreekt en om wil zetten in daden in dit land doodgeschoten kan worden.
Wha, wha, wha, bla bla, bla, stomme Pim-aanhanger

Iedereen kan in dit land doodgeschoten worden, apekop
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:05
Verwijderd
Citaat:

Nee hoor, het blijkt dat dat met 1 kan.
Trouwens, ELKE politicus spreekt een gedachtengoed uit en zet dat om in daden (zover is Pim niet eens gekomen).
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:07
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
nare man schreef:

Ja, die verdienen ze. De idee van mensenrechten is nou juist dat het onvervreemdbare rechten zijn, die elk mens bij zijn geboorte krijgt en waar nooit afstand van kan en mag worden gedaan. Martelen is een schending van de lichamelijke integriteit, en dat is een mensenrecht.

Verder is het nou juist zo lastig dat je nooit 100% zeker kunt weten dat iemand de dader is. Op een gegeven moment is de kans heel groot, dat geef ik toe, maar je kunt het nóóit helemaal zeker weten. Daarvoor zou je in het verleden moeten kijken, en dat kunnen wij niet.

En verder @Rollo Tomasi: er wordt inderdaad veel emotioneel geblaat door mensen die zich laten leiden door simpele gevoelens. Jammer genoeg krijg je sommige mensen niet aan hun verstand dat ze ernaast zitten...
Ik laat me niet leiden door simpele gevoelens. Ik heb dit al veel langer bedacht, en dat de straffen niet genoeg afschrikken wordt maar weer bevestigd door het feit dat iemand zonder problemen Pim Fortuyn gaat neerknallen. Had ie echt niet gedaan als ie wist dat ie daarna jaren gemarteld zou worden.
Oud 07-05-2002, 12:08
twiety
twiety is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Nee hoor, het blijkt dat dat met 1 kan.

??????????????????????????????????????????????

Trouwens, ELKE politicus spreekt een gedachtengoed uit en zet dat om in daden (zover is Pim niet eens gekomen).

Kun je nagaan!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:10
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
nare man schreef:

Wha, wha, wha, bla bla, bla, stomme Pim-aanhanger

Iedereen kan in dit land doodgeschoten worden, apekop
maar niet iedereen WORDT neergeschoten.

De meeste moorden zijn vanuit onbezonnenheid of dronkenheid. Deze is met het volle bewustzijn gepleegd omdat deze persoon Pim Fortuyn duidelijk haat.
Oud 07-05-2002, 12:12
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
MadEgg schreef:

Ben ik het wel mee eens. Doodschieten is te mild voor moordenaars, zij moeten gemarteld worden, om een voorbeeld te stellen, dat dit gewoon niet kan.
Heb jij ff pech, ben je 500 jaar te laat geboren.

Iemand die een moord heeft gepleegd moet wmb. op die manier een les trekken dat moorden niet hoort. Zodat hij/zij dat niet meer doet en zodat anderen hier mogelijk een voorbeeld uit kunnen trekken.
Oud 07-05-2002, 12:20
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Che Guevara schreef:

Idd daar d8 ik ook al aan. Ho maar wacht even.

Media zegt: Na de huizoeking lijkt het erop dat er materiaal gevonden dat duidt op milieu activisme.
Telegraaf zegt: Extreem-links persoon heeft Fortuyn vermoord!
(3fm trok overigens ook al meteen die conclusie)

Zou iig wel zonde zijn als dit escaleerde en als nog meer domme mensen (heb er geen ander woord voor) geweld gaan plegen. Een skinhead zei op TV al dat er mensen uit Duitsland komen. Echter, hij had niks concreets en kwam angstig bij mij over. Misschien was het gewoon stoere praat.
Oud 07-05-2002, 12:24
Verwijderd
Citaat:
MadEgg schreef:

Ik laat me niet leiden door simpele gevoelens. Ik heb dit al veel langer bedacht, en dat de straffen niet genoeg afschrikken wordt maar weer bevestigd door het feit dat iemand zonder problemen Pim Fortuyn gaat neerknallen. Had ie echt niet gedaan als ie wist dat ie daarna jaren gemarteld zou worden.
Dat is een stelling die jij zomaar voor juist aanneemt, maar waar ik grote vraagtekens bij zet. Ik denk dat iemand die Pim Fortuyn echt zag als een grote bedreiging 'voor dit land' (), heus wel in koelen bloede een afweging heeft gemaakt tussen doodschieten/gemarteld worden en niet doodschieten. Je moet je niet vergissen in de vastberadenheid van sommige daders. Afschrikking helpt echt niet tegen het plegen van zware delicten.

Daar komt nog iets bij: martelen is onmenselijk. Op het moment dat jij iemand martelt die een delict heeft gepleegd, ben je dan zelf niet net zo erg? Martelen mag ook niet. Mishandeling is strafbaar. Dan ben je als overheid toch ook fout bezig, als je onderdanen martelt? De fout die jij maakt is denken dat het delict van de één voor de ander het recht in het leven roept die eerste de martelen of te doden. Dat is niet zo. Martelen is altijd onmenselijk, ook al heeft die persoon zélf eerst iets ónmenselijks gedaan.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:31
Verwijderd
Helaas voor die persoon blijkt nu (voor zover we dat al niet wisten) dat het grote gevaar voor het land niet ligt in Fortuyn, maar in de domme volgzame massa.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:47
twiety
twiety is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Helaas voor die persoon blijkt nu (voor zover we dat al niet wisten) dat het grote gevaar voor het land niet ligt in Fortuyn, maar in de domme volgzame massa.
Helaas voor ons blijkt nu dat het gevaar niet in Fortuyn of in zijn volgelingen zit, maar in zijn tegenstanders. Als jij kan generaliseren, kan ik 't ook!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:54
Verwijderd

Ik heb maar 1 dader gezien hoor.
En daartegenover duizenden hysterische lpf-aanhangers.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:59
twiety
twiety is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Ik heb maar 1 dader gezien hoor.
En daartegenover duizenden hysterische lpf-aanhangers.
Ik heb maar een aantal relschoppers gezien tegenover miljoenen lpf-aanhangers.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Bazz schreef:

Levenslang is maar 20 jaar
Hoe kom je daar nou bij?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:20
Verwijderd
*heeft niet de hele topic gelezen...*

ik ben tegen de doodstraf. zoals al eerder gezegd: niemand verdient de dood. Je kunt de straffen ook niet meer terugdraaien, stel je voor dat je ten onrechte ter dood veroordeeld wordt
en je kunt mensen die gemoord hebben ook nooit meer leren dat dat gewoon niet kan. natuurlijk kun je zeggen dat het probleem ook is opgelost als ze d'r gewoon niet meer zijn, maar dat is nou niet bepaald een menselijke oplossing vind ik. En wat wou je doen met psychisch gestoorden? En mensen die net doen alsof ze dat zijn..

Bovendien vind ik niet dat een regering het kan maken om te zeggen "wij zijn tegen doden" maar het dan wel zelf doen..

hmm... dit lijkt een heel betoog tegen de doodstraf te worden en dat was niet de bedoeling..

naja.. ik ben ook tegen levenslange straffen of gewoon erg lange straffen. Zeker als mensen je er eigenlijk niks leren, dat je bij wijze van spreke gewoon 10 jaar in een hokje opgesloten zit en er daarna weer uit mag. Daar zie ik echt 't nut niet van in. laat mensen gewoon een beetje verder gaan met 't leven, maar ze streng begeleiden en vooral in 't begin veel over het waarom van die moord praten.. Anders ben je helemaal wereldvreemd geworden en dat lijkt me nou ook niet echt bevorderlijk voor je gedrag..

en ik vind overigens een moord op pim f. niks erger dan een moord op een van die meisjes bv. van vorig jaar. *weet niet meer hoe ze heten* allebei zinloos geweld..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:28
twiety
twiety is offline
Citaat:
perseus schreef:

Hoe kom je daar nou bij?
De zwaarste straf die we in Nederland kennen is levenslang. Dat houdt echter niet in dat een misdadiger ook werkelijk levenslang achter de tralies zit. Levenslang betekent namelijk: maximaal 20 jaar.

Zie bijvoorbeeld http://www.gammanieuwsdienst.nl/page...3599/jan_s.htm (was de eerste bron die ik met google tegenkwam)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:32
twiety
twiety is offline
Citaat:
twiety schreef:

De zwaarste straf die we in Nederland kennen is levenslang. Dat houdt echter niet in dat een misdadiger ook werkelijk levenslang achter de tralies zit. Levenslang betekent namelijk: maximaal 20 jaar.

Zie bijvoorbeeld http://www.gammanieuwsdienst.nl/page...3599/jan_s.htm (was de eerste bron die ik met google tegenkwam)
Sorry. www.rechtspraak.nl lijkt me een betere bron: http://www.rechtspraak.nl/over_recht...strafzaken.htm
E
n die zegt heel wat anders.

"Klopt het dat in Nederland levenslang niet echt levenslang is, maar dat je maar 20 jaar hoeft te zitten?

Het Wetboek van Strafrecht kent twee soorten gevangenisstraffen: tijdelijk of levenslang. Levenslang in Nederland betekent dus ook echt levenslang. Van de tijdelijke gevangenisstraffen is 20 jaar de hoogste straf. Wel bestaat er voor de gestrafte de mogelijkheid om gratie te vragen. Gratie kan voor levenslange, maar ook voor tijdelijke gevangenisstraffen worden aangevraagd. Als er gratie wordt verleend hoeft de resterende straf niet te worden uitgezeten."
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:34
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
twiety schreef:
En ik denk dat twintig jaar zeker zo erg is als 'levenslang'. Na twintig jaar stilstaan ben je ook je leven kwijt... op je 53e weer in 'de wereld' komen lijkt me niet dat je nog ook maar een kans hebt om in het arbeidsproces opgenomen te worden e.d.

Maar goed... een standaard moordenaar krijgt toch ook geen levenslang?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:38
Joostje
Joostje is offline
Normale straf voor moord.
Oud 07-05-2002, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Maar goed... een standaard moordenaar krijgt toch ook geen levenslang?
Nee, deze moordenaar dus ook niet... Ik erger me er al jaren aan dat moordenaars meestal maar 3 of 4 jaar krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten