![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb hier niks op te zeggen! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ten eerste, we hebben hier in Nederland een rechtssysteem dat niet gebaseerd is op vergelding, maar op verantwoord terugkomen binnen een maatschappij. Daar zijn straffen voor bedacht. Deze straffen worden hier uitgevoerd... Eye for an eye kennen we hier niet en daar ben ik blij om. Het zou toch te idioot zijn dat dat principe (as in: jat jij mijn geld, hak ik je hand af) hier in dit land, binnen deze cultuur zou moeten worden gebruikt? Ten tweede, Murat D is minderjarig, je mag, als ik je goed begrijp, al lang blij zijn dat hij volgens het volwassenenrecht is behandeld. Maar er spelen een hoop verzachtende omstandigheden mee. Belangrijke verzachtende omstandigheden, overigens... Ten derde, stel je eens voor dat je op (hoe oud was die kerel?) 17-jarige leeftijd 5 jaar in de gevangenis zit en dan ook nog eens zoveel tijd TBS krijgt. Het is meer dan een kwart van je leven! Dat is veel, hoor. Denk niet te licht over deze straf, want dat is hij niet! En om nog een vierde punt te noemen, die 12,5 jaar ruk je zomaar de lucht uit, zonder enige onderbouwing en dus kan ik er heel kort over zijn, mijn "blaat" had net zoveel inhoud als je eerste post. Oh enne... Ten vijfde... Denk achter m'n eerste stelling nog maar een hele grote punt. De rest doet er eigenlijk al niet toe, als ik je post zo lees...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Anyway. Dan gaat 'ie toch lekker in hoger beroep. Die TBS krijgt hij d'r toch niet meer vanaf gesnoept. En daar zit 't 'm in. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Ten tweede is Murat licht verstandelijk gehandicapt, waardoor zijn misdaad hem minder kan worden toegerekend. Zijn misdaad is een combinatie van frustratie, opvliegendheid, slechte opvoeding, geen normen geleerd - dat zijn allemaal oorzaken die niet zijn eigen schuld zijn. Het heeft geen zin iemand te straffen voor dingen waar hij zelf niets aan kan doen. Tenslotte moet je de gevolgen van de straf ook afwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken. Het gaat hier om een jongen van zeventien. Die sluit je niet bij zijn eerste misdaad honderd jaar op, die probeer je beter te maken. Daarom krijgt hij een redelijk korte straf (5 jaar) maar wel tbs, waarbij hij dus verpleegd wordt en therapie krijgt. |
![]() |
||||
Citaat:
Dat je het verder niet hoeft uit te leggen, daar hebben we je al vaker op aangesproken. Doe dat eens wel. Nu zijn het loze, bijna hersenloze kreten met geen enkele waarde. Citaat:
Doch, je doet te licht over de TBS die erbij is gegeven. Heb je enige idee wat TBS is? Verdiep je er maar eens in, die straf is echt niet zo laag. Hij komt niet van die TBS af als hij niet is "genezen", althans, dat is het doel... Citaat:
Ik ben, net zoals jij, niet degene die beoordelen kan of het een goede straf is of niet, daar hebben wij een rechterlijke macht voor. Als je liever een rechtssysteem als in de VS ziet, waar gevoelens en vergelding ineens wel een stuk meer meespelen, ga je maar naar de VS, maar zover moet het hier niet komen. Dat jij het al niet eens bent met ons rechtssysteem zegt niet dat de straf niet eerlijk is, dat zegt alleen maar dat jij het in eerste instantie meestal al niet eens bent met gegeven straffen. Maar ik vraag aan je: heb jij enig idee wat 5 jaar + TBS voor invloed kan hebben op zo'n jongen? Zo niet, dan had ik al deze tekst al niet meer hoeven schrijven.
||
Citaat:
![]() (met hoegaarden) |
![]() |
||
Citaat:
Hmmmm... *idee om veel geld te verdienen* ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Je hebt nog steeds geen argumenten gegeven waarom je het te weinig vindt. En je snapt daarnaast volgens mij ook niet wat TBS inhoudt...
||
Citaat:
Je mag het overigens wel vinden hoor maargoed, fijn argument trouwens dit :"Deze moordzaak is een voorbeeld van honderden andere zaken.", dit is net zo waar asl dat er 100 flatgebouwen bijna evenhoog zijn of bijna lle frietjes evenlang zijn ?, het gaat gewoon nergens over, geen enkele rechtzaak is hetzelfde dat is dan wel weer een feit. Waarom krijgt iedereen het voor elkaar om er zo'n mening over te geven, ik ben er van overtuigd dat we 90% van de zaak niet weten en je niet zo'n oordeel kunt vellen, hij is minderjarig dus moet hij volgens een wet die daarvoor geschreven is worden veroordeeld. een 12 jarige is ook minderjarig en die zal wel op die wet worden veroordeeld. 17 is gewoon 17 en geen 18..
||
Citaat:
[edit]Oh enne... Daarmee bedoel ik dus niet echt dat degenen die het origineel zeggen per definitie hersenloos gezwets spreken, maar de napraters meestal wel...[/edit] "Het is zo" of "Dat vind ik zo" zijn geen argumenten...
Laatst gewijzigd op 15-05-2004 om 14:42. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Proost!
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Of het jeugdrecht moet uitgebreid worden, of het moet vernietigd worden en jeugd wordt dan een soort verzachtende omstandigheid (grof gezegd). Dat is ook mijn mening. Want opzich denk ik dat de TBS in dit specifieke geval wel een goede zaak is. Volgens mij hadden ze bij het jeugdrecht nooit die straf in deze mate kunnen opleggen...
||
Citaat:
Ik zal even vertellen wat TBS inhoud (in het kort); iemand die ontoerekeningsvatbaar is verklaard wordt behandeld d.m.v een therapie (van 2jaar). Naar die 2jaar wordt er gekeken of hij/zij is genezen zo niet wordt de therapie verlengt. Als hij/zij geen TBS krijgt is men bang dat hij/zij weer in het oude patroon valt. Ja natuurlijk weten we nu meer over de mens. Na 2jaar praat sessies kom je heel wat te weten. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt wel zeggen 'het is mijn opvatting' maar opvattingen/meningen die nergens op gebaseerd zijn, zijn dom. Noem mij eens meer dan éen doel van een straf, nu we toch bezig zijn? ![]() |
![]() |
||
Hee jongens, ik heb een heleboel afleveringen van ER gezien dus ik kan iemand best medisch advies geven, okee? Het is mijn opvatting en niet minder waard dan de opinie van doktoren toch?
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nu, je vindt het onbegrijpelijk: 5 jaar voor moord. Maar denk je dan, dat TBS een feestje is? En, als we die TBS even wegdenken, wat zou dan een betere straf zijn? 10, 20, 40, jaar? Doodstraf? En waarom? Je beklaagt je er wel over, dat de argumenten voor een lagere straf gegeven niet deugen, maar op welke overwegingen rust jouw eigen strafoordeel? "maar het gaat om moord!!11" Uiteraard gaat het om moord, maar dat de ernst van het feit -i. c. moord- de allesbepalende factor zou zijn voor de strafmaat -waarvan jij kennelijk uitgaat- ligt lang niet zo voor de hand als je denkt. En waarom überhaupt straffen? Denk je, dat Murat D zélf heeft bepaald, dat hij een zwakzinnige, wat labiele zielepoot is? En spruit niet juist dááruit die moord voort? Wat betreft het strafrechtelijk systeem: kritiek erop is natuurlijk toegelaten. Ikzelf heb er ook wel wat op aan te merken (maar dan in exact tegengestelde richting: ik vind ons strafrecht te streng! 5 jaar voor een labiele stumper slaat nergens op!). Doch, geïsoleerde diskwalificaties van iemand die het systeem en de gronden waarop het rust niet kent, vormen nog geen kritiek, doch slechts de uiting van onberedeneerde onvrede, als hoedanig ook een "mening hebben zonder een vast staand feit" beschouwd moet worden.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Er zijn ook zat mensen die vinden dat de Nederlandse geneeskunst 'niet klopt'. De behandeling van ziekten verschilt van land tot land, soms is men er zelfs niet over eens of patiënten wel aan een ziekte lijden. Om maar niet te spreken over mensen die de geneeskunst op religieuze gronden afwijzen of slechts vertrouwen op bovennatuurlijke geneeswijze.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De doodstraf moet ingevoerd worden in Nederland! Schappie | 122 | 08-06-2004 18:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Murat D veroordeeld tot... meisje | 325 | 12-05-2004 22:57 |