Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2004, 22:03
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
King Ralph schreef op 03-06-2004 @ 21:46 :
(trouwens ik zit praktisch nooit in CD op RT, en word nu al hier elitair genoemd)
Yep. Maar Nederlanders staan best bekend om hun opvallend geringe filmkennis. Niet dat ze er niet goed genoeg voor zijn, het interesseert ze gewoon wat minder.
Oud 03-06-2004, 22:04
Verwijderd
Ik heb er 10 van gezien, en 2 half. Valt tegen. Ik denk dat ik maar eens een filmstudie moet gaan doen volgend jaar...

Overigens, die hele discussie over wanneer een film kunst danwel entertainment is, en wat dat zegt over de kwaliteit van de film, is inmiddels al zo vaak gevoerd dat ik er een beetje moe van word. Films zijn niet per se beter of slechter als ze met bepaalde bedoelingen (artistiek of commercieel doeleinde) zijn gemaakt en bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre dat te meten is.

Laatst gewijzigd op 04-06-2004 om 15:58.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 22:27
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
ABrules schreef op 03-06-2004 @ 19:40 :
Seven Samurai (1954) 8

ik moet deze film nog een keer zien, kan hem alleen nergens vinden
Boudisque, Amsterdam, Nieuwe Dijk.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 11:14
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 03-06-2004 @ 23:04 :
Ik heb er 10 van gezien, en 2 half. Valt tegen. Ik denk dat ik maar eens een filmstudie moet gaan doen volgend jaar...

Overigens, die hele discussie over wanneer een film kunst danwel entertainment is, en wat dat zegt over de kwaliteit van de film, is inmiddels al zo vaak gevoerd dat ik er een beetje moe van wordt. Films zijn niet per se beter of slechter als ze met bepaalde bedoelingen (artistiek of commercieel doeleinde) zijn gemaakt en bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre dat te meten is.
Dat eerste maakt geen ruk uit, want ik heb er ook ongeveer zoveel gezien

En ik word ook moe van de hoog-laag discussie, maar goed, daar zijn ook andere redenen voor.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Milk schreef op 04-06-2004 @ 12:14 :
Dat eerste maakt geen ruk uit, want ik heb er ook ongeveer zoveel gezien
Maar ja, hoe dan ook, een filmstudie lijkt me alsnog erg koel. Dan zie je tenminste op een wat regelmatigere basis films.

Ik ontdekte trouwens een schandelijke fout in mijn post: "...ik er een beetje moe van wordT." Snel even verbeterd.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 16:19
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
@ Ganralph en Milk: welke opleiding doen jullie?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 16:20
ganralph
ganralph is offline
Media en Cultuur (aka film- en televisiewetenschappen) aan de UvA
Oud 04-06-2004, 16:43
Verwijderd
Ach ja...in the end blijft het allemaal ongelofelijk relatief. Je kunt bepaalde films uit bepaalde decennia of genres vaak pas waarderen als je er meer van hebt gezien. Beperkt je hele referentiekader zich tot blockbusters en tv films, dan zul je The Day After Tomorrow geweldig vinden. Kijk je veel 'oude' films dan zul je Citizen Kane er uit plukken als een uitermate boeiende film, terwijl een ander er keer op keer bij in slaap blijft vallen.

Ik heb het laatste jaar een flink aantal oudere films gezien (ik ben bezig langzamerhand de top 250 van IMDB af te werken) en je mening wordt genuanceerder, je verlegt de grenzen van je smaak. Maar proberen te definieren wat nou onder 'goede' en 'slechte' films valt, is en blijft onzin. En de discussie erover is nog onzinniger. Over smaak valt niet te twisten.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Peperkorrel schreef op 04-06-2004 @ 17:43 :
[...] Maar proberen te definieren wat nou onder 'goede' en 'slechte' films valt, is en blijft onzin. En de discussie erover is nog onzinniger. Over smaak valt niet te twisten.
...dat vind ik nou onzinnig. Het proberen te definiëren van wat 'goede' en 'slechte' films zijn is wel degelijk een zinvolle bezigheid.

Twisten over smaak heeft daar weinig mee te maken - dat duidt op wat ik goed of slecht vind. Het proberen te definiëren van wat een film goed maakt, maakt het beoordelen los van wat ik vind en probeert vast te stellen aan welke criteria een film moet voldoen wil het een 'goede' film zijn. Die criteria kunnen op allerlei vlakken zijn, zoals aspecten van de film zelf, hoe mensen in de filmwereld daar over denken et cet. Dat noem ik een zinvolle bezigheid.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 19:01
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 04-06-2004 @ 17:59 :
...dat vind ik nou onzinnig. Het proberen te definiëren van wat 'goede' en 'slechte' films zijn is wel degelijk een zinvolle bezigheid.

Twisten over smaak heeft daar weinig mee te maken - dat duidt op wat ik goed of slecht vind. Het proberen te definiëren van wat een film goed maakt, maakt het beoordelen los van wat ik vind en probeert vast te stellen aan welke criteria een film moet voldoen wil het een 'goede' film zijn. Die criteria kunnen op allerlei vlakken zijn, zoals aspecten van de film zelf, hoe mensen in de filmwereld daar over denken et cet. Dat noem ik een zinvolle bezigheid.
Maar de criteria die je hanteert zijn ook subjectief; als jij zogenaamd objectief definiëert dat criterium x de film tot een goede film bestempelt, kan iemand anders gemakkelijk zeggen dat hij/zij dat criterium niet belangrijk vindt.

Er is dus simpelweg geen definitie te vinden voor een goede of slechte film omdat het allemaal subjectieve beoordelingen zijn.

Overigens kun je er dan wel over gaan discussiëren, maar daar schiet je dus niks mee op (behalve dan tijd doden ). Je komt nooit tot een definitie waar iedereen het mee eens is.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 19:09
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 04-06-2004 @ 17:59 :

Voor jezelf analyseren wat een film tot een goede film maakt is niks mis mee, maar iemand anders proberen te overtuigen van hoe naar een film gekeken moet worden om hem tot 'goed' te kunnen bestempelen vind ik twijfelachtig. Je kunt er in theorie best wel over discussieren en dingen van een andere kant leren bekijken, maar zoals die discussie hier plaats vindt is het over het algemeen een beetje een 'welles, nietes'-discussie tussen de zogenaamde 'massa' en de 'elite'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten