Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 10:06
Kosmopolitian
Kosmopolitian is offline
Ik praat ABN, woon wel in de Achterhoek (Gelderland), dus ik hoor vaak genoeg wat boerentaal. Zelf kan ik het niet spreken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 10:11
Isha
Isha is offline
Ik praat ook verstaanbaar, sommige mensen zeggen dat ik een Gooische rrr heb . Ik kan niet tegen dat snauwerige boerse gronings/fries/enzo.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:35
Madgirl
Madgirl is offline
Ik kan wel ABN praten. Maar soms als ik in een andere provincie ben merken anderen wel op dat ik Friese uitdrukkingen gebruik.

Maar zelf kan ik dus echt geen Fries. Ik kan het zelfs amper verstaan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:54
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik spreek westfries onder de weinige westfriezen die er nog over zijn en ABN met een boerse inval tussen het gewone mensenvolk. Op school en bij belangrijke aangelegenheden vind ik mij nog wel eens bereid tot het spreken van contextueel gezien perfect ABN.
Oud 13-06-2004, 11:05
Shyra
Shyra is offline
Ik kom uit een dorpje bovenin Noord Holland, waar best plat gesproken wordt, dat is dus ook wel een beetje aan mij te horen.
Maar ik ben nog goed verstaanbaar, en dat echte dialect spreek ik ook niet.

Veel dialectjes vind ik wel lief, behalve zo'n bekakte errrwww. Dat ergert me.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 11:16
klikorat
klikorat is offline
Ik kom uit een dorpje in Brabant. Maar ik praat niet met een accent.
Ik spreek gewoon abn, maar wel met een zachte g. Ik vind de zachte g juist veel mooier klinken dan de harde.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 11:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik kan Haags praten als ik wil (opgegroeid in Den Haag ), maar nu heb ik eigenlijk geen accent. Woon op de veluwe.

En ik vind Brabants schattig. Heb er echt een zwak voor, vooral als ze ook nog een beetje Belgische woorden gebruiken tussendoor. Dan smelt ik.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 12:13
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik spreek nogal Gents, wat niet echt charmant is . Ik kan wel AN praten als ik zin heb.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Shyra schreef op 13-06-2004 @ 12:05 :
Veel dialectjes vind ik wel lief, behalve zo'n bekakte errrwww. Dat ergert me.
vandaar dus dat het uit is

ik heb dus beetje een leidse errrwwww
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 13-06-2004 @ 13:53 :
vandaar dus dat het uit is
Muhahaha Waar woont je ex-vriendin? In Wierrwwwingerrrwwwwerrrwwwf?

Ik heb ook een zachte g, maar praat verder gewoon Nederlandsch
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:41
Verwijderd
Gewoon normaal nederlands, misschien een beetje plat hier en daar. Maar ik heb niet 1 plek waar ik ben opgegroeit, dus niet een accent aangeleerd ofzo.
Brabanst, limburg vind ik niet chill klinken en vaak ook onverstaanbaar. Zachte g en die kei's enzo, ik vind het maar niks. No offense verder voor de mensen die zo lullen . Fries en gronings vind ik lachwekkend, maar soms ook storend.
Rotterdams, haags, amsterdams
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:45
Nrackhnir
Nrackhnir is offline
ik heb een amsterdams accent zeggen de meeste terwijl ik er maar 2 jaar heb gewoont (me eerste twee nog wel )
voor de rest heb ik een vreselijk hekel aan die boeren accenten
Oud 13-06-2004, 15:00
Breg
Breg is offline
ik vind het altijd zo grappig om te zien/horen dat zoveel mensen van zichzelf denken dat ze zonder accent praten. Paar weken geleden zat een groepje meisjes in de trein, zelf kom ik uit Rotterdam en het was redelijk goed te horen dat zij ergens uit Gelderland kwamen, maar zelf vonden ze dat ze zonder accent praten. Zo vind ik ook van mezelf dat ik ABN praat, maar als ik mensen ontmoet die niet uit de regio komen krijg ik altijd te horen dat ik Rotterdams praat...
Oud 13-06-2004, 16:22
little nemo
little nemo is offline
idd, volgens mij is er bijna niemand die ABN praat, omdat iemand die in amsterdam woont & niet heel erg amsterdams praat zichzelf vergelijkt met amsterdammers die wel heel erg amsterdams praten en dus denkt ie dat ie ABN praat...

...maar ikzelf praat natuurlijk wel perfect ABN... ech wel
Oud 13-06-2004, 16:52
Sharin
Sharin is offline
Ik praat accentloos Nederlands *tenminste, dat denk ik zelf *, maar alleen als ik zin heb gooi ik er een soort Nijmeegs accent door heen. Ik stoor me er nooit echt aan als mensen een dialect spreken, behalve als het onverstaanbaar is. Limburgs vind ik lief klinken, maar van Haags bijvoorbeeld kan ik niks verstaan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 17:20
Otis
Otis is offline
ik weet niet of ik een accent heb eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 18:12
feline
feline is offline
'Wat praat je netjes, woon je in Aerdenhout ofzo ?'
'Net niet..'

Ik spreek ABN met een piepklein r-etje. Noua, misschien ietsje meer..
Oud 13-06-2004, 18:30
Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
Citaat:
Otis schreef op 13-06-2004 @ 18:20 :
ik weet niet of ik een accent heb eigenlijk
Kom eens online
Oud 13-06-2004, 18:40
Verwijderd
wat heeft A(B)N eigenlijk te maken met je accent... is eerder een taalkundig iets volgens mij
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 19:14
Charm
Charm is offline
Hmm, ik kan met accent praten, ligt er maar net aan waar ik ben.

Als ik met mijn moeder ben [boerin] dan praat ik sneller met accent.
'ja da liekt er wel op, ff kieken ofk nog een pulletje zie in de boemert'

vreselijk, maar 'ff kieken' of 'he jie dat ook' wordt dan wel veel gebruikt hier, maar verder is het vrijwel gewoon nederlands.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 19:16
girlsetsfire!
girlsetsfire! is offline
Ik woon in Friesland, mijn hele leven al. Maar volgens de meeste mensen heb ik totaal geen Fries accent (gelukkig).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:31
vixen
vixen is offline
Ik praat mensen die raar praten trouwens wel erg graag na. Tot vervelens toe
Oud 13-06-2004, 20:42
grandmommy
grandmommy is offline
ik kom uit brabant dus heb een zachte gee en een lichte tongval ofzoiets he?
Oud 13-06-2004, 20:52
Arox
Arox is offline
Mensen horen duidelijk dat ik uit de regio Amsterdam kom
Oud 13-06-2004, 20:54
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
cut_off schreef op 13-06-2004 @ 19:40 :
wat heeft A(B)N eigenlijk te maken met je accent... is eerder een taalkundig iets volgens mij
Ik weet niet welke jaren je over hebt geslagen maar volgens mij is abn onderhand meer een begrip geworden dan dat het nog voor iets anders staat.

Enne Biepje niet afleren dat kak
Oud 13-06-2004, 21:22
charmedgirl
charmedgirl is offline
ik kom uit gouda.. en heb wel beetje accent.. echt zo'n aiiirrr 'r'.. maar vaak denken mense dat ik uit de buurt van den haag kom want ze vinden me haags praten en anderen weer rotterdams.. dus ik snap t niet iig.. btje accent dus maar verder gewoon ABN
Oud 13-06-2004, 21:24
Verwijderd
Citaat:
vixen schreef op 13-06-2004 @ 21:31 :
Ik ook, prachtig.

Ik heb geloof ik geen accent, ben vaak verhuisd dus misschien zit er wel van alles wat in. Ik woon nu in een lichtelijke kakstad, dus de rrrr is af en toe te horen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:32
f_ckedup
f_ckedup is offline
Ik heb wel een brabants accent.. En dat is geloof ik ook wel goed te horen. Op school praten er veel abn en wordt ik nogal vaak verbeterd op dan en als en hen en hun en zich... Verder vind ik het wel leuk als iemand een accent heeft.. Je kunt er immers meestal nix aan doen, je neemt het over van de mensen om je heen. En als mensen je zachte g na gaan doen.. Dan komt er meestal zo'n nep bels limburgs effect uit.. Dat vind ik wel heel irritant..
Oud 13-06-2004, 21:34
guess what
guess what is offline
ik woon in de achterhoek en mensen kunnen dat soms wel horen, niet dat ik heel boers praat maar sommige lettergrepen klinken gewoon anders. op vakantie dacht men dat ik uit brabant kwam
Oud 14-06-2004, 05:09
Pan Am
Pan Am is offline
Ik heb geen accent. Alhoewel ik wel goed ben in het faken van accenten. Heel soms vraagt men mij wel eens of ik uit Rotterdam kom En als ik Engels praat gaat men er al snel van uit dat ik Amerikaans ben, maar dat is logisch aangezien ik in Amerika heb gewoond. O ja, aan boord heb ik er vaak een handje van om met een Gooise 'r' te gaan praten. Vooral omdat dat van stewardessen verwacht wordt, denk ik

Laatst gewijzigd op 14-06-2004 om 05:12.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 15:23
rodina
rodina is offline
Citaat:
Zotje schreef op 13-06-2004 @ 11:54 :
Ik spreek westfries onder de weinige westfriezen die er nog over zijn en ABN met een boerse inval tussen het gewone mensenvolk. Op school en bij belangrijke aangelegenheden vind ik mij nog wel eens bereid tot het spreken van contextueel gezien perfect ABN.
Plat westfries is niet te verstaan.

Ik heb wel een aantal dingen er van overgenomen. Maar over het algemeen praat ik heel netjes. Krijg nog steeds te horen dat ik met een R praat, maar ja je kan niet alles hebben.
Oud 14-06-2004, 15:26
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Pan Am schreef op 14-06-2004 @ 06:09 :
Ik heb geen accent. Alhoewel ik wel goed ben in het faken van accenten. Heel soms vraagt men mij wel eens of ik uit Rotterdam kom En als ik Engels praat gaat men er al snel van uit dat ik Amerikaans ben, maar dat is logisch aangezien ik in Amerika heb gewoond. O ja, aan boord heb ik er vaak een handje van om met een Gooise 'r' te gaan praten. Vooral omdat dat van stewardessen verwacht wordt, denk ik
Zodra ik engels spreken ga klink ik binnen de kortste keren als een rasechte Glaswegian. Mensen uit Glasgow geloven vaak ook niet dat ik langer in Nederland woon dan daar ben geweest.
Oud 14-06-2004, 16:01
konflict
konflict is offline
zachte gee de gekste
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:10
Blenderhead
Blenderhead is offline
"Waar kom je vandaan?"
-Wijchen!

.....nuff said...

Maar ik kan wel redelijk normaal Nederlands praten.
Oud 14-06-2004, 16:19
Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
AmnesJAn schreef op 12-06-2004 @ 17:07 :
ik schijn een limburgs accent te hebben en dat schijnt lief te klinken

Haha, ik hád een limburgs accent toen ik hier kwam, nu heb ik een mix van brabants en limburgs. Met andere woorden, ik maak mijn woorden nooit af en praat met een ongelooflijk zachte G.
Maar ik kan ook heel Amsterdams of Haags praten hoor. Maar echt Nederlands praat ik eigenlijk niet, of ja het moet er van komen als bijvoorbeeld iedereen heel netjes praat dan ga ik het ook vanzelf doen. Maar hier verstaat iedereen elkaar zo. Dus dan praat ik ook gewoon 'plat'.

Het accent waar ik trouwens wel een enorme hekel aan heb is dat van de tukkers. Oh, dát is pas vreselijk. Maar goed.
Oud 14-06-2004, 16:43
LittleLucille
LittleLucille is offline
Ik praat thuis limburgs.. maar denk dat als ik ABN geleerd had nog het accent had naar een zachte g omdat gewoon iedereen hier een zachte g heeft en je dat toch overneemt..
Oud 14-06-2004, 16:50
BustedEngine
BustedEngine is offline
Amsterdams, dus dan weet je het wel (niet dat vieze turksmarokaansamsterdams, maar het echte amsterdams :-))

He later he gabbertje van me !!!
Oud 14-06-2004, 20:49
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
feline schreef op 13-06-2004 @ 19:12 :
'Wat praat je netjes, woon je in Aerdenhout ofzo ?'
'Net niet..'

Ik spreek ABN met een piepklein r-etje. Noua, misschien ietsje meer..
Ik denk dat je ABN + SCT spreekt

vuil uitdagend hert
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:58
grandmommy
grandmommy is offline
in het engels heb ik trouwens een erg dik brits accent. Maar dan niet dat kakkerige, maar meer een cockney accent ( hell yeah, audio bullys ). was laatst eens in engeland en zo'n jongeheer vroeg of ik in de buurt woonde, en dat ie het gek vond dat ie me nooit eerder had gezien in die buurt. wist hij veel dat ik een rasechte hollander/duitser/spanjool ben...

wacht eens, nu ik erover nadenk... volgens mij probeerde ie me gewoon te versieren, die mallerd!
Oud 14-06-2004, 21:00
Emilia
Emilia is offline
Vreemd dat iedereen in Nederland nog 'ABN' zegt. In Vlaanderen is het beschaafde achterwege gelaten.
Ik woon in Oost-Vlaanderen, maar studeer in West-Vlaanderen. Mijn hele familie is ook West-Vlaams, maar ik spreek geen enkel dialect. Ik spreek iets dat ligt tussen West- en Oost-Vlaams, maar nog het meest op Algemeen Nederlands lijkt (kan dat? ).
Ik kan dialect- en accentloos spreken; je zult uiteraard nog kunnen ontdekken dat ik uit België kom, maar als ik er een beetje op let, spreek ik perfect Nederlands.
Mijn struikelblokken zijn vooral de eind-'en' van werkwoorden (bvb. lop'n) niet uitspreken, maar ik werk eraan.
Verstaan jullie Vlaams?
Vinden jullie het lelijk/mooi?
Oud 14-06-2004, 21:01
Cruz
Cruz is offline
Ik woon in het oosten, maar praat gelukkig gewoon ABN. Ik kan het ook niet nadoen. Een licht accentje stoort me niet, maar iemand die echt heel plat praat ofzo... Neh, dat klinkt toch niet?!
Oud 14-06-2004, 21:03
Pierreke
Pierreke is offline
Ik kom zelf uit Brabant (nederland) en kan t Vlaams goed verstaan, vind het leuk en grappig om naar te luisteren. Maar is het nu zeker en vast of vast en zeker. Ikzelf weet t niet meer...zeg altijd zeker en vast.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 21:06
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 14-06-2004 @ 22:03 :
Ik kom zelf uit Brabant (nederland) en kan t Vlaams goed verstaan, vind het leuk en grappig om naar te luisteren. Maar is het nu zeker en vast of vast en zeker. Ikzelf weet t niet meer...zeg altijd zeker en vast.
Ik weet het ook niet.
Ik weet dat het een geoorloofde tautologie is (vergeef me, vandaag examen Nederlandse taalbeheersing gehad en zie overal stijlfiguren en stijlfouten), maar welk van de twee nu juist is?
Ik ga het eens opzoeken.
Oud 14-06-2004, 22:00
Stefanie
Stefanie is offline
Misschien een paar rare uitspraken ofzo Ik woon in Zaanstad en dan heb je dat weleens...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:32
Verwijderd
Citaat:
vixen schreef op 13-06-2004 @ 21:31 :
Ik ook

Belgen denken nog wel 'ns dat ik een Belg ben terwijl ik er echt 2 keer ben geweest ofzo
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:46
Pan Am
Pan Am is offline
Citaat:
Emilia schreef op 14-06-2004 @ 22:00 :

Verstaan jullie Vlaams?
Vinden jullie het lelijk/mooi?
Vlaams is zooo schattig! Ik heb veel Belgische collega's (veel ex-Sabena'ers) en daar praat ik eigenlijk altijd Vlaams mee.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 20:26
Coral
Coral is offline
Ik kom uit een dorpje tussen A'dam en Z'dam in, waar vrij plaat gesproken wordt. Veelal Amsterdamse accenten, maar ook die van de Zaanstreek hoor je hier veel. Ik praat wel vrij accentloos Nederlands, k bedoel, k heb niet echt een dialect ofzo, en praat zeker niet plat. Maar je kan wel horen dat ik uit de Randstad kom. Ik hoor van mensen dan mijn 'L' vrij Amsterdams is. Vooral als ik boos ben.
Oud 16-06-2004, 20:32
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ha'j wat?
Oud 16-06-2004, 20:52
Otis
Otis is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 16-06-2004 @ 21:32 :
Ha'j wat?
gelukkig hoor je dat niet goed als je je scooterhelm ophebt
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 20:56
Keisha
Keisha is offline
Door een grote groep vrienden in de buurt van twente spreek ik dat accentje nou ook en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk melig vind..

Maarja, het is alleen irritant als mensen echt geen normaal nederlands kunnen spreken.. laat ze lekker boers praten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten