Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2004, 15:21
HereIAm
HereIAm is offline
Je drie vragen die ik las (ik heb niet 't hele topic gelezen trouwens) komen allemaal op hetzelfde neer denk ik, namelijk 'wat is de zin van het leven'? Ik persoonlijk denk niet dat er 'DE zin' is/bestaat, maar het leven heeft wel zin. Er zijn veel dingen die mijn leven zin geven, en misschien is dat allemaal samen DE zin van mijn leven, maar dat weet ik niet. Ik kan ontzettend genieten van vriendschappen, van mooie muziek, van mooie kleuren, van de zee en het strand en de wind, en nog veel meer. En soms zie 'k 't allemaal niet, en dan voel ik me ook echt depressief. Dan stel ik dezelfde vragen, 'waarom leven'? En dat is ook niet erg denk ik, want zonder dergelijke dieptepunten zul je die hoogepunten ook niet kunnen ervaren. Het doel van het leven is wat jij ervan wilt maken, wil je wel een levensdoel hebben? Net als 'de zin van het leven', je moet het zelf als het ware toelaten dat elementen zin geven aan jouw leven..Als jij geen zin/doel wilt zien, dan zie je 't ook niet..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2004, 16:39
light smiley
light smiley is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 17-08-2004 @ 13:03 :
- Is er niet.
- Voor ander leven.
- Omdat je dan eerder bij het niets bent, wat heb je daar nou aan?
mee eens behalve het laatste

- teveel verdriet voor anderen
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 16:52
Fainne
Fainne is offline
Het Leven is Leeg en Zinloos. Dat is het antwoord op alle vragen.
Waarom maak ik er geen eind aan? omdat ik het niet durf en het ook zinloos is. Positief blijven denken is een doel.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 17:56
Eend
Eend is offline
Citaat:
a girl schreef op 17-08-2004 @ 23:38 :
@ eend: hem eens dooreen schudden en zeggen dat hij iets MOET doen met zijn leven, zal bij hem niet werken, zeker niet als je zijn tekstje leest dat hij het beu is dat hij vanalles moet in het leven. Het is voor hem net de oorzaak waarom het leven zo zwaar op hem weegt, dus er nog eens de nadruk op leggen zal niet helpen. ik ben het wel voor 100% met je eens dat hij hulp kan gebruiken: iemand die hem op weg helpt met zijn keuzes te maken in het leven, die kan helpen om te leren leven met een dergelijke gedachtengang.
Van mij hoeft hij het niet te doen. Ik bedoel, er plegen dagelijks mensen zelfmoord zonder dat ik het weet. Als hij een einde aan zijn leven wilt maken, dan moet ie dat vooral doen (niet te hard opvatten). Ik ben niet de gene die hem tegen moet houden, dat moet hij zelf doen.
Maar ondertussen vraagt hij hier wel om een bepaalde aandacht, maar als mensen hem willen helpen gooit hij het van zich af, omdat ze niet zeggen wat hij wilt horen.

Hulp zoeken, dat is de enige optie. Zolang hij niks aan zijn situatie doet, blijft hij zich zo voelen en is zm idd een goede optie. Het is alleen een beetje zonde naar zijn eigen leven toe. Ik bedoel, ik heb ooit ook zo gedacht, maar denk je dat het makkelijk was om die cirkel te doorbreken? Ik werd zelfs min of meer gedwongen. Al het spul waarmee ik mezelf van kant kon maken werd van mij afgenomen. Ik mocht niet eens het halster van mijn verzorgpaard bij me houden, waar enorm veel waarde aan lag.
Ik weet dat de weg moeilijk is, maar met een rugzak vol medelijden valt de berg niet te beklimmen.

Als hij hier zo'n topic opent zie ik het meer als een bepaalde soort aandacht, dat hij zoekt. Een soort hulpkreet. Ja, en bij zo'n hulpkreet hoort een beetje raad. Raad kan hard zijn, raad kan iets zijn waar je nooit je leven voor zou willen geven. Maar raad is ook een steuntje in de rug voor als je verdwaald bent.

Ik heb zeker geen hekel aan deze jongen, echt niet. Het liefst nam ik hem onder mijn vleugels en begeleidde ik hem mee naar een plek die wel vreugde kan geven. Maar ik ben gewoon die persoon niet.
Oud 18-08-2004, 18:02
Straatmadelief
Straatmadelief is offline
ik vind dat de starter van die topic helemaal gelijk heeft
eend wat loop jij nou te bitchen als je neit eens weet waar je over praat?
iedereen geeft toe dat het leven en dus ook de onderdelen van het leven allemaal geen zin hebben, en dan wil je nog dat mensen blijven leven?
ik kan mezelf heel goed verdoven met alcohol en seks en vrienden en allerlei dingen waar mensen zich mee verdoven maar daarna is het ook voorbij
Oud 18-08-2004, 18:21
Verwijderd
life sucks but it beats the alternative
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 19:19
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Laten we even stil staan bij het doel van dit topic.....
Ik heb het idee dat we de TS nu overhalen om te leven. Vergeet niet dat dit buiten ons bereik ligt. Iemand die het leven echt zat is, en er echt (even) geen doel van in kan zien die luistert hier echt allemaal niet naar. Elk woord is dan één teveel in de verkeerde richting....

Ik denk dat deze mening verder gaat dan enkel een mening. VOlgens mij heeft de TS hier al heel lang over nagedacht en loopt die er al veel langer mee. Hulp zoeken is dan een goede, maar hulp zoeken omdat je geen zin meer hebt in het leven.....? ik weet het niet, echte hulpverleners geloven dit vaak niet, en gaan dan op zoek naar achterliggende gebeurtenissen die deze mening hebben doen vormen......Mss moet je hier wel even bij stil staan.

Daarnaast; geluk praat niemand je aan, dat moet je overkomen. Dit kan allemaal komen, wanneer je er zelf voor open staat..

Gedachten opzij zetten en de draad weer oppakken. Klinkt makkelijker dan het is mss? Maar goed.....het is de moeite waard. Als je echt wil weten wat het doel is van je leven; leef dan je leven uit, en je zult het zien/voelen/ervaren.... Als je dit niet kan en je wilt dood, dan zul je het praktisch nooit weten. Stel idd dat je wanneer ej dood ben het leven gaat missen....wanneer de dood ook maar tegenvalt. Want je weet pas wat je mist als het er nie tmeer is. En dan kan je niet meer terug....

Daarnaast vraag ik mij af of je echt dood wil, of dat je gewoon een ander leven wilt. Ik ken niemand die echt dood wil, vaak is het meer een verlangen naar een andere leefwijze. En dan denk ik; zonde, want daar valt aan te werken....

En verder wens ik je veel sterkte, ik ken de gedachten en de verlangens heel goed, maar geloof nu ook dat het wél anders kan.

"Er is niets om voor te sterven, behalve als je donor bent."

Grtjs.
Oud 18-08-2004, 21:06
Shitonya
Shitonya is offline
Zucht, komen al die optimistische mensen weer met "omdat het leven zo leuk en mooi is"
Leuk en mooi voor een optimist ja, die zien alles veel mooier dan het in werkelijkheid is.
Maar denk toch eens na...is het werkelijk zo leuk je leven lang gemarteld worden en gedwongen dingen te doen ... eerst leren op school, daarna loonslaaf de rest van je waardeloze leven tot aan je pensioen. Maar wat the hell heb je daaraan. Ben je bejaard, heb je een rollator nodig en dan ben je pas een vrij man/vrouw en kun je laten wat je wilt. Dan kun je pas doen wat je wilt en wordt je niet meer gedwongen te werken.

En is het nou echt zo geweldig om elk weekend je suf te neuken als konijnen en je voort te planten zodat deze hele aardkloot nog voller raakt van hersenloze nutteloze wezens die alles verspesten.
En is het echt zo leuk om steeds weer ongeluk tegen te komen, teleurstellingen voorgeschoteld te krijgen, en ander onheil dat je in het gezicht wordt gesmeten.

Bladiebla....en amen

Het leven heeft zin? Neuh
Waarom we leven? Omdat de meeste het lef niet hebben om er een einde aan te maken of in een eigen roze wereldje leven en in sprookjes geloven "en ze leefden nog lang en gelukkig" en met een bord voor hun harses lopen waardoor ze alle problemen niet zien. Of in een perfect gezinnetje zijn opgegroeid en perfecte vrienden en nog geen kloot weten van de wereld.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 21:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
James Stenbeck schreef op 17-08-2004 @ 13:00 :
...
Waarom zouden we er geen eind aan maken?
waarom wel.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 21:25
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-08-2004 @ 22:16 :
waarom wel.
Lees alle posts dan eens domme gans
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 22:06 :
*verhaal*
Yuppers.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:02
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Zucht, komen al die optimistische mensen weer met "omdat het leven zo leuk en mooi is"
Leuk en mooi voor een optimist ja, die zien alles veel mooier dan het in werkelijkheid is.
Leuk is ook maar subjectief. Maar het is bullshit om te zeggen dat iets in werkelijkheid niet leuk is omdat jij het toevallig niet leuk vind.

Citaat:
Maar denk toch eens na...is het werkelijk zo leuk je leven lang gemarteld worden en gedwongen dingen te doen ... eerst leren op school, daarna loonslaaf de rest van je waardeloze leven tot aan je pensioen. Maar wat the hell heb je daaraan. Ben je bejaard, heb je een rollator nodig en dan ben je pas een vrij man/vrouw en kun je laten wat je wilt. Dan kun je pas doen wat je wilt en wordt je niet meer gedwongen te werken.
Dat is een keuze, wel de makkelijkste en meest voorkomende keuze, maar mensen die ervoor kiezen om niet te werken gaan ook niet dood van de honger (in Nederland niet tenminste).

Citaat:
En is het nou echt zo geweldig om elk weekend je suf te neuken als konijnen en je voort te planten zodat deze hele aardkloot nog voller raakt van hersenloze nutteloze wezens die alles verspesten.
Wat wordt er dan verpest? En waarom is dat wel belangrijk?

Citaat:
En is het echt zo leuk om steeds weer ongeluk tegen te komen, teleurstellingen voorgeschoteld te krijgen, en ander onheil dat je in het gezicht wordt gesmeten.
Ik kan daar best van genieten ja.

Citaat:
Het leven heeft zin? Neuh
Waarom we leven? Omdat de meeste het lef niet hebben om er een einde aan te maken of in een eigen roze wereldje leven en in sprookjes geloven "en ze leefden nog lang en gelukkig" en met een bord voor hun harses lopen waardoor ze alle problemen niet zien. Of in een perfect gezinnetje zijn opgegroeid en perfecte vrienden en nog geen kloot weten van de wereld.
Als niets zin heeft zijn er ook geen problemen.

ik vind het btw wel een 'leuk' stuk tekst
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:08
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-08-2004 @ 23:02 :
Leuk is ook maar subjectief. Maar het is bullshit om te zeggen dat iets in werkelijkheid niet leuk is omdat jij het toevallig niet leuk vind.

Dat is een keuze, wel de makkelijkste en meest voorkomende keuze, maar mensen die ervoor kiezen om niet te werken gaan ook niet dood van de honger (in Nederland niet tenminste).

Wat wordt er dan verpest? En waarom is dat wel belangrijk?

Ik kan daar best van genieten ja.

Als niets zin heeft zijn er ook geen problemen.

ik vind het btw wel een 'leuk' stuk tekst
Het was ook mijn mening gijs gans...
Nee niet dood door de honger. Maar gelukkig? Nou nee. Leven van een uitkering of daklozenopvang lijkt me niet echt wat je noemt "leuk"

De wereld verpest...over paar 100 jaar is er weinig "leuks/moois" meer van over.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:09
Shitonya
Shitonya is offline
en daar kun jij van genieten?
Elke godganse dag weer. Steeds wanneer je denkt alles gehad te hebben en je denkt dat het niet erger kan worden, dan gebeurd er weer wat waar je geen "reet" aan kan doen?

Ja dolle boel allemaal...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:13
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:08 :
Het was ook mijn mening gijs gans...
Nee niet dood door de honger. Maar gelukkig? Nou nee. Leven van een uitkering of daklozenopvang lijkt me niet echt wat je noemt "leuk"

De wereld verpest...over paar 100 jaar is er weinig "leuks/moois" meer van over.
als je gewoon niets leuk vind is er natuurlijk ook geen leuke optie, maar je wordt niet gedwongen tot 1 optie

we lopen al 100.000 jaar te kloten, als de wereld nu nog niet verpest is is hij dat over 100 jaar ook niet, als hij wel al verpest is betekent dat dat we helemaal kunnen doen wat we willen en dat is toch wel weer 'leuk'
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:16
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:09 :
en daar kun jij van genieten?
Elke godganse dag weer. Steeds wanneer je denkt alles gehad te hebben en je denkt dat het niet erger kan worden, dan gebeurd er weer wat waar je geen "reet" aan kan doen?

Ja dolle boel allemaal...
Je kan ook gewoon denken 'boeie' zoals de meeste mensen doen, ik doe dat niet maar ik hang er ook niet allemaal van die negatieve labels aan zoals jij. Omdat ik niet geloof in objectief goed en kwaad en blablabla, maar dat zal je wel als filosofisch gelul beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:17
Shitonya
Shitonya is offline
Er worden nu meer mensen vermoord, neergestoken, verkracht, doodgeschoten, opgeblazen dan vroeger geloof ik.

Het aantal zelfmoordactie's ook. Meer kanker en geslachtsziektes.
Ohja, het gaat zeker goed met de wereld...

Waar is de tijd van de mensen met een houten knots in een grot gebleven
Hier, maar nu hebben ze een mes op zak en wonen ze in een flat in de stad
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:19
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-08-2004 @ 23:16 :
maar dat zal je wel als filosofisch gelul beschouwen. [/B]

Ik denk ook altijd "boeie", maar als je dat elke dag zegt dan knapt er wel eens wat en wordt je wakker en besluit je voor de rest van je leven af te sluiten voor alles en iedereen

Maar zelfs dan nog ben je niet veilig -_-
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:20
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Je bent toch niet zo eentje die gelooft dat vroeger alles beter/wel goed was?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:21
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:19 :
Maar zelfs dan nog ben je niet veilig -_-
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:32
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-08-2004 @ 23:20 :
Je bent toch niet zo eentje die gelooft dat vroeger alles beter/wel goed was?
Ik ben nog maar 18, waar zie je me voor aan?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:35
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:32 :
Ik ben nog maar 18, waar zie je me voor aan?
phew..
je deed me even denken aan zo'n meisje dat hier een paar weken geleden kwam vragen of we nog manieren hadden
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:39
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-08-2004 @ 23:35 :
phew..
je deed me even denken aan zo'n meisje dat hier een paar weken geleden kwam vragen of we nog manieren hadden
neuh gelukkig niet. Mij kun je trouwens met geen enkel achterlijk vrouwelijk schepsel vergelijken hier
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:42
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:39 :
neuh gelukkig niet. Mij kun je trouwens met geen enkel achterlijk vrouwelijk schepsel vergelijken hier
oke
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:39 :
Vrouwelijke schepsels die andere vrouwelijke schepsels bij voorbaat en zonder enige vorm van interpunctie voor achterlijk uitmaken, verdienen een rectaal ingebrachte koffiemok.

Mannelijke schepsels die dat doen overigens ook. Maar dat is het punt niet.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 17:26
Eend
Eend is offline
Citaat:
Straatmadelief schreef op 18-08-2004 @ 19:02 :
ik vind dat de starter van die topic helemaal gelijk heeft
eend wat loop jij nou te bitchen als je neit eens weet waar je over praat?
iedereen geeft toe dat het leven en dus ook de onderdelen van het leven allemaal geen zin hebben, en dan wil je nog dat mensen blijven leven?
ik kan mezelf heel goed verdoven met alcohol en seks en vrienden en allerlei dingen waar mensen zich mee verdoven maar daarna is het ook voorbij
Ik weet wel heel erg goed waar dit over gaat. Ik denk dat jezelf niet weet waar je het over hebt.
Ik wil niet dat mensen blijven leven, ik wil eerst dat ze alles geprobeerd hebben voordat ze zelf er een einde aan maken. Maar als je goed gelezen had, had je dat ook wel geweten, dus lees aub eerst alles voordat je iemand gelijk aanvalt
Oud 19-08-2004, 17:31
Eend
Eend is offline
Waarom denkt iedereen hier toch zo zwart wit? Als iemand zegt, dat ie gelukkig is met zijn leven, betekend heus niet, dat ie door een vrolijk gekleurde bril kijkt. Zo iemand is gewoon tevreden met de gang van zaken. Verder denk ik ook dat je niet te veel stil moet gaan staan bij het doel van het leven.
Ik ben gewoon gelukkig, maar om nou te zeggen dat ik heel de week met zonnetjes in mijn hoofd rond loop? Tuurlijk niet!
Maar ik hoef mezelf ook niet naar de hel te blowen of te drinken om gelukkig te zijn, daar heb ik namelijk anti depressiva voor

Nee, maar ik denk dat als je het geluk van het leven in iets anders gaat zoeken dan het leven zelf, dat je dan verkeerd bezig bent.
Oud 19-08-2004, 18:27
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
nja ik vind het leven ook niet bepaald geweldig.. maar het is het wel waard om door te gaan.. je weet niet wat er nog op je pad gaat komen..
en als je het zo nep vind.. dan had je jezelf al van kant gemaakt... want wat doe je hier nog?
Oud 20-08-2004, 09:41
HereIAm
HereIAm is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-08-2004 @ 23:17 :
Er worden nu meer mensen vermoord, neergestoken, verkracht, doodgeschoten, opgeblazen dan vroeger geloof ik.

Het aantal zelfmoordactie's ook. Meer kanker en geslachtsziektes.
Ohja, het gaat zeker goed met de wereld...

Waar is de tijd van de mensen met een houten knots in een grot gebleven
Hier, maar nu hebben ze een mes op zak en wonen ze in een flat in de stad
Honderden jaren geleden werden er véél meer mensen vermoord dan nu hoor..

Maar okee, ik vind ook dat 'de wereld' er steeds verrotter uit gaat zien ja, dat zeker. En als ik het toelaat zou ik ook wel de hele dag met een onweerswolk boven mijn hoofd kunnen rondlopen en treuren over alle ellende in de wereld. Maar je kunt ook genieten van de mooie dingen die er dan nog wel zijn, en nee, ik ben géén optimist. Als er geen nare dingen zouden bestaan, zou je ook die mooie dingen niet kunnen ervaren..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 15:17
Snakeboy
Snakeboy is offline
Citaat:
James Stenbeck schreef op 17-08-2004 @ 13:00 :
Wat is het doel van het leven?
Waar is het leven goed voor?
Waarom zouden we er geen eind aan maken?
1. Mijn doel is de oudste man ooit worden,
En op m'n 80'ste nog rocken in een Rockband

2. Mijn leven is goed voor plezier

3. > Waarom een eind?
Er is nog zoveel te verkennen in
Een overklaarbare wereld als deze,
Ik zeg altijd maar (al ben ik dan zo jong)
Je bent nog lang niet aan het eind als
Je alweer 70 bent,
Uitkijken voor ziektes, ouderdomsverschijnselen moet je dan
wel doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten