Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2004, 15:19
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
MissesLena schreef op 22-08-2004 @ 15:15 :
Misschien kan ik je even wakker schudden.
Ik woog 55 kilo toen ik mezelf te dik Ik atvond. Aandacht vragen volgens jouw, toch? niets meer, maanden lang, en sportte enorm veel. Geloof mij dat ik meer met mijn gewicht zat dan jij! Vanuit de 'buitenwereld' bekeken is het idd aanstellerij. (evenals mensen die ongelukkig zijn terwijl ze alles hebben, mensen die onzeker zijn terwijl niemand een reden ziet). Maar een zelfbeeld is vele malen sterker dan de 'buitenwereld'...
Pas op met wat je zegt,, is alles wat ik kwijt wilde.
Nu je erop terug kijkt denk je vast 55kg is niet te dik, maar zo ervaarde je het wel in de periode dat je zo met je gewicht bezig was. Raar hè? Dat een mens zo'n verkeerd beeld van zichzelf kan hebben...
Ik snap niks van mezelf. Waarom vind ik mezelf dik als anderen zeggen dat dit niet zo is? Waarom MOET ik sporten? Van wie MOET dit dan? Mijn leven bestaat uit regeltjes, schema's, angsten, onzekerheden en eenzaamheid. Is dit wat ik wil? NEE, zeker NIET! Alleen kom ik er niet vanaf...
Ik begin in september weer met therapie, maar het is gewoon frustrerend dat het me niet zelf lukt om tot me door te laten dringen dat ik niet dik ben, dat ik me niet eens met eten/gewicht etc. moet bezig houden op deze leeftijd.
Oud 22-08-2004, 15:23
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
rijk_v schreef op 22-08-2004 @ 16:08 :
Ok, misschien moet je professionele hulp zoeken, want het is inderdaad heel gek dat je je zo voelt, zeggen mensen dan dat ze je lelijk vinden
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze me lelijk vonden.
(Lijkt me ook niet zo aardig om tegen iemand te zeggen )
Oud 22-08-2004, 16:10
evanescence
evanescence is offline
Citaat:
MissesLena schreef op 22-08-2004 @ 15:15 :
Misschien kan ik je even wakker schudden.
Ik woog 55 kilo toen ik mezelf te dik Ik atvond. Aandacht vragen volgens jouw, toch? niets meer, maanden lang, en sportte enorm veel. Geloof mij dat ik meer met mijn gewicht zat dan jij! Vanuit de 'buitenwereld' bekeken is het idd aanstellerij. (evenals mensen die ongelukkig zijn terwijl ze alles hebben, mensen die onzeker zijn terwijl niemand een reden ziet). Maar een zelfbeeld is vele malen sterker dan de 'buitenwereld'...
Pas op met wat je zegt,, is alles wat ik kwijt wilde.
Ja met wat ik zeg wil ik jouw en anderen niet beledigen of pijn doen, maar het is zoals ik het dan zie...ik vind het aanstellerij omdat ik vind dat ik dik ben en jij dan niet bv..ik snap wat je bedoelt...mensen met bv anorexia zien zichzelf ook werkelijk dik in de spiegel...dus daar zeg ik niks over, die zijn gewoon ziek (ook weer niet lullig bedoelt) maar ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, sorry...maar ik snap wat je bedoelt ik ben soms beetje krom met gevoelens uitten...
Oud 22-08-2004, 16:17
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
evanescene schreef op 22-08-2004 @ 17:10 :
Ja met wat ik zeg wil ik jouw en anderen niet beledigen of pijn doen, maar het is zoals ik het dan zie...ik vind het aanstellerij omdat ik vind dat ik dik ben en jij dan niet bv..ik snap wat je bedoelt...mensen met bv anorexia zien zichzelf ook werkelijk dik in de spiegel...dus daar zeg ik niks over, die zijn gewoon ziek (ook weer niet lullig bedoelt) maar ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, sorry...maar ik snap wat je bedoelt ik ben soms beetje krom met gevoelens uitten...
Maar ik begrijp dus dat je niet tevreden bent met je gewicht. Je bent dik zeg je...
Heeft het een oorzaak dat je dik bent? Bijv. ben je een emotionele eter etc.
Of ben je al je hele leven te zwaar geweest?
Overgewicht hebben is net zo zorgwekkend als mensen die té dun zijn. Ik denk dat als je écht te dik bent en je je hierdoor niet goed voelt, maatregelen moet nemen! Elke dag minstens een half uurtje bewegen doet wonderen. Daarnaast is gezond eten (en dan bedoel ik niet weinig eten) erg van belang.
Dik, dun, mooi, lelijk....het maakt niks uit, wat wel uit maakt is hoe jij je erbij voelt!

Liefs, Magic_STAR*
Oud 22-08-2004, 18:41
Freestyler*
Freestyler* is offline
Magic_Star*
oke dit wil je misschien niet horen
maar godverdomme jij bent gewoon hartstikke mooi
Oud 22-08-2004, 18:49
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-08-2004 @ 19:41 :
Magic_Star*
Ik ben ook fan van Doc. Phil Ja, sorry...moest het toch ff zeggen na het lezen van je onderschrift.
Enne...bedankt, maar ik heb echt een hekel aan mezelf...
Nou ja, ik ben wel van plan om misschien weer eens iets met iemand te beginnen. Het lijkt me fijn om een maatje te hebben, waar je altijd tegen aan kan kruipen en waarbij je gewoon jezelf kunt zijn...
Er is alleen een klein probleempje...volgens mij val ik op jongens én meisjes. Opzich niet zo erg...toch? In ieder geval. Er is dus iemand die ik leuk vind, alleen is het een ZIJ. Bovendien zijn het meer kriebels in mijn buik, dan dat ik iets onderneem. Oke, ik kijk wel steeds...mijn ogen zoeken d'r op ....enne....dit kan volgens mij beter in een ander topic
Oud 22-08-2004, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 22-08-2004 @ 19:49 :
Ik ben ook fan van Doc. Phil Ja, sorry...moest het toch ff zeggen na het lezen van je onderschrift.
Enne...bedankt, maar ik heb echt een hekel aan mezelf...
Nou ja, ik ben wel van plan om misschien weer eens iets met iemand te beginnen. Het lijkt me fijn om een maatje te hebben, waar je altijd tegen aan kan kruipen en waarbij je gewoon jezelf kunt zijn...
Er is alleen een klein probleempje...volgens mij val ik op jongens én meisjes. Opzich niet zo erg...toch? In ieder geval. Er is dus iemand die ik leuk vind, alleen is het een ZIJ. Bovendien zijn het meer kriebels in mijn buik, dan dat ik iets onderneem. Oke, ik kijk wel steeds...mijn ogen zoeken d'r op ....enne....dit kan volgens mij beter in een ander topic
hehe, liefde en relatie / psychologie..zo veel verschil zit daar ook niet tussen

Nee, maar even ontopic, misschien helpt het idd wel als je iemand heb waar je jezelf bij kan zijn, iemand die jou ook leuk vind om wie je bent en niet om wie je wilt zijn. Maar het is moeilijk om tegen iemand te zeggen dat zij niet dik, dom etc. is zolang die persoon dat zelf niet wil zien.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 19:00
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-08-2004 @ 19:41 :
Magic_Star*
Zo! Hoor je het ook eens van een ander! En, het is toch alleen maar mooi als jij op jongens én meisjes valt? Des te meer keuze
Oud 22-08-2004, 19:04
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 22-08-2004 @ 19:59 :
hehe, liefde en relatie / psychologie..zo veel verschil zit daar ook niet tussen

Nee, maar even ontopic, misschien helpt het idd wel als je iemand heb waar je jezelf bij kan zijn, iemand die jou ook leuk vind om wie je bent en niet om wie je wilt zijn. Maar het is moeilijk om tegen iemand te zeggen dat zij niet dik, dom etc. is zolang die persoon dat zelf niet wil zien.
Mijn ervaring met jongens is dat het ze niet zoveel uit maakt of ik wil afvallen, ze vinden het misschien niet nodig enzo maar verder stoort het ze niet. En de laatste vriend die ik had (relatie van een half jaar, ik maakte het uit zonder reden en daar heeft hij het nu nog moeilijk mee... ) at zelf ook niet echt veel, dus het viel niemand echt op. Daarnaast gaat het ook om de romantiek en dan ga je jezelf niet vol proppen aan tafel.
Met meisjes heb ik géén ervaringen, maar wie weet komt dat nog...
Oud 22-08-2004, 19:09
evanescence
evanescence is offline
Citaat:
Magic_STAR schreef op 22-08-2004 @ 17:17 :
Maar ik begrijp dus dat je niet tevreden bent met je gewicht. Je bent dik zeg je...
Heeft het een oorzaak dat je dik bent? Bijv. ben je een emotionele eter etc.
Of ben je al je hele leven te zwaar geweest?
Overgewicht hebben is net zo zorgwekkend als mensen die té dun zijn. Ik denk dat als je écht te dik bent en je je hierdoor niet goed voelt, maatregelen moet nemen! Elke dag minstens een half uurtje bewegen doet wonderen. Daarnaast is gezond eten (en dan bedoel ik niet weinig eten) erg van belang.
Dik, dun, mooi, lelijk....het maakt niks uit, wat wel uit maakt is hoe jij je erbij voelt!

Liefs, Magic_STAR*
Ik ben externe eter en een emotionele eter....het is mijn 'ziekte' mijn 'verslaving' waar ik maar niet vanaf kom en wat nog erger maakt: dikte zit in de familie....
maar dan vraag ik me af, waarom je zo ontevreden ben over jezelf en wel zegt --> Dik, dun, mooi, lelijk....het maakt niks uit....of is dat zo bewustwordig? wat ik ook altijd heb...ik zeg ook wellus dat ik van me walg en een dag later maakt het me niet uit want iedereen is mooi op zijn eigen manier maargoed....

ik ben ff kwijt wat ik allemaal wilde zeggu komt later missc
Oud 22-08-2004, 19:10
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 22-08-2004 @ 20:00 :
Zo! Hoor je het ook eens van een ander! En, het is toch alleen maar mooi als jij op jongens én meisjes valt? Des te meer keuze
Jepz!
Het lijkt me spannend met een meisje, maar aan de andere kant voel ik me ook heel sterk aangetrokken tot jongens.
Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet aanpakken met een meisje. Momenteel kijken we vaak naar elkaar, glimlachen en heel af en toe zeggen we iets of staat ze bij me in de buurt maar praat ze net met iemand anders en kijkt mij zo nu en dan aan. Verwarrend... Ik zou het nooooit durven zeggen....
Mmm...nou ik fantaseer nog ff verder...
Oud 22-08-2004, 19:23
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
evanescene schreef op 22-08-2004 @ 20:09 :
Ik ben externe eter en een emotionele eter....het is mijn 'ziekte' mijn 'verslaving' waar ik maar niet vanaf kom en wat nog erger maakt: dikte zit in de familie....
maar dan vraag ik me af, waarom je zo ontevreden ben over jezelf en wel zegt --> Dik, dun, mooi, lelijk....het maakt niks uit....of is dat zo bewustwordig? wat ik ook altijd heb...ik zeg ook wellus dat ik van me walg en een dag later maakt het me niet uit want iedereen is mooi op zijn eigen manier maargoed....

ik ben ff kwijt wat ik allemaal wilde zeggu komt later missc
Ga alsjeblieft niet denken dat het 'in de familie zit' (oftewel genetisch bepaald is). Want hierdoor ga je je erbij neerleggen en dat moet je juist NIET doen!
Ikzelf heb een traag werkende schildklier en de meeste mensen die hier last van hebben zijn dik, nou...ik laat het niet zover komen....misschien dat mijn angst door deze chronische ziekte versterkt wordt en ik daardoor nóg meer bezig ben met mijn gewicht...
Ik weet niet precies wat externe eter inhoudt?
Even over het emotie eten. Wist je dat dit eigenlijk inhoudt dat je ook veel met je gewicht bezig bent? Je zou willen afvallen, maar juist omdat je daar (onbewust) mee bezig bent denk je nóg meer aan eten. Op een gegeven moment koppel je emoties aan eetgewoontes. Om hier vanaf te komen zul je je hele levenswijze drastisch moeten veranderen. Ik wil je wel een paar tips geven, het helpt bij mensen die eetporblemen hebben (of je nou teveel of te weinig eet).
Het is een visuele cirkel waar je niet uit lijkt te kunnen komen, maar dit kun je WEL!
1. Zorg voor ritme en regelmaat (3 maaltijden per dag: 8.00uur/13.30uur/17.30uur en eventueel fruit om 16.00uur)
2. minstens 30min. bewegen elke dag (fietsen, wandelen etc)
3. ga iets doen overdag, thuis zitten in de buurt van de koelkast werkt natuurlijk niet
4. probeer van jezelf te houden (dit is een moeilijke, maar het werkt wel als je het kunt )

Nou, meis...zorg ook dat je voldoende ontspanning zoekt. Even een uurtje televisie kijken, boekje lezen, (Internetten behoort niet tot ontspanning, omdat het vaak veel emoties bij je los kan maken...), muziekje luisteren (en eventueel lekker swingen op de muziek )
Oud 22-08-2004, 20:08
rijk_v
rijk_v is offline
Citaat:
Magic_STAR schreef op 22-08-2004 @ 20:23 :

Het is een visuele cirkel
Het is Vicieuze
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 20:14
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
rijk_v schreef op 22-08-2004 @ 21:08 :
Het is Vicieuze
Thanks!
Vicieuze cirkel dus... (zal het niet meer vergeten )
Oud 22-08-2004, 20:17
Daboman
Daboman is offline
hey hallo magic star.

Voor m'n verhaal ga ik er even vanuit dat jouw walging van jezelf vooral komt omdat anderen veel kritiek op je leveren. Volgens mij is dat het vaakst de oorzaak van onzekerheid.

Ik herken wel iets van mezelf in jouw verhaal. Ik ben in de 5e en in de 6e klas van de middelbare school heel onzeker geweest over mezelf. Ik liet m'n eigen geluk veel te veel van anderen afhangen. Wat anderen raar vonden probeerde ik te laten, hoewel ik het zelf wel leuk vond. Het gaat dan om dingen waarin ik anders ben dan de meeste anderen. Ik kreeg ook overal commentaar op waardoor ik heel onzeker werd. Kortom, ik liet m'n leven afhangen van anderen.

MAAR DAT WAS HELEMAAL FOUT ZO BLIJKT NU!!!

Nu ik iets van het studentenleven gezien heb, is me daarvan 1 ding heel erg bij gebleven. "pak je eigen leven op", is het motto van de studententijd. Het maakt mij veel gelukkiger. En jij moet dat ook doen. Doe waar je zelf zin in hebt (vraag desnoods aan vrienden of ze er ook zin in hebben). Je zult in het begin misschien alleen zijn, maar dan kom je wel mensen tegen die dezelfde dingen leuk vinden als jij. Zo krijg je een soort band met die mensen. Andere mensen die je van vroeger kent en die het niet accepteren kun je beter niet meer mee omgaan. En de mensen die je tegenkomt zijn waarschijnlijk veel leuker dan de mensen die je van vroeger kent, aangezien ze dezelfde dingen als jij leuk vinden en deze dingen dus ook gemakkelijk van je zullen accepteren. Ze zullen jou dan makkelijker accepteren. En dan kan jij jezelf ook makkelijker accepteren.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 20:21
Maija
Maija is offline
ik haat mezelf ook heel erg, ik ben 1,70 meter lang en weeg 63 kilo, er komt gewoon niks vanaf,

ik weet het ook niet ik haat mezelf, ik kan er helemaal niks aandoen, maar iedereen, (ouders, zus enzow) zeggen allemaal dat ik dik ben,

ik wil gewoon gdvrdmm een keer iemand die zegt van je bent mooi, maar dan zou ik het toch niet geloven..
Oud 22-08-2004, 20:46
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
BizZz schreef op 22-08-2004 @ 21:21 :

ik wil gewoon gdvrdmm een keer iemand die zegt van je bent mooi, maar dan zou ik het toch niet geloven..
Die aardbeitjes zien er lekker uit, maar zolang er geen foto van jezelf staat...

btw, dun IS tegenwoordig ook echt uit de mode. Het is niet zo dat alleen de dikken het zeggen. Wist je dat die catwalkmodellen geen gezond leven leiden?
Oud 23-08-2004, 12:32
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Daboman schreef op 22-08-2004 @ 21:17 :
*knipt*
"pak je eigen leven op", is het motto van de studententijd.

Daar ben ik druk mee bezig. Sporten doe ik graag en daarom ga ik elke dag naar de sportschool. Ik ontmoet op die manier ook veel mensen. Vooral door de groepslessen en als je gewoon ff ontspant in de sauna etc. Ja ja,...luxe...
Ik krijg eigenlijk geregeld complimentjes, maar vaak vind ik de manier waarop het gezegt wordt niet erg prettig. Zoals vandaag stopte er een auto zodat ik over kon steken, maar de bestuurder stak zijn hoofd uit het raam en zei tegen me: Omdat je zo lekker bent. Zulke opmerkingen beschouw ik nou niet echt als serieuze complimentjes.
Nog altijd voel ik me erg onzeker, maar doordat ik (bijna) elke dag in het zwembad te zien ben in bikini zal een deel van de schaamte hopelijk verdwijnen.
Oud 23-08-2004, 12:37
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
BizZz schreef op 22-08-2004 @ 21:21 :
ik haat mezelf ook heel erg, ik ben 1,70 meter lang en weeg 63 kilo, er komt gewoon niks vanaf,

ik weet het ook niet ik haat mezelf, ik kan er helemaal niks aandoen, maar iedereen, (ouders, zus enzow) zeggen allemaal dat ik dik ben,

Wordt er gezegt dat je dik bent?!!
Weet je, de mens is van nature nogal jaloers aangelegd, dus als je nooit te horen krijgt dat je er mooi uitziet zou ik me daar niet druk om maken. Mijn ervaring is trouwens dat als je lekker in je vel zit je dit uitstraalt en dan eerder kans hebt op een compimentje. Na het sporten ben ik zo trots op mezelf dat dit gewoon van mijn gezicht af straalt, onbekende mensen spreken me dan vaak aan. Probeer te genieten van het leven. Als je jezelf echt dik vindt kun je wat gaan sporten, gezond blijven eten en daarnaast gewoon door gaan met je leven.
Oud 23-08-2004, 12:50
evanescence
evanescence is offline
sorry hoor 63 kilo en 1.70 en dan wordt er gezegt dat je dik bent? zijn die mensen zelf anorectisch ofzo? of gewoon blind?
nee over de 100 en 1.75 dat is pas dik.....sjonge jonge ik snap sommige mensen echt niet.....triest hoor....
Oud 27-08-2004, 14:59
ilaskasi
ilaskasi is offline
Ik weet hoe jij je voelt misschien kun je me toevoegen aan je msn dan kunnen we erover praten. Ik maak namelijk een beetje hetzelfde door.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Zotje schreef op 22-08-2004 @ 21:46 :
Wist je dat die catwalkmodellen geen gezond leven leiden?
Uit recent wetenschappelijk onderzoek is anders gebleken dat cocaïne best goed is voor je bloedvaten, hoor.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 13:36
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Magic_STAR schreef op 23-08-2004 @ 13:32 :
*knip
Goed dat je ermee bezig bent . Ik krijg ook soms nog wel eens commentaar op m'n doen en laten. Maar soms moet je daar gewoon maar een beetje in meegaan, of gewoon totaal negeren. In ieder geval niet serieus nemen. Want je zult denk ik altijd wel rare mensen houden, of mensen die je toch weer onzeker over iets maken. Maar wanneer je gelukkig bent, kun je jezelf daar veel beter tegen beschermen. En gelukkig kun je alleen worden als je met dingen bezig bent die je zelf leuk vindt, zo leert mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 17:06
Sterretje*
Sterretje* is offline
Morgen vieren mijn grootouders hun 50-jarig Jubileum. Ik heb nieuwe kleren, schoenen en sieraden gekocht om aan te trekken op die dag. Er zijn zo'n 25 mensen uitgenodigd, allemaal familieleden. Het feest bestaat uit een 4-gangen menu met daar omheen dans en véél drank. Ik kijk er behoorlijk tegenop, maar wil wel graag gaan. Ik weet namelijk hoeveel het voor mijn (groot)ouders zou betekenen als ik erbij ben...
Gisteren was hun trouwdag en mijn ouders gingen even op visite, maar ik voelde me niet zo goed dus bleef thuis (lees: op bed liggen). Om 19.30 uur sleepte ik mezelf van het bed en besloot naar de sportschool te gaan. Eenmaal thuis, 23.00 uur, voelde ik me stukken beter en ging nog met de tram helemaal naar mijn grootouders toe! Het was dus een verrassing dat ik kwam en ik heb er geen spijt van gehad.
Een deel van de familie was daar ook, dus ze hebben me in ieder geval al gezien. En toch maak ik me druk om morgen. Ik vind mezelf lelijk en nog te dik (sport elke dag/eet gezond), maar ik weet ook dat ik mezelf moet accepteren zoals ik ben. Ik heb leuke kleren, dus daar hoef ik me niet druk over te maken. Ik hoop dat ik kan ontspannen en een leuke avond heb. Ik denk ook veel na over het eten. Ik wil geen toetje enzo. Nou ja...
Oud 28-08-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 28-08-2004 @ 18:06 :
verhaal
Nou goed iig dat je nog naar je gootouders gegaan bent, viel allemaal ook mee dus . En het feest zal vast ook heel leuk worden, probeer (ja lekker makkelijk gezegd, ik weet het wel) je niet zo druk te maken over dat eten. En dan neem je gewoon geen toetje, hoeft ook niet toch? Het wordt vast heel gezellig, dus maak je maar niet te veel zorgen over alles. En dat eten is ook niet zo erg, trouwens je sport veel dus als je al aan zou komen (wat vast niet zo is) komt dat ook wel weer goed

trouwens, had je die docu op internet nog gekeken?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 16:33
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik ben een tijdje weg geweest en heb niet alles gelezen
maar ik vraag me al een tijdje iets af
Ik meende namelijk ergens gelezen te hebben dat je al gemaakte afspraken met vrienden alsnog afzegt vanwege je eigen onzekerheid enzo. Maar in een van je eerste posts hier zeg je dat je best wel tevreden bent met de persoon die je bent, je innerlijk.
Waarom is jouw -in jouw ogen lelijke- uiterlijk een reden om niet iets leuks te gaan doen met vrienden? Voor hen maakt het sowieso toch niet zoveel uit hoe jij eruit ziet? Het gaat toch (bij hen) om wie je bent, wat je doet ?

naja, beetje nutteloos misschien, maar k vroeg t me af
Oud 30-08-2004, 09:47
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 28-08-2004 @ 21:42 :
Nou goed iig dat je nog naar je gootouders gegaan bent, viel allemaal ook mee dus . En het feest zal vast ook heel leuk worden, probeer (ja lekker makkelijk gezegd, ik weet het wel) je niet zo druk te maken over dat eten. En dan neem je gewoon geen toetje, hoeft ook niet toch? Het wordt vast heel gezellig, dus maak je maar niet te veel zorgen over alles. En dat eten is ook niet zo erg, trouwens je sport veel dus als je al aan zou komen (wat vast niet zo is) komt dat ook wel weer goed

trouwens, had je die docu op internet nog gekeken?
Het feest is inderdaad heel erg leuk geweest.
En met dat eten viel het reuze mee! Denk aan: soep, salade etc.
Ik heb ook veel gedanst.
Het gaat de laatste tijd goed met me. Ik probeer dit vast te houden...

offtopic: ja, gezien...
Oud 30-08-2004, 09:55
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 29-08-2004 @ 17:33 :
Ik ben een tijdje weg geweest en heb niet alles gelezen
maar ik vraag me al een tijdje iets af
Ik meende namelijk ergens gelezen te hebben dat je al gemaakte afspraken met vrienden alsnog afzegt vanwege je eigen onzekerheid enzo. Maar in een van je eerste posts hier zeg je dat je best wel tevreden bent met de persoon die je bent, je innerlijk.
Waarom is jouw -in jouw ogen lelijke- uiterlijk een reden om niet iets leuks te gaan doen met vrienden? Voor hen maakt het sowieso toch niet zoveel uit hoe jij eruit ziet? Het gaat toch (bij hen) om wie je bent, wat je doet ?

naja, beetje nutteloos misschien, maar k vroeg t me af
Dat is natuurlijk ook zo! Mij maakt het ook niks uit hoe mijn vrienden eruit zien, als ze maar een goed karakter hebben...
Ik weet dat het andersom ook geldt en toch maak ik me er heel erg druk om als ik niet blij ben met mezelf. Ik voel me dan gespannen en zou het liefst willen verdwijnen.
De laatste tijd gaat het iets beter, maar nog altijd raak ik super nerveus...
Sporten helpt om al die negatieve gedachten even van me af te zetten, tijdens het sporten ben je namelijk zo geconcentreerd bezig. Bijv. op de loopband of bij steples moet je echt je hoofd erbij houden. Als ik eenmaal weer thuis ben en ik in de spiegel kijk heb ik overal kritiek op. Eerst had het veel effect op mijn eetpatroon, maar nu ik vaste tijden voor mezelf heb ingesteld gaat dat stukken beter. Ik kom namelijk gauw in een vicieuze cirkel als ik teveel eet, schuldgevoelens krijg en tot slot nóg meer negatieve gedachten.
Oud 30-08-2004, 10:26
Daboman
Daboman is offline
hmm als je nog niet tevreden bent met jezelf, probeer de volgende vragen eens voor jezelf te beantwoorden, gooi er een willekeurige slechte gedachte over jezelf doorheen, bijv "ik ben lelijk", of "ik ben te dik".

1) Is het waar? Kun je écht weten dat dit waar is?
2) Wat is je reactie als je die gedachte gelooft?
3) Kun je één stress-vrije reden bedenken om deze gedachte te geloven?
4) Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Ik heb ze gevonden in een ander forum waar soms mensen met vergelijkbare situaties verschijnen. En iemand had dit overgekopieert van een boek en daar geplaatst. Maar ik vind het goede vragen omdat ze je dwingen om na te denken over je gedachtes over jezelf.

Het is slechts een gedeelte van het hele proces (dat veel te lang is om hier te beschrijven en zweverig over kan komen, hoewel het dat eigenlijk helemaal niet is. Je denkt alleen maar na over je eigen gedachtes). Ben je geinteresseerd in de rest, dan kun je me PM'en.

Laatst gewijzigd op 30-08-2004 om 10:29.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 30-08-2004 @ 10:47 :
Het feest is inderdaad heel erg leuk geweest.
En met dat eten viel het reuze mee! Denk aan: soep, salade etc.
Ik heb ook veel gedanst.
Het gaat de laatste tijd goed met me. Ik probeer dit vast te houden...

offtopic: ja, gezien...
Nou mooi zo dat het allemaal goed gegaan is, en dat het gezellig was . Misschien, nu je eenmaal in dit ritme zit, dat het ook wel wat makkelijker zal gaan nu je je ook beter voelt.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:38
meisje833
meisje833 is offline
Citaat:
Zotje schreef op 22-08-2004 @ 21:46 :
Die aardbeitjes zien er lekker uit, maar zolang er geen foto van jezelf staat...

btw, dun IS tegenwoordig ook echt uit de mode. Het is niet zo dat alleen de dikken het zeggen. Wist je dat die catwalkmodellen geen gezond leven leiden?
tjah het kan dan wel uit de mode zijn, maare er zijn ook nog mensen zoals IK die er NIKS aan kunnen doen dat ze dun zijn , en ik wordt er soms zo gek van dat mensen in blaadjes schrijven in de yes, flair fancy enz enz, van ja dun is niet gezond en het is niet mooi en het modebeeld is nu dikkere mensen, alsof ik er wat aan kan doen dat ik zo ben soms wel jammer dat de media daar geen rekening mee houd dat er ook nog mensen zijn die er niks aan kunnen doen en een moord doen voor een grammetje vet
niet persoonlijk tegen jou hoor omdat jij miss wat verkeerd heb gezegt maar ik wilde het ff kwijt algemeen
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 10:31
Sterretje*
Sterretje* is offline
Ik heb geregeld dat ik alsnog naar school kan. Ik had me in- en uitgeschreven en vandaag dan toch weer ingeschreven. Maar nu sta ik volledig achter deze beslissing. Ik heb ook uitgelegd dat ik in paniek besloot om niet te gaan...
Die mensen daar waar erg aardig en hebben me goed geholpen.

Morgen heb ik een afspraak met mijn psych, maar deze datum heb ik gekregen via de balie en heb geen antwoord terug gekregen op het mailtje dat ik naar mijn psych heb gestuurd. In het mailtje had ik de datum + tijd gezet en gevraagt of het goed is dat ik het via de balie heb geregeld. blablabla...
Hopelijk weet hij van de afspraak. (zometeen heeft hij nog vakantie ofzo...)

Ik ga nog ff sporten. Oh ja, gisteren in het zwembad vroeg een man of ik aan Olympisch zwemmen deed. Hahaha....
Ik ben altijd heel erg gemotiveerd en sport met plezier. Ik antwoordde trouwens 'Neej hoor, ik doe maar wat... '

Kus, Chantal
Oud 31-08-2004, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 31-08-2004 @ 11:31 :
Ik heb geregeld dat ik alsnog naar school kan. Ik had me in- en uitgeschreven en vandaag dan toch weer ingeschreven. Maar nu sta ik volledig achter deze beslissing. Ik heb ook uitgelegd dat ik in paniek besloot om niet te gaan...
Die mensen daar waar erg aardig en hebben me goed geholpen.

Morgen heb ik een afspraak met mijn psych, maar deze datum heb ik gekregen via de balie en heb geen antwoord terug gekregen op het mailtje dat ik naar mijn psych heb gestuurd. In het mailtje had ik de datum + tijd gezet en gevraagt of het goed is dat ik het via de balie heb geregeld. blablabla...
Hopelijk weet hij van de afspraak. (zometeen heeft hij nog vakantie ofzo...)

Ik ga nog ff sporten. Oh ja, gisteren in het zwembad vroeg een man of ik aan Olympisch zwemmen deed. Hahaha....
Ik ben altijd heel erg gemotiveerd en sport met plezier. Ik antwoordde trouwens 'Neej hoor, ik doe maar wat... '

Kus, Chantal
Knap van je dat je je toch weer ingeschreven hebt en naar school wilt gaan (wat doe je voor opleiding?)

Succes bij de psych verder.

pff ik moet zo ook naar school en heb geen zin nieuwe klas enzo brrr
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:02
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 31-08-2004 @ 11:48 :
Knap van je dat je je toch weer ingeschreven hebt en naar school wilt gaan (wat doe je voor opleiding?)

Succes bij de psych verder.

pff ik moet zo ook naar school en heb geen zin nieuwe klas enzo brrr
Ik ga mijn VWO (atheneum) afronden. Dit zal nog 2 jaar duren, maar ik ga nu Volwassen Onderwijs volgen en zal dan de helft van de vakken afronden in het eerste jaar en de rest in het tweede jaar (ik krijg dan deelcertificatie, dus niet alle examens in één keer).
Morgen naar de psych....bbrr...
Hopelijk bevalt je nieuwe klas!
Oud 31-08-2004, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 31-08-2004 @ 17:02 :
Ik ga mijn VWO (atheneum) afronden. Dit zal nog 2 jaar duren, maar ik ga nu Volwassen Onderwijs volgen en zal dan de helft van de vakken afronden in het eerste jaar en de rest in het tweede jaar (ik krijg dan deelcertificatie, dus niet alle examens in één keer).
Morgen naar de psych....bbrr...
Hopelijk bevalt je nieuwe klas!
oow en volwassenenonderwijs is wel fijn. heb ik zelf ook een jaartje gedaan toen ik gezakt was . En in twee jaar kan je het ook nog wat rustiger aan doen, dat is ook wel handig. mn klas is volgens mij wel oke, pff ik ken bijna niemand..gelukkig kon mn beste vriendinnetje wel overgeplaatst worden (volgens mij heb ik Angellena ook nog gezien)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 10:13
Sterretje*
Sterretje* is offline
Het is weer zover...
Ik voel me SUPER onzeker! Ik vind mezelf dan zó lelijk en word gewoon ongelukkig als ik in de spiegel kijk.
Waar komt dit stomme gevoel toch vandaan?! Het maakt mijn leven zowat kapot...

Ik trek me terug, voel me down en ellendig. Overal ga ik weer over twijfelen (denk aan: school, vrienden, het leven in het algemeen etc.) Ik geloof ook in de gedachte: als ik mooier zou zijn, dan was alles beter. Zucht...

Momenteel ben ik een boek aan het lezen en probeer mezelf op die manier een beetje af te leiden. Ik denk dat die onzekerheid ook samenhangt met spanningen. Ik voel me namelijk ook zenuwachtig. School gaat binnenkort beginnen enzo.
Oud 04-09-2004, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 04-09-2004 @ 11:13 :
Het is weer zover...
Ik voel me SUPER onzeker! Ik vind mezelf dan zó lelijk en word gewoon ongelukkig als ik in de spiegel kijk.
Waar komt dit stomme gevoel toch vandaan?! Het maakt mijn leven zowat kapot...

Ik trek me terug, voel me down en ellendig. Overal ga ik weer over twijfelen (denk aan: school, vrienden, het leven in het algemeen etc.) Ik geloof ook in de gedachte: als ik mooier zou zijn, dan was alles beter. Zucht...

Momenteel ben ik een boek aan het lezen en probeer mezelf op die manier een beetje af te leiden. Ik denk dat die onzekerheid ook samenhangt met spanningen. Ik voel me namelijk ook zenuwachtig. School gaat binnenkort beginnen enzo.
Ik denk dat als school eenmaal begonnen is, en je weet dat je het kan en alles goed gaat. Je je ook beter zal gaan voelen. Is het onzekerheid over school en klasgenoten? Dat je denkt van 'ow stel je voor dat ze me niet aardig vinden' of 'wat als ze me lelijk, dom en dik vinden'? (ja ik weet het niet hoor, ik zeg ook maarwat)

Want het is al een hele prestatie op zich om toch door te zetten en weer naar school te gaan .
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:19
2probleemkind2
2probleemkind2 is offline
ik ben een jongen van 16, ik vind mijzelf ook dik ne walg zelf ook van mezelf, ik ben wel blij dat er meer mensen die ook ongeveer de gemeenschappelijke dingen meemaken, dan mij!!!ik ben zelf helemaal niet dik, maar voel me altijd schuldig nadat ik gegeten heb, is dit normaal(denk het zelf trouwens niet)!!''maar de enige tip die ik je kan geven volg geen dieeten ofzo, je moet eerst je innerlijk verandere, je eigen zelfbeeld veranderen, als die positief is kan je dus onveranderlijk aan je uiterlijk werken en dan blijven die pondjes er ook vanaf en voor de mensen die die dus niet eraf willen hebben, kan je het dus doe om je zelfbeeld te vergroten''dit was ongeveer een qoute van dr. phil, fouten moeten worden voorbehouden, ik hoop dat het zo wek mag!!!
nou succes allemaal!!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 18:06
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 04-09-2004 @ 11:33 :
Ik denk dat als school eenmaal begonnen is, en je weet dat je het kan en alles goed gaat. Je je ook beter zal gaan voelen. Is het onzekerheid over school en klasgenoten? Dat je denkt van 'ow stel je voor dat ze me niet aardig vinden' of 'wat als ze me lelijk, dom en dik vinden'? (ja ik weet het niet hoor, ik zeg ook maarwat)

Want het is al een hele prestatie op zich om toch door te zetten en weer naar school te gaan .
Het is meer dat ik mezelf gewoon lelijk vind en ik me schaam voor hoe ik eruit zie. In mijn ogen zijn anderen allemaal zo mooi en zie ik bij mezelf alleen maar minpunten.
Ik vind het gevoel van schaamte vreselijk irritant! En ik begin nu ook steeds meer stress-handelingen te krijgen...zucht...zoals mijn handen váák wassen, 5x tandenpoetsen, 3x douchen enzo. Grr....ik word er super zenuwachtig van. Ook voel ik me dik (en vies ) na elke hap die ik eet. Ik wou dat eens kon ontspannen...
Ik wil echt naar school, maar ik maak me zoveel zorgen. Zal ik het wel aan kunnen? Durf ik wel naar school te gaan? (als ik mezelf lelijk vind, raak ik soms namelijk in paniek en durf ik niet onder de mensen te komen)
Poeh, ik heb mijn beste vriendin al een hele lange tijd niet gezien (wel gesproken door de telefoon). Ik wou niet dat ze me zag en ondanks dat ze niks van me snapte is ze altijd contact met me blijven houden. Ze probeerde wel iets af te spreken. Altijd kwam ze met smoesjes zoals van ik heb een soevernier uit het buitenland voor je meegenomen en daar komt stof op (hint hint.. ) Nu heb ik gezegt dat ze op mijn verjaardag is uitgenodigd. Ze weet van mijn eetstoornis af. Ik ben zo bang. Ik ben aangekomen na mijn opname en voel me zo ongelukkig met dit 'gezonde' gewicht. Ik ben gewoon nog niet helemaal 'genezen'. Ik sport veel, denk overal over na voordat ik iets eet en voel me mega onzeker. Niet alleen over mijn gewicht, maar ook over bijv. mijn huid (als ik last heb van puistjes dan wil ik het liefst een paar dagen binnen blijven totdat ze zo goed als verdwenen zijn etc.). Het neemt soms extreme vormen aan en niemand die iets van me snapt. Ik ben niet dik, niet lelijk, blablabla, krijg ik duizend keer te horen....
Ik mis het meisje dat ik was. Vroeger trok ik me niks aan van de meningen van anderen. Nu ga ik bedenken wat anderen zullen denken, terwijl dit meestal niet eens klopt met wat die mensen écht denken.
Mij maakt het niks uit hoe een ander erbij loopt, zolang diegene maar lekker in z'n vel zit. Ik denk dat anderen net zo denken over mij. Wie interesseert het of ik een puistje heb of 1kg boven mijn streefgewicht zit? Nobody! En TOCH maak IK me er druk om.

Laatst gewijzigd op 04-09-2004 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 18:12
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
2probleemkind2 schreef op 04-09-2004 @ 18:19 :
ik ben een jongen van 16, ik vind mijzelf ook dik ne walg zelf ook van mezelf, ik ben wel blij dat er meer mensen die ook ongeveer de gemeenschappelijke dingen meemaken, dan mij!!!ik ben zelf helemaal niet dik, maar voel me altijd schuldig nadat ik gegeten heb, is dit normaal(denk het zelf trouwens niet)!!''maar de enige tip die ik je kan geven volg geen dieeten ofzo, je moet eerst je innerlijk verandere, je eigen zelfbeeld veranderen, als die positief is kan je dus onveranderlijk aan je uiterlijk werken en dan blijven die pondjes er ook vanaf en voor de mensen die die dus niet eraf willen hebben, kan je het dus doe om je zelfbeeld te vergroten''dit was ongeveer een qoute van dr. phil, fouten moeten worden voorbehouden, ik hoop dat het zo wek mag!!!
nou succes allemaal!!!
Ik voel me ook schuldig als ik eet. Alsof ik iets 'slechts' doe ofzo. Het is niet goed, maar ik denk dat het ook bij die onzekerheid past... (Eetstoornissen gaan ook vaak samen met onzekerheid)
Ik ben heel erg tevreden met de persoon die ik ben, maar dit geldt alleen voor mijn innerlijke IK. Dit is zo frustrerend, want soms ga ik dingen uit de weg die ik eigenlijk juist dolgraag doe (zoals: toneelspelen).
Oud 04-09-2004, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Magic_STAR schreef op 04-09-2004 @ 19:06 :
verhaal
Ow ja ik herken het wel heel goed allemaal, met de stresshandelingen, het vreselijk onzeker zijn en het niet willen zien van vrienden.

En het is zo gemakkelijk om te zeggen dat je helemaal niet lelijk bent, of dat mensen je heus wel leuk vinden ook al heb je een puistje, en dat weet je zelf ook wel. Maar jammergenoeg werkt dat zo niet. Eerlijk gezegd weet ik ook niet goed wat ik hier op moet zeggen. Als ik het wist, zou ik ook weten hoe ik er zelf mee om zou kunnen gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:25
2probleemkind2
Citaat:
Magic_STAR schreef op 04-09-2004 @ 19:12 :
Ik voel me ook schuldig als ik eet. Alsof ik iets 'slechts' doe ofzo. Het is niet goed, maar ik denk dat het ook bij die onzekerheid past... (Eetstoornissen gaan ook vaak samen met onzekerheid)
Ik ben heel erg tevreden met de persoon die ik ben, maar dit geldt alleen voor mijn innerlijke IK. Dit is zo frustrerend, want soms ga ik dingen uit de weg die ik eigenlijk juist dolgraag doe (zoals: toneelspelen).
dat is grappig dat wil ik ook, en ik voel me ook tegen gehouden, maar als ik een manier vind om dat tegen te gaan, dan zal ik je het melden!!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 08:26
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 04-09-2004 @ 20:43 :
Ow ja ik herken het wel heel goed allemaal, met de stresshandelingen, het vreselijk onzeker zijn en het niet willen zien van vrienden.

En het is zo gemakkelijk om te zeggen dat je helemaal niet lelijk bent, of dat mensen je heus wel leuk vinden ook al heb je een puistje, en dat weet je zelf ook wel. Maar jammergenoeg werkt dat zo niet. Eerlijk gezegd weet ik ook niet goed wat ik hier op moet zeggen. Als ik het wist, zou ik ook weten hoe ik er zelf mee om zou kunnen gaan.
Gisteren voelde ik me echt rot. Nu gaat het ietsje beter en ben van plan die kans direct te benutten. Ik ga de hele middag sporten. Gewoon even weg van alles, mijn gedachte op nul en een adrenalinekick beleven. Hihi...
Ik háát het leven ff op dit moment. Toch zet ik door en pak ik de draad weer op na 3 dagen in een depressieve sfeer te hangen. De 10e van sept.(=Startdag; introductiedag) is een belangrijke dag en ik hoop dat alles vanaf dan beter gaat.

Mijn horoscoop van deze week (6 t/m/12 sept.) klopt in ieder geval.
Schorpioen: Het is altijd fijn om te merken dat je niet alleen bent. Je oude vrienden en vriendinnen weten je te vinden, maar er moet eerst nog een misverstand worden uitgepraat. In hun ogen was jouw houding de laatste tijd een tikje afstandelijk. Met de liefde gaat het ook weer langzaam maar zeker de goede kant op.
Tekst uit het tijdschrift YES
Oud 05-09-2004, 08:27
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
2probleemkind2 schreef op 04-09-2004 @ 21:25 :
dat is grappig dat wil ik ook, en ik voel me ook tegen gehouden, maar als ik een manier vind om dat tegen te gaan, dan zal ik je het melden!!
Daar houd ik je aan.
Oud 05-09-2004, 08:50
Gothic
Gothic is offline
Zoek hulp en als je al hulp hebt, zoek betere hulp.
Oud 05-09-2004, 10:49
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Magic_STAR schreef op 05-09-2004 @ 09:26 :
Gisteren voelde ik me echt rot. Nu gaat het ietsje beter en ben van plan die kans direct te benutten. Ik ga de hele middag sporten. Gewoon even weg van alles, mijn gedachte op nul en een adrenalinekick beleven. Hihi...
Ik háát het leven ff op dit moment. Toch zet ik door en pak ik de draad weer op na 3 dagen in een depressieve sfeer te hangen. De 10e van sept.(=Startdag; introductiedag) is een belangrijke dag en ik hoop dat alles vanaf dan beter gaat.

Mijn horoscoop van deze week (6 t/m/12 sept.) klopt in ieder geval.
Schorpioen: Het is altijd fijn om te merken dat je niet alleen bent. Je oude vrienden en vriendinnen weten je te vinden, maar er moet eerst nog een misverstand worden uitgepraat. In hun ogen was jouw houding de laatste tijd een tikje afstandelijk. Met de liefde gaat het ook weer langzaam maar zeker de goede kant op.
Tekst uit het tijdschrift YES

Knap dat je die stappen neemt en knap dat je zo doorzet!
Oud 05-09-2004, 11:27
2probleemkind2
Citaat:
Gothic schreef op 05-09-2004 @ 09:50 :
Zoek hulp en als je al hulp hebt, zoek betere hulp.
nou, dat is echt goed advies hoor, daar hebben we allemaal wat aan, dank je!!!! niet dus!!!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 11:33
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
2probleemkind2 schreef op 05-09-2004 @ 12:27 :
nou, dat is echt goed advies hoor, daar hebben we allemaal wat aan, dank je!!!! niet dus!!!
Wat wil je dan horen?

Ik denk dat het advies van Gothic helemaal niet zo gek is,
op dit forum komen nl (vrijwel) geen hulpverleners,
terwijl prof hulp soms wél (imho) nodig is. En dan is de enige
oplossing die (betere) prof hulp ook te zoeken, lijkt me.

Beetje vreemd om een post zomaar af te kraken, terwijl er
wel degelijk een gedachte achter zit, Gothic 'kennende'.
Oud 06-09-2004, 14:15
2probleemkind2
Citaat:
Quiana schreef op 05-09-2004 @ 12:33 :
Wat wil je dan horen?

Ik denk dat het advies van Gothic helemaal niet zo gek is,
op dit forum komen nl (vrijwel) geen hulpverleners,
terwijl prof hulp soms wél (imho) nodig is. En dan is de enige
oplossing die (betere) prof hulp ook te zoeken, lijkt me.

Beetje vreemd om een post zomaar af te kraken, terwijl er
wel degelijk een gedachte achter zit, Gothic 'kennende'.
nou dat kan ik ook van jouw zeggen, het is misschien we goed advies, maar daar heb je nu nik aan, je wilt de snelle oplossing ook al is ie er niet. ik ken die gothick ook niet maar dat kan ik ook van jouw zeggen. jij kent mij ook niet!!!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 14:25
Sterretje*
Sterretje* is offline
Ik vrees dat er geen snelle, simpele oplossing voor is.
De één heeft baat bij professionele hulp, de ander red het met steun van vrienden/famie en weer een ander wil zelf gewoon opzoek gaan naar oplossingen. En soms gaat het vanzelf over...
Toch blijven volhouden, nooit opgeven en hopen op betere tijden.
Reageren

Regels voor berichten