Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-02-2005 @ 15:05 :
Dat was pas na WOII, volgens mij. Er bestaat een kans van 0,00000001 % dat ik me vergis, maar het was vorig jaar mijn eindexamenonderwerp, waarvoor ik een 9 haalde. Waarom het werd ingevoerd weet ik wel en jij ook, maar nogmaals: daarvóór was er al elitevorming. Dit is nu al de 100ste keer dat ik het zeg en ik ga het niet nóg vaker herhalen.
|
Ik heb ook de staatsexamen maatschappijleer gedaan, en een negen gehaald. Ook heb ik de Nederlandse politiek van 1950 t/m 1980 moeten leren voor mijn staatsexamen geschiedenis. De kans dat je het fout hebt, is niet 0,00000001 % (wat een arrogantie om dat te zeggen), maar exact 100%.
Citaat:
Sinds 1917 worden de leden van de Tweede Kamer niet alleen rechtstreeks gekozen door de burgers, maar ook volgens het kiesstelsel van de evenredige vertegenwoordiging. Dit wil zeggen dat het aantal Kamerzetels dat een partij bij verkiezingen behaalt, evenredig is aan het aantal op die partij uitgebrachte stemmen.
Bron: Staatsinrichting.nl
|
Citaat:
Toen in 1917 een stelsel van evenredige vertegenwoordiging in de Nederlandse Kieswet werd opgenomen, leidde dit onder meer tot de instelling van het centraal stembureau. De taak van dit bureau werd in de Kieswet vastgelegd. Deze taak bestond uit het vaststellen van de uitslag van de verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal (later ook voor de Eerste Kamer) en het verrichten van alle daarmee in onmiddellijk verband staande werkzaamheden.
Bron: Kiesraad.nl
|
Nogmaals, ik ontken niet dat Nederland nooit geen elites heeft gehad. Sterker nog, we hebben altijd al een elitevorming gehad. Maar het systeem van evenredige vertegenwoordiging was daar de kroon op.
Voor 1917 kende Nederland het districtenstelsel. De politici moesten zich direct aan de kiezer verantwoorden. Die kiezer behoorde echter tot de elite, aangezien er nog geen algemeen kiesrecht was. Met invoering van het algemeen kiesrecht én behoud van het districtenstelsel, hadden de politici zich moeten verantwoorden aan de gewone man. In politiek Den Haag vond men dat niet, om het maar zacht uit te drukken, niet leuk. Mede om een directe verantwoording naar de gewone man te omzeilen, werd de evenredige verantwoording in het leven geroepen.
Citaat:
Maar het feit dát de LPF werkelijke politieke invloed kreeg, is het bewijs dat nieuwkomers niet noodzakelijk buitengesloten worden. Voor de 100ste keer. Ik ga het niet nóg vaker herhalen.
|
Als jij werkelijk denkt dat nieuwkomers niet geweerd worden, ben je werkelijk naïef. Waarom zijn de partijen sinds afgelopen verkiezingen weer gewoon over gegaan tot de orde van de dag, waarbij er sprake is van monisme en achterkamertjespolitiek?
Citaat:
Zijn ze dat? Grote bewering. Cijfers? Bronnen?
|
Het is algemeen bekend. Of heb je ooit een topambtenaar van de LPF of SP gezien? Niet voor niets verzetten de drie grootste partijen zich tegen meer invloed voor de kiezer.