Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 15:40
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:38 :
Vind je dat moslims dan op een objectievere wijze naar de islam en naar anders moslims kijken?
Dat is het probleem. Ze laten zich meeslepen door cultuurnormen & waarden.
Oud 23-02-2005, 15:41
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-02-2005 @ 16:39 :
Groep B hoeft dat helemaal niet want zij zijn hun broeders hoeders niet en groep C moet in staat zijn het verschil zelf duidelijk te zien omdat er anders misverstanden ontstaan wat geen goede basis is voor een goede samenleving.
Hoe moet groep C, die geen grondige kennis heeft van de islam en de koran dan de goede groep onderscheiden?
Oud 23-02-2005, 15:43
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:41 :
Hoe moet groep C, die geen grondige kennis heeft van de islam en de koran dan de goede groep onderscheiden?
Ooit van internet gehoord? Er bestaat zoiets als dit
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 16:40 :
Dat is het probleem. Ze laten zich meeslepen door cultuurnormen & waarden.
Wat ik problematisch vind is dat veel moslims niet kritisch genoeg naar hun eigen geloof en naar de uitoefening van het geloof door andere moslims kijken, waardoor het beeld dat naar niet-moslims wordt afgegeven er een is van eenheid.
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:41 :
Die groep moet beseffen dat er een verschil is tussen die groepen door zich in de religieze achtergrond te verdiepen in plaats van zonder kennis van zaken lullen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:44
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:43 :
Wat ik problematisch vind is dat veel moslims niet kritisch genoeg naar hun eigen geloof en naar de uitoefening van het geloof door andere moslims kijken, waardoor het beeld dat naar niet-moslims wordt afgegeven er een is van eenheid.
VOor de eerste keer mee eens. Moslims gaant te weinig in dialoog, maar ook Nederlanders proberen weinig van de Islam te weten te komen en geloven klakkeloos wat er door de Media wordt weergegeven en gaan dan zelf conclusies trekken.
Oud 23-02-2005, 15:44
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:43 :
Dat is nou garppig dat je dat aanhaalt. De Imam van de moskee waar ik naar toe ga is heel kritisch tegenover de moslims. De oudere mannen mogen hem dan ook niet zo terwijl de jongeren hem juist heel erg mogen.

Laatst gewijzigd op 23-02-2005 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:45
juno
juno is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-02-2005 @ 16:39 :
Groep B hoeft dat helemaal niet want zij zijn hun broeders hoeders niet en groep C moet in staat zijn het verschil zelf duidelijk te zien omdat er anders misverstanden ontstaan wat geen goede basis is voor een goede samenleving.
Als Groep B zijn broeders hoeder niet is, waarom verdraagt hij dan geen kritiek op groep A door groep C, maar vat het altijd meteen op als een aanval op zijn geloof en zichzelf. Jullie zijn verdorie het WarschauPact niet!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:45
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 16:44 :
Dat is nou garppig dat je dat aanhaalt. De Imam van de moskee waar ik naar toe ga is heel kritisch tegenover de moslims. De oudere mannen mogen dan ook niet zo terwijl de jongeren hem juist heel erg mogen.
Welke imam?
Oud 23-02-2005, 15:47
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-02-2005 @ 16:43 :
Die groep moet beseffen dat er een verschil is tussen die groepen door zich in de religieze achtergrond te verdiepen in plaats van zonder kennis van zaken lullen
Maar dat is wel heel utopisch gesteld, men mag niet over iets praten waar men zich niet eerst in heeft verdiept?
Oud 23-02-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 16:45 :
Welke imam?
Van de Moskee in Crooswijk. Othman moskee. Je moet een keer op vrijdag komen naar de preek komen. Hij kraakt ze echt af!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:48
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
juno schreef op 23-02-2005 @ 16:45 :
Als Groep B zijn broeders hoeder niet is, waarom verdraagt hij dan geen kritiek op groep A door groep C, maar vat het altijd meteen op als een aanval op zijn geloof en zichzelf. Jullie zijn verdorie het WarschauPact niet!
Dat is wat er naar mijn inziens altijd op dit forum gebeurd. Heb ik kritiek op de manier hoe moslims in bv. Pakistan handelen en dan staan de moslims hier (heel ander soort moslims) op hun kop.
Oud 23-02-2005, 15:49
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 16:47 :
Van de Moskee in Crooswijk. Othman moskee. Je moet een keer op vrijdag komen naar de preek komen. Hij kraakt ze echt af!
Is het een Nederlandse imam of een geimporteerde?
Oud 23-02-2005, 15:49
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:47 :
Maar dat is wel heel utopisch gesteld, men mag niet over iets praten waar men zich niet eerst in heeft verdiept?
Inderdaad. Zou jij ook eerst moeten doen
Oud 23-02-2005, 15:50
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:49 :
Is het een Nederlandse imam of een geimporteerde?
Geimporteerd.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:51
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:48 :
Dat is wat er naar mijn inziens altijd op dit forum gebeurd. Heb ik kritiek op de manier hoe moslims in bv. Pakistan handelen en dan staan de moslims hier (heel ander soort moslims) op hun kop.
Jij beschuldigt niet de Pakistaanse moslims, maar de hele Islam.
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:48 :
Richt die kritiek dan ook op die mensen en niet tot het geloof. Volgens het geloof mogen de dingen helemaal niet die ze doen.
Met citaat reageren
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 16:50 :
Geimporteerd.
Preekt hij dan in het Arabisch?

( kijk eens hoe goed ik me al verdiep in jullie cultuur )
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 23-02-2005 @ 16:45 :
Omdat groep C de Islamitische leefwijze in het geheel aanvalt en moslims zo dwingt hun geloof te verdedigen. Simpel
Met citaat reageren
juno
juno is offline
Luister, als westerling ben ik van jongs af aan opgegroeid met het christen-judaistische humanistische en liberale gedachtengoed wat onze samenleving kenmerkt. Daar weet ik dus wat van. Ik heb hier meters theologie en sociologie en historie in de boekenkast staan, maar van islam weet ik gewoon minder. Logisch, het is een relatief nieuw fenomeen voor mij.

Jullie zijn opgegroeid in een moslimwereld, en weten er dus gewoon veel meer vanaf. Die achterstand haal ik echt niet meer in, of ik moet islamitische theologie gaan studeren. Daar heb ik geen tijd voor, dus zouden wij stomme westerlingen alsjeblieft mogen profiteren van jullie ervaringsdeskundigheid?

Ik weet beduidend meer van katholieke theologie dan jij, dat is mijn voorsprong, dus ik ga echt niet van jou eisen dat je de catechismus uit je hoofd gaat leren en De Civitate Deo van Augustinus gaat lezen.

Jij kent de Koran, ik ken de Bijbel. Laten we die kennis met elkaar delen, dat is een stuk efficienter.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:52
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:51 :

Ja, Arabisch.

(Lees er eens over, dan verdiep je je pas goed )
Met citaat reageren
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:51 :

De meeste zijn blij dat ze hier wonen, omdat hier democratie is. Maar je hebt helaas een klein aantal, dat hier komt omdat het de democratie haat.
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 16:51 :
Richt die kritiek dan ook op die mensen en niet tot het geloof. Volgens het geloof mogen de dingen helemaal niet die ze doen.
Dat zal ik in het vervolg meer proberen te doen, maar de handelingen die zij verichten baseren ze op hun visie van de islam (die volgens jou niet de goede visie is). Zie je niet in hoe verwarrend dit is voor buitenstaanders?
Oud 23-02-2005, 15:54
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
juno schreef op 23-02-2005 @ 16:51 :
Luister, als westerling ben ik van jongs af aan opgegroeid met het christen-judaistische humanistische en liberale gedachtengoed wat onze samenleving kenmerkt. Daar weet ik dus wat van. Ik heb hier meters theologie en sociologie en historie in de boekenkast staan, maar van islam weet ik gewoon minder. Logisch, het is een relatief nieuw fenomeen voor mij.

Jullie zijn opgegroeid in een moslimwereld, en weten er dus gewoon veel meer vanaf. Die achterstand haal ik echt niet meer in, of ik moet islamitische theologie gaan studeren. Daar heb ik geen tijd voor, dus zouden wij stomme westerlingen alsjeblieft mogen profiteren van jullie ervaringsdeskundigheid?

Ik weet beduidend meer van katholieke theologie dan jij, dat is mijn voorsprong, dus ik ga echt niet van jou eisen dat je de catechismus uit je hoofd gaat leren en De Civitate Deo van Augustinus gaat lezen.

Jij kent de Koran, ik ken de Bijbel. Laten we die kennis met elkaar delen, dat is een stuk efficienter.
Je kan al wat van de Islam leren door wat te googlen. En nee, ik ben niet opgegroeid in een moslimwereld. Ik weet meer van de Islam sind ik internet heb.
Verwijderd
Citaat:

Als je de bijbel kent dan ken je de koran ook in grote lijnen. Het verschil tussen die twee is zo groot niet hoor.
Met citaat reageren
juno
juno is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-02-2005 @ 16:51 :
Omdat groep C de Islamitische leefwijze in het geheel aanvalt en moslims zo dwingt hun geloof te verdedigen. Simpel
Omdat niemand mij vertelt dat wat groep A als DE WARE ISLAM propageert dat in de ogen van groep B helemaal niet is!

Hoe moet ik dat weten! Dat zal jij me moeten vertellen. Ik verwacht van jou ook niet dat je de verschillen tussen katholicisme en protestantisme weet, die jij voor het gemalk maar onder de noemer christendom schaart.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:55
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 16:52 :
Dat zal ik in het vervolg meer proberen te doen, maar de handelingen die zij verichten baseren ze op hun visie van de islam (die volgens jou niet de goede visie is). Zie je niet in hoe verwarrend dit is voor buitenstaanders?
Kan ik me wel voorstellen, maar jij bent blijkbaar nog in de beginfase dan nare man, Ranc. Die mensen die zijn hier zo bekend mee, dat ze het ongeveer wel weten. Het is een kwestie van wat van de islam leren. De basisdingen om te beginnen.
Oud 23-02-2005, 15:56
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:

Mooi!

(alleen ken ik de bijbel ook niet zo goed. )
Oud 23-02-2005, 15:56
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 16:54 :
Als je de bijbel kent dan ken je de koran ook in grote lijnen. Het verschil tussen die twee is zo groot niet hoor.
Nou. De bijbel heeft overeenkomsten wat betreft het oude testament. Wat betreft het nieuwe testament, veel verschillen. Het nieuwe testament wordt ook niet bepaald bestempeld met "betrouwbaar".
Oud 23-02-2005, 15:58
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
juno schreef op 23-02-2005 @ 16:54 :
Omdat niemand mij vertelt dat wat groep A als DE WARE ISLAM propageert dat in de ogen van groep B helemaal niet is!

Hoe moet ik dat weten! Dat zal jij me moeten vertellen. Ik verwacht van jou ook niet dat je de verschillen tussen katholicisme en protestantisme weet, die jij voor het gemalk maar onder de noemer christendom schaart.
Ben bereid jou een aantal links te geven, als je het veel moeite vindt om google te doorzoeken.
Oud 23-02-2005, 15:59
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 16:24 :
Ja, maar ik geloof niet dat het feit dat ik een zware ongelovige hond, een lui zwijn en een nare atheïst ben hier erg van belang was, of wel?
hmm, beetje. Maar ik grijp gewoon alle gelegenheden aan om anderen legitiem te mogen uitschelden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 23-02-2005 @ 16:54 :

Groep C moet de zich beter laten inlichten en de overheid moet haar burgers beter voorlichten net zoals de media haar verantwoordelijkheid daarover moet nemen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:01
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 16:54 :
Je kan al wat van de Islam leren door wat te googlen. En nee, ik ben niet opgegroeid in een moslimwereld. Ik weet meer van de Islam sind ik internet heb.
En dat heb ik even heel vluchtig gedaan (heb al weleens eerder wat passages uit de koran gelezen)

Dan vind ik toch meteen weer wat nare dingen:

Citaat:
4. De Vrouwen (An-Nisa)

Geopenbaard na de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 176 strofen.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

3. En als u vreest dat u niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als u vreest, dat u niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

15. En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat Allah haar een weg opent.

34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie u ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

www.kuran.nl
Hoe wordt dit door jullie gezien?
Oud 23-02-2005, 16:02
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-02-2005 @ 17:01 :
Groep C moet de zich beter laten inlichten en de overheid moet haar burgers beter voorlichten net zoals de media haar verantwoordelijkheid daarover moet nemen.

kleine aanvulling, ze moet ook haar bek houden, als ze iets niet weet.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-02-2005 @ 17:01 :
En dat heb ik even heel vluchtig gedaan (heb al weleens eerder wat passages uit de koran gelezen)

Dan moet je de hele Sura lezen en niet een beetje ervan. Of beter de hele Koran. dan pas kan je oordelen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:

Dit is iets voor religie. Open er daar een topic over, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:06
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:

Er staat eenmaal dat de vrouw dood moet wanneer ze vreemdgaat. Ja dat ontken ik niet, maar ik ben te gematigd dat ik dit zou volgen als ik een rechter was. We leven in een andere tijd. Maar zolang je niets doet, heb je als vrouw niets te vrezen in de Islam. Je weet zelf dat je anderen mensen pijn doet door vreemd te gaan.

Laatst gewijzigd op 23-02-2005 om 16:08.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:07
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 17:05 :
Dan moet je de hele Sura lezen en niet een beetje ervan. Of beter de hele Koran. dan pas kan je oordelen.
Niet duidelijk genoeg Rick? Er staat eenmaal iets. En dat heeft niets te maken met de hele Koran lezen.
Oud 23-02-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 17:06 :
Er staat eenmaal dat de vrouw dood moet wanneer ze vreemdgaat. Ja dat ontken ik niet, maar ik ben te gematigd dat ik dit zou volgen als ik een rechter was. We leven in een andere tijd.
Ik zie nergens staan dat ze dood moet. Er staat dat ze opgesloten moet worden totdat ze sterft of totdat allah haar een andere weg opend.
Lijkt op een gevangenisstraf.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:09
juno
juno is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-02-2005 @ 17:01 :
De primaire verantwoordelijkheid ligt bij hen die er het meeste verstand van hebben. Jullie dus.

Ik vind de Koran echt te lang en te dik om helemaal door te gaan worstelen, en het taalgebruik te archaisch. Bovendien heb je ook nog eens andere bronnen, de Hadith. En de sharia ook nog. En de islamitische geschiedenis. Voor jou, omdat je het in jarenlange tijd stukje bij brokje tot je genomen hebt gekregen gesneden koek, net als de Bijbel voor mij, maar voor mij s het echt teveel werk om me helemaal vanuit niets in de originele zeer langdradige brondpcumenten te gaan verdiepen, en ook nog eens in de secundaire literatuur.

Jij, evenals andere molims, hebt het als parate kennis, dus wat zou nou efficienter zijn?

Is er niet een soort islam for dummies? Wij beginnen toch ook met een kinderbijbel en met de simpele vragen uit de catechismus voor onze eerste communie als we 8 zijn.
Met citaat reageren
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 17:08 :
Ik zie nergens staan dat ze dood moet. Er staat dat ze opgesloten moet worden totdat ze sterft of totdat allah haar een andere weg opend.
Totdat ze sterft! DUs met de bedoeling dat ze dood moet gaan.
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 17:07 :
Niet duidelijk genoeg Rick? Er staat eenmaal iets. En dat heeft niets te maken met de hele Koran lezen.
Hier moeten ook zeker hadieth bijgehouden worden. Daarin wordt dit precies geinterpreteerd.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:10
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 17:08 :
Nog niet zo leuk.
Oud 23-02-2005, 16:10
Hydrogen
Hydrogen is offline
3. En als u vreest dat u niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als u vreest, dat u niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.
Wat is naar aan dit?
Oud 23-02-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 17:09 :
Totdat ze sterft! DUs met de bedoeling dat ze dood moet gaan.
dood of een andere weg die allah haar geeft. Maar er staat niet dat ze vermoord moet worden. Uiteindelijk gaan we allemaal dood.
Met citaat reageren
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 17:07 :
jewel. Er staat in andere soera's en in de hadeeth aan welke voorwaarden moet voldaan worden, eer de doodstraf moet worden toegepast. En die voorwaarden zijn het er zoveel, dat het haast onmogelijk is dat hij zal worden toegepast. Het is eigenlijk meer voor de afschrikking, dan werkelijk te straffen. Wist je dat bijvoorbeeld sinds het ontstaan van de Islam tot aan het Ottomaanse rijk de doodstraf voor overspelige vrouwen maar 1 keer is toegepast?
maar nogmaals, dit is iets voor religie.
Met citaat reageren
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 23-02-2005 @ 17:09 :
Hier moeten ook zeker hadieth bijgehouden worden. Daarin wordt dit precies geinterpreteerd.
Mohammed heeft gezeg dat de moslims na hem nooit zich vast moeten houden aan wat hij heeft gezegd. De koran is de enige leidraad.
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 17:10 :
Wat is naar aan dit?
Bigamie danwel polygamie is verboden in Nederland, tevens is het verenderend voor vrouwen.
Oud 23-02-2005, 16:12
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-02-2005 @ 17:11 :
jewel. Er staat in andere soera's en in de hadeeth aan welke voorwaarden moet voldaan worden, eer de doodstraf moet worden toegepast. En die voorwaarden zijn het er zoveel, dat het haast onmogelijk is dat hij zal worden toegepast. Het is eigenlijk meer voor de afschrikking, dan werkelijk te straffen. Wist je dat bijvoorbeeld sinds het ontstaan van de Islam tot aan het Ottomaanse rijk de doodstraf voor overspelige vrouwen maar 1 keer is toegepast?
maar nogmaals, dit is iets voor religie.
Nee, maar bedankt!
Oud 23-02-2005, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 23-02-2005 @ 17:10 :
Wat is naar aan dit?
Ach westerlingen doen precies hetzelfde alleen doen ze het niet "officieel"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten