Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2006, 14:49
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het is wél logisch om (veel) kinderen te nemen als je arm bent. Klinkt wrang (en voor ons onbegrijpelijk misschien): extra inkomsten door (kinder)arbeid en een zekerheid van een redelijke oude dag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2006, 14:52
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 05-05-2006 @ 15:49 :
Het is wél logisch om (veel) kinderen te nemen als je arm bent. Klinkt wrang (en voor ons onbegrijpelijk misschien): extra inkomsten door (kinder)arbeid en een zekerheid van een redelijke oude dag.
Precies.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 15:08
Paddenstoel
Paddenstoel is offline
Mja, waarom post ik hier eigenlijk. Afrika interesseerd me eigenlijk helemaal geen aars.
Oud 05-05-2006, 18:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 05-05-2006 @ 15:13 :
En tuurlijk arme mensen zijn asocialer, wat verwacht je?

Heej als jij of ik in zo een situatie zouden verkeren hadden we misschien evenmin verantwoordelijkheidsgevoel. Dat moet ze dus worden bijgebracht.
ik zeg ook niet dat het niet te verklaren is. maar het is nogal een lastig punt om 'ze' dat duidelijk te maken, aangezien wat voor ons een probleem lijkt, hun 'oplossing' is.

maar zolang er meer kinderen geboren worden en de bevolking groeit, is het probleem simpelweg niet op te lossen.

Offtopic: en al helemaal niet als een stel idioten van greenpies veldjes gentech-groente vernield, 'omdat de effecten mogelijk schadelijk zouden kunnen zijn, heel misschien'. Dat daar de oplossing ligt voor een hoop voedselproblematiek ontgaat de groenevrede mensjes...
Oud 05-05-2006, 18:42
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-05-2006 @ 12:15 :
Misschien dat als je wat minder opgefokt, denigrerend en waardeloos zou posten dat mensen naar jou toe ook een andere houding zouden aannemen.
Oud 05-05-2006, 18:43
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
eelco schreef op 05-05-2006 @ 11:54 :
Nee ik breng wat leven in de brouwerij want van dat zoetsappige oh wat zijn ze zielig gezeur word ik persoonlijk echt niet goed. Iedereen zit hier vastgeroesd op zijn of haar eigen mening, een andere mening wordt afgedaan als idioot, dom, hersenloos of niet van belang. EN DAT IS GEWOON TRIEST.

Natuurlijk hoef je het niet met iedereen eens te zijn maar gewoon gelijk iemand als dom te bestempelen?
Goed gedaan weer he, zijn wel altijd dezelfde die happen.....
Over iemand als dom bestempelen gesproken.......
Oud 06-05-2006, 15:58
Verwijderd
Ik zie deze discussie ontaarden in een schriftelijke kotspartij over en weer.

Mooi. En dat er mensen sterven van de honger was ook al geen nieuws eigenlijk, meer iets van Tiswa.

Heel lullig, maar zo is het nu eenmaal wel.

Er viel me op dat iemand begon te kankeren over het feit dat greenpeace ( en dan zo heel flauw er greenpies van maken, oehoehoe, dat getuigt van een kleuterklas humor waar ik helemaal stil van word ) een mais veld vernietigt.

Stel voor ( ik weet er verder niet zoveel van ) dat die mais dus inderdaad kankerverwekkend is (of je krijgt er de tyfus van) kun je dat toch zeker niet met droge ogen aan hongerlijders in Afrika gaan sturen?

Laat ze daar eerst maar eens onderzoek naar gaan doen, en dan liefst niet meteen met een hongerige aidswees als proefpersoon, maar liever degene die het woord greenpeace nog niet op een normale manier uit zijn toetsenbord geslagen krijgt
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-05-2006 @ 21:59 :
Zolang afrika niet verlost is van de huidige leiders, dan zal het daar nooit goedkomen. Corruptie is daar aan de orde van de dag. Hoeveel geld je ook erin pompt, het meeste komt in de zakken van de leiders terecht.
Mee eens.

Ik geloof dat we Afrika kunnen redden door een leger te maken van laten we zeggen 200 miljoen mensen die het land moeten gaan innemen. Vervolgens democratiseren we het land en is iedereen blij.

Ongeveer 5 miljoen soldaten per land.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 17:30
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 06-05-2006 @ 18:28 :
Mee eens.

Ik geloof dat we Afrika kunnen redden door een leger te maken van laten we zeggen 200 miljoen mensen die het land moeten gaan innemen. Vervolgens democratiseren we het land en is iedereen blij.

Ongeveer 5 miljoen soldaten per land.
dan denk ik dat een atoombom goedkoper is

maw, heb je nog ideeen die wel haalbaar zijn??
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 06-05-2006 @ 18:30 :
dan denk ik dat een atoombom goedkoper is

maw, heb je nog ideeen die wel haalbaar zijn??
Nee, maar zolang er mensen zijn die het geen fuck kunnen schelen wat er zich in Afrika afspeelt valt er niets aan te doen.
Als iedereen meewerkt is het probleem zo opgelost.
Geld in overvloed, daarmee huur je assasins waarmee je de leiders liquideren.
Vervolgens zorg je ervoor dat alles goed gaat, zo simpel is het.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 20:20
Verwijderd
als we nou eten sturen ipv geld kunnen die leiders er niks mee en wordt de bevolking beter, net als dat ze alle studenten landbouwkunde enz. ook voor stage naar afrika kunnen sturen, daar hebben ze tenminste wat aan, als je er legers en geld heen stuurt schiet je er geen kut mee op om het subtiel te zeggen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:16
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 06-05-2006 @ 21:20 :
als we nou eten sturen ipv geld kunnen die leiders er niks mee en wordt de bevolking beter, net als dat ze alle studenten landbouwkunde enz. ook voor stage naar afrika kunnen sturen, daar hebben ze tenminste wat aan, als je er legers en geld heen stuurt schiet je er geen kut mee op om het subtiel te zeggen
Dat werkt dus niet. Als je eten stuurt, verlam je de landbouw aldaar en kunnen ze nooit zelfstandig een economie opbouwen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-05-2006 @ 22:16 :
Dat werkt dus niet. Als je eten stuurt, verlam je de landbouw aldaar en kunnen ze nooit zelfstandig een economie opbouwen.
vandaar dat je dan ook die mensen erheen moet sturen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:28
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 06-05-2006 @ 22:26 :
Niet "ook". Alléén.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-05-2006 @ 22:28 :
Niet "ook". Alléén.
oki
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:32
Verwijderd
Met alleen eten kom je er niet, met alleen geld ook niet, en met alleen kennis ook niet. Men moet gewoon een goede combinatie vinden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 22:36
Verwijderd
+1

Alleen mensen en materieel, dat doet denken aan het Britse 'aardnotenplan' in Tanganjika ('46-'54) en de aanplant van katoen aan de Niger (een Frans plan, '10-'40). Alletwee hopeloos mislukt, natuurlijk, grotendeels omdat 'de postkoloniale Afrikanen geen enkele ervaring met zelfbestuur [...] hadden' (Landes). De Afrikaanse regeringen trokken en trekken nog steeds hun eigen plan. Recentere initiatieven (gen-voedsel dat de boeren moesten planten) zijn net zo gefaald. Niet verbazingwekkend dat de Afrikanen niets meer van onze projecten moeten hebben en dat Westerse overheden en bedrijven geen cent meer willen investeren.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 23:07
Supreme Dutch
Westen mag honger Afrika niet overdrijven
Niet honger maar slechte medische hulp is het grote probleem in Afrika. Maar hulporganisaties hebben meer baat bij foto’s van magere kinderen.
De ernst van hongersnood in Afrika wordt vaak overdreven. De crisis die vorige zomer het West-Afrikaanse Niger teisterde was minder erg dan aanvankelijk werd beweerd, zo erkent inmiddels de Nederlandse regering. Ook de problemen in Oost-Afrika, waar volgens het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties de komende maanden meer dan tien miljoen mensen buitenlandse voedselhulp nodig hebben, zijn niet zo ernstig als hulpverleners beweren.

’De hongersnood die een halfjaar geleden werd voorspeld in Malawi heeft nooit plaatsgevonden’, zei Thandika Mkandawire, directeur van UNRISD (United Nations Research Institute for Social Development). Volgens Mkandawire, afkomstig uit Malawi, maakte de regering al in een vroeg stadium geld vrij om extra voedsel te kopen. ,,Malawi heeft het probleem zelf opgelost, zonder hulp van buiten. Droge en natte jaren wisselen elkaar af, zoals al eeuwen de gewoonte is. Daardoor gaat er nu meer vee dood dan normaal. Maar dat mensen zonder internationale hulp massaal dreigen te sterven, is gewoon niet waar.’’

De vraag is waarom internationale hulporganisaties de situatie overdrijven en telkens opnieuw de noodklok luiden. Jan Egeland, VN-coördinator voor Humanitaire Zaken, sprak vorige zomer meerdere malen over een noodsituatie in Niger. Fotografen reisden op uitnodiging van hulporganisaties naar het land om de ellende in beeld te brengen. De winnaar van de World Press Photo was een foto uit Niger. Veel hulporganisaties houden de wereld voor de gek’, aldus landbouwdeskundige Maurice Mamanlawal Salé uit Niger. Salé, die voor de particuliere stichting Eden werkt, beweert dat de foto’s van broodmagere kinderen die in de media verschijnen veelal een valse voorstelling van zaken geven: ,,Organisaties als Artsen zonder Grenzen sturen fotografen af op zieke kinderen en beweren dan dat die kinderen slachtoffer zijn van hongersnood. Zo wordt het westerse publiek voorgelogen. Hulporganisaties zijn vaak meer bezig met zichzelf dan met de mensen voor wie ze zeggen op te komen.’’

De voedselhulp dupeert de lokale boeren, die bijna overal in Afrika de meerderheid van de bevolking vormen. Door de massale gratis hulp uit het buitenland, die vaak lijdt tot overaanbod, zakken de prijzen van hun agrarische producten. De inspanningen van Afrikaanse boeren om ondanks de moeilijke omstandigheden toch gewassen te verbouwen, worden niet beloond. Buitenlandse voedselhulp maakt daardoor vaak meer kapot dan het opbouwt. Om lokale boeren niet kapot te maken geven sommige hulporganisaties, tegenwoordig geld in plaats van voedsel aan hongerende mensen.

In zijn veelgeprezen boek ’Famine that kills’, gebaseerd op veldonderzoek in Darfur, laat de Britse antropoloog Alex de Waal zien dat niet honger maar slechte gezondheidszorg de belangrijkste oorzaak is van ziekte en dood in Afrika. ’Ook als Afrikanen goed te eten hebben, zijn de sterftecijfers hoog’, schrijft hij. Ziektes als malaria, aids en mazelen eisen meer slachtoffers dan honger. ’Als Westerse hulpverleners Afrika echt willen helpen zouden ze hun aandacht moeten richten op verbetering van de gezondheidszorg.’

Desondanks ziet het grote publiek in Amerika en Europa weinig kwaad in voedselhulp. Die mensen zijn hartstikke arm, zo valt te horen, ook als er geen sprake is van hongersnood kunnen zij gratis hulp prima gebruiken. Westerlingen krijgen zo’n goed gevoel als ze arme mensen helpen, dat ze de vraag of hun hulp het gewenste effect heeft niet eens meer stellen. Die kortzichtigheid wordt een steeds groter probleem in de internationale hulpindustrie.

Frederic Mousseau, voedselexpert van het Amerikaanse Oakland Institute, schrijft in een recent stuk op internet dat waarschuwingen voor hongersnood vaak een politiek doel hebben. ’Westerse donoren en de VN overdreven de hongercrisis van 2002/2003 in Zimbabwe om het regime van president Mugabe in een kwaad daglicht te stellen’, schrijft Mousseau. ’Internationale hulporganisaties kwamen massaal in actie, maar in werkelijkheid stond Zimbabwe helemaal niet op de rand van een hongersnood.’

Structurele aandacht voor gezondheidszorg, goed doordachte steun aan lokale boeren en gelddonaties aan hongerende mensen lijken veel nuttigere vormen van hulp dan de voedseldistributies van de VN en het Rode Kruis. Het uiteindelijke doel van hulp is immers dat Afrikanen op termijn zichzelf leren helpen. De overdreven rampscenario’s van westerse hulporganisaties hebben het gevaar in zich dat ze het grote publiek afstompen, verhalen over dreigende humanitaire rampen worden steeds minder serieus genomen. Daardoor ontstaat het gevaar dat hulp bij een echte hongersnood te laat komt.

Bron: Trouw
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 23:48
Cartosa
Cartosa is offline
Dat liedje wordt al jaren afgespeeld links en rechts. De vraag is niet 'waarom doen ze niet wat aan de gezondheidszorg'?, het is 'waarom stappen ze niet af van de voedselprogramma's?'

Ik neem aan dat daar goede redenen voor zijn
Oud 07-05-2006, 00:06
Supreme Dutch
Citaat:
Cartosa schreef op 07-05-2006 @ 00:48 :
Dat liedje wordt al jaren afgespeeld links en rechts. De vraag is niet 'waarom doen ze niet wat aan de gezondheidszorg'?, het is 'waarom stappen ze niet af van de voedselprogramma's?'

Ik neem aan dat daar goede redenen voor zijn
Ja, het vullen van hun eigen zakken.. De een zn honger is de ander zn brood..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 00:07
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 07-05-2006 @ 01:06 :
Ja, het vullen van hun eigen zakken..
Met graan en zo?
Oud 07-05-2006, 00:09
Supreme Dutch
Citaat:
Cartosa schreef op 07-05-2006 @ 01:07 :
Met graan en zo?
Met keiharde ca$h
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 10:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
koekjes schreef op 06-05-2006 @ 22:26 :
Als je met 'die mensen' westerlingen bedoelt die kennis van zaken uit komen leggen: ook dat kan killing zijn als ze slechts hun functie uitvoeren in plaats van plaatselijke mensen opleiden. Immers, na een paar jaar pakt die expert het vliegtuig naar huis en is de kennis weer pleite.
Oud 07-05-2006, 12:04
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-05-2006 @ 11:44 :
Als je met 'die mensen' westerlingen bedoelt die kennis van zaken uit komen leggen: ook dat kan killing zijn als ze slechts hun functie uitvoeren in plaats van plaatselijke mensen opleiden. Immers, na een paar jaar pakt die expert het vliegtuig naar huis en is de kennis weer pleite.
ja hehe duh maar ik denk dat ze dan ook niet zo dom zjin om t land te gaan onderhouden en m daarna weer smeren zonder dat die mensen weten wat ze moeten doen :x
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 14:53
REIE
REIE is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 07-05-2006 @ 00:07 :
Westen mag honger Afrika niet overdrijven
*lap tekst*
Ik vind dit een gevaarlijk standpunt. Als er daadwerkelijk wordt overdreven is dit om ons bij het verstand te brengen dat er nog steeds schrijnende dingen in Afrika gebeuren. Zo langzamerhand raken we immuum voor de werkelijke beelden en maken we ons geen zorgen meer om een neger meer of minder die daar van de honger sterft. Toch zijn er zat projecten die goed lopen. Boeren rond de evenaar worden eenvoudige maatregelen geleerd om erosie te voorkomen en microkredieten zorgen ervoor dat mensen succesvolle bedrijfjes kunnen starten. Helaas heeft niet elk project zo'n goede uitwerking, maar feit blijft dat er in Afrika mensen die onze hulp nodig hebben om te overleven.
Oud 07-05-2006, 17:15
FranZ007
FranZ007 is offline
Citaat:
koekjes schreef op 02-05-2006 @ 21:57 :
je kan voedsel naar die landen sturen en ze helpen met de ontwikkeling van goedkoper voedsel
Isn goeie!! Ontwikkeling van goedkoper voedsel. Vaak gaat er veel te veel cash verloren bij de het vervoeren en beland het geld volgens mij in de handen van de handelaars.

Kijk bijvoorbeeld naar SMSsen. Ik kwam er laatst achter dat dat al veel goedkoper kan, tenminste, dan maak je gebruik van mobiel chatten. Alleen niemand geeft hierover de info, zodat wij allemaal ons geld onnodig op maken en de zakken van de providers vullen.

Als wij allemaal bijna gratis zouden chatten via GPRS zouden we als samenleving heel veel geld besparen en een flinke donatie kunnen doen aan landen die het echt nodig hebben. In plaats van de t-mobiles nog groter te maken zouden we gezamelijk van dat geld goedkoper voedsel en voedselprogramma's ter plekke kunnen opstarten...op plaatsen waar de mensen het echt hard nodig hebben. De grote telefoonproviders hebben al dik kaas op hun brood!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Ik vind de link SMS->ontwikkelingshulp onzinnig.
Oud 07-05-2006, 18:30
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-05-2006 @ 19:16 :
Ik vind de link SMS->ontwikkelingshulp onzinnig.
naja alleen maar om aan te geven wat er een verspilling is, vind ik hem zo gek nog niet.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 20:38
Magican
Magican is offline
Hoe doe je dat, gratis sms-en/chatten?
Oud 07-05-2006, 22:21
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Magican schreef op 07-05-2006 @ 21:38 :
Hoe doe je dat, gratis sms-en/chatten?
Je weet wel. Door gratis te chatten.
Oud 08-05-2006, 21:58
Magican
Magican is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-05-2006 @ 23:21 :
Je weet wel. Door gratis te chatten.
Nú is het duidelijk en kan ik het zelf ook gaan doen en mijn telefoonkosten drastisch verlagen!
Oud 08-05-2006, 22:46
eelco
eelco is offline
Citaat:
koekjes schreef op 06-05-2006 @ 20:20 :
Weer een vrouwenoplossing. Dat eten sturen ze al jaren en ligt ook al jaren weg te rotten in de opslaghuizen.
Oud 08-05-2006, 22:54
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
eelco schreef op 08-05-2006 @ 23:46 :
Weer een vrouwenoplossing. Dat eten sturen ze al jaren en ligt ook al jaren weg te rotten in de opslaghuizen.
Ben je nu ook al een seksist .
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 00:00
eelco
eelco is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 08-05-2006 @ 22:54 :
Ben je nu ook al een seksist .
De lijst wordt lang en onderscheidend
Reageren

Regels voor berichten