![]() |
||
Citaat:
![]() Kijk je rationele gedachte , dat het onwaarschijnlijk is dat God bestaat , is wel rationeel te noemen , maar is géén bewijs. Net zomin als mijn gevoel. We kunnen dan wel in het ja/nee spelletje blijven hangen , wat overigens wel leuk is omdat je zo overtuigd (als in ik geloof A) van je afbijt. ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
lol , dat hoor ik al langer als vandaag , en het gekke ervan is , dat ik de vrijheid bezit dit te blijven doen. Ik begrijp heel goed wat mensen mij hier duidelijk willen maken , maar ze komen niet met bewijzen die overtuigend zijn. Het enige wat ik merk is een vorm van afkeer en dat zou mij dan moeten overtuigen? Nee , dan kan ik alleen maar lachen. Ik bedoel , iemand beweerde een vrachtwagen vol feiten te hebben die het niet-bestaan van god zouden "bewijzen". Geloof je dit dan? ![]()
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Panta rhei!
|||
Citaat:
![]() Citaat:
En ik accepteer een eeuwige essentie (zonder vorm) , waarop een vorm geplakt kan worden. In mijn gedachte bevinden vorm en essentie zich in 2 verschillende lagen van werkelijkheid , die zich wel op dezelfde (relatieve) positie kunnen bevinden , als je er recht op kijkt (oppervlak) , maar die toch verschillende wetmatigheden kunnen hebben. De gedachte van essentie is dat deze onveranderlijk is. Dus wat is de essentie van een paard? Dezelfde als die van jou en van mij. Er is geen verschil in essentie , alleen maar verschillen in de lagen die erop geplakt worden. Misschien een andere gedachte: Denk aan een uitspraak als A = A Wat is de essentie van A? en wat is het verschil? ![]() ps: Als alles in beweging is , wat verandert er dan nooit? ![]() Maar ik zie dat u ook de oude grieken waardeert , Herakleitos is ook één van mijn favorieten.
Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 15:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Woorden en letters zijn gewoon inwisselbaar. Als er een pragmatisch beter woord verzonnen wordt voor iets, dan kunnen we dat gewoon overnemen. Ook letters en woorden zijn ondergelegen aan survival of the fittest. Toevoeging: maar zolang je nog in essenties/ideai gelooft, dan houd het identiteitsbeginsel wel stand. Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 08:38. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Als je meent dat een almachtig wezen zelfs dingen moet kunnen die theoretisch niet mogelijk zijn, dan moet hij wel boven logica staan. Voor redenaties gebruikt men logica en ook daardoor wordt de macht niet beperkt, aldus jouw definitie van 'almachtig'. (of zoals jij de definitie van het woordenboek opvat anyway) Hoewel het punt blijft dat de eigenschap 'almachtigheid' echt absurd is, dat valt niet te ontkennen. Citaat:
Citaat:
Daarvoor zou je kunnen stellen "hij kiest ervoor om eeuwig te bestaan, als hij wil kan hij zijn eigenschappen (zowel almachtigheid als eeuwigheid) opgeven door zichzelf te vernietigen". Dan is hij almachtig en eeuwig (als hij daarvoor kiest), totdat hij zichzelf vernietigd. Hoewel eeuwigheid eigenlijk per definitie een eigenschap is die niet verloren kan gaan... Of toch wel? |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Als ik zou moeten zeggen wat de essentie is van alle zijnde? oftewel wat heeft alle zijnde met elkaar gemeen? Alle zijnde bestaat uit energie. Thats it , alle zijnde heeft een energenetische blauwdruk. Alleen hebben we niet veel aan deze uitspraak , mits je toevoegd , dat alle energie nooit verdwijnt of meer word. Dit maakt in gedachte de essentie van het zijn , eeuwig. Wat is het verschil in zijnde ? Op die energenetische blauwdruk zitten meerdere vormen geplakt. Citaat:
En met betrekking tot een metafysisch uitgangspunt , hoeft deze zeker niet rationeel te zijn en mag dus ook irrationeel (voor de ontkenner ![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
Een verzinsel voor de mens zelf zonder enige macht, dat is niet te falsificeren. Een feitelijk bestaande wezen dat alwetend/almachtig/rechtvaardig is, is prima te falsificeren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of de negatieve theologie waarin juist werd gezegd dat god niet-almachtig is omdat onze definitie van almachtig nooit toereikend kon zijn. Volgens hen kon je het dan beter ontkennen ipv bevestigen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De argumentatie daar omheen kan nooit enkelvoudig zijn omdat het een aantal denkstappen vereist. Zo kan iemand beweren dat god eeuwig is, dat is dan een losse beredenering. Maar.. stel dat we onszelf in een oerknal vs creationisme debat bevinden en iemand steld dat iets het heelal gemaakt moet hebben omdat dat niet eeuwig kan zijn, dan is de constatering dat dat voor god geld een die opeens wel werkt. Weer in feite dat de geclaimde god de falsificeerbaarheid beïnvloed.
||
![]() |
Citaat:
Dit leidt tot een dilemma: of almacht is absurd of almacht is semantisch volstrekt leeg. Beide horens van het dilemma zijn ten nadele van de gelovige.
||||||
![]() |
Citaat:
Dat we over eventuele andere universums niets zinnigs kunnen zeggen vind ik geen reden om het metafysisch (in de zin van bovennatuurlijk) te noemen. De moeilijke vraag is echter wat we in dit soort gevallen onder “natuur” verstaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Aangezien de expansie door blijft gaan als een bol die steeds groter wordt, zijn zij nu bezig om deze in te halen en hierdoor de uiteinden van het universum te bereiken. Bron: http://www.lofar.org Dit zou dus betekenen dat we (wellicht) ooit gaan ontdekken wat er buiten de tijd en de ruimte bestaat, ervan uitgaande dat dit allemaal in de singulariteit bestond en niet andersom. Laatst gewijzigd op 19-05-2006 om 18:46. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als de gelovige zegt: "jamaar God heeft zich niet aan de grenzen van de logica te houden", dan heb jij niks meer te zeggen. Alleen dat het absurd is. Nou ja, dan is het absurd. In het tweede geval, wanneer God alleen almachtig is binnen de grenzen van de menselijke logica, dan klopt dat gewoon. Daar is verder geen argument tegen. En in welk geval zou almacht volgens jou semantisch leeg zijn? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 20-05-2006 om 07:49. |
![]() |
||
Citaat:
Er zijn in alle heilige boeken genoeg passages opgenomen die het mogelijk maken goden te beoordelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En even een voetnoot , mijn god heeft géén heilige boeken , ik had al eens gezegd in een donker verleden dat de Bijbel evenveel waarde heeft als de Story. Ik baseer mij daar dan ook niet op. Maar goed , je mag trouwens wel kritiek geven hoor (zo bedoel ik het niet). ![]()
||
Citaat:
![]() Maar gelukkig is er inductie mogelijk om zo toch bepaalde wetmatigheid te kennen , en dit kan omdat de essentie niet veranderd. zou de essentie van het zijn ook veranderen , dan hadden we ook niks aan inductie methoden. ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Dat is eigenlijk ook het grote probleem met de grote levensvragen. De werkelijkheid is absurd te noemen , net als alle vragen daarover. Accepteer gewoon op basis van gevoel een uitgangspunt en wees gewoon uwzelve , absurd of niet ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Feitelijk gezien , kan ik eigenlijk niet bepalen wie ik ben , alleen misschien wanneer ik ben.(dualiteit voor Bart) Goed nu de theorie (of koppigheid ![]() a) Ik ben B) Er ook iemand anders is die is C) Ik voel óf ik denk te voelen? D) Ik denk , ik dacht en ik vergat wat E) ik herinner mij dat ik voel F) En ik voel iemand anders (dualiteit , objectiviteit , hallucinatie?) G) Een solo'tje door werkelijkheid is een droom D) Ga weer na A Vanuit deze axioma stel ik dat ik ben. Werkelijk ben , toch? En jullie? Nu stel ik dat doordat ik ben , er ook een God is. Wie zijn jullie? ![]()
||||
Citaat:
Ik gebruik als referentiepunt voor deze "scheidingslijn" het electromagnetisch-veld. Ik zie dat niet echt als iets tastbaars , ondanks dat ik het kan voelen.(ik weet het , paradox óf ontkenning ![]() Maar ik stel dus een grens , een referentiepunt in objectiviteit? of een droom? Zeg het maar ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Don't believe the Hype! ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom is het qua betekenis leeg? Als je weet dat God alles kan, maar je weet niet wat dat allemaal inhoudt, dan weet je nog steeds dat God alles kan. Zowel dingen binnen de menselijke logica als daarbuiten. Dus over een deel van de dingen die Hij kan, kun je nog steeds wat zeggen omdat het wel binnen de menselijke logica valt. In het tweede geval: Ik heb een paar posts van mij naar boven al laten zien wat er gebeurt als je almacht wel binnen de menselijke logica gaat plaatsen. Dan ontstaat er geen enkel probleem voor de gelovige, omdat je dan ook al de almacht beperkt hebt tot de menselijke logica. Je kunt namelijk niet een begrip dat qua betekenis buiten de menselijke logica valt gaan onderzoeken met menselijke logica. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En daarom zie ik niet in waarom er zoveel oorlogen/haat en ander gezeur voort moet komen uit het geloof. Ik heb niks tegen gelovigen, maar zolang er niet over hetgeen waarin je gelooft gesproken kan worden, moet je er ook niet moeilijk over doen als andere mensen in andere dingen of helemaal niet geloven. Zij hebben namelijk net zoveel geldige redenen (geen dus) om in iets anders te geloven als dat je zelf hebt om in je eigen geloof te geloven. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|