![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En het feit dat bepaald gedrag niet voorkomt bij andere dieren wilt niet zeggen dat het onnatuurlijk is, want sommige soorten zijn uniek in hun gedrag. En juist door dat unieke gedrag hebben zij weten te overleven, Darwin!
|||
![]() |
Citaat:
Wij doen heel veel natuurlijke dingen alsnog hoor. Probleem is dat onze uiting van natuurlijk gedrag vaak enorm destructief is en daarmee kan ons gedrag ons zelf zelfs vernietigen. Daardoor slaan we een rare weg in en daarmee maakt dat ons gedrag abnormaal. Seks hebben voor plezier komt vaker voor in de natuur dan je denkt. Verkrachtingen komen ook voor in de natuur. Citaat:
Maar de mens is toch echt abnormaal bezig met het drinken en uitbuiten van de dieren. Hoe ik het zie is dat iets onnatuurlijk is, wanneer er niet zulke gedragingen zijn in de rest van de natuur. En wanneer het tegendraads is in de biologische functie van iets. Kortom.. melk drinken is onnatuurlijk en abnormaal gedrag. Vlees eten is natuurlijker te zien. De manier waarop is echter weer abnormaal.
||
Citaat:
Hier wil ik maar mee zeggen dat het zeggen dat iets onnatuurlijk is, nog geen reden is om iets niet te eten of te drinken. Dit geldt natuurlijk ook voor melk, oke de rest van de mieren in het bos drinken het niet. Maar wat moet ik als mens met die wetenschap? Ik ga niet als een bosaap leven alleen omdat dit mischien natuurlijker zou zijn. Volgens jou is al ons eten onnatuurlijk, dat wordt gras bikken voor de rest van je leven.
||
Citaat:
Jouw logica? En toen de kip gebakken en gebraden op ons bord terecht kwam was dat zijn levensdoel, hij wilde namelijk als voedingsstof voor de mens dienen! Erg nobel van de kip. Oke ben je bekend met het begrip parasitisme? Een zeer veelvoorkomend natuurlijk verschijnsel, van de vlo in de pels tot de worm in de maag. Melk drinken valt in dezelfde categorie, en is dus natuurlijk!
||
Citaat:
![]() En het is ergens ook gewoon niet natuurlijk, je gaat een koe toch ook geen mensenmelk geven omdat die koe dat lekker vindt? ![]() Parasitisme is inderdaad natuurlijk, maar parasiterende dieren parasiteren om te overleven. Mensen parasiteren omdat ze dat lekker vinden. En persoonlijk vind ik het nogal nutteloos te parasiteren wanneer dat niet nodig is, wanneer het eigenlijk zelfs ongezond kan zijn. Ik vind het dan ook niet natuurlijk te parasiteren wanneer dat niet nodig is om te overleven. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Gewoon biologie. Citaat:
![]() Citaat:
Alleen het aparte is dat de mens verder gaat daarin en zichzelf ten gronde richt. Hoe zou je zoiets noemen? Alles kapot maken ter zelfverijking met kans op zelfvernietiging.. De mens is denk van nature geen parasitair dier. Dat zit niet echt in de aard van waar wij van af stammen. En niet in de dieren die genetisch vlakbij ons staan. Wij zijn naar mijn mening erg van het pad afgeweken. En min of meer op gelijke hoogte of boven de natuur zelf uitgestegen. Daarom zijn we denk ook destructief. We kennen geen respect voor leven meer. We staan uit balans.
||
Citaat:
![]()
|
het is me ondertussen duidelijk geworden dat melk overbodig is in je dagelijkse voeding. Als ik het weg zou laten dan scheelt dat in totaal toch zo'n 150kcal per dag. En dat terwijl ik het aantal kcal niet lager wil laten komen. Hoewel ik zuivel wel lekker vind, is het dan een goed idee om de melk te vervangen door magere kwark? (veel eiwitten, die moet ik van de sportinstructrice ook genoeg blijven eten ivm ondergewicht en dergelijke gevolgen)
Ik had van de week al een bakje gehaald (franse magere kwark van melkan, 45kcal/100gr) Ik vond dit erg lekker! Hoeveel gr per dag is verantwoord? Of maak dit helemaal niks uit? En is magere kwark nou dan 'beter' als magere melk? Laatst gewijzigd op 02-07-2006 om 16:51. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je geen melk meer wil drinken en iets zoekt om toch die calorieen binnen te krijgen kan je beter gewoon sinaasappelsap ofzo gaan drinken. Je zou ook sojamelk kunnen drinken, dan krijg je zelfs nog iets meer eiwitten binnen dan met koemelk. Probeer maar een keer of je het lekker vindt, deze is bij veel supermarkten, waaronder de AH, te krijgen en vind ik zelf veel beter te drinken dan koemelk. |
![]() |
||
Citaat:
(Je kunt ook even doordenken, en snappen dat melk vrij veel vet bevat en daarom niet zo gezond is )
||
Citaat:
![]() Ik snap je gedachte, maar het ligt er natuurlijk ook aan wát voor melk je drinkt. vol halfvol of mager ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
maakt mij niks uit wat hier staat ik blijf toch wel melk drinken omdat ik t lekker vind... en bijna alles wat men naar binnen werkt is slecht voor je (te veel vet, te veel suiker, te zuur enz) dus dan moet je overal een topic over openen en niet alleen over melk...
want melk drinken is dan onnatuurlijker dan vlees eten maar ja, who cares... |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Er is geen sprake van biologische doelen, je kunt niet zeggen dat bepaald gedrag 'biologisch klopt'.
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast heeft alles een biologische functie in de natuur. Melk heeft als functie om een kind te voeden. Dat kan elke bioloog je toch wel vertellen. Het is daarom raar dat wij melk drinken, omdat het niet menselijke melk is en omdat de melk drinkers meestal geen 'kind' meer zijn. Of de mens nog behoort tot de natuur vind ik altijd een lastig punt. Enerzijds natuurlijk wel, maar aan de andere kant is de vraag of je de mens erbij moet betrekken, omdat het aparte is dat de mens boven de natuur gegroeid is en het compleet kan manipuleren en ook kan vernietigen (of beter gezegd.. is aan het vernietigen).
|||
![]() |
Citaat:
Je kijkt dan vooral heel gedetailleerd naar iets wat de mens doet. 1 stap terug en het valt allemaal onder een bepaald gedrag. Mensen gebruiken 'gereedschappen' om iets voor elkaar te krijgen of ter bereiking van een doel. Dieren doen dat ook. Zoals ik eerder (geloof in dit topic) al heb toegelicht. Wij bouwen huizen. Dieren maken nesten, etc. Het gedrag is hetzelfde. Kleding dragen is iets wat voort komt uit het overleven in de kou. Dieren doen ook omgeving gebruiken om tegen kou bestand te zijn. Maar dat menselijk gedrag mbt kleding is iets wat binnen de maatschappij gegroeid is. Het heeft nu weer andere functie gekregen. Het kan met status te maken hebben, met je goed voelen e.d. En sommige mensen trekken liever alles uit. Citaat:
Maar het is wel goed om na te denken over het product melk en kritisch te zijn. Zoals eerder gezegd is het product melk met veel reclame, campagne etc. de strot ingeduwd van de nederlanders. De vraag is of de dingen die ze roepen wel kloppen. 'melk is goed voor elk' mag iig niet meer geroepen worden en dat heeft goede redenen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
leuk topic..
melk is heus niet alleen slecht... zitten genoeg dingen in die wel gezond voor je zijn en snoep is ook slecht voor je, teveel vlees ook, teveel witbrood ook, chips ook alle frisdrank ook maar om nou te beweren dat melk de #1 reden is waardoor iedereen zo vet aan worden is.. denk ik toch meer het overmatig vet eten, teveel snoep, suiker en zowiezo gewoon teveel calorien binnen krijgen, wat je niet verbrand word omgezet in vet en dat is dus de #1 reden tot overgewicht, teveel energie inname tov je energie "uitvoer" |
![]() |
|
Verwijderd
|
hmm mag om een of andere reden alleen verwijderen..
calcium, fosfaten, riboflavin, vitamine a en d, zitten er in dus niet alleen slechte ingredienten.. en als je lactose intolerant bent moet je geen mekl drinken... en die studie waaruit kwam dat 50% van de europeanen lactose intolerant is is complete bullshit, wereldwijd is het nog niet eens 50%, zeg maar hoe zuidelijker( dus deste later men met het consumeren van koemelk begon) deste groter de lactose intolerantie, volgens mij was het in nederland nog onder de 20%. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Het gaat ook niet over dat er niet iets goeds in zit qua stoffen.. maar of deze stoffen wel opgenomen worden. Calcium was het stokpaardje van de zuivelindustrie tot voor kort, want ze zagen dat er steeds meer onderzoeken kwamen die lieten zien dat calcium slecht opgenomen werd en het drinken van melk juist calcium onttrok uit het lichaam. Daarom zijn ze nu ook bezig met alle stoffen te belichten. Ze zijn daar erg slim natuurlijk bezig. Ook is het twijfelachtig of de andere stoffen goed opgenomen worden bij het drinken van melk. Diverse stoffen worden tegen gewerkt en van sommige is het afhankelijk van andere stoffen. Om wat stoffen na te gaan die in melk zitten: Calcium: met een goed gevarieerd dieet kan je zonder zuivel genoeg calclium verkrijgen. Je krijgt het doorgaands uit verschillende bladgroenten, broccoli, boerenkool, uit noten, zaden e.d. Eén op de vier Nederlandse vrouwen en één op de twaalf Nederlandse mannen krijgt osteoporose (botontkalking). Eiwitten: Doorgaands krijgt de mens genoeg eiwitten binnen in een dieet. Ook zonder zuivel dus goed mogelijk. Voor de eiwitten hoef je het dus niet te drinken. Vitamine B2: In een gevarieerd plantaardig dieet ook geen probleem. Via graanproducten e.d. krijg je dat al binnen. Vitamine B6: Je krijgt maar 9% B6 binnen via zuivel. De rest via andere producten. Dus als je zuivel weglaat is het geen probleem om dat op te vangen. Vitamine B12 is het enige wat niet uit plantaardige dingen gehaald wordt. Je kan B12 verrijkte producten nemen of supplement. Als je nog eieren en vlees eet krijg je genoeg b12 binnen. Foliumzuur: Zit weinig in zuivel. Krijg je via plantaardige voeding binnen. Zuivel drinken voor foliumzuur is dus niet echt een reden. Vitamine A: In halfvolle melk zit maar 16mcg, terwijl je uit wortelen al 1454mcg haalt. Voor de vitamine A hoef je het dus niet te drinken. Vitamine D: Zit niet enorm veel in zuivel. De meeste vitamine D wordt aangemaakt door de zon als je buiten bent. Verder krijg je het via producten waar het aan toegevoegd is. Via plantaardige margarine waarin vitamine D is toegevoegd. Zink: Zit niet heel veel in zuivel. Meeste krijg je via graanproducten, e.d. Citaat:
Als het bullshit is verwacht ik van jouw wel een tegen studie ![]() Het is zeker zo dat lactose intollerantie hoog is over de hele wereld. Zeker in afrika en china/azie is het hoog. In Europa is het minder. Maar het is nog steeds hoog.
||
![]() |
Citaat:
Ik ben wel voorstander van om mensen die roken e.d. meer geld te laten betalen, omdat ze ook meer geld kosten, terwijl iemand die zeer gezond leeft en nooit/amper ziek is zich scheel betaald om die ene persoon te betalen zeg maar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Net zo goed gebruiken mensen dierenmelk om zich te voeden. Dieren gebruiken stenen om kokosnoten of schelpen te openen, mensen gebruiken stenen om huizen te bouwen. Je hebt een bepaald middel, melk, stenen, waarmee je iets wilt bereiken. Citaat:
IJzer wordt gevormd door bepaalde geochemische processen en komt door geofysische processen op een bepaalde plekken in de grond. Melk is ontstaan door biochemische processen en komt door evolutionaire processen wordt het Klopt het geologisch gezien niet of tart je een bepaald geologisch doel als je ijzer uit de grond haalt en het omsmeedt? Natuurlijk niet, net zo min als dat bij melk het geval is. Zoals ik al zei, je dringt de natuur een teleologie op. Maar aangezien moord en verkrachting ook bij dieren voorkomen zal dat ook wel 'biologisch kloppen', niks om je zorgen over te maken. ![]() Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Wat wil de mens met melk bereiken? Voeding? Ik denk eerder dat het een afwijking is, maar dat terzijde.. Het klopt gewoon biologisch gezien niet met de functie van melk dat de mens dat steeds gaat gebruiken. Citaat:
Citaat:
Als je ijzer gebruikt voor iets dan zit dat m.i. in de lijn van gebruik van natuurlijke bronnen. Het gebruiken van iets wat je tegen komt. Melk behoort tot een dier en is bedoeld voor de voeding van een jong. Citaat:
![]() Maar denk dat iedereen wel in staat is om te doden. Citaat:
|
Pff, dat gedoe over natuurlijk en onnatuurlijk.
Ten eerste: wat maakt het uit of iets natuurlijk is of niet? Ten tweede: de grens natuurlijk/onnatuurlijk is te vaag. Volgens mij bestaat onnatuurlijk niet, aangezien wij allemaal deel zijn van de natuur en alles wat wij doen dus ook.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() en om als veganist te gaan zeiken dat melk drinken niet natuurlijk en niet menseigen is slaat als een tang op een varken aangezien veganisme ook niet natuurlijk en menseigen is, de mens is van nature een vleeseter en jager (hiermee doel ik op techxp) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En de voorgaande mens was vegetarier/veganist. Uitgezonderd insekten die men ook wel binnen kreeg via planten, vruchten etc.. Ook waren mensen opportunistisch, dus zouden ze wel dingen als vlees eten als ze het tegen zouden komen en ze honger zouden hebben. Maar echte vleeseters (carnivoren) zijn de mens gewoon niet. En ook geen omnivoren die echt vlees moeten eten of waar het groot deel is ervan. Nee, we zijn meer richting herbivoren qua dieet van nature. En het jagen.. tsja.. dat is er ingeslopen. En ook vooral gekomen doordat de mensen richting noorden ging waar het noodzakelijk was om te overleven. Maar echt jagers zijn wij niet. Dat zie je wel aan onze bouw, ons gebit, onze handen, onze structuur etc. Wij zijn inventieve dieren.
|
ik ben nog steeds van plan de magere melk die ik nu drink (500ml per dag) te gaan vervangen door sojamelk, maar is er ook een light versie van?
http://www.soya.be/nl/market.php?product=natural-fresh (van deze soort dus) en ik vind brinta erg lekker, maar is dit dan ook te maken met sojamelk?? en hoeveel kost een pak sojamelk? Laatst gewijzigd op 21-07-2006 om 15:02. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Melk is slecht voor elk! TechXP | 92 | 07-06-2005 14:36 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 02-06-2005 14:02 | |
Lichaam & Gezondheid |
Melk is ongezond! Hydrogen | 55 | 08-05-2005 19:59 | |
Eten & Drinken |
De mythes rond melk 770 | 10 | 08-05-2005 12:40 | |
Lichaam & Gezondheid |
Melk mimima | 57 | 15-09-2004 21:12 |