![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens ken ik geen enkel geloof dat er niet vanuit ging dat er een orde is in de natuur, en dat wij die kunnen ontdekken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Quotes: "Ik vraag niet direct om bewijzen al zou dat natuurlijk nog gemakkelijker zijn , slechts rationele argumenten." "Maar iets krijgt pas bestaansrecht als het aantoonbaar is. Tot nog toe kan men niet hard maken dat het hiernamaals bestaat, wat niet wil zeggen dat het per definitie niet bestaat natuurlijk, maar goed er is tot nog toe geen aanleiding om ervan uit te gaan dat het bestaat. Dus wat heeft het voor zin om het als verklaring te geven." "Allereerst beweer ik niet dat er absoluut geen hiernamaals is, ik zie alleen (tot nog toe) geen aanleiding om uit te gaan van een hiernamaals .Hoewel dat evengoed een gok is, is het een gok gebaseerd op feitelijkheden . Ik ga uit van een bepaalde kans en tot nog toe is die kans op basis van feite n heel klein dat er zoiets is als een hiernamaals." Ik denk dat je hier ook niet helemaal begrijpt wat ik bedoel: Ik vraag niet om directe bewijzen, maar wel dat je onderbouwing gebaseerd dient te zijn op bestaande feiten als je het als aannemelijk probeert te verkopen. Ik vind het bijvoorbeeld begrijpelijk als men zegt in een schepper te geloven, om het feit dat bijvoorbeeld al het organische om ons heen wordt geschapen. Deze bewering kan je dus enigzins onderbouwen door een vergelijking te trekken met iets dat feitelijk waar is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Om het feit dat we inderdaad niet kunnen hardmaken dat het spaghettimonster bestaat is het zoiezo iets gevoelsmatig, omdat we denken dat het niet bestaat. Echter dat gevoel is meestal ergens op gebaseerd. De rede waarom men over het algemeen een spaghettimonster gevoelsmatig als niet waar afdoet heeft te maken met het feit dat we nooit iets dergelijks hebben waargenomen. Let wel ik zeg hier iets dergelijks, iets vergelijkbaars, ik refereer niet direct naar bewijs. Bestond er bijvoorbeeld een koekiemonster zou die gedachte van een spaghettimonster opeens een stuk aannemelijker zijn. Indirect onstaat dat gevoel dat je hier beschrijft door rationeel te denken. Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 23:43. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Een simpele logische val om de onzinnigheid van selectief geloven aan te tonen dus.
||
![]() |
Citaat:
- Wel, wetenschappers hebben ooit een virus in elkaar geknutseld met dode materie. Hoe zouden ze dat toch klaargespeeld hebben zonder er een virusziel in te stoppen ? - De evolutietheorie toont aan dat we geëvolueerd zyn uit erg simpele levensvormen. geloof je nu echt dat eencelligen een ziel hebben (en virussen niet) ? - Mensen in een diepe coma hebben naar alle waarschynlykheid geen gedachten, gevoelens en bewustzyn. Dit komt omdat de hogere hersenactiviteiten inactief zijn. Als je sterft, stoppen je hersenactiviteiten ook. Een bewustzijn, gevoelens en gedachten zullen we dan dus niet meer hebben. Wat blijft er dan nog over ? Niets. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
We proberen onze kijk op alles (de wereld, de natuurwetten, ...) zo simpel mogelijk te houden. Anders zien we door de bomen het bos niet meer. Alles (wat we weten over alles) is eenvoudiger zonder hiernamaals, dan mèt. Voeg je daar het hiernamaals aan toe, dan moet je dat aantonen. Een wereld zonder het Spaghettimonster is eenvoudiger dan een wereld met het Spaghettimonster, en aangezien we het bestaan van die god niet kunnen aantonen, gaan we er van uit dat Hij niet bestaat. Het is zoals in de wiskunde. Een wiskundige die met een nieuwe stelling aandraaft, moet dit bewijzen, het is niet aan de andere wiskundigen om te bewijzen dat die stelling niet klopt, neen, die ene wiskundige moet bewijzen dat hij wel klopt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En al zou iemand nu met een wonder en bewijs komen, dan nog zullen zij er zijn die het zullen ontkennen uit arrogantie en hoogmoed. Zelfs de duivel was getuige van alles, maar door zijn arrogantie en hoogmoed is hij verdoemd. Dus laat staan een koppige atheïst die de hele dag op een forum zonodig zijn gal moet spuwen over religie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
C) Ik zie het zo. Je hersenen zijn als een kamer met een raam en een deur. Het raam staat open, je kunt naar buiten kijken, hoort voelt en ruikt daadoor dingen. Plostesling doet iemand het raam dicht en je hoort, voelt en ruikt niks meer. Vervolgens verft iemand het raam zwart en je ziet dan ook niks meer. Al het contact met de buitenwereld is weg. Dan gaat echter de deur open en kun je gaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Plus een citaat van thinkquest: "In 1951 lukte het de Amerikaan Miller organische stoffen te laten ontstaan uit een mengsel van ammoniak (NH3), methaan (CH4), waterstof (H2) en water (H2O) door dit mengsel bloot te stellen aan elektrische ontladingen. Tijdens zijn experimenten ontstonden vele organische verbindingen waaronder aminozuren en nucleïnezuren, verbindingen die onmisbaar zijn voor de bouw van eiwitten en chromosomen." http://library.thinkquest.org/26070/data/dut/2/1.html Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zelfs je eigen herinneringen mag je niet vertrouwen : Iedereen heeft wel al eens ervaren dat een bepaalde scene in een film die die persoon vele jaren geleden al eens gezien had, anders is dan hij zich herinnerde. Men moet altijd kritisch en objectief zijn, ook al komt dat godsbesef dan zo realistisch over. En waar dat godsbesef dan vandaan kwam ? Toen de eerste mensen slim werden en zich begonnen te realiseren dat ze ooit zouden sterven, selecteerde de natuur er diegenen uit die geloofden dat het niet gedaan is na de dood, dat verschaft immers rust en de 'naïviteit' die nodig is om door te gaan met het leven in erg miserabele omstandigheden. Er zijn nog wel wat oorzaken voor, maar dit is de voornaamste. Laatst gewijzigd op 05-10-2006 om 14:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
DAarnaast kan God zeker ook door je spreken door aqndere mensen heen. Daarnaast geloof ik dat GOd ook tegen iedereen spreekt door de natuur en veel andere dingen. Veel mensen hebben ook nog een soort van leeg gevoel. Robby Williams wil bijvoorbeeld een tussenstop nemen in zijn carriere: hij is "spiritueel"op zoek en is op zoek naar zijn bestaan. Hij zingt dan ook: There's a hole in soul, it's a real big place'. U2 zingt ook over de zoektocht naar alles wat er maar is. Weet jij dan waarom je bestaat, wat je hier doet? Zijn we dan door een knal oid ontstaan en is het leven dan zo nutteloos? Is er dan echt niet meer? Ik geloof dat het nut hem in God zit. Wij deden niet wat hij wilde, wat hij wilde staat voor ons in de Bjibel en vertelde Hij tegen Adam en Eva en door de 10-geboden tegen het volk vnan Israels. Hij spreekt wel degelijk tegen ons, de vraaag is alleen of we het willen verstaan, |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"Vanaf nu laat god niks meer van zich zien of horen en moet je het allemaal maar gewoon aannemen."
||||
![]() |
Citaat:
Ik herhaal het nog maar eens, je leest kennelijk heel selectief, want alles wat je hier beschrijft had ik in diezelfde post verwerkt: "Ik kan nu ook beweren dat elfjes tot jou praten doormiddel van mensen, geschriften, wonderen (wat gewoon gebeurtenissen zijn die wij niet direct kunnen verklaren) etc etc en guess what als je in die elfjes gelooft zul je ook een verband zien." Maar goed ik begrijp wel dat jij dat verband ziet, jij gelooft immers in God. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik geloof gwn in wat me de waarheid lijkt. Ongeacht wat mijn behoeften zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
dat is rascisme ![]()
Laatst gewijzigd op 07-10-2006 om 18:16. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Omdat elk mens gods kind is en god van zijn kinderen evenveel zou moeten houden dus zou hij niet iemand mogen bevoordelen
||
![]() |
Citaat:
Feit is dat ons persona/geest onafscheidelijk verbonden is aan ons hersenen. Met andere woorden het is geenzins aannemelijk dat je kan voorbestaan zonder jou lichaam. Wij zijn namelijk ons lichaam en met name ons hersenen, letterlijk. Enkele voorbeelden: - Hersendood, geen geestelijke activiteit aanwezig. - Hersenletsel kan directe gevolgen hebben voor ons geestelijke leven. Zoals geheugenstoornissen etc etc. - Met de huidige technologie kan men activiteiten meten in de hersenen. Waarvan men weet waar sommige activiteiten ongeveer voor staan. Nu zijn deze voorbeelden niet directe bewijzen dat leven zonder ons lichaam niet mogelijk is, maar het zegt wel iets over de aannemelijkheid ervan. Dat laatste wat je betoogd vind ik misleidend: Men zegt dat mensen in hun gedachten zullen voortbestaan wat uiteraard figuurlijk is bedoeld. Waar gelovigen letterlijk in dat voortbestaan geloven. Een essentieel verschil, maar ik begrijp wel wat je wil aangeven. Laatst gewijzigd op 12-10-2006 om 23:06. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-10-2006 om 14:10. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het feit dat jij iets nu zo waarneemt wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook strookt met de verklaring die jij ervoor geeft. Er is namelijk geen grond waarop jij kunt betogen dat mensen met die wens zijn 'geschapen', terwijl er evengoed een zeer plausibele evolutionaire verklaring kan zijn die geloof verklaart, bijvoorbeeld de noodzaak om groepen bijeen te houden. |
![]() |
||
Citaat:
beetje cru uitgedrukt miss, maar je snapt vast wat ik bedoel
||
Citaat:
||
Citaat:
Enig bewijs of logisch argument voor de stelling dat hersens slechts een schakel zijn ontbreekt natuurlijk, dus waarom gebruik je het eigenlijk als tegenwerping als het toch al een onverdedigbaar punt is?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
islam ` =zwart wit= | 193 | 25-02-2005 20:37 | |
dump hier u religieuze teksten beaming eye | 116 | 05-02-2005 10:19 | |
Wat vinden christenen en joden van de profeet Mohammed? En wat vinden joden van jezus Donny must die | 117 | 24-01-2005 21:50 | |
Geloof als vereiste leonkorn | 247 | 02-07-2003 13:12 |