![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder zeg je zelf al: " los van dat het teveel bureaucratie zou opleveren is het natuurlijk ook veel te moeilijk cq onmogelijk om te bepalen wanneer iemand 'goed genoeg' is." Dat geld in het geval van gestoord net zo goed denk ik. Hoe kun je iemand als goede ouder vooraf bestempelen? Gewoon een scheidingslijn bij IQ van 90 ofzo? "Ja sorry mevrouw, u heeft een IQ van 89 en valt daardoor af om kinderen te krijgen." Citaat:
Verder zeg ik nogmaals, hoe wil je etisch verantwoord een scheidingslijn aanleggen? Ik denk gewoon dat buro jeugdzorg deze gevallen strenger dan eerst moeten bekijken. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En 90 is iets onder het gemiddelde, dus dat is te hoog. Of nouja, van mij mogen ze 't ook best bij 90 neerleggen, maar er zijn genoeg wat dommere mensen die voor de rest prima een kind kunnen opvoeden. Tussen de 70 en de 50 zit je volgens de medische termen bij 'milde retardatie'. 75% van de geestelijk gehandicapten valt in die categorie. Een redelijke grens voor semi-verplichte sterilisatie dan castratie is dan, laten we zeggen, 65. Semi-verplicht, omdat je, als je kan aantonen dat je redenen voor het nemen van een kind meer zijn dan 'wuu lekker knuffelen', dat je verantwoordelijk genoeg bent, dat je ouders willen meehelpen en achter je keuze staan, dat je toestand stabiel is, etc, etc, en dat je dan wel een kind mag. Onder de 60 of 55 val je af, alles onder die grens wordt gecastreerd. Dus ja, ook bij 59 of 54, de grens moet ergens liggen en er zijn altijd mensen die er nét buiten vallen. Over verbieden voor de hele mensheid zijn we 't eens, dat wordt niet doorgevoerd. ![]() Citaat:
Maar sowieso gaat het natuurlijk niet alleen om het doodgaan van die ouder maar om meerdere factoren die bij elkaar genomen kut zijn voor het kind. Ethisch gezien.. Dat zijn mij te vage begrippen, het hangt teveel af van welke ethiek je aanhangt. Ik kan best nu ethisch aantonen dat het nodig is om alle mensen uit te moorden, of om iedereen te verbieden kinderen te nemen, of om iedereen juist te verplíchten kinderen te nemen, of om elke donderdag een broodje gezond te eten. Het is eerder de vraag hoe je een eerlijke scheidingslijn zou moeten aanleggen, want alhoewel 'eerlijk' net zo relatief is, is het wat makkelijker om daar een algemeen begrip van te brouwen. Nouja, een van de mogelijkheden die mij eerlijk lijken heb ik in deze post beschreven. Maar ik vrees dat het inderdaad neerkomt op dat Bureau Jeugdzorg strenger moet toezien, inderdaad. Zo'n verbod komt er natuurlijk nooit. (Hoewel, als je kijkt naar China, waar je maar één kind mag.. ![]() [toevoeging] Ha, ik deed net de preview en toen zag ik dat sterrenmeisje ook over China is begonnen. Hoera ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() het gaat idd vooral over hoe het kind t moet gaan redden in de grote boze wereld. het zal zeker gepest worden, of kampen met schaamtegevoelens. ook zal het op een gegeven moment het niveau van de ouders overstijgen en dan? dan hebben ze niks meer om op terug te vallen. dat is toch de beste vorm van goed ouderschap: een veilige basis bieden. dat kunnen zieke ouders, homoseksuele ouders, strenge ouders, slimme ouders, domme ouders, alleenstaande ouders, maar niet mensen met een zodanige achterstand dat ze niet eens zichzelf een basis kunnen bieden. sad but true |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens ben ik meer voor het uitsterven van 99,9% van de mensheid, de gave mensen mogen blijven. In één land en voor de rest in kleine communes verspreid door de hele wereld, voor het bestuderen van crap en de wetenschapper uithangen enzo. Nodeloos om te zeggen dat de populatie gehandhaafd moet worden zodat het die 0,1% van de huidige wereldpopulatie niet overschrijdt, dat die mensen leven in earthhouses en dat er strenge wetten zijn tegen vervuiling, dierenmishandeling, mensenrechtenschending, etc. Bij voorkeur is iedereen veganist en heerst er vreedzame anarchie, maar met name dat laatste is wellicht lastig te realiseren. Ik heb wel enkele ideeën over een gecombineerd soort politiek, het beste van links en rechts - een vrije markt maar veel controle van de overheid, een verzorgingsstaat maar wel de doodstraf, maar goed, wil ik dat echt gaan uitwerken dan moet ik politicologie gaan studeren. (Wat ik waarschijnlijk niet ga doen, maar dat terzijde.) Mjaaa utopie. ![]() Terug naar die kinderen, nja, wat je zegt. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens wil ik hier wel een bron van. @ juno: Ik weet de ins and outs van het IQ en de precieze toestand van mensen bij die grenzen enzo niet. Ik ben ook geen psycholoog. Stel iemand gaat zo'n voorstel onderzoeken en komt tot de conclusie dat de grens hoger of lager zou moeten, dan vind ik dat ook allemaal best. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik bedenk me nu alleen wel dat dit een hele slimme/ gelukkige aap zou kunnen zijn, en niet het IQ van alle andere apen hoeft te representeren. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, wederom, dit zijn speculaties. Misschien is het ook wel beter om de grens op 70 of 69 te leggen. @ Love & Peace: Hehe, Kelly, dat verbaast me niks. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
IQ =/= intelligentie ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is meer, hoe zwakbegaafd is 'zwakbegaafd'? Wat kan zo iemand wel en wat niet? Welke verbanden kan zo iemand leggen en welke niet? Hoe ver kan zo iemand in de toekomst kijken? Heeft zo iemand inzicht in oorzaak-gevolg? Zo ja, tot op welk niveau? Welke verstandelijke beperkingen heeft 'ie precies? Etc. Praktische dingen. Maar goed, nogmaals, als iemand die er verstand van heeft hier onderzoek naar zou doen en die zou grens X aangeven, dan zou ik me er bij neerleggen. Oefenen bij IQ-testen is natuurlijk stom, als er iets bestaat als een absoluut IQ (een bepaalde IQ-waarde die je onafhankelijk van alles hebt, waar testjes naar proberen te gissen) dan wordt 'ie daar niet hoger van. Dan word je gewoon goed in het maken van bepaalde opgaven. Het gaat er juist om dat je zonder oefening een bepaalde waarde behaalt. Maar goed, dat 't niet watervast is ontken ik natuurlijk ook niet, het is giswerk. Als zo'n verbod er zou komen dan moeten er meerdere IQ-tests aan te pas moeten komen, alsook een serie van tests op andere dingen die bepalen of je in staat bent om een goede ouder te zijn. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij in hun wereld prima.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
(bovendien moet je dna ook nog definiëren over wat voor aap we het hebben ![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij geestelijk gehandicapten/zwakzinnigen dan. Bij die gestoorden kan het op zich wel, maar dan nog met moeite. (Maar niet veel meer moeite dan als je het zou willen verbieden, nee. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
en adopteren is nog steeds veel te duur en omslachtig waarom moet je voor adoptie aan allerlei eisen voldoen maar mag wel elke debiel kinderen produceren? ik snap t niet |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Omdat bij adoptie het kind reeds bestaat. Lijkt me vrij logisch. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(even buiten beschouwing latend dat geadopteerde en/of stiefkinderen geloof ik 400% meer kans hebben mishandeld of misbruikt te worden door de niet-biologische ouder. een naar trekje van ons evolutionaire systeem ons éígen nageslacht te bevoordelen) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik geloof overigens dat er meer mensen zijn die kinderen willen adopteren dan dat er (westerse) kinderen zijn die beschikbaar zijn voor adoptie. Dit maakt het mogelijk om zorgvuldiger te selecteren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ook kan ik me voorstellen dat als kinderen op oudere leeftijd geadopteerd worden er spanningen ontstaan, het kind heeft dan al z'n "trekjes". Maar als baby zie ik jou stelling niet opgaan. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast valt de ethiek van eugenetica nog te betwijfelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Moet er een vuurwerkverbod komen? Supreme Dutch | 170 | 21-01-2008 19:20 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 500 | 09-01-2008 19:28 | |
Broer en zus willen legale seksrelatie Love & Peace | 130 | 08-03-2007 11:16 |