Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2007, 09:41
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-05-2007 @ 10:09 :
Ik heb nog een vraag.

Bij het samenvatten stop ik soms gegevens bij de verkeerde alinea (dus stiekem al als antwoord op de volgende 'vraag'), maar ik heb wel een bepaalde opmerking genoemd. Krijg je dan alsnog daar een punt voor?

@AllureV: Ik zou gewoon de titel en auteur erboven zetten. Staat wel netjes.
ik denk dat als jij een bepaald stuk zet bij het bolletje "wat zijn gevolgen hier van" terwijl het hoort bij "geef drie argumenten hier voor" dat het dan wel fout gerekend wordt, want dan heb je de tekst en de vraag gewoon niet goed begrepen, denk ik iig.
misschien dat je 1 of de helft van de punten krijgt, maar zeker niet de volle, lijkt me.
Oud 14-05-2007, 10:51
Knots
Knots is offline
Als ik een goed lopende samenvatting maak, ligt het nog wel eens aan de interpretatie wat je als oorzaak en wat als argument ziet, dus ik denk dat duivelaartje ergens wel wat punten vangt..
Oud 14-05-2007, 12:08
Larry Flint
Larry Flint is offline
dat zeg ik toch ook, maar zeker niet de volle punten want ze interpreteert het dan dus anders :-) morgen denk ik nog een laatste samenvatting maken en dan ben ik er klaar mee.
Oud 14-05-2007, 12:41
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Zo net ff 2005-I gemaakt en ik had een 6.7. Met het tekstverklaren heb ik nu bij de meerkeuze vragen gewoon weggestreept. Werkt wel want die had ik bijna allemaal goed.
En bij de samenvatting heb ik de tip van duivelaartje (?) opgevolgd, eerst alles omzetten in vragen en vervolgens die proberen te beantwoorden, op een kladblaadje zetten en er dan een verhaal van maken. Werkt ook wel beter

Oh en nog een vraagje, wat is het verschil tussen een beschouwing en een uiteenzetting? Ik snap nog steeds niet wat het verschil nu is..
Oud 14-05-2007, 12:45
Caps
Caps is offline
Uiteenzetting is puur informatie, netzoals een encyclopedie ofzo. In een uiteenzetting staat nooit een mening van de schrijver.

Beschouwing is dat je het probleem van meerdere kanten gaat benaderen. Bijvoorbeeld voordelen, nadelen. Hier mag wel een mening instaan.
Oud 14-05-2007, 12:47
ecrivaine
ecrivaine is offline
In een beschouwing probeert de schrijver zowel de voors als de tegens van een bepaalde stelling te laten zien. Of van een bepaalde problematiek, of iets waarbij een 'mening' komt kijken.
Een uiteenzetting is eigenlijk puur informatief. Volgens mij zijn die examenteksten vrijwel nooit uiteenzettingen?
Oud 14-05-2007, 12:53
Lethe
Lethe is offline
Er zijn ook 'betogen met uiteenzettende elementen' Volgens mij zijn die examenteksten veelal betogend (de schrijver probeert je te overtuigen). Bij een beschouwing laat de schrijver je een vraastelling van verschillende kanten bekijken (vaak staat in de inleiding een vraagzin) en een uiteenzetting bestaat uitsluitend uit feiten.
Oud 14-05-2007, 13:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Knots schreef op 14-05-2007 @ 11:51 :
Als ik een goed lopende samenvatting maak, ligt het nog wel eens aan de interpretatie wat je als oorzaak en wat als argument ziet, dus ik denk dat duivelaartje ergens wel wat punten vangt..
Ik heb bij één ding mezelf toch nog een punt gegeven, omdat ik zie dat het een oorzaak was, maar alleen niet onder dat andere kopje had gezet.

Vanavond nog één samenvatting en morgen nog één tekstverklaring, en dan vind ik het wel goed.
Oud 14-05-2007, 13:37
Lethe
Lethe is offline
Ik ben zenuwachtig! Voor Nederlands maak ik me wel het minst druk, maar omdat het het eerste examen is vind ik het toch wel héél eng!
Oud 14-05-2007, 15:23
ecrivaine
ecrivaine is offline
Bah, voor 2005-I weer een 6,7 en ik wil toch echt een 7,5 halen woensdag. Het samenvatten vind ik absoluut het moeilijkst, omdat ik steeds net niet de woorden of combinaties heb die zij willen.
Grr.
Oud 14-05-2007, 17:19
tja...
tja... is offline
Het is toch toegestaan om op het tekstblaadje te schrijven he??
(Zinnen onderstrepen e.d. en punten aangeven voor de zinnen vind ik wel handig namelijk..)
Oud 14-05-2007, 17:27
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
tja... schreef op 14-05-2007 @ 18:19 :
(Zinnen onderstrepen e.d. en punten aangeven voor de zinnen vind ik wel handig namelijk..)
Tuurlijk.
Oud 14-05-2007, 17:39
tja...
tja... is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-05-2007 @ 18:27 :
Tuurlijk.
Okeej, gelukkig . Ga ik nu even samenvatten oefenen...
Fijn topic trouwens!
Oud 14-05-2007, 17:45
Lethe
Lethe is offline
Bij het samenvatten moet je altijd de vraag in je antwoord verwerken, dus geef een argument voor de ontwikkeling van blablabla wordt een argument voor de ontwikkeling van blablabla, is.. Dat is heel belangrijk, omdat dat bijna altijd al een punt oplevert en je anders onnodig punten laat liggen.
Oud 14-05-2007, 18:27
Lyne
Lyne is offline
Ja, dat heb ik ook gemerkt. En daarnaast, je moet echt precies het gevraagde overschrijven, niet vereenvoudigen. Heel vaak heb ik wel de essentie van wat er staat, maar heb ik het te algemeen opgeschreven.

Bah, ik heb spijt dat ik niet beter heb geoefend.
Oud 14-05-2007, 18:38
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik weet niet of het al in dit topic voorbij is gekomen, maar je mag dus letterlijk uit de tekst citeren? of niet? (bij het samenvatten)
Oud 14-05-2007, 18:55
Wanisha
Wanisha is offline
Mag je bij het Nederlandsexamen je eigen Nederlands woordeboek meenemen? Of verstrekt school dat? Of verschilt dat weer per school?
Oud 14-05-2007, 19:42
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 14-05-2007 @ 19:38 :
Ik weet niet of het al in dit topic voorbij is gekomen, maar je mag dus letterlijk uit de tekst citeren? of niet? (bij het samenvatten)
Wel letterlijk.

Maar dat gaat mij ook nog niet zo goed af. Ik had veel zinnen maar half overgenomen, of zelfs compleet weggestreept toen ik teveel woorden had. Twee keer liep ik zo haast vier punten mis.

Voor die van 2005-II had ik maar 14 van de 23.
Oud 14-05-2007, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Wanisha schreef op 14-05-2007 @ 19:55 :
Mag je bij het Nederlandsexamen je eigen Nederlands woordeboek meenemen? Of verstrekt school dat? Of verschilt dat weer per school?
Bij mij mag je het zelf meenemen en krijg je er geen van school, ze kijken hem wel eventjes in of er niets in geschreven is.
Oud 14-05-2007, 20:28
tja...
tja... is offline
Ik heb bij mijn samenvatting vaak dat ik iets vanuit een andere persoon noem. Een beetje onduidelijk misschien , ik zal een voorbeeld geven:

Ik heb opgeschreven:
"De burgers kunnen tegenwoordig nauwelijks het geringste risico verdragen.
Ook wordt door hen geëist dat politici en overheid voorkomen, dat hen iets kan overkomen."

In het antwoordmodel wordt gegeven:
"- Tegenwoordig blijkt men nauwelijk het geringste risico te kunnen verdragen
-wij eisen van politici en overheid dat zij voorkomen dat ons iets kan overkomen."

Zou ik hier wel punten voor krijgen??

En ik heb nog een vraagje.. Ik maak mijn samenvatting namelijk als volgt: eerst het "antwoord" op de punten die worden gevraagd onderstrepen in de tekst, en daarna met evt een aantal extra woordjes erbij opschrijven op mijn blaadje. Omdat ik vaak ik tijdnood zit, lijkt het me handig om al meteen mijn "net" te schrijven, en niet eerst een "kladje". Maar is het erg als mijn samenvatting er uitziet als een tekst met heel veel gaten en regels niks? Want als ik veel regels open laat, heb ik altijd nog de mogelijkheid om woorden/zinnen toe te voegen als ik nog woorden mag gebruiken, en hoef ik niet eerst een kladje te schrijven maar kan ik meteen netjes werken.

Poe, sorry als het een beetje onduidelijk is geschreven, , maar alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 20:35.
Oud 14-05-2007, 20:36
ook hallo
ook hallo is offline
Ik zou zeggen van wel, want 'men' en 'de burgers' wordt hetzelfde bedoeld, maarja dat ben ik
Oud 14-05-2007, 21:02
Lyne
Lyne is offline
Yesss!! Had net een 7,7 voor een proefexamen Nederlands. Het was wel een vrij makkelijke geloof ik (De sublieme sigaret en Tegen de tirannie van het persoonlijke) maar boeiend, het samenvatten ging eindelijk lekker (13 v/d 19 punten als ik streng doe, als ik soepel doe zijn het er misschien 15). Eindelijk.

Morgen nog eentje oefenen, hoop dat die ook goed gaat, en anders dan was die 8 nooit voorbestemd.
Oud 14-05-2007, 21:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Lyne schreef op 14-05-2007 @ 22:02 :
Yesss!! Had net een 7,7 voor een proefexamen Nederlands. Het was wel een vrij makkelijke geloof ik (De sublieme sigaret en Tegen de tirannie van het persoonlijke) maar boeiend, het samenvatten ging eindelijk lekker (13 v/d 19 punten als ik streng doe, als ik soepel doe zijn het er misschien 15). Eindelijk.
Oh die wil ik morgen ook gaan doen! Ik hoop dat die me goede moed gaat geven.
Oud 14-05-2007, 21:19
LadyJosine
LadyJosine is offline
Morgen nog 1tje maken en dan verder niet meer naar kijken, haal steeds 8+ op tekstverklaring maar helaas steeds veel foutjes in spelling bij de samenvatting, maar daar is natuurlijk in die 3 uur zat tijd voor om dat nog te controleren

Vinden jullie 3 uur ook zo lang voor Nederlands?
Oud 14-05-2007, 21:20
rensd
rensd is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-05-2007 @ 20:42 :
Voor die van 2005-II had ik maar 14 van de 23.
Ik 16.. Terwijl ik voor mijn gevoel wel een goede samenvatting had gemaakt. Morgen dus nog even goed oefenen.
Oud 14-05-2007, 21:27
Lyne
Lyne is offline
2005-II ga ik morgen maken, wordt mijn laatste oefenexamen. Ik had nog graag 2006-I gemaakt, daarvan heb ik alleen de tekst geoefend. Ik heb nu eindelijk het idee dat ik het samenvatten doorkrijg. Jammer dat ik niet meer tijd heb om te oefenen, maar ik heb misschien nu wel genoeg kennis om een 7,3 te halen.

Ik vind 3 uur trouwens wel heel veel, ik ben steeds na 1,5 uur al klaar. Daarom haal ik misschien wel steeds 6,5'en..

Is 6 oefenexamens genoeg om het door te hebben? Ik vind het weinig, maar ik heb verder geen tijd meer.
Oud 14-05-2007, 21:52
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
tja... schreef op 14-05-2007 @ 18:19 :
het examen is van jou en mag je na de zitting ook meenemen.
Oud 14-05-2007, 22:56
Lethe
Lethe is offline
Ja dat is toegestaan. Het examen is van jou, daar mag je mee doen wat je wilt.
Oud 15-05-2007, 06:08
Lotte
Lotte is offline
Wanneer moet je nou wordt gebruiken en wanneer nou word?

Van eindexamen.nl:
De teksten behoren tot de tekstsoorten uiteenzetting, beschouwing en betoog. Een uiteenzetting houdt in dat objectief uitleg gegeven wordt, indelingen worden aangeduid en samenhangen en processen worden verduidelijkt. Een beschouwing houdt in dat interpretaties, verklaringen en opinies ter overweging worden aangeboden. Een betoog houdt in dat een duidelijk standpunt wordt bepaald dat met voldoende steekhoudende argumentatie wordt gerechtvaardigd.

Als je zo je antwoord geeft, dus als een van deze definities, dan zit je goed toch?

En heeft er iemand nog tips voor de open vragen?

Laatst gewijzigd op 15-05-2007 om 06:26.
Oud 15-05-2007, 07:30
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Lotte schreef op 15-05-2007 @ 07:08 :
Wanneer moet je nou wordt gebruiken en wanneer nou word?
Heel simpel: vervoeg het in gedachten met het werkwoord 'lopen'.

Ik loop gezien; dus: ik word gezien.
Hij loopt gezien; dus: hij wordt gezien.
Loop jij gezien?; dus: word jij gezien?

Loop = word
Loopt = wordt
Oud 15-05-2007, 08:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
rensd schreef op 14-05-2007 @ 22:20 :
Ik 16.. Terwijl ik voor mijn gevoel wel een goede samenvatting had gemaakt. Morgen dus nog even goed oefenen.
Ja, ik had er ook echt een goed gevoel over, maar ja.
Oud 15-05-2007, 08:20
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Lotte schreef op 15-05-2007 @ 07:08 :
En heeft er iemand nog tips voor de open vragen?
Opzoeken waar het antwoord staat in de tekst, dat op een korte blaadje opschrijven, en het dan in eigen woorden (vaak) inkorten.
Het antwoord staat altijd letterlijk in de tekst. Bij open vragen voor meer punten (3 of 4) staat het antwoord vaak over meerdere zinnen verspreid, maar dat kun je door eerst goed zoeken, dan opschrijven en dán pas in eigen woorden opschrijven wel goed voor elkaar krijgen.
Oud 15-05-2007, 08:22
Knots
Knots is offline
Citaat:
Lyne schreef op 14-05-2007 @ 22:27 :
Is 6 oefenexamens genoeg om het door te hebben? Ik vind het weinig, maar ik heb verder geen tijd meer.
Als je het idee hebt dan alle principes een beetje door te hebben is dat genoeg . Ik heb er minder dan 6 gemaakt denk ik, maar ben bij elke vraag/samenvatting heel erg gaan opletten hoe ze aan het goede antwoord komen.
Oud 15-05-2007, 08:54
Krabs
Krabs is offline
Als ze bij de samenvatting om opsommingen vragen bijv:

Verwerk in je sam.
"In welke gevallen de appel van de boom valt".

Als je dan in je samenvatting zet:

In de volgende gevallen valt de appel van de boom:

krijg je al 1 punt^^
Oud 15-05-2007, 09:41
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Lyne schreef op 14-05-2007 @ 22:27 :

Ik heb er een hele tijd geleden 2 gemaakt en vandaag nog eentje.

Maargoed, mij kan het dan ook niks schelen wat voor cijfer ik ervoor haal
Oud 15-05-2007, 10:23
Lethe
Lethe is offline
Het samenvatten lukt me écht niet meer! De appel en de mand is zwaar verrot, ik had een 6.3 en ik heb minimaal een 7.5 nodig om ingeloot te worden

Damned, ik baal... ik ga er nog heel veel oefenen voor vandaag in ieder geval
Oud 15-05-2007, 10:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
AllureV schreef op 15-05-2007 @ 11:23 :
Het samenvatten lukt me écht niet meer! De appel en de mand is zwaar verrot, ik had een 6.3 en ik heb minimaal een 7.5 nodig om ingeloot te worden

Damned, ik baal... ik ga er nog heel veel oefenen voor vandaag in ieder geval
Gingen eerdere samenvattingen wel goed? Anders zou ik nu stoppen. Maak je niet gek. Morgen komt het goed. Je hebt 3 uur, dus je kunt rustig lezen en zoeken naar de goede antwoorden.
Oud 15-05-2007, 11:36
ecrivaine
ecrivaine is offline
Nou, daarnet nog een samenvatting gemaakt (2004 I) en die ging best aardig. 16 van de 22 punten en ik had ook nog iets heel doms vergeten van wel 4 punten.
Het blijft lastig, en misschien haal ik die 7,5 wel niet, maar ik kan er nu niet zoveel meer aan veranderen. En we hebben wel 3 uur om alles nog eens goed te bekijken . En ik maak geen spelfouten
*klopt af*

Vanmiddag nog wat laatste theorie wiskunde bekijken en wat vragen die ik fout had. En voor de rest moet het maar hoor
Oud 15-05-2007, 12:09
Lethe
Lethe is offline
Spelfouten maak ik over het algemeen ook niet. En duiveltje je hebt gelijk, ik maak mezelf op deze manier echt gek haha. Ik ga nog één samenvatting doen vandaag, die van 2004 I, die schijnt niet zo heel lastig te zijn dus dan kan ik veel punten scoren om mijn zelfvertrouwen wat omhoog te krikken
Oud 15-05-2007, 12:12
Lethe
Lethe is offline
Uhm ja, op te krikken dus
Oud 15-05-2007, 12:57
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
AllureV schreef op 15-05-2007 @ 13:09 :
Spelfouten maak ik over het algemeen ook niet. En duiveltje je hebt gelijk, ik maak mezelf op deze manier echt gek haha. Ik ga nog één samenvatting doen vandaag, die van 2004 I, die schijnt niet zo heel lastig te zijn dus dan kan ik veel punten scoren om mijn zelfvertrouwen wat omhoog te krikken
Ik vond 2004-I goed te doen en 2005-I ook. Deed me goed.
Oud 15-05-2007, 13:22
Lethe
Lethe is offline
Ik ga nu 2003-II doen, die ziet er heel moeilijk uit, maar ik moet minimaal een 7 halen voor deze tekst van mezelf. Duimen jullie voor me?
Oud 15-05-2007, 13:46
Larry Flint
Larry Flint is offline
Die ga ik nu ook doen en dan hou ik er mee op.
Oud 15-05-2007, 13:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
AllureV schreef op 15-05-2007 @ 14:22 :
Ik ga nu 2003-II doen, die ziet er heel moeilijk uit, maar ik moet minimaal een 7 halen voor deze tekst van mezelf. Duimen jullie voor me?
Hij is uiteindelijk makkelijker dan 'ie lijkt. Mits je de begrippen een beetje goed kent, zoals functies van tekstgedeelten.
Oud 15-05-2007, 14:03
Wanisha
Wanisha is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 14-05-2007 @ 20:44 :
Bij mij mag je het zelf meenemen en krijg je er geen van school, ze kijken hem wel eventjes in of er niets in geschreven is.
Thanx!
Oud 15-05-2007, 14:13
Jannekus
Jannekus is offline
Jullie oefenen allemaal best veel

Ik heb er nu twee gemaakt, en ik vind dat al veel. Maandag nog met m'n leraar Nederlands gepraat en hij zei dat het wel goed ging komen.

Net 2006-II gemaakt en ik had geloof ik een 8, al weet ik niet precies hoe die samenvatting nagekeken zou worden door een docent, aangezien er maar drie puntjes stonden.
Oud 15-05-2007, 14:16
Lethe
Lethe is offline
Hij viel inderdaad best wel mee duivelaartje. Ik heb 12 van de 16 punten gehaald, maar welk cijfer hoort daar dan ongeveer bij? Die cijferbepaling zit er niet in namelijk.
Oud 15-05-2007, 14:17
Lethe
Lethe is offline
Het gaat over examen 2003-II trouwens
Oud 15-05-2007, 14:27
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Ik moet een 8.2 halen voor een 9. Ik heb de hoop op Cum Laude bij deze opgegeven.
Oud 15-05-2007, 14:44
Lethe
Lethe is offline
Haha studje
Advertentie

Regels voor berichten