Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2008, 15:10
Uice
Uice is offline
Citaat:
Volgens mij hebben jullie het nog niet over the shining gehad, jongens.
Dinalfos heeft wel weer de gebruikelijke nonsens over die film verkondigd, maar ik ben er dit keer maar niet op ingegaan.

Maar wat betreft A l'interieur, ik snap niet hoe een horrorliefhebber daar niet van kan houden. De spanning ligt uitzonderlijk hoog, het onderwerp is eenvoudig doch origineel en gewaagd en je krijgt er ook nog eens een shitload aan gore bij, nu eens zonder vervelende ironie. Het is de film waar het genre op heeft gewacht.
Oud 24-04-2008, 20:36
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Maar wat betreft A l'interieur, ik snap niet hoe een horrorliefhebber daar niet van kan houden. De spanning ligt uitzonderlijk hoog, het onderwerp is eenvoudig doch origineel en gewaagd en je krijgt er ook nog eens een shitload aan gore bij, nu eens zonder vervelende ironie. Het is de film waar het genre op heeft gewacht.
Origineel? In concept misschien, maar de uitwerking is dat niet. Het is in feite niets meer dan een ouderwetse schlocky slasher-film in een niet eens zo héél modern jasje. Bovendien maakt de film de ernstige fout om een (halfbakken) begin te maken met karakterontwikkeling en dat daarna weg te cijferen ten faveure van "rechttoe, rechtaan horrorz!!1!". En niet alleen de karakters, ook de rest van de potentie wordt niet benut. Bovendien heeft een dergelijke structuur het vervelende bijeffect dat de spanning er vrij snel uit is. Meh.

Keerpunt in de film:

Spoiler

Kun je mij trouwens even uitleggen wat Inside zo ontzettend veel beter maakt dan Saw/Hostel? Want die twee films hebben eveneens geen spoortje ironie/zelfrelativering en die eerste heeft zelfs een beter script (!). Nu vraag ik je...
Oud 24-04-2008, 21:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Origineel? In concept misschien, maar de uitwerking is dat niet. Het is in feite niets meer dan een ouderwetse schlocky slasher-film in een niet eens zo héél modern jasje.
Meer hoeft het van mij ook niet te zijn; de slasher is een prima formule, die mits goed uitgewerkt heel effectief kan zijn. Helaas is hij meestal zeer slecht uitgewerkt, dus het is een verademing om eens een goede te zien. De film is gewoon, met name in het eerste, subtielere deel, heel spannend.

Het jasje is modern in zoverre dat de film genretaboes doorbreekt. Ik ken geen enkele andere horrorfilm waarin een zwangere vrouw ook maar in gevaar is. Het idee om een film daarom te laten draaien is een eenvoudige gouden vondst.

Citaat:
Bovendien maakt de film de ernstige fout om een (halfbakken) begin te maken met karakterontwikkeling en dat daarna weg te cijferen ten faveure van "rechttoe, rechtaan horrorz!!1!".
Dat vind ik ook mooi werken. Eerst kennis maken met Sarah, zodat alles wat haar in het tweede deel van de films overkomt ons ook echt iets doet, en we voor háár zijn (in plaats van voor de moordenaar, zoals bij de meeste slashers).

Drie delen vind ik een perfect skelet voor een horrorfilm: eerst kennismaking met de hoofdpersoon, dan redelijk subtiel beginnen met spanning opwekken, dan groteske verschrikkingen. Dat laatste deel moet ook ononderbroken zijn, zodat het hard aankomt. Je hebt in de finale van een dergelijke horrorfilm geen ruimte meer voor andere dingen dan terreur. Zie The Texas Chain Saw Massacre, die ook een dergelijke opbouw heeft.

Citaat:
Keerpunt in de film:

Spoiler
Hoe'n film? Er werd bij dat moment behoorlijk gelachen in de bioscoop, maar ik vond dat onterecht.

Citaat:
Kun je mij trouwens even uitleggen wat Inside zo ontzettend veel beter maakt dan Saw/Hostel? Want die twee films hebben eveneens geen spoortje ironie/zelfrelativering en die eerste heeft zelfs een beter script (!). Nu vraag ik je...
Hostel is gewoon niet spannend of eng. Die film vind ik zelfs vrij wansmakelijk, omdat er op een redelijk realistische manier gruwelijkheden worden getoond zonder humor en zonder spanning. Er wordt dus blijkbaar verwacht dat het publiek een sadistisch genoegen schept uit de pure ellende. Ik hou er niet van.

Saw vind ik zelf ook niet spannend, al verschillen veel mensen daarin met mij van mening. Verder kan ik me herinneren dat de cinematografie nogal irritant was, al kan ik me ook vergissen en vooral deel twee bedoelen. Het is een tijdje geleden dat ik Saw zag en hij maakte niet zoveel indruk.
Oud 24-04-2008, 22:39
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Meer hoeft het van mij ook niet te zijn; de slasher is een prima formule, die mits goed uitgewerkt heel effectief kan zijn. Helaas is hij meestal zeer slecht uitgewerkt, dus het is een verademing om eens een goede te zien. De film is gewoon, met name in het eerste, subtielere deel, heel spannend.

Het jasje is modern in zoverre dat de film genretaboes doorbreekt. Ik ken geen enkele andere horrorfilm waarin een zwangere vrouw ook maar in gevaar is. Het idee om een film daarom te laten draaien is een eenvoudige gouden vondst.
Maar de eerste 25 minuten waren ook weer niet sterk genoeg om écht een voet tussen de deur te krijgen. Er zitten wel wat mooie shots in, zoals die scene op dat bankje, maar ik krijg sterk de indruk dat die zogenaamde "opbouw" een soort van moetje is geweest. Het doet erg geforceerd aan. Het is net alsof ze heel krampachtig proberen om hun geweldsuitspattingen iets van een betekenis te geven, maar niet kundig genoeg zijn om dit ook echt te bewerkstelligen.

En taboes doorbreken vind ik op zichzelf niet echt bewonderenswaardig, zeker niet binnen dit genre. Het is het makkelijkste wat er is en bovendien tot in den treure gedaan. Voor mij is die hele crux van Inside gewoon de horror/exploitation-equivalent van wat je in het rampengenre ook aantreft: variaties op variaties. "Oh, deze hadden we nog niet gehad". Ik vind daar eerlijk gezegd niets verheffends of gewaagds aan, het was slechts een kwestie van tijd.

En als ik dan denk aan het feit dat men totaal geen moeite doet om ook maar iets zinnigs uit te halen met het thema, is het voor mij niets meer dan een goedkope gimmick.

Citaat:
Dat vind ik ook mooi werken. Eerst kennis maken met Sarah, zodat alles wat haar in het tweede deel van de films overkomt ons ook echt iets doet, en we voor háár zijn (in plaats van voor de moordenaar, zoals bij de meeste slashers).

Drie delen vind ik een perfect skelet voor een horrorfilm: eerst kennismaking met de hoofdpersoon, dan redelijk subtiel beginnen met spanning opwekken, dan groteske verschrikkingen. Dat laatste deel moet ook ononderbroken zijn, zodat het hard aankomt. Je hebt in de finale van een dergelijke horrorfilm geen ruimte meer voor andere dingen dan terreur. Zie The Texas Chain Saw Massacre, die ook een dergelijke opbouw heeft.
Maar zoals ik al zei, ik vond het nogal halfbakken. Om niet te zeggen doorzichtig en onoprecht. Ik zal niet beweren dat ik voor de moordenaar was, maar ik voelde me ook niet echt verbonden met onze protagoniste. Ik word er een beetje cynisch van. Dat zal wel te maken hebben met de insteek die deze onderorde van horror vaak heeft. Het bevalt me namelijk alleen als er wat bijzonders/verheffends mee wordt gedaan, anders vind ik het dodelijk saai.

TCM vind ik trouwens ook drie keer niks. Misschien komt dat ook doordat ik niet zo kapot ben van die down-to-earth horror. Ik vind het toch leuker als er een magisch/mystiek tintje aan zit om een draai aan het verhaal te geven. Zoals bij Halloween enzo.

Citaat:
Hoe'n film? Er werd bij dat moment behoorlijk gelachen in de bioscoop, maar ik vond dat onterecht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook even moest grinniken. Niet omdat ik de scene zo grappig vond, maar omdat het zo opzichtig etaleert hoe de makers denken de film te laten slagen. Dat laatste is an sich niets nieuws, maar sommige regisseurs hebben het talent om zoiets met veel flair en kundigheid een beetje geloofwaardig te brengen. Bij inside vond ik het vooral een teken aan de wand.

Citaat:
Hostel is gewoon niet spannend of eng. Die film vind ik zelfs vrij wansmakelijk, omdat er op een redelijk realistische manier gruwelijkheden worden getoond zonder humor en zonder spanning. Er wordt dus blijkbaar verwacht dat het publiek een sadistisch genoegen schept uit de pure ellende. Ik hou er niet van.

Saw vind ik zelf ook niet spannend, al verschillen veel mensen daarin met mij van mening. Verder kan ik me herinneren dat de cinematografie nogal irritant was, al kan ik me ook vergissen en vooral deel twee bedoelen. Het is een tijdje geleden dat ik Saw zag en hij maakte niet zoveel indruk.
Hostel is een waardeloze poepfilm, maar ik bracht hem naar voren omdat ik niet echt veel (niveau)verschil zie met Inside. Wat jij hier omschrijft is ook van toepassing op Inside. Goed, de film probeert spannend te zijn en pretendeert een thema te behandelen, maar het is echt naief om te denken dat de makers iets anders voor ogen hadden dan het eenvoudigweg shockeren van het (cynische, ervaren) publiek. Dat is prima, zoals ik al eerder zei, maar doe het dan in vredesnaam goed. Al begin ik me zo langzamerhand af te vragen of dat anno 2008 nog wel mogelijk is.

En nee, ik ben dus ook niet kapot van Saw. Maar het onderscheid dat veel mensen maken tussen Amerikaanse films als Saw en indy/underground werkjes uit bijvoorbeeld Frankrijk is buitengewoon arbitrair. Het één wordt bijna unaniem verguisd en het ander wordt op handen gedragen als revolutionair en prikkelend. Maar ja, dat is een andere discussie.
Oud 24-04-2008, 23:09
Uice
Uice is offline
Mja, we hebben blijkbaar gewoon een ander idee van spanning. Ik vind Inside één van de spannendste films van de afgelopen jaren. Het onderwerp is inderdaad een beetje een gimmick, maar wat had je er nog meer van verwacht? In een slasher hoeft er gewoon niet veel meer te gebeuren dan slashen. Het werkt als je het eenvoudig houdt, en ik vind dat het hier uitstekend gedaan is; gewoon vakwerk. Samen met Ils de beste slasher van het decennium, zou ik willen zeggen.
Oud 26-04-2008, 16:34
xXLinaXx
xXLinaXx is offline
Vandaag komt the forgotten is die eng???
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 19:15
Darko
Darko is offline
nee. erg flauw zelfs.
Oud 28-04-2008, 13:07
Meesterbrein
Meesterbrein is offline
Er is toch wel een groot verschil tussen "eng" of gewoon "smerig". Je kan SAW moeilijk eng noemen. Een enge film is een film waarbij je echt bang wordt. The Shining is hier idd een goed voorbeeld van (meesterwerk trouwens).
Oud 28-04-2008, 13:36
Carn
Carn is offline
keep fier.
Oud 28-04-2008, 15:46
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Er is toch wel een groot verschil tussen "eng" of gewoon "smerig". Je kan SAW moeilijk eng noemen. Een enge film is een film waarbij je echt bang wordt. The Shining is hier idd een goed voorbeeld van (meesterwerk trouwens).
Je kan The Shining ook moeilijk eng noemen. Als Saw niet eng is, dan The Shining natuurlijk ook niet.
Oud 28-04-2008, 16:12
Verwijderd
The Shining is inderdaad helemaal niet eng.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Ik vind The Shining inderdaad helemaal niet eng.
Dat kan, ik wel.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 21:31
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
nu snap ik pas waarom jij the sixth sense eng vindt...
Oud 29-04-2008, 09:17
Verwijderd
Vertel!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 09:49
Verwijderd
Ils

Ik zeg het je

En natuurlijk is the Shining eng.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 10:09
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
nu snap ik pas waarom jij the sixth sense eng vindt...

Ik begrijp natuurlijk best dat velen The Shining eng vinden. Het is tenslotte een Kubrick-film, dus dan gaat de toets der kritiek meteen overboord.

Laatst gewijzigd op 29-04-2008 om 12:26.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook gemengde gevoelens over deze film, te veel recht voor je raap shit, spanning was er eigenlijk nergens en eng was het al helemaal niet. De gore was prima, uitstekend zelfs. Maar waar je bij Haute Tension nog wat te raden hebt (de halve film het gezicht van de moordenaar) weet je hier gelijk waar je mee te maken hebt. Daarnaast vond ik het einde ronduit plat.

Er zaten zeker pluspunten aan de film, de gore, een killer soundtrack die heerlijk terug greep op de pulp-soundtracks van horror uit de jaren 70 en 80 en de belichting was subliem.

Al met al een 5je voor de drie dingen die ik net genoemd heb, maar het is zeker niet de verlichting zoals jij die verkondigt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 12:47
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mja, we hebben blijkbaar gewoon een ander idee van spanning. Ik vind Inside één van de spannendste films van de afgelopen jaren. Het onderwerp is inderdaad een beetje een gimmick, maar wat had je er nog meer van verwacht? In een slasher hoeft er gewoon niet veel meer te gebeuren dan slashen. Het werkt als je het eenvoudig houdt, en ik vind dat het hier uitstekend gedaan is; gewoon vakwerk. Samen met Ils de beste slasher van het decennium, zou ik willen zeggen.
Mja, m.i is een slasher gewoon wat je ervan maakt. Het hoeft inderdaad niet per se iets heel bijzonders te zijn om effect te kunnen hebben, maar de beste slasherfilms zijn wel degelijk allemaal 'bijzondere' films die de platgetreden paden min of meer negeren danwel op een verrassende manier herinterpreteren.

Inside probeert dat ook wel te doen, maar schiet met zijn valse pretenties en slechte scenario wat mij betreft nogal tekort. Ik vind de film echt heel slordig en goedkoop uitgewerkt. Nou kán het probleem zijn dat ik hem op DVD heb gekeken en niet in de bios, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.
Oud 29-04-2008, 12:53
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik heb Ils trouwens nog steeds niet gezien, maar hij lijkt me wel tof.
Oud 30-04-2008, 16:22
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik begrijp natuurlijk best dat velen The Shining eng vinden. Het is tenslotte een Kubrick-film, dus dan gaat de toets der kritiek meteen overboord.
Ach, quatsch. Ik ken genoeg mensen die zich niet te elitair voelen om A Clockwork Orange in het eerste halfuur geïrriteerd af te zetten en toch bang worden van The Shining.
Oud 02-05-2008, 00:00
Verwijderd
quatsch, mooi woord.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2008, 17:48
Verwijderd
Uice is mijn vriendje.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2008, 18:11
DanielC
DanielC is offline
Heeft 'ie een grote piemel?
Oud 02-05-2008, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Heeft 'ie een grote piemel?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2008, 23:08
Verwijderd
Bram Stokers Dracula toen ik nog ernstig jong was. Ik heb het mijn ouders nooit vergeven.

En nu we het toch over enge films hebben: Ik ben driftig op zoek naar films in de trant van 28 days/weeks later, [rec], dawn of the dead en whatever. Helaas krijg ik bij het zoeken naar andere zombiefilms voornamelijk hele oude shit voorgeschoteld, en hoewel ik me daarmee wel vermaakt heb is het allemaal een beetje te gedateerd om echt freaky te zijn. Iemand nog suggesties voor een recentere film?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2008, 23:08
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Uice is mijn vriendje.
En je punt is?
Oud 03-05-2008, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Bram Stokers Dracula toen ik nog ernstig jong was. Ik heb het mijn ouders nooit vergeven.

En nu we het toch over enge films hebben: Ik ben driftig op zoek naar films in de trant van 28 days/weeks later, [rec], dawn of the dead en whatever. Helaas krijg ik bij het zoeken naar andere zombiefilms voornamelijk hele oude shit voorgeschoteld, en hoewel ik me daarmee wel vermaakt heb is het allemaal een beetje te gedateerd om echt freaky te zijn. Iemand nog suggesties voor een recentere film?
Mulberry Street

Cheesy trailer, maar een erg fijne film.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2008, 11:31
Verwijderd
Ziet er koddig uit ja, tnx
Met citaat reageren
Oud 03-05-2008, 13:12
xXLinaXx
xXLinaXx is offline
Ik vond BOO wel eng, niet het engste maar die film had heel veel schrikmomenten:wow:
Met citaat reageren
Oud 04-05-2008, 19:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
En je punt is?
Mss probeert ze duidelijk te maken dat er een link is tussen Uice en het Engste Wat Ze Ooit Heeft Gezien.

[/humormodus]

ot:
Ik kan me geeneen film herinneren die ik serieus eng vond. Wel vond ik dat harige wezen uit de Grudge (Japanse natuurlijk) redelijk goor.
Hostel is de kutste film van het afgelopen decennium en Saw is ''wel leuk' maar meer ook niet. Dus.
Oud 04-05-2008, 19:41
Dinalfos
Dinalfos is offline
Dat harige wezen is in de Japanse en Amerikaanse versies hetzelfde.
Oud 04-05-2008, 20:18
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Oh dat weet ik niet, want de Amerikaanse had Sarah Michelle Gellar, dus heb ik die uit principe niet gekeken.
Oud 04-05-2008, 21:00
Verwijderd
Citaat:
En je punt is?
Dat ze trots is dat Uice, al dan niet geschreven met een hoofdletter J, een woord als quatsch zomaar in het forum dropt.

Had ik al verteld dat het een mooi woord is?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 18:30
darkeyes
darkeyes is offline
It van Steven King, ik heb echt een fobie voor clowns door die film XD
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Mulberry Street

[filmpje]

Cheesy trailer, maar een erg fijne film.
Nou, ik heb hem gecheckt en ik was er in zekere zin wel door gecharmeerd. Het idee van ratten ipv zombies staat me een beetje tegen maar ze hebben het toch nog redelijk uitgewerkt. (zeker omdat hij verschrikkelijk low budget is, props). Echter 28days/weeks later niveau kon het niet echt bereiken.

Maar ik hoor graag meer suggesties!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik heb hem gecheckt en ik was er in zekere zin wel door gecharmeerd. Het idee van ratten ipv zombies staat me een beetje tegen maar ze hebben het toch nog redelijk uitgewerkt. (zeker omdat hij verschrikkelijk low budget is, props). Echter 28days/weeks later niveau kon het niet echt bereiken.

Maar ik hoor graag meer suggesties!
Als je er ook nog bij wil lachen kan je alles uit de Troma stal proberen, dit is allemaal over de top met een dikke knipoog en ook low budget, maar erg leuk om te kijken. Niet eng, vaak wel heel vies. http://www.troma.com/
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 15:41
Verwijderd
Ik doelde meer op 'realistische' zombiefilms, maar die 'pot zombies' ga ik wel checken ja
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 11:59
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
De tijden van mark dat elk topic naar de klote ging door een selectief groepje mensen lijkt terug te keren
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 10:52
Verwijderd
Ik heb afgelopen week Shutter gezien, omdat jullie het daar zoveel over hadden in dit topic. Wat een onzin, helemaal niet zo eng
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 10:55
Uice
Uice is offline
Shutter? Die staat toch ook bekend als een kutfilm?
Oud 13-06-2008, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Shutter? Die staat toch ook bekend als een kutfilm?
Is dat zo? Misschien in jouw kringen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 11:10
Uice
Uice is offline
4,6 op imdb. Of had je het origineel?
Oud 13-06-2008, 11:11
Dinalfos
Dinalfos is offline
De Amerikaanse versie wordt anders door iedereen afgefakkeld.
Oud 13-06-2008, 11:14
Verwijderd
Citaat:
4,6 op imdb. Of had je het origineel?
Het origineel ja.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 11:20
Uice
Uice is offline
Oh, ik wist niet dat die ook Shutter heette.

Nu ja, ik ben ook wel een beetje uitgekeken op 'dat soort' Aziatische horror.
Oud 13-06-2008, 16:04
Mvouwtjjxmeliss
Mvouwtjjxmeliss is offline
Boo moet een heel enge film zijn.
Zelf vind ik The Blair Witch Project nogal eng.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2008, 22:24
Lucie
Lucie is offline
Er zijn zoveel enge films!
- the Shining van stanley kubrick natuurlijk.
- Repulsion van Polanski. Zit zo'n enge sfeer in die film.
- Psycho van Alfred Hitchkock.
- "Don't look now". van Roeg.

dit zijn echte aanraders wil je een enge film zijn!
Oud 18-06-2008, 00:02
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
It, toen ik 10/11 was.

Van de recentere werken vond ik The Descent en Haute Tension toch wel aardige films. Verder vond ik Ringu en Shutter ook vrij freaky tijdens de eerste bezichtiging.

Oei jah The Descent vond ik echt horror
Oud 18-06-2008, 08:40
Verwijderd
http://www.imdb.com/title/tt1038988/

[REC]

Zombies. Claustrofobisch sfeertje. One camera a la Blair Witch.
Dit is een enge film. Aanrader.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 11:54
Verwijderd
En die chick die erin speelt is tantoe spang.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten